Hoi,
Door de lichthoogte terug te brengen van ruim 0,6 mm naar ong. 0,4 mm en daarmee (ik heb de nok mooi laten zitten, niet los gehad) het moment van openen van de onderbrekerpunten terug te brengen tot van 6-7 mm voor bdp naar ruim 2 mm voor bdp (voorschrift bij MobySport is 2,0 mm voor bdp) vonkte de bougie weer in de juiste draairichting van de motor en bijna niet meer in de verkeerde draairichting. Hiermee denk ik dat we kunnen concluderen dat het moment van openen inderdaad plaatsvond te ver weg van het "Abriss-moment" of in goed nederlands "afscheurmoment", zo wordt dit begrip tenminste genoemd in een leerboek uit de jaren vijftig voor een opleiding tot bromfietsmonteur. Voor de volledigheid: het afscheurmoment is het moment, bepaald door de stand van de vliegwielmagneten, waarop de magnetische fluxverandering bij draaiend vliegwiel maximaal is, waardoor de spanning t.g.v. de zelfinductie in de primaire spoel als gevolg van het onderbreken van de primaire stroomkring ook maximaal is en zo door de trafo-werking van de bobine in een sterke vonk aan de bougie resulteert.
Afijn, het leuke is dat we zo weer een mogelijke oorzaak gevonden voor het vonken in verkeerde draairichting. Altijd goed om te weten als je voor zo'n probleem staat.
En ja, de MobySport loopt inmiddels! Een krachtig motortje, met zo'n hogedrukkop.
Ook verlichting en elektrische bel doen het weer. Er bleek een haarfijn draadje van de bel klem te zitten tussen het plastic en het metalen binnenwerk van de bel, hij maakte daardoor kortsluiting en rinkelde steeds als de motor draaide. Het kwartje viel bij mij ("er ging een belletje rinkelen" is zo verwarrend in deze context) toen ik merkte dat de bel weer ging rinkelen als ik hem vaster zette; dan klemt er waarschijnlijk iets. Verlichting weer aan de praat gekregen enkel door de contacten op te schuren.
Nu ben ik langzamerhand aan de boite relais toe: inspecteren, reinigen en Evert Jan's haarlemmer-olie erin.
Wordt weer vervolgd!
Rudolf
Enkele beginnersvragen over MobySport
Re: Enkele beginnersvragen over MobySport
Hallo Ruud,
De officiële afstel gegevens zijn:
lichthoogte = 0,4 - 0,35 mm Ik stel ze altijd af op 0,4mm
voorontsteking = 1,5mm
bougie-opening elektroden = 0,4 mm
Groet,
Henk
De officiële afstel gegevens zijn: