Benzineslangpilaar met wartelende moer samenstellen.
Benzineslangpilaar met wartelende moer samenstellen.
Hoi,
Ik probeer om de benzineslang met rvs gevlochten mantel met aan de uiteinden wartelende (dit betekent volgens mij dat de wartelmoer vrij kan draaien) slangpilaren met dichtkegel zelf na te maken van onderdelen die ik her en der vandaan heb. Deze slang kwam van 1950 tot 1955 voor op de Kaptein Mobylette en is vaak erg stug door uitdroging. Buigen betekent dan soms breken en dan is hij lek. Vandaar dat ik probeer om deze na te maken, waarbij ik, indachtig het adagium/mantra "Restaureren is Imiteren" van Hans Australman, ernaar streef om hem zo veel als mogelijk op de originele te laten lijken.
Nu vraag ik mij een ding af: ik heb een zogeheten biconische knelring (dit is tevens de dichtkegel): en die moet op een 4mm buitendiameter messing pijpje, de zogeheten rechte slangpilaar, worden vastgemaakt zodat ze samen met een wartelmoer onderstaand geheel vormen (rechts op de foto): De knelring moet de wartelmoer dus op zijn plek houden en ook lekdicht aansluiten op de benzinekraan danwel carburateur, vandaar de conische vorm, het werkt eigenlijk net als een vlotternaald (maar dan is dit dus een holle vlotternaald). De pilaar zal ik overigens aan 1 zijde (de zijde waar het knelringetje op komt) afdraaien tot een recht 4mm diameter pijpje zonder ribbels.
Nu is mijn vraag hoe je de knelring het beste om de pilaar kan bevestigen. Ik gok zelf iets met solderen: bijvoorbeeld eerst de pilaar vertinnen (dus zodanig heet maken dat het tin erop gaat uitvloeien) en dan een eveneens verhitte knelring om het vertinde stukje schuiven. Of hoor je dit totaal anders te doen?
Ik hoor het graag als iemand daar een idee over heeft.
Bij voorbaat dank,
Rudolf
Ik probeer om de benzineslang met rvs gevlochten mantel met aan de uiteinden wartelende (dit betekent volgens mij dat de wartelmoer vrij kan draaien) slangpilaren met dichtkegel zelf na te maken van onderdelen die ik her en der vandaan heb. Deze slang kwam van 1950 tot 1955 voor op de Kaptein Mobylette en is vaak erg stug door uitdroging. Buigen betekent dan soms breken en dan is hij lek. Vandaar dat ik probeer om deze na te maken, waarbij ik, indachtig het adagium/mantra "Restaureren is Imiteren" van Hans Australman, ernaar streef om hem zo veel als mogelijk op de originele te laten lijken.
Nu vraag ik mij een ding af: ik heb een zogeheten biconische knelring (dit is tevens de dichtkegel): en die moet op een 4mm buitendiameter messing pijpje, de zogeheten rechte slangpilaar, worden vastgemaakt zodat ze samen met een wartelmoer onderstaand geheel vormen (rechts op de foto): De knelring moet de wartelmoer dus op zijn plek houden en ook lekdicht aansluiten op de benzinekraan danwel carburateur, vandaar de conische vorm, het werkt eigenlijk net als een vlotternaald (maar dan is dit dus een holle vlotternaald). De pilaar zal ik overigens aan 1 zijde (de zijde waar het knelringetje op komt) afdraaien tot een recht 4mm diameter pijpje zonder ribbels.
Nu is mijn vraag hoe je de knelring het beste om de pilaar kan bevestigen. Ik gok zelf iets met solderen: bijvoorbeeld eerst de pilaar vertinnen (dus zodanig heet maken dat het tin erop gaat uitvloeien) en dan een eveneens verhitte knelring om het vertinde stukje schuiven. Of hoor je dit totaal anders te doen?
Ik hoor het graag als iemand daar een idee over heeft.
Bij voorbaat dank,
Rudolf
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door ruudk op 31 jul 2024, 14:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Benzineslangpilaar met wartelende moer samenstellen.
Mocht je besluiten te solderen gebruik dan als vloeimiddel Rovistan.
Komt uit dezelfde fabriek als S39 maar is zoveel beter.
Paul
Komt uit dezelfde fabriek als S39 maar is zoveel beter.
Paul
Re: Benzineslangpilaar met wartelende moer samenstellen.
Okee, Paul, ik zal daar om denken.
-
- Berichten: 2068
- Lid geworden op: 18 aug 2015, 21:28
- Woonplaats: Wierden
- Locatie: Wierden
Re: Benzineslangpilaar met wartelende moer samenstellen.
