Benzineslangpilaar met wartelende moer samenstellen.

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2467
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Benzineslangpilaar met wartelende moer samenstellen.

Ongelezen bericht door ruudk » 31 jul 2024, 14:33

Hoi,
Ik probeer om de benzineslang met rvs gevlochten mantel met aan de uiteinden wartelende (dit betekent volgens mij dat de wartelmoer vrij kan draaien) slangpilaren met dichtkegel zelf na te maken van onderdelen die ik her en der vandaan heb. Deze slang kwam van 1950 tot 1955 voor op de Kaptein Mobylette en is vaak erg stug door uitdroging. Buigen betekent dan soms breken en dan is hij lek. Vandaar dat ik probeer om deze na te maken, waarbij ik, indachtig het adagium/mantra "Restaureren is Imiteren" van Hans Australman, ernaar streef om hem zo veel als mogelijk op de originele te laten lijken.
Nu vraag ik mij een ding af: ik heb een zogeheten biconische knelring (dit is tevens de dichtkegel):
biconische knelring.jpg
en die moet op een 4mm buitendiameter messing pijpje, de zogeheten rechte slangpilaar,
rechte slangpilaar.jpg
worden vastgemaakt zodat ze samen met een wartelmoer onderstaand geheel vormen (rechts op de foto):
Slangnippel.jpg
De knelring moet de wartelmoer dus op zijn plek houden en ook lekdicht aansluiten op de benzinekraan danwel carburateur, vandaar de conische vorm, het werkt eigenlijk net als een vlotternaald (maar dan is dit dus een holle vlotternaald). De pilaar zal ik overigens aan 1 zijde (de zijde waar het knelringetje op komt) afdraaien tot een recht 4mm diameter pijpje zonder ribbels.

Nu is mijn vraag hoe je de knelring het beste om de pilaar kan bevestigen. Ik gok zelf iets met solderen: bijvoorbeeld eerst de pilaar vertinnen (dus zodanig heet maken dat het tin erop gaat uitvloeien) en dan een eveneens verhitte knelring om het vertinde stukje schuiven. Of hoor je dit totaal anders te doen?

Ik hoor het graag als iemand daar een idee over heeft.

Bij voorbaat dank,
Rudolf
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door ruudk op 31 jul 2024, 14:48, 1 keer totaal gewijzigd.

paulmz
Berichten: 1765
Lid geworden op: 27 sep 2015, 20:17
Locatie: De Krim

Re: Benzineslangpilaar met wartelende moer samenstellen.

Ongelezen bericht door paulmz » 31 jul 2024, 14:47

Mocht je besluiten te solderen gebruik dan als vloeimiddel Rovistan.
Komt uit dezelfde fabriek als S39 maar is zoveel beter.

Paul

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2467
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: Benzineslangpilaar met wartelende moer samenstellen.

Ongelezen bericht door ruudk » 31 jul 2024, 14:49

Okee, Paul, ik zal daar om denken.

JanmobyEvert
Berichten: 2068
Lid geworden op: 18 aug 2015, 21:28
Woonplaats: Wierden
Locatie: Wierden

Re: Benzineslangpilaar met wartelende moer samenstellen.

Ongelezen bericht door JanmobyEvert » 31 jul 2024, 16:31

Normaalgesproken zet je de boel losjes in elkaar pilaar knelring moer. Dan draai je de moer vast en klemt de knelring zich op de pilaar.
Ik ben heel benieuwd hoe dit gaat, ik moet nog een leiding maken voor mijn av3

Gebruikersavatar
Lolle
Berichten: 3967
Lid geworden op: 19 sep 2014, 21:31
Locatie: Burgwerd
Contacteer:

Re: Benzineslangpilaar met wartelende moer samenstellen.

Ongelezen bericht door Lolle » 31 jul 2024, 22:58

wat JanEvert zegt. je drukt als het ware het busje enigzins in elkaar door de wartel vast te draaien. hierdoor sluit hij af op de carburateur en wordt de diameter inwendig iets kleiner waardoor hij op de leiding klemt. je zou dus niets hoeven te solderen. de conus van het busje en de carburateur moet wel het zelfde zijn ivm het lekdicht krijgen.

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2467
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: Benzineslangpilaar met wartelende moer samenstellen.

Ongelezen bericht door ruudk » 01 aug 2024, 09:34

Okee, het klopt dat een knelring is bedoeld om door knelling vast te zetten.
Alleen als je de wartelmoer dan weer losdraait, dan zou ik verwachten dat de knelling ook weer ophoudt, en de knelring weer loskomt. En dat wil ik liever niet, zo zit het bij Mobylette ook niet. Ik wil de knelring dus graag blijvend vastzetten, vandaar dat ik aan solderen denk.
Maar dan moet ik dus beide onderdelen (knelring en pilaar) tegelijkertijd heet genoeg maken om het tin vloeibaar te houden als ik de knelring om de pilaar schuif. Dat is denk ik lastig met een soldeerboutje, maar ik ga het eerst wel proberen. Als dat niet lukt, dan moet het denk ik met een (klein) brandertje. Als het goed is, krijg ik de onderdeeltjes vandaag binnen, dan kan ik er vanavond of morgen mee bezig.
Bedankt in elk geval voor het meedenken. Als het me lukt om een goede slang te maken, dan krijg je er ook eentje van me, Jan Evert. Maar er zit een kans in dat het me niet lukt, dat het lekt.
Jij hebt waarschijnlijk een Gurtner carburateur met kleine vlotterkamer, Jan Evert? En wat voor benzinekraan heb je? Dan kan ik mijn slang hier op precies diezelfde onderdelen testen. Want er zit verschil in de aansluiting bij de verschillende kranen, een slang die bijvoorbeeld op een schuifkraantje past, gaat lekken op een "Everbest" draaikraan, omdat die laatste een dieper gat heeft, de knelring komt dan niet diep genoeg en de benzine lekt er dan omheen. Dus het is echt maatwerk.
Groeten,
Rudolf

