een zeer vervelende ontstekingsklus

Witger
Berichten: 24
Lid geworden op: 18 okt 2011, 12:26
Locatie: Weert

een zeer vervelende ontstekingsklus

Ongelezen bericht door Witger » 04 jan 2012, 00:19

Hierbij een verhaaltje van wat er allemaal mis kan gaan bij de afstelling van 1 brommertje
2011-10-17_22.JPG
Bij aankoop van de brommer zat de oude bobine, condensator er nog in.
Dit was geen succes, dus een nieuw setje besteld en gemonteerd.
Toen kwam het probleem pas aan het licht, bij het starten van de brommer liep deze liever achteruit dan vooruit.
Dus... afstelling klopt niet meer.
Henk was zo vriendelijk om mij hierbij te willen helpen ( heb zelf weinig kennis kwa afstellen).
Het begon allemaal zo goed, het vliegwiel ging er lekker soepel vanaf, maar vanaf dat punt begonnen de "uitdagingen".
Voor het loshalen van de ontbrekernok werd eerst de noktrekker erin gedraaid, toen we deze gingen aandraaien bleek dat de noktrekker de schroefdraad uit de ontbreker nok te trekken, oke deze manier werkt dus helaas niet.
DSC04050.JPG
Dan maar proberen met een 2 armige poelietrekker, deze gleed van de nok af, dus met een slijpschijfje de ronde achterkant iets recht geslepen zodat deze netjes grip heeft, poelietrekker erop en aandraaien maar, op gegeven moment ging het tocht wel erg moeilijk voor mankracht alleen, na wat zware tangen eropgezet te hebben nog een paar slagen aangedraaid springt opeens de poelietrekker eraf met een knal.
Het werd dus tijd voor zwaarder geschut: de 3 armige poelitrekker.
Na dat de poelietrekker stevig vast zat begonnen we hem aan te draaien, steeds vaster en vaster, nog steeds geen beweging.
Misschien werkt warm stoken wel, dat deden we met een lasapparaat, nog steeds geen beweging :evil: .
Dan nog maar iets aandraaien van de trekker tot opeens een knal klonk....
Jah.!.! :P de ontbrekingsnok is eraf (dacht ik), helaas maar voor de helft wat bleek is dat de krans van de ontbrekernok geheel afgescheurd. :x
DSC04051.JPG
oke jammer, maar nu hadden we weer een uitdaging erbij, hoe halen we de resterende ontstekingsnok weg?
Henk kwam met het idee om het onderdeel los te slijpen.
Ook dit is niet zo gemakkelijk als dat het klinkt, met precisiewerk is het hem uiteindelijk gelukt, alles is nu van de nok af.
DSC04054.JPG
Dus een andere ontbrekingsnok erop (linkse draad) en het afstellen kon beginnen.
Was het niet dat de contactpunten iets teveel vrij konden bewegen (waardoor ze permanent met elkaar verbonden zouden zijn).
Dit ook weer netjes in orde gemaakt, kon het afstellen eindelijk beginnen.
Het motortje zelf was vrij makkelijk om af te stellen.
Dus kon het vliegwiel weer gemonteerd worden, de bout erop en klaar, alleen de bout wou er niet meer op.
Volgende probleem, door het aandraaien van de poelietrekker en het niet los willen komen van de nok is de schroefdraad van de nokas ingedrukt --> wat nu?
Henk kwam met idee om de schroefdraad wat weg te schuren zodat de moer er weer op paste, na een aantal pogingen was het zover, de schroef paste!!

Nu was het tijd voor de proefrit.

Eindelijk mijn brommertje rijd goed, en blijft rijden!!

Dit is een zeer leerzame dag voor mij en ik denk toch ook wel voor Henk van Kessel,

Henk nogmaals bedankt, heb er vandaag nog van genoten om erop te rijden tijdens de wind en regen :D :D
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: een zeer vervelende ontstekingsklus

Ongelezen bericht door Harrie » 04 jan 2012, 11:57

Beste forumleden,
Het was voor mij geen vervelende klus, maar wel een moeilijke.
In al die jaren heb ik nog nooit een nok meegemaakt die zo vast zat. De kunst is dan om met zo weinig mogelijk schade het onderdeel los te halen.
Soms kun je dan beter iets opofferen om de rest te sparen.
Grote krachten leiden tot vervorming en dus was de astap van de krukas iets opgestuikt. De draadaanloop is vergroot zodat de grote moer (type D10) wel paste.
Doordat het oud spul is, breken boutjes gemakkelijk af als je er kracht opzet. Dat gebeurde ook met één van de boutjes van de voedingsspoel.
Dankzij de Dremel en een groefje konden we die afgebroken bout weer gemakkelijk verwijderen en een originele 8.8 bout toepassen.
Sleutelen aan oude brommers leidt regelmatig tot onaangename verrassingen. Lastige klussen doe ik vooral als ik fit en helder ben.
Groet,
Harrie

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6197
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: een zeer vervelende ontstekingsklus

Ongelezen bericht door Franky » 04 jan 2012, 21:13

Hahaha :D
Geweldig verhaal! :D Ook mooie foto's!
Ik heb hier ook zo'n nok liggen die er nooit meer af is gekomen. Alleen ik ben nooit zo ver gegaan dat de nok afbrak. :lol: Geweldig dit. hoe kan het toch ooit zo vast zitten....
Die nok van mij heb ik met krukas en al er af gezaagd. De krukas was om andere redenen toch al niet meer te gebruiken. De krukas zit nu in mijn demonstratie motorblok :)

Is de krukas bij jullie onbeschadigd gebleven? (naast de schroefdraad). De nok resten eraf dremelen is een precisie klus. Is niet gemakkelijk :) Knap werk Henk ;)

GROENEKAN
Berichten: 3766
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: een zeer vervelende ontstekingsklus

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 04 jan 2012, 22:07

Inderdaad knap werk.

Bij mij was de draad van de nok ook naar de Filistijnen. Vervolgens de nokkentrekker op/aan de nok gelast. Maar vervolgens trok ik de nok aan gruzelementen.
Vervolgens heb ik een hele grote tweearmige poulietrekker geleend en de twee armen gefixeerd met een zware lijmklem. Toen draaien en af en toe een tikje met de hamer op de nok en opeens sprong hij los.
Maar dit is maar een flauw aftreksel bij de Tour de Force die Harrie geleverd heeft. Was leuk om te lezen !

Gr. Joop

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: een zeer vervelende ontstekingsklus

Ongelezen bericht door Harrie » 04 jan 2012, 23:51

Franky schreef:Hahaha :D
Is de krukas bij jullie onbeschadigd gebleven? (naast de schroefdraad). De nok resten eraf dremelen is een precisie klus.
Je moet natuurlijk niet lomp met een Dremel flexschijfje door die nok gaan slijpen en ook nog de conische astap meenemen.
Ik ben er ongeveer 1-2 mm van de astap gebleven en heb daarna met een grote schroevendraaier de bus gekraakt. Dat kraken was gemakkelijk.
De astap kwam tot mijn verbazing blinkend tevoorschijn en had afgezien van wat opstuiking aan het uiteinde geen schade.
Een trap en het motortje liep parmantig zonder trillingen en zonder gorgelend lagergeluid. Kennelijk heeft de brommer nooit vocht in de lagers gekregen.
Dat was dan eindelijk een meevaller.
Groet,
Harrie

Plaats reactie