Licht en claxon defect.

Combinette
Berichten: 214
Lid geworden op: 03 jan 2012, 15:52
Locatie: Arendonk (B)

Licht en claxon defect.

Ongelezen bericht door Combinette » 13 jan 2012, 22:09

Hallo,

Vandaag heb ik de massakabel van mijn AV50 aangesloten, en prompt deed mijn koplamp het niet meer, ik probeerde de claxon, maar die deed het ook niet meer.
Zou er een verband kunnen zijn tussen het aansluiten van de massakabel, of is het puur toeval?
En waar begin ik nu het beste als eerste te zoeken?
Het achterlicht was overigens al kapot.
Nu de lichtspoel misschien?

Groeten,

Roelant.

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2404
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: Licht en claxon defect.

Ongelezen bericht door ruudk » 14 jan 2012, 10:53

Hoi,

Ik denk meteen aan kortsluiting van de stroomdraad die van de lichtspoel komt en naar de lichtschakelaar (en claxon) loopt. Ik zou dit snoertje even goed nazien, vanuit het punt waar deze uit de ontsteking komt, omhoog boven de cilinderkop langs, onder de tank door tot aan je lichtschakelaar. Is dit kabeltje ergens beschadigd? Of zit het kabeltje ergens tussengeknepen/vastgeklemd? Bijvoorbeeld ter hoogte van de bobine, waar je waarschijnlijk aan het sleutelen bent geweest om de massakabel vast te zetten.

Of is er kortsluiting bij het knopje van de claxon? Ik weet niet precies hoe het met toeters zit, maar ik neem aan dat er voor de claxon een drukknopje op het stuur zit. De toeter staat ongetwijfeld parallel geschakeld met het licht. Als de plusdraad van de toeter bijvoorbeeld steeds tegen het chroom van het stuur aankomt, is er ook steeds kortsluiting en doen licht en toeter het niet.

Ik kijk nog even naar de foto's van je Moby, of ik nog iets kan bedenken...

Ruud

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2404
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: Licht en claxon defect.

Ongelezen bericht door ruudk » 14 jan 2012, 11:04

Als je schakelaar op het stuur even losschroeft en weghoudt van het frame (zodat er geen electrisch contact is), doen licht en claxon het dan wel? (Moet je wel even de losse schakelaar in de juiste stand zetten, kijk uit voor schokjes hierbij).

Ik ben benieuwd.
Ruud

Combinette
Berichten: 214
Lid geworden op: 03 jan 2012, 15:52
Locatie: Arendonk (B)

Re: Licht en claxon defect.

Ongelezen bericht door Combinette » 14 jan 2012, 20:41

Hoi Ruud,

Ik heb het geprobeerd, maar nog steeds niets. :?
Nu ben ik gaan meten, en ik meet bij volgas 0,08 Volt.
Dus de spoel kapot?

Groeten,

Roelant.

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2404
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: Licht en claxon defect.

Ongelezen bericht door ruudk » 15 jan 2012, 11:34

Hoi Roelant,

Heb je wel wisselspanning gemeten en niet per ongeluk gelijkspanning? Als het licht en de claxon het kortgeleden nog wel deden, lijkt het me onwaarschijnlijk dat de lichtspoel ineens kapot is. Waar heb je de spanning precies opgemeten? Sluit de plusingang (of nu dus eigenlijk 'wisselspanningsingang') van je metertje zo dicht mogelijk bij de motor aan, zodat je de minste kans hebt dat de stroom tussen motor en meter al ergens is weggelekt. Ik weet niet of het lichtsnoertje bij dit model met een stekkerje boven het vliegwiel op de grondplaat zit aangesloten, als dat wel het geval is, zou je daar (met het stekkertje even losgetrokken en niet in contact met het aansluitlipje) de ingang van je metertje kunnen aansluiten om even te testen of de lichtspoel functioneert. Als hier geen stekkeraansluiting zit, dan even de lichtdraad vanuit de motor volgen tot aan het eerste punt, waar je het metertje kunt aansluiten. Waarschijnlijk is dit dan ter hoogte van de schakelaar. Dan even de lichtdraad losmaken van de schakelaar en dan aansluiten op de (wissel)spanningsmeter. Het losmaken van de lichtdraad (of lostrekken van het stekkertje op de grondplaat) is ook essentieel om kortsluiting 'achter' het meetpunt uit te sluiten.