JanmobyEvert
Berichten: 2068
Lid geworden op: 18 aug 2015, 21:28
Woonplaats: Wierden
Locatie: Wierden

Re: Benzineslangpilaar met wartelende moer samenstellen.

Ongelezen bericht door JanmobyEvert » 01 aug 2024, 23:02

De knelring laat niet los als het goed zit en losdraait. Sterker nog je krijgt die knelring er niet meer in zijn geheel vanaf.

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2467
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: Benzineslangpilaar met wartelende moer samenstellen.

Ongelezen bericht door ruudk » 02 aug 2024, 08:47

Oh? Bedankt, ik ga het uitproberen!
Groeten, Rudolf

JanmobyEvert
Berichten: 2068
Lid geworden op: 18 aug 2015, 21:28
Woonplaats: Wierden
Locatie: Wierden

Re: Benzineslangpilaar met wartelende moer samenstellen.

Ongelezen bericht door JanmobyEvert » 02 aug 2024, 20:33

Ruud wat is de maat een spoed van die wartelmoer?

Gebruikersavatar
Marco
Berichten: 652
Lid geworden op: 31 dec 2010, 20:46
Woonplaats: Middle of nowhere

Re: Benzineslangpilaar met wartelende moer samenstellen.

Ongelezen bericht door Marco » 02 aug 2024, 20:57

JanmobyEvert schreef:
01 aug 2024, 23:02
Sterker nog je krijgt die knelring er niet meer in zijn geheel vanaf.
Een knelring kan je simpel verwijderen door zachtjes op de ring te tikken met een hamer dan kan je die er zo afhalen.

https://www.google.com/search?q=knelrin ... ACyQ0,st:0

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2467
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: Benzineslangpilaar met wartelende moer samenstellen.

Ongelezen bericht door ruudk » 03 aug 2024, 09:21

Jan Evert, het is M8x1mm, ik heb het nagemeten en nu ook getest met de nieuwe wartelmoer.
Groet,
Rudolf

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2467
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: Benzineslangpilaar met wartelende moer samenstellen.

Ongelezen bericht door ruudk » 03 aug 2024, 17:16

Hoi,
Mijn eerste poging (prototype nr. 1) stemt hoopvol, maar ik ga het nog iets simpeler maken, gewoon met een 4mm messing pijpje in plaats van een slangpilaar voor een 4 mm slang. Een slangpilaar voor een 4 mm slang heeft namelijk ribbels die dikker zijn dan 4mm, tot wel 6,5 mm. Om hier een knelring omheen te krijgen, moest ik er eerst dus wat afdraaien. (Pilaar in kolomboor en vijl ertegenaan houden.) Het ziet er wel netjes uit:
Uiteinde slang.jpg
Hele slang.jpg
Oude en Nieuwe slang.jpg
De ultieme lektest volgt nog. Mocht de knelring toch nog lekken, dan probeer ik 2K-metaallijm tussen knelring en pilaar aan te brengen, zeg maar als afdichtkit. Dat wordt prototype 2. Wordt vervolgd.
Groet,
Rudolf
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4587
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Benzineslangpilaar met wartelende moer samenstellen.

Ongelezen bericht door MobyJoost » 03 aug 2024, 17:53

Dat ziet er erg netjes uit!

Gebruikersavatar
Lolle
Berichten: 3967
Lid geworden op: 19 sep 2014, 21:31
Locatie: Burgwerd
Contacteer:

Re: Benzineslangpilaar met wartelende moer samenstellen.

Ongelezen bericht door Lolle » 03 aug 2024, 21:38

Dat ziet er goed uit. Heb je voor de buitenmantel flexibele waterslangetjes gebruikt? Deze zijn zeker iets dunner. Heb je een speciale tang om de huls om de buitenmantel te klemmen? Als dit goed gaat kun je er wel een handeltje in beginnen.

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2467
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: Benzineslangpilaar met wartelende moer samenstellen.

Ongelezen bericht door ruudk » 03 aug 2024, 22:21

Bedankt!
Ik heb brandstofslang gebruikt, Lolle, binnendiameter nominaal 3,5 mm, maar in het echt bleek hij wat ruimer, eerder 4,5 mm. De buitendiameter komt aardig overeen met de originele slang, ong. 10mm. Voor de pershulzen gebruik ik een perstang.
Ik laat de komende dagen nog even weten of hij lekdicht is. Zo niet, dan ga ik verder met de 2k metaallijm.
Groeten, Rudolf

JanmobyEvert
Berichten: 2068
Lid geworden op: 18 aug 2015, 21:28
Woonplaats: Wierden
Locatie: Wierden

Re: Benzineslangpilaar met wartelende moer samenstellen.

Ongelezen bericht door JanmobyEvert » 04 aug 2024, 11:35

Knap werk Rudolf!

Plaats reactie