Normaalgesproken zet je de boel losjes in elkaar pilaar knelring moer. Dan draai je de moer vast en klemt de knelring zich op de pilaar.
Ik ben heel benieuwd hoe dit gaat, ik moet nog een leiding maken voor mijn av3
Ik ben heel benieuwd hoe dit gaat, ik moet nog een leiding maken voor mijn av3
Re: Benzineslangpilaar met wartelende moer samenstellen.
wat JanEvert zegt. je drukt als het ware het busje enigzins in elkaar door de wartel vast te draaien. hierdoor sluit hij af op de carburateur en wordt de diameter inwendig iets kleiner waardoor hij op de leiding klemt. je zou dus niets hoeven te solderen. de conus van het busje en de carburateur moet wel het zelfde zijn ivm het lekdicht krijgen.
Re: Benzineslangpilaar met wartelende moer samenstellen.
Okee, het klopt dat een knelring is bedoeld om door knelling vast te zetten.
Alleen als je de wartelmoer dan weer losdraait, dan zou ik verwachten dat de knelling ook weer ophoudt, en de knelring weer loskomt. En dat wil ik liever niet, zo zit het bij Mobylette ook niet. Ik wil de knelring dus graag blijvend vastzetten, vandaar dat ik aan solderen denk.
Maar dan moet ik dus beide onderdelen (knelring en pilaar) tegelijkertijd heet genoeg maken om het tin vloeibaar te houden als ik de knelring om de pilaar schuif. Dat is denk ik lastig met een soldeerboutje, maar ik ga het eerst wel proberen. Als dat niet lukt, dan moet het denk ik met een (klein) brandertje. Als het goed is, krijg ik de onderdeeltjes vandaag binnen, dan kan ik er vanavond of morgen mee bezig.
Bedankt in elk geval voor het meedenken. Als het me lukt om een goede slang te maken, dan krijg je er ook eentje van me, Jan Evert. Maar er zit een kans in dat het me niet lukt, dat het lekt.
Jij hebt waarschijnlijk een Gurtner carburateur met kleine vlotterkamer, Jan Evert? En wat voor benzinekraan heb je? Dan kan ik mijn slang hier op precies diezelfde onderdelen testen. Want er zit verschil in de aansluiting bij de verschillende kranen, een slang die bijvoorbeeld op een schuifkraantje past, gaat lekken op een "Everbest" draaikraan, omdat die laatste een dieper gat heeft, de knelring komt dan niet diep genoeg en de benzine lekt er dan omheen. Dus het is echt maatwerk.
Groeten,
Rudolf
Alleen als je de wartelmoer dan weer losdraait, dan zou ik verwachten dat de knelling ook weer ophoudt, en de knelring weer loskomt. En dat wil ik liever niet, zo zit het bij Mobylette ook niet. Ik wil de knelring dus graag blijvend vastzetten, vandaar dat ik aan solderen denk.
Maar dan moet ik dus beide onderdelen (knelring en pilaar) tegelijkertijd heet genoeg maken om het tin vloeibaar te houden als ik de knelring om de pilaar schuif. Dat is denk ik lastig met een soldeerboutje, maar ik ga het eerst wel proberen. Als dat niet lukt, dan moet het denk ik met een (klein) brandertje. Als het goed is, krijg ik de onderdeeltjes vandaag binnen, dan kan ik er vanavond of morgen mee bezig.
Bedankt in elk geval voor het meedenken. Als het me lukt om een goede slang te maken, dan krijg je er ook eentje van me, Jan Evert. Maar er zit een kans in dat het me niet lukt, dat het lekt.
Jij hebt waarschijnlijk een Gurtner carburateur met kleine vlotterkamer, Jan Evert? En wat voor benzinekraan heb je? Dan kan ik mijn slang hier op precies diezelfde onderdelen testen. Want er zit verschil in de aansluiting bij de verschillende kranen, een slang die bijvoorbeeld op een schuifkraantje past, gaat lekken op een "Everbest" draaikraan, omdat die laatste een dieper gat heeft, de knelring komt dan niet diep genoeg en de benzine lekt er dan omheen. Dus het is echt maatwerk.
Groeten,
Rudolf
-
- Berichten: 2068
- Lid geworden op: 18 aug 2015, 21:28
- Woonplaats: Wierden
- Locatie: Wierden
Re: Benzineslangpilaar met wartelende moer samenstellen.
De knelring laat niet los als het goed zit en losdraait. Sterker nog je krijgt die knelring er niet meer in zijn geheel vanaf.
