Enkele beginnersvragen over MobySport
Enkele beginnersvragen over MobySport
Hallo,
Ik mag voor mijn hobbymaat een MobySport opknappen. Dit is voor mij een wat grotere uitdaging, want het is een wat zwaardere Mobylette dan de modellen waar ik normaal aan sleutel. Ik weet ook heel veel niet, en ken ook geen documentatie van de MobySport.
Daarom zou ik graag een aantal vragen willen stellen:
1) Uit welke Periode komt de MobySport? Ik zou zelf gokken eind jaren zestig, maar er zit geen typeplaatje op de motor. Framenummer ligt ergens in de 9xxxxxxx.
2) Klopt onderstaande carburateur en klopt de stand van het luchtfilter zoals op onderstaande foto? 3)Welke kabel hoort door de met de zwarte pijl aangegeven kabelgeleider te lopen (onderstaande foto)? 4)Bestaat er documentatie van de MobySport?
Hieronder nog een foto van de andere kant van het motorblok. Ook een cilinder met ovale koelribben zoals Polle ergens anders ook al vaker had gezien. Ik hoor graag van jullie!
Groeten,
Rudolf
Ik mag voor mijn hobbymaat een MobySport opknappen. Dit is voor mij een wat grotere uitdaging, want het is een wat zwaardere Mobylette dan de modellen waar ik normaal aan sleutel. Ik weet ook heel veel niet, en ken ook geen documentatie van de MobySport.
Daarom zou ik graag een aantal vragen willen stellen:
1) Uit welke Periode komt de MobySport? Ik zou zelf gokken eind jaren zestig, maar er zit geen typeplaatje op de motor. Framenummer ligt ergens in de 9xxxxxxx.
2) Klopt onderstaande carburateur en klopt de stand van het luchtfilter zoals op onderstaande foto? 3)Welke kabel hoort door de met de zwarte pijl aangegeven kabelgeleider te lopen (onderstaande foto)? 4)Bestaat er documentatie van de MobySport?
Hieronder nog een foto van de andere kant van het motorblok. Ook een cilinder met ovale koelribben zoals Polle ergens anders ook al vaker had gezien. Ik hoor graag van jullie!
Groeten,
Rudolf
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Re: Enkele beginnersvragen over MobySport
Lijkt me een Yamaha bobine
En het kapje lijkt nu idd op de kop te zitten.
En het kapje lijkt nu idd op de kop te zitten.
Re: Enkele beginnersvragen over MobySport
Lastig spul omdat het zo zeldzaam is en eigenlijk een franse brommer die ook in Nederland verkocht is.
Vermoedelijk kwam dit spul gewoon rechtstreeks uit St Quentin met aanpassingen voor de NL markt.
Marco heeft gelijk met de positie van het luchtfilter. De vraag is of hij er rechtop te monteren valt vanwege de boite relais eronder.
Dat beugeltje boven de boite relais met een kabeldoorvoer lijkt me bij een achterrem-kabel te horen, maar of er ooit een remkabel doorheen gelopen heeft weet ik niet. Een nieuw model beugel maken is ook weer zo wat. Het is makkelijker een uniform beugeltje te maken en dat overal toe te passen, ook als er geen kabel doorheen loopt. De bobine hing oorspronkelijk onder de tank denk ik, dus er is waarschijnlijk gesjoemeld om de zaak rijdend te houden.
Hangt de motor aan een buis of aan een framegedeelte waarin bij ander zware modellen de tank zit?
Cylinder en kop harmonieren niet erg met elkaar; het motor type dat daarop vermeld staat is dus misschien niet correct voor deze brommer.
In mijn modellenoverzicht staat deze als S57 alleen voor 1964 vermeld, maar hij is vermoedelijk langer verkocht, maar in beperkte oplage.
Wijlen PeterL. had je wrsch beter op weg kunnen helpen.
Leuk om dit eens te kunnen bekijken. gr jed
Vermoedelijk kwam dit spul gewoon rechtstreeks uit St Quentin met aanpassingen voor de NL markt.