Ik ben wederom benieuwd!
Ruud

Polle
Berichten: 2698
Lid geworden op: 14 feb 2010, 20:45
Locatie: Geel Belgie

Re: Licht en claxon defect.

Ongelezen bericht door Polle » 15 jan 2012, 20:47

Plaats een geheel nieuwe bekabeling dit zorgt al voor minder problemen.
Er kan bevoordeeld een draad waarvan het isolatiemateriaal is weggeschuurd in kontakt komen met het frame en hup tijdelijke kortsluiting.
Vervagen die ouwe bekabeling.

Gr Polle

Combinette
Berichten: 214
Lid geworden op: 03 jan 2012, 15:52
Locatie: Arendonk (B)

Re: Licht en claxon defect.

Ongelezen bericht door Combinette » 16 jan 2012, 18:18

Sorry, ik ben wel erg lomp geweest want er was een draad los bij de motor. :oops:
De volgende keer zal ik eens wat beter opletten voordat ik een vraag stel.
Alle kabels moeten nog een keer los, want overal zit spanning op, als je het stuur naar rechts of links draait gaat het toerental omhoog en de draad voor het licht ed zit ook erg strak.

Groeten,

Roelant.

GROENEKAN
Berichten: 3763
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: Licht en claxon defect.

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 16 jan 2012, 20:01

Okay Roelant, maar heel goed dat je even open en eerlijk de afloop meldt. Gr. Joop

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2404
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: Licht en claxon defect.

Ongelezen bericht door ruudk » 16 jan 2012, 20:03

Geeft niet, mooi dat het probleem is gevonden!

De gaskabel kun je misschien bovenop de carburateur (op het dekseltje boven de gasschuif) nog wat losser stellen door de stelschroef van de kabel iets naar binnen te draaien (daarmee laat je de buitenkabel van het gas iets zakken en krijgt het gas iets meer speling). Kun je weer rustig de bocht om! Als de gaskabel echt strak komt te staan bij het sturen, dan voldoet het losstellen niet en heb je langere (binnen en buiten)kabels nodig.

Mocht je nieuwe snoer voor de verlichting wat te lang blijken na montage, dan kun je deze heel mooi wat 'korter' maken door hem een stukje te 'krullen', even het te lange stuk goed strak om een dikke schroevendraaier wikkelen en verwarmen (met een warme, maar niet te hete föhn). Dit krullen werd vanuit de fabriek ook (wel eens) toegepast, en geeft je Mobylette dus weer een mooi origineel uiterlijk. Een soort permanentje zeg maar!

Succes.

Combinette
Berichten: 214
Lid geworden op: 03 jan 2012, 15:52
Locatie: Arendonk (B)

Re: Licht en claxon defect.

Ongelezen bericht door Combinette » 16 jan 2012, 20:20

De kabels lijken me allemaal aan de korte kant, op zich wel wat vreemd want ze lijken nog orgineel en niet ingekort.
Maar iets is er wel mee gebeurt want echt iedere kabel zit strak, klem of wat dan ook, zelfs de massakabel is tekort.
Maar aangezien hij toch helemaal uit elkaar gaat is het niet zo'n probleem want dan vernieuw ik toch alles.
Weet er iemand waar ik die witte buitenkabels kan bestellen en een achterlicht?

Groeten,

Roelant.

GROENEKAN
Berichten: 3763
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: Licht en claxon defect.

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 16 jan 2012, 21:01

Roelant,

V.w.b. prijs en assortiment is dit een hele goeie: http://www.cable-shop.nl/index1.html

Heeft ook complete sets ( dus, gas,choke, decompressie, voorrem en achterrem ) in lichtgrijs.



Gr. Joop

Plaats reactie