spoelkernen voor ontsteking van een mobylette
spoelkernen voor ontsteking van een mobylette
Hallo allemaal,
Onlangs dook ik in mijn voorraad oude spoelen om er zoveel mogelijk bruikbare spoelkernen te selecteren voor komende projecten.
Die spoelen zijn soms afkomstig uit oude voorraden, beurzen en vooral van sloopblokjes.
Aangezien de meest gevraagde spoelen van het type is dat past op een EEG/AV85/AV55/ SP98 et cetera, was ik vooral naar deze spoelkern op zoek.
Die spoel heeft pasgroeven voor centrering op de grondplaat. Eerdere spoelen werkten nog met paspennen op de grondplaat of met kleine centreringsnokken op de grondplaat.
Dat verzamelen viel echter een beetje tegen, want een heleboel kernen waren onbruikbaar vanwege: zware beschadigingen, te dikke lamellen, te smalle kernen of door het ontbreken van een optie om de spoel te kunnen centreren.
Uiteindelijk heb het probleem opgelost door een serie van FOM-spoelkernen (één groot en één klein gat) te voorzien van pasgroeven.
Dat leverde weer een serie uitstekende kernen op voor de voedingsspoel van de AV7-motortjes.
Bij een spoelkern van een imitatiespoel heb ik die groeven voor de gein ook aangebracht, zodat deze spoel op extra veel modellen kan worden toegepast ( AV3 t/m AV7 jaren 70).
Onlangs dook ik in mijn voorraad oude spoelen om er zoveel mogelijk bruikbare spoelkernen te selecteren voor komende projecten.
Die spoelen zijn soms afkomstig uit oude voorraden, beurzen en vooral van sloopblokjes.
Aangezien de meest gevraagde spoelen van het type is dat past op een EEG/AV85/AV55/ SP98 et cetera, was ik vooral naar deze spoelkern op zoek.
Die spoel heeft pasgroeven voor centrering op de grondplaat. Eerdere spoelen werkten nog met paspennen op de grondplaat of met kleine centreringsnokken op de grondplaat.
Dat verzamelen viel echter een beetje tegen, want een heleboel kernen waren onbruikbaar vanwege: zware beschadigingen, te dikke lamellen, te smalle kernen of door het ontbreken van een optie om de spoel te kunnen centreren.
Uiteindelijk heb het probleem opgelost door een serie van FOM-spoelkernen (één groot en één klein gat) te voorzien van pasgroeven.
Dat leverde weer een serie uitstekende kernen op voor de voedingsspoel van de AV7-motortjes.
Bij een spoelkern van een imitatiespoel heb ik die groeven voor de gein ook aangebracht, zodat deze spoel op extra veel modellen kan worden toegepast ( AV3 t/m AV7 jaren 70).
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Re: spoelkernen voor ontsteking van een mobylette
Heel goed creatief werk , Henk. Dit zal belangrijk zijn voor vele Mobylette liefhebbers die probleemloos willen rijdenPantinNL schreef: ↑21 aug 2024, 16:59Hallo allemaal,
Onlangs dook ik in mijn voorraad oude spoelen om er zoveel mogelijk bruikbare spoelkernen te selecteren voor komende projecten.
Die spoelen zijn soms afkomstig uit oude voorraden, beurzen en vooral van sloopblokjes.
Aangezien de meest gevraagde spoelen van het type is dat past op een EEG/AV85/AV55/ SP98 et cetera, was ik vooral naar deze spoelkern op zoek.
Die spoel heeft pasgroeven voor centrering op de grondplaat. Eerdere spoelen werkten nog met paspennen op de grondplaat of met kleine centreringsnokken op de grondplaat.
Dat verzamelen viel echter een beetje tegen, want een heleboel kernen waren onbruikbaar vanwege: zware beschadigingen, te dikke lamellen, te smalle kernen of door het ontbreken van een optie om de spoel te kunnen centreren.
Uiteindelijk heb het probleem opgelost door een serie van FOM-spoelkernen (één groot en één klein gat) te voorzien van pasgroeven.
Dat leverde weer een serie uitstekende kernen op voor de voedingsspoel van de AV7-motortjes.
Bij een spoelkern van een imitatiespoel heb ik die groeven voor de gein ook aangebracht, zodat deze spoel op extra veel modellen kan worden toegepast ( AV3 t/m AV7 jaren 70).