Marco heeft gelijk met de positie van het luchtfilter. De vraag is of hij er rechtop te monteren valt vanwege de boite relais eronder.
Dat beugeltje boven de boite relais met een kabeldoorvoer lijkt me bij een achterrem-kabel te horen, maar of er ooit een remkabel doorheen gelopen heeft weet ik niet. Een nieuw model beugel maken is ook weer zo wat. Het is makkelijker een uniform beugeltje te maken en dat overal toe te passen, ook als er geen kabel doorheen loopt. De bobine hing oorspronkelijk onder de tank denk ik, dus er is waarschijnlijk gesjoemeld om de zaak rijdend te houden.
Hangt de motor aan een buis of aan een framegedeelte waarin bij ander zware modellen de tank zit?
Cylinder en kop harmonieren niet erg met elkaar; het motor type dat daarop vermeld staat is dus misschien niet correct voor deze brommer.
In mijn modellenoverzicht staat deze als S57 alleen voor 1964 vermeld, maar hij is vermoedelijk langer verkocht, maar in beperkte oplage.
Wijlen PeterL. had je wrsch beter op weg kunnen helpen.
Leuk om dit eens te kunnen bekijken. gr jed
Re: Enkele beginnersvragen over MobySport
De hoogspanningsbobine hoort onder het frame te hangen origineel een zwarte en niet de gekende witgeelachtige
Het filterhuis moet omgedraaid worden.
Voor de Nederlandse markt werd er een 7.8mm carburator toegepast in Frankrijk een origineele 14mm gurtner.
Ook staat hier weerom een eeg cilinder op in frankrijk een mooi rechthoekige met grote spoelpoorten de cilinder past mooi aan op de cilinderhoogedrukkop
Het buisje op de biote relais dient om een benzineslangetje door te steken dat achteraan op de statorplaat geschoven word.
Dit voor verluchting achter het vliegwiel te voorzien normaal zit er op de statorplaat een tuitje waar het slangetje hoort op te zitten.
Het slangetje zit ongeveer 3cm voorbij het oogje
Ik heb nog goede tweewehands originele cilinders liggen.
Gr Polle
Ik heb mijn mobysport onlangs verkocht en zit nu in Duitsland
Het filterhuis moet omgedraaid worden.
Voor de Nederlandse markt werd er een 7.8mm carburator toegepast in Frankrijk een origineele 14mm gurtner.
Ook staat hier weerom een eeg cilinder op in frankrijk een mooi rechthoekige met grote spoelpoorten de cilinder past mooi aan op de cilinderhoogedrukkop
Het buisje op de biote relais dient om een benzineslangetje door te steken dat achteraan op de statorplaat geschoven word.
Dit voor verluchting achter het vliegwiel te voorzien normaal zit er op de statorplaat een tuitje waar het slangetje hoort op te zitten.
Het slangetje zit ongeveer 3cm voorbij het oogje
Ik heb nog goede tweewehands originele cilinders liggen.
Gr Polle
Ik heb mijn mobysport onlangs verkocht en zit nu in Duitsland
Re: Enkele beginnersvragen over MobySport
Bij Haagse Hans misschien?
gr jed
gr jed
Re: Enkele beginnersvragen over MobySport
Jed, de S57 heeft geen boite en is het 3e Grandsport model. In mijn ogen een hele andere bromfiets. De S57 heb ik ook in mijn collectie koplamp, buddyseat, motorblok, aandrijving allemaal heel anders.
Gr Lolle
Re: Enkele beginnersvragen over MobySport
Niet bij Haagse Hans.
Onbekend persoon
Onbekend persoon
- Franky
- Berichten: 6362
- Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
- Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland
Re: Enkele beginnersvragen over MobySport
Lijkt dit wat op een AV98? Daar heb ik wel een handleiding van. Die kan ik je wel sturen.
Re: Enkele beginnersvragen over MobySport
Is bijna gelijk aan de sp98 wielmaat anders carbu en cilinder anders
Emblemen anders wit achterspatbord.