Re: Benzineslangpilaar met wartelende moer samenstellen.
Oh? Bedankt, ik ga het uitproberen!
Groeten, Rudolf
Groeten, Rudolf
-
- Berichten: 2068
- Lid geworden op: 18 aug 2015, 21:28
- Woonplaats: Wierden
- Locatie: Wierden
Re: Benzineslangpilaar met wartelende moer samenstellen.
Ruud wat is de maat een spoed van die wartelmoer?
Re: Benzineslangpilaar met wartelende moer samenstellen.
Een knelring kan je simpel verwijderen door zachtjes op de ring te tikken met een hamer dan kan je die er zo afhalen.JanmobyEvert schreef: ↑01 aug 2024, 23:02Sterker nog je krijgt die knelring er niet meer in zijn geheel vanaf.
https://www.google.com/search?q=knelrin ... ACyQ0,st:0
Re: Benzineslangpilaar met wartelende moer samenstellen.
Jan Evert, het is M8x1mm, ik heb het nagemeten en nu ook getest met de nieuwe wartelmoer.
Groet,
Rudolf
Groet,
Rudolf
Re: Benzineslangpilaar met wartelende moer samenstellen.
Hoi,
Mijn eerste poging (prototype nr. 1) stemt hoopvol, maar ik ga het nog iets simpeler maken, gewoon met een 4mm messing pijpje in plaats van een slangpilaar voor een 4 mm slang. Een slangpilaar voor een 4 mm slang heeft namelijk ribbels die dikker zijn dan 4mm, tot wel 6,5 mm. Om hier een knelring omheen te krijgen, moest ik er eerst dus wat afdraaien. (Pilaar in kolomboor en vijl ertegenaan houden.) Het ziet er wel netjes uit: De ultieme lektest volgt nog. Mocht de knelring toch nog lekken, dan probeer ik 2K-metaallijm tussen knelring en pilaar aan te brengen, zeg maar als afdichtkit. Dat wordt prototype 2. Wordt vervolgd.
Groet,
Rudolf
Mijn eerste poging (prototype nr. 1) stemt hoopvol, maar ik ga het nog iets simpeler maken, gewoon met een 4mm messing pijpje in plaats van een slangpilaar voor een 4 mm slang. Een slangpilaar voor een 4 mm slang heeft namelijk ribbels die dikker zijn dan 4mm, tot wel 6,5 mm. Om hier een knelring omheen te krijgen, moest ik er eerst dus wat afdraaien. (Pilaar in kolomboor en vijl ertegenaan houden.) Het ziet er wel netjes uit: De ultieme lektest volgt nog. Mocht de knelring toch nog lekken, dan probeer ik 2K-metaallijm tussen knelring en pilaar aan te brengen, zeg maar als afdichtkit. Dat wordt prototype 2. Wordt vervolgd.
Groet,
Rudolf
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Re: Benzineslangpilaar met wartelende moer samenstellen.
Dat ziet er erg netjes uit!
Re: Benzineslangpilaar met wartelende moer samenstellen.
Dat ziet er goed uit. Heb je voor de buitenmantel flexibele waterslangetjes gebruikt? Deze zijn zeker iets dunner. Heb je een speciale tang om de huls om de buitenmantel te klemmen? Als dit goed gaat kun je er wel een handeltje in beginnen.
Re: Benzineslangpilaar met wartelende moer samenstellen.
Bedankt!
Ik heb brandstofslang gebruikt, Lolle, binnendiameter nominaal 3,5 mm, maar in het echt bleek hij wat ruimer, eerder 4,5 mm. De buitendiameter komt aardig overeen met de originele slang, ong. 10mm. Voor de pershulzen gebruik ik een perstang.
Ik laat de komende dagen nog even weten of hij lekdicht is. Zo niet, dan ga ik verder met de 2k metaallijm.
Groeten, Rudolf
Ik heb brandstofslang gebruikt, Lolle, binnendiameter nominaal 3,5 mm, maar in het echt bleek hij wat ruimer, eerder 4,5 mm. De buitendiameter komt aardig overeen met de originele slang, ong. 10mm. Voor de pershulzen gebruik ik een perstang.
Ik laat de komende dagen nog even weten of hij lekdicht is. Zo niet, dan ga ik verder met de 2k metaallijm.
Groeten, Rudolf
-
- Berichten: 2068
- Lid geworden op: 18 aug 2015, 21:28
- Woonplaats: Wierden
- Locatie: Wierden
Re: Benzineslangpilaar met wartelende moer samenstellen.
Knap werk Rudolf!