Re: spoelkernen voor ontsteking van een mobylette
Wat is de functie van de centreergroef precies?
Re: spoelkernen voor ontsteking van een mobylette
Om zoveel mogelijk energie te halen uit het roterende magnetisch veld is het van belang dat de poolschoenen van de spoelkernen op korte afstand zitten van het vliegwiel met zijn magneten. Te kort geeft risico op aanlopen en te ruim geeft minder elektrische energie bij de uitgang van de spoel.
Die kleine nokken op de grondplaat zijn een soort aanslag voor de spoel en zorgen ervoor dat de spoelen ongeveer in het midden zitten.
Die nokken sluiten aan op de centreergroeven van de spoel.
Ik controleer de centrering nog extra met een centreerkaliberring, die over de spoelen en de nokjes moet kunnen schuiven.
Mijn boodschap is dat je FOM-spoelen (eind jaren 50 en halverwege jaren 60) - na aanbrengen van die groefjes- ook prima voor de jongere modellen kunt gebruiken.
Groet,
Henk
Re: spoelkernen voor ontsteking van een mobylette
Ik snap nog steeds de toevoeging niet van dat kleine groefje.
Of loopt het anders aan tegen het vliegwiel?
Of loopt het anders aan tegen het vliegwiel?
Re: spoelkernen voor ontsteking van een mobylette
Bij de meeste spoelen zit een kleine inkeping bij de lamellen, die aan de onderkant en bovenkant zitten.
De nokjes op de grondplaat vallen hierin en zorgen voor de centrering.
Bij latere spoelen zoals bij G50 is een hap uit de spoel gefreesd. Je kunt dat op het plaatje hieronder zien.
Ik zal een voorbeeld meenemen naar het NVT.
Henk
De nokjes op de grondplaat vallen hierin en zorgen voor de centrering.
Bij latere spoelen zoals bij G50 is een hap uit de spoel gefreesd. Je kunt dat op het plaatje hieronder zien.
Ik zal een voorbeeld meenemen naar het NVT.
Henk
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Re: spoelkernen voor ontsteking van een mobylette
Laat maar zien in Woerden 

Re: spoelkernen voor ontsteking van een mobylette
Het is puur voor de centrering, Marco. De groefjes hebben precies dezelfde functie als de daarvoor toegepaste paspennen.
Groet,
Rudolf
Groet,
Rudolf
Re: spoelkernen voor ontsteking van een mobylette
Het is niet zo ingewikkeld Marco!
Hieronder een voorbeeld van de batch recent gewikkelde voedingsspoelen:
Links de zwarte met paspennen en verder de blauwe die pasrandjes hebben.
Een deel van de blauwe gebruikt (wat ik noem) FOM-kernen (periode 1958-1962?).
De latere FOM's hadden een spoel zoals bij de EEG toegepast.
Ik streef er altijd naar om zoveel mogelijk energie uit het roterende magnetisch veld te halen.
Vaak heb je slecht een 8Watt vliegwiel en dan moet de vonk ook sterk genoeg zijn.
Op grond van die ervaringen kies ik daarom voor:
1. een breed anker
2. veel dunne lamellen
3. veel wikkelingen (= hoge spanning)
3. een perfecte pasform van het anker t.o.v. het vliegwiel (gewoon een origineel anker en geen imitatie).
Aan bovenstaande aspecten voldoen de aangeboden voedingspoelen van de handel vaak niet.
Je kunt beter kijken bij sloopblokjes of daar iets beters bijzit.
Bij een 15 Watt of 28 Watt vliegwiel krijg je een veel sterkere vonk en kan je dus met een kleinere spoel en minder wikkelingen toch een goed resultaat krijgen. Bij een 15 Watt vliegwiel gebruik ik overigens gewoon een dikke spoel.
Henk
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Re: spoelkernen voor ontsteking van een mobylette
Hallo allemaal,
Zoals jullie gemerkt hebben, heb ik eindelijk weer wat tijd kunnen vrijmaken om aan onderdeeltjes voor de ontsteking van mobylette te werken. Na een paar product- /productiewijzigingen, ben ik met een onderzoek gestart naar betrouwbare bobines. Die van de eerste leverancier zijn inmiddels goed door de duurtest op de testbank gekomen. Er volgen nog een paar andere testen, want het moet wel goed zijn voor dat geld.
Komende dagen hoop ik een paar sets te kunnen samenstellen en op te sturen. Hierna duurt het nog wel tot de wintermaanden voordat ik de volgende serie aanpak. Op het NVT zal ik wel wat voorbeelden meenemen.
Henk
Zoals jullie gemerkt hebben, heb ik eindelijk weer wat tijd kunnen vrijmaken om aan onderdeeltjes voor de ontsteking van mobylette te werken. Na een paar product- /productiewijzigingen, ben ik met een onderzoek gestart naar betrouwbare bobines. Die van de eerste leverancier zijn inmiddels goed door de duurtest op de testbank gekomen. Er volgen nog een paar andere testen, want het moet wel goed zijn voor dat geld.
Komende dagen hoop ik een paar sets te kunnen samenstellen en op te sturen. Hierna duurt het nog wel tot de wintermaanden voordat ik de volgende serie aanpak. Op het NVT zal ik wel wat voorbeelden meenemen.
Henk
Re: spoelkernen voor ontsteking van een mobylette
Hallo allemaal,
Hierbij kom ik nog even terugkomen op de centrering van de spoelen op de ontstekingsgrondplaat (statorplaat).
Als de spoelen dan eindelijk op hun plaats zitten kan je met een kaliberring controleren of alles goed gecentreerd zit.
Die ringen kan je in Frankrijk bestellen bij diverse leveranciers, maar ik heb er inmiddels een stel in bewerking en de eerste twee gaan binnenkort de deur uit. Ze zijn van aluminium en superlicht. Het was wederom een interessante draaiklus.
Hierbij kom ik nog even terugkomen op de centrering van de spoelen op de ontstekingsgrondplaat (statorplaat).
Als de spoelen dan eindelijk op hun plaats zitten kan je met een kaliberring controleren of alles goed gecentreerd zit.
Die ringen kan je in Frankrijk bestellen bij diverse leveranciers, maar ik heb er inmiddels een stel in bewerking en de eerste twee gaan binnenkort de deur uit. Ze zijn van aluminium en superlicht. Het was wederom een interessante draaiklus.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Re: spoelkernen voor ontsteking van een mobylette
Erg mooi Henk.
Re: spoelkernen voor ontsteking van een mobylette
Inderdaad heel mooi werk !
Re: spoelkernen voor ontsteking van een mobylette
Knap gemaakt! Ik heb er eentje bij VSX besteld een aantal jaar geleden.PantinNL schreef: ↑24 sep 2024, 14:07Hallo allemaal,
Hierbij kom ik nog even terugkomen op de centrering van de spoelen op de ontstekingsgrondplaat (statorplaat).
Als de spoelen dan eindelijk op hun plaats zitten kan je met een kaliberring controleren of alles goed gecentreerd zit.
Die ringen kan je in Frankrijk bestellen bij diverse leveranciers, maar ik heb er inmiddels een stel in bewerking en de eerste twee gaan binnenkort de deur uit. Ze zijn van aluminium en superlicht. Het was wederom een interessante draaiklus.
Ik zet de ring altijd op de grondplaat als ik nieuwe spoelen monteer en haal de ring pas weg als ik ook de 2 moeren heb aangedraaid om de grondplaat te bevestigen aan het blok. Nooit meer problemen met een vliegwiel dan aanloopt.
- Franky
- Berichten: 6362
- Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
- Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland
Re: spoelkernen voor ontsteking van een mobylette
Leuk gedaan Henk!
Ik heb weinig goede ervaringen met die ring. Ik heb er ook, gebruik hem eigenlijk niet. Ik heb namelijk 2x meegemaakt dat je er niets aan had. 1x gaf de ring aan dat de spoelen goed zaten. In werkelijkheid liepen een spoel keihard aan op het vliegwiel. Oorzaak: excentrische grondplaat. Toen meteen eens gekeken naar mijn andere bromfiets. Daar past de ring niet eens over de spoelen. De spoelen hebben in de werkelijkheid genoeg speling naar de magneten dus het werkt perfect. Sinds dien gebruik ik een oud vliegwiel waar ik de helft weggeslepen heb. Deze monteer ik op de krukas. Dan zie je de echte speling. Dat is deugdelijk meten in tegenstelling tot die ring. Valt je ook meteen op hoeveel spreiding er op die grondplaten zit. Die zijn niet echt aan de maat. Gaat nog steeds goed als de kier tussen de spoelen en de magneten maar groot genoeg is. En dat heeft MBK natuurlijk gedaan. Ze zijn niet gek die jongens.