Dat is het zowat denk ik.
Gr Polle
Emblemen anders wit achterspatbord.
Dat is het zowat denk ik.
Gr Polle
Re: Enkele beginnersvragen over MobySport
@ Lolle:
Als ik je goed begrijp dan wrsch. met 2 buizen onder de tank zoals S55 en 56 en met de grote snaarschijf.
Ik was in de war met de S65 Mobysport die hier verkocht is door Kaptein/Unikap van 1962-68. Die was bijna puur frans.
gr jed
Als ik je goed begrijp dan wrsch. met 2 buizen onder de tank zoals S55 en 56 en met de grote snaarschijf.
Ik was in de war met de S65 Mobysport die hier verkocht is door Kaptein/Unikap van 1962-68. Die was bijna puur frans.
gr jed
- Franky
- Berichten: 6362
- Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
- Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland
Re: Enkele beginnersvragen over MobySport
In dit geval hierbij de AV98 informatie die ik heb. Mogelijk kan je er wat mee.
https://fransseo.home.xs4all.nl/Foto's/ ... %20D98.pdf
Hierbij ook nog de SP98
https://fransseo.home.xs4all.nl/Foto's/ ... 0D98SP.pdf
Transmissiebak
https://fransseo.home.xs4all.nl/Foto's/ ... 0D98SP.pdf
https://fransseo.home.xs4all.nl/Foto's/ ... %20D98.pdf
Hierbij ook nog de SP98
https://fransseo.home.xs4all.nl/Foto's/ ... 0D98SP.pdf
Transmissiebak
https://fransseo.home.xs4all.nl/Foto's/ ... 0D98SP.pdf
Re: Enkele beginnersvragen over MobySport
Hallo Lolle
Geen buizen het is een kompleet plaatframe.
Gr Polle
Geen buizen het is een kompleet plaatframe.
Gr Polle
Re: Enkele beginnersvragen over MobySport
Merci, gr jed
Re: Enkele beginnersvragen over MobySport
Bedankt, allen! Frank, inderdaad, die AV98 lijkt er erg op qua motor. Ik verheug me erop om het te lezen, wil het eerdaags even uitprinten. Leest lekkerder dan van telefoon.
Mobydilz, ik beantwoord jouw vragen binnenkort even, als ik er weer mee verder ga, dan kan ik kijken hoe het zit.
Polle ik heb wel interesse in zo'n Franse cilinder, ik benader je daar binnenkort wel even voor, goed?
Mvg Rudolf
Mobydilz, ik beantwoord jouw vragen binnenkort even, als ik er weer mee verder ga, dan kan ik kijken hoe het zit.
Polle ik heb wel interesse in zo'n Franse cilinder, ik benader je daar binnenkort wel even voor, goed?
Mvg Rudolf
Re: Enkele beginnersvragen over MobySport
Hierbij mijn wat late reactie op de vragen van Ruud.
1) Uit welke periode stamt de MobySport?
De eerste dealer presentaties waren al in 1962; men vond het maar niks en tot verkoop kwam het niet. Midden jaren 60 kwam de gemodificeerde MobySport op de markt. Het frame was dat van de Franse SP98 met aanpassingen voor de Nederlandse markt.
Ook de S65TT (electronic) was te koop. Van een geweldig commercieel succes kan men niet spreken. Technisch was het wel interessant.
2) Klopt onderstaande carburateur en klopt de stand van het luchtfilter zoals op onderstaande foto?
Zo te zien zit er de originele carburateur op!
Kaptein paste op de MobySport een kleine 8,7mm carburateur toe en nog wat andere zaken, die ik meestal geen verrijking vind van het Franse model SP98.
Een interessante brommer om aan te sleutelen, maar nog leuker om erop te rijden.
Groet,
Henk
1) Uit welke periode stamt de MobySport?
De eerste dealer presentaties waren al in 1962; men vond het maar niks en tot verkoop kwam het niet. Midden jaren 60 kwam de gemodificeerde MobySport op de markt. Het frame was dat van de Franse SP98 met aanpassingen voor de Nederlandse markt.
Ook de S65TT (electronic) was te koop. Van een geweldig commercieel succes kan men niet spreken. Technisch was het wel interessant.
2) Klopt onderstaande carburateur en klopt de stand van het luchtfilter zoals op onderstaande foto?
Zo te zien zit er de originele carburateur op!
Kaptein paste op de MobySport een kleine 8,7mm carburateur toe en nog wat andere zaken, die ik meestal geen verrijking vind van het Franse model SP98.
Een interessante brommer om aan te sleutelen, maar nog leuker om erop te rijden.
Groet,
Henk
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Re: Enkele beginnersvragen over MobySport
Ja een echte Henk van Kessel neemt geen genoegen met een 8.7 carb ; dat staat buiten kijf!
Maar visueel een leuk ding, al liet de hooggeplaatste uitlaat nog op zich wachten. . . .
gr jed
Maar visueel een leuk ding, al liet de hooggeplaatste uitlaat nog op zich wachten. . . .
gr jed
Re: Enkele beginnersvragen over MobySport
Hallo Mobydilz,
De Electronic met oplopende uitaat is ook uit die tijd. Over de Electronic is op dit forum al veel geschreven.
Henk
De Electronic met oplopende uitaat is ook uit die tijd. Over de Electronic is op dit forum al veel geschreven.
Henk
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Re: Enkele beginnersvragen over MobySport
Bedankt, Henk!
Re: Enkele beginnersvragen over MobySport
Hallo,
Ik ben aan het uitvinden hoe het met de carburateur op de MobySport zit.
Op de Franse, vergelijkbare brommer, de SP98, hoort een Gurtner H14.
Op de Kaptein MobySport hoort, volgens kenners HvK en Polle, een AR8,7 met klein (bakelieten) luchtfilterhuis, die ook op FoM en vroege jaren zestig Mobylettes zit.
Op deze MobySport trof ik een AR13 aan, wel van hetzelfde model als de AR8,7.
Echter, het luchtfilterhuis past werkelijk niet, het komt tegen de transmissiebak aan. Omkeren van luchtfilterhuis kan, maar is niet kloppend; o.a. het filter zit dan niet goed, de lucht gaat dan niet door het filter. Dat hoort niet zo.
Ik vraag me nu af, waarom past genoemde AR8,7 bij andere MobySports wel? Polle, weet jij dat nog van jouw vorige MobySport?
Onderstaande foto's tonen mijn probleempje. Alvast bedankt,
Groet,
Rudolf
Ik ben aan het uitvinden hoe het met de carburateur op de MobySport zit.
Op de Franse, vergelijkbare brommer, de SP98, hoort een Gurtner H14.
Op de Kaptein MobySport hoort, volgens kenners HvK en Polle, een AR8,7 met klein (bakelieten) luchtfilterhuis, die ook op FoM en vroege jaren zestig Mobylettes zit.
Op deze MobySport trof ik een AR13 aan, wel van hetzelfde model als de AR8,7.
Echter, het luchtfilterhuis past werkelijk niet, het komt tegen de transmissiebak aan. Omkeren van luchtfilterhuis kan, maar is niet kloppend; o.a. het filter zit dan niet goed, de lucht gaat dan niet door het filter. Dat hoort niet zo.
Ik vraag me nu af, waarom past genoemde AR8,7 bij andere MobySports wel? Polle, weet jij dat nog van jouw vorige MobySport?
Onderstaande foto's tonen mijn probleempje. Alvast bedankt,
Groet,
Rudolf
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Re: Enkele beginnersvragen over MobySport
Ik zou verwachten dat er een 13mm op zit. Het zelfde als op de grandsport modellen. Smal luchtfilter zelfde uitvoering als de 8.7 en 10 mm modellen. Wat jij dus hebt.
Re: Enkele beginnersvragen over MobySport
Hallo
Bij mij zat er een 8.7 op en een andere die ik ooit verkocht heb ook.
