aan uit schakelaar (contactslot aansluiten)

Vindapp
Berichten: 80
Lid geworden op: 04 feb 2010, 21:19

aan uit schakelaar (contactslot aansluiten)

Ongelezen bericht door Vindapp » 21 feb 2012, 16:20

Hoi allemaal, ik ben bezig met ombouw van ontsteking en met externe condensator.
http://www.dse.nl/~baron/handleiding_co ... r_2008.pdf
Deze manier dus maar Uhm waar zou ik de draad van aan uit schakelaar het beste bij kunnen monteren. Om werkende motor uit te zetten.
Heb meerdere optie's 1 aan de bobine een extra draadje monteren tussen op aan uit schakelaar, of 2 aan condensator een extra draadje tussen monteren voor aan uit schakelaar of aan het contact puntje een aan uit schakelaar draadje tussen monteren voor aan uit schakelaar of is er nog een andere creatieve optie.
Wie weet wat de beste optie is. En zou dat graag zijn kundigheid mee willen delen. Ik wil het dan ook graag uitproberen en testen.
Groet Vincent

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: aan uit schakelaar (contactslot aansluiten)

Ongelezen bericht door Harrie » 21 feb 2012, 16:56

Beste Vincent,
Ik heb diverse mobyllettes brommers en er is er geen enkele die elektrisch uitgeschakeld wordt.
Bij mobylette gebeurt dat m.b.v. de decompresseur. Geen compressie? Dan slaat hij af.
Uiteraard kun je de externe condensator aardingsdraad via een schakelaar laten lopen naar aarde.
Voordeel? Iets minder krachtsinspanning??
Nadeel: langer elektrisch circuit en grotere kans op storing.
Leuk om een keer te bouwen, maar om dat standaard toe te passen? Ik denk dat het weinig meerwaarde heeft.
Een test moet je overigens niet uit de weg gaan, want misschien zitten er voordelen aan die ik nu niet zie.
Groet,
Harrie

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6198
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: aan uit schakelaar (contactslot aansluiten)

Ongelezen bericht door Franky » 21 feb 2012, 18:18

Even aanvulling van mij
Voordeel: Je brommer kan niet gestart worden als hij op slot staat. Als die van mij op slot staat kan je hem gewoon starten. Het is dat niemand dat weet.... :P

Mits goed aangelegd is er geen risico. De ene draad van de schakelaar moet aan de aarde. De andere moet ergens bevestigd worden tussen de voedingsspoel en de bobine. Maakt elektrisch gezien niet uit waar.

Verder ben ik het wel met Harrie eens. Ik zie de meerwaarde niet helemaal. Dus waarom? Omdat het kan? :roll:

Gebruikersavatar
MobyJet
Beheerder
Berichten: 6323
Lid geworden op: 04 feb 2010, 19:22
Woonplaats: Rijk van Nijmegen
Contacteer:

Re: aan uit schakelaar (contactslot aansluiten)

Ongelezen bericht door MobyJet » 21 feb 2012, 20:34

Ik vermoed dat het hier niet om een moby gaat die je makkelijk kunt uitzetten ;)
Een schakel brommer dus.
Dan is een aan/uit schakelaar wel handig. Beetje suf als je de brommer moet laten afslaan.

Vindapp
Berichten: 80
Lid geworden op: 04 feb 2010, 21:19

Re: aan uit schakelaar (contactslot aansluiten)

Ongelezen bericht door Vindapp » 22 feb 2012, 01:47

Dank je voor de fijne duidelijke uitleg.
Ben druk met solderen en draden aanleggen en stekkertjes monteren.
mvg vincent

Plaats reactie