Als montage hulp zie ik wel meerwaarde met die ring. Maar dan moeten de spoelen wel passen. Bij 1 bromfiets van mijn lukt dat dus niet.
Ik heb weinig goede ervaringen met die ring. Ik heb er ook, gebruik hem eigenlijk niet. Ik heb namelijk 2x meegemaakt dat je er niets aan had. 1x gaf de ring aan dat de spoelen goed zaten. In werkelijkheid liepen een spoel keihard aan op het vliegwiel. Oorzaak: excentrische grondplaat. Toen meteen eens gekeken naar mijn andere bromfiets. Daar past de ring niet eens over de spoelen. De spoelen hebben in de werkelijkheid genoeg speling naar de magneten dus het werkt perfect. Sinds dien gebruik ik een oud vliegwiel waar ik de helft weggeslepen heb. Deze monteer ik op de krukas. Dan zie je de echte speling. Dat is deugdelijk meten in tegenstelling tot die ring. Valt je ook meteen op hoeveel spreiding er op die grondplaten zit. Die zijn niet echt aan de maat. Gaat nog steeds goed als de kier tussen de spoelen en de magneten maar groot genoeg is. En dat heeft MBK natuurlijk gedaan. Ze zijn niet gek die jongens.
Als montage hulp zie ik wel meerwaarde met die ring. Maar dan moeten de spoelen wel passen. Bij 1 bromfiets van mijn lukt dat dus niet.

Re: spoelkernen voor ontsteking van een mobylette
Hallo Franky,
Je moet starten met een rechte grondplaat en indien deze krom is dan uitrichten of vervangen.
De situatie bij de oude ZAMAC-grondplaten is kritischer dan bij de latere grondplaten met de eerder besproken vier aanslagnokken.
Je kunt natuurlijk de spoelen ruim stellen met veel speling t.o.v. het vliegwiel, maar dat scheelt weer in de opbrengst van de vonk.
Het zijn allerlei kleine details die gezamenlijk leiden tot een goed eindresultaat.
Henk
Je moet starten met een rechte grondplaat en indien deze krom is dan uitrichten of vervangen.
De situatie bij de oude ZAMAC-grondplaten is kritischer dan bij de latere grondplaten met de eerder besproken vier aanslagnokken.
Je kunt natuurlijk de spoelen ruim stellen met veel speling t.o.v. het vliegwiel, maar dat scheelt weer in de opbrengst van de vonk.
Het zijn allerlei kleine details die gezamenlijk leiden tot een goed eindresultaat.
Henk
Re: spoelkernen voor ontsteking van een mobylette
De afgelopen tijd was het weer niet al te best. Een mooi moment om flink wat onderdelen te maken.
Ik heb dus mijn voorraad ontstekingsonderdelen aan kunnen vullen, maar ik weet dat het zo weer op kan zijn.
Tegenwoordig bestellen verschillende verzamelaars niet één maar gewoon meerdere systemen tegelijkertijd.
Dat slaat dan snel een flinke bres in mijn beperkte voorraad, terwijl ik het toch prettig vind om altijd e.e.a. op voorraad te hebben liggen.
Een ding verbaast me elke keer weer. Er is nog steeds ruimte voor verbeteringen; enerzijds door betere materialen, maar ook door constructieve aanpassingen, die het monteren simpeler maken en tevens de betrouwbaarheid van de componenten verhogen.
Henk
Ik heb dus mijn voorraad ontstekingsonderdelen aan kunnen vullen, maar ik weet dat het zo weer op kan zijn.
Tegenwoordig bestellen verschillende verzamelaars niet één maar gewoon meerdere systemen tegelijkertijd.
Dat slaat dan snel een flinke bres in mijn beperkte voorraad, terwijl ik het toch prettig vind om altijd e.e.a. op voorraad te hebben liggen.
Een ding verbaast me elke keer weer. Er is nog steeds ruimte voor verbeteringen; enerzijds door betere materialen, maar ook door constructieve aanpassingen, die het monteren simpeler maken en tevens de betrouwbaarheid van de componenten verhogen.
Henk