Misschien fout spruitstuk.
Gr Polle
Bij mij zat er een 8.7 op en een andere die ik ooit verkocht heb ook.
Misschien fout spruitstuk.
Gr Polle
Re: Enkele beginnersvragen over MobySport
Kan die zwarte blikken plaat niet andersom op de carb?
gr jed
gr jed
Re: Enkele beginnersvragen over MobySport
Als de luchtfilter dezelfde maat is als van de moderne carburateur, dan kun je misschien wel het platte luchtfilter gebruiken van de av 50 met slurf
Re: Enkele beginnersvragen over MobySport
Die heeft helaas een andere vorm, Loe, sluit niet aan op het metaal. Mobydilz, dat kan wel, maar dan zit het huis weer te hoog, en ook komt de lucht dan niet door het filter. Is eigenlijk dezelfde situatie als het bakelieten huis op de kop monteren. Ik heb alle configuraties geprobeerd.
Ik betwijfel trouwens of de 13 mm carburateur er op hoort, Lolle, want het spruitstuk heeft een doorlaat van slechts ruim 11 mm.
Ik zal er nog eens rustig over nadenken hoe het kan. Spruitstuk is een standaard exemplaar, zoals ook op bijvoorbeeld de EEG.
Wel bedankt voor het meedenken, allen.
Ik betwijfel trouwens of de 13 mm carburateur er op hoort, Lolle, want het spruitstuk heeft een doorlaat van slechts ruim 11 mm.
Ik zal er nog eens rustig over nadenken hoe het kan. Spruitstuk is een standaard exemplaar, zoals ook op bijvoorbeeld de EEG.
Wel bedankt voor het meedenken, allen.
Re: Enkele beginnersvragen over MobySport
Hoi,
Ik heb de carburateur van de MobySport schoongemaakt en weer gemonteerd, nog even zonder luchtfilter, daar moet ik nog steeds even wat voor bedenken. De tank heb ik schoongemaakt, er zit gelukkig nauwelijks roest in. Het ernstig lekkende benzinekraantje heb ik een week in de benzine laten liggen en die is wonderwel nu ook weer lekvrij. De eigenaar van de brommer vertelde mij dat hij hem in 1985 had gekocht en dat hij er nooit op heeft gereden. Hij stond dus minstens veertig jaar stil, geen wonder dat het kraantje uitgedroogd was (de tank was leeg). Dus op het luchtfilter na, lijkt het tank+carburateur-gedeelte weer in orde, al moet ik natuurlijk nog testen hoe de motor zal lopen. Nu richt ik mijn aandacht op de ontsteking, want die functioneert niet goed. Ik heb daarover in het topic "Gezocht" al wat geschreven. Als ik de ontsteking op orde heb en de motor blijkt goed te lopen, ga ik met de transmissiebak bezig. Wordt dus vervolgd.
Groet,
Rudolf
Ik heb de carburateur van de MobySport schoongemaakt en weer gemonteerd, nog even zonder luchtfilter, daar moet ik nog steeds even wat voor bedenken. De tank heb ik schoongemaakt, er zit gelukkig nauwelijks roest in. Het ernstig lekkende benzinekraantje heb ik een week in de benzine laten liggen en die is wonderwel nu ook weer lekvrij. De eigenaar van de brommer vertelde mij dat hij hem in 1985 had gekocht en dat hij er nooit op heeft gereden. Hij stond dus minstens veertig jaar stil, geen wonder dat het kraantje uitgedroogd was (de tank was leeg). Dus op het luchtfilter na, lijkt het tank+carburateur-gedeelte weer in orde, al moet ik natuurlijk nog testen hoe de motor zal lopen. Nu richt ik mijn aandacht op de ontsteking, want die functioneert niet goed. Ik heb daarover in het topic "Gezocht" al wat geschreven. Als ik de ontsteking op orde heb en de motor blijkt goed te lopen, ga ik met de transmissiebak bezig. Wordt dus vervolgd.
Groet,
Rudolf