Schroefdraad versleten bij uitlaat
Schroefdraad versleten bij uitlaat
HELP ! Ik ben vandaag voor het eerst op me Mobylette gaan toeren naar me moeder.
Halverwege schoot letterlijk men uitlaatje eraf en werd het een lawaai van jewelste... ik baluh, waterpomptang gepakt om te zien wat er op deed ( aan de kant van de weg )
De wartel die men uitlaat aan het blokje zou moeten vasthouden was losgeschoten...... *&#$_%%#$@&*@$ (hoop gevloek)
De enige noodoplossing was een stukkie touw wat ik had te ontrafelen en om de schroefdraad van me uitlaat gewonden en zo goed als het kon weer aangedraaid.
Hij heeft het dan wel eventjes gehouden maar toch. het was een noodoplossing. Nu heb ik alles is goed van dichtbij gekeken en ben tot de conclusie gekomen dat het schroefdraad in het blokje gewoon bijna weg is ! Wat moet ik nu doen ? wie kan mij helpen mijn probleem op te lossen.
Ik rij met deze Mobylette nog geen week en wil er nog erg lang op gaan rijden !!!
Wat gaat het mij kosten, wie kan mij helpen en wie kan mij vertellen wat ik moet doen.
Gegroet een Mobylette fan Daan
Halverwege schoot letterlijk men uitlaatje eraf en werd het een lawaai van jewelste... ik baluh, waterpomptang gepakt om te zien wat er op deed ( aan de kant van de weg )
De wartel die men uitlaat aan het blokje zou moeten vasthouden was losgeschoten...... *&#$_%%#$@&*@$ (hoop gevloek)
De enige noodoplossing was een stukkie touw wat ik had te ontrafelen en om de schroefdraad van me uitlaat gewonden en zo goed als het kon weer aangedraaid.
Hij heeft het dan wel eventjes gehouden maar toch. het was een noodoplossing. Nu heb ik alles is goed van dichtbij gekeken en ben tot de conclusie gekomen dat het schroefdraad in het blokje gewoon bijna weg is ! Wat moet ik nu doen ? wie kan mij helpen mijn probleem op te lossen.
Ik rij met deze Mobylette nog geen week en wil er nog erg lang op gaan rijden !!!
Wat gaat het mij kosten, wie kan mij helpen en wie kan mij vertellen wat ik moet doen.
Gegroet een Mobylette fan Daan
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Re: Schroefdraad versleten bij uitlaat
De cilinder vervangen als daar de schroefdraad niet meer goed is, of de moer/wartel als die niet meer goed is.
Een van beiden vermelden op het Forum bij ik zoek. En 25/11 beurs heerhugowaard. En op marktplaats kijken en een beetje rondbellen.
Gr. Joop
Een van beiden vermelden op het Forum bij ik zoek. En 25/11 beurs heerhugowaard. En op marktplaats kijken en een beetje rondbellen.
Gr. Joop
Re: Schroefdraad versleten bij uitlaat
Er zijn overmaatse tappen voor uitlaatschroefdraad. Je moet dan ook een overmaatse wartel gebruiken.
Ongetwijfeld zal iemand in België hierover beschikken. De vraag is echter wie?
Ik heb dit gereedschap (nog) niet, maar als ik het zie liggen koop ik het direct.
Groet,
Harrie
Ongetwijfeld zal iemand in België hierover beschikken. De vraag is echter wie?
Ik heb dit gereedschap (nog) niet, maar als ik het zie liggen koop ik het direct.
Groet,
Harrie
Re: Schroefdraad versleten bij uitlaat
Hallo Daan
Volgens mij is het makkelijkst bij Joost voor een waanzinnig goedkope prijs een nieuwe cilinder te kopen.
Monteren en probleem opgelost heb je er ook een nieuwe piston bij.
Kan je weer jaren rijden.
De overmaats moer is in Frankrijk nog te krijgen en ik ken iemand die de overmaatse tap heeft.
Dus denk er maar over na.
Gr Polle
Volgens mij is het makkelijkst bij Joost voor een waanzinnig goedkope prijs een nieuwe cilinder te kopen.
Monteren en probleem opgelost heb je er ook een nieuwe piston bij.
Kan je weer jaren rijden.
De overmaats moer is in Frankrijk nog te krijgen en ik ken iemand die de overmaatse tap heeft.
Dus denk er maar over na.
Gr Polle
Re: Schroefdraad versleten bij uitlaat
Polle schreef:Hallo Daan
Volgens mij is het makkelijkst bij Joost voor een waanzinnig goedkope prijs een nieuwe cilinder te kopen.
Monteren en probleem opgelost heb je er ook een nieuwe piston bij.
Kan je weer jaren rijden.
De overmaats moer is in Frankrijk nog te krijgen en ik ken iemand die de overmaatse tap heeft.
Dus denk er maar over na.
Gr Polle
Hi all !, bedankt voor de feedback
Waar vind ik Joost Polle ? Ik heb internet al afgespeurd voor een pakking setje en verwacht deze volgende week in bezit te hebben.
Een cilinder is nu nog wat ik nodig heb, daarna kan de grote de-montage beginnen en kan ik de boel weer in orde maken !
Een overmaatse tap .. :-/ naja dat wordt het vervolg van het ouwe cilindertje dan....
Gegroet,
Daan
Re: Schroefdraad versleten bij uitlaat
Joost vind je onder leden MobyJoost
Re: Schroefdraad versleten bij uitlaat
Ook voor de pakkingssets kan je bij forumleden terecht.
Ik heb er liggen als ook Harrie ( Henk).
Gr Polle
Ik heb er liggen als ook Harrie ( Henk).
Gr Polle
Re: Schroefdraad versleten bij uitlaat
Afglopen zaterdag cilinder vervangen, nieuwe uitlaat eronder gezet, nieuwe pakkingen gebruikt, en wat gebeurd er vandaag....... laat me wartel potver weer los !!!!
Iemand een idee om dit blijvend vast te zetten? locktite ofzo of wellicht een andere 'nette' manier.
Een slangenklem is geen gezicht, wellicht een las leggen op de wartel naar het bochtje ?
de meest originele inzending wint een liter 2 takt benzine af te halen in Bergen op Zoom !
Gegroet,
Daan
Iemand een idee om dit blijvend vast te zetten? locktite ofzo of wellicht een andere 'nette' manier.
Een slangenklem is geen gezicht, wellicht een las leggen op de wartel naar het bochtje ?
de meest originele inzending wint een liter 2 takt benzine af te halen in Bergen op Zoom !
Gegroet,
Daan
Re: Schroefdraad versleten bij uitlaat
Beste Dannnnozzzzz,
Trilt jouw motor soms erggggg of zijn de silent blocs versleten?
Zit de uitlaat aan de onderkant wel met een beugel bevestigd?
Is niet normaal dat de uitlaat zo snel los trilt. Bij sommige types wordt weleens een speciale wartel met borgring gebruikt. Bij de meeste modellen: niets.
Laat eens een kenner uit de buurt naar kijken.
Groet,
Harrie
Trilt jouw motor soms erggggg of zijn de silent blocs versleten?
Zit de uitlaat aan de onderkant wel met een beugel bevestigd?
Is niet normaal dat de uitlaat zo snel los trilt. Bij sommige types wordt weleens een speciale wartel met borgring gebruikt. Bij de meeste modellen: niets.
Laat eens een kenner uit de buurt naar kijken.
Groet,
Harrie
Re: Schroefdraad versleten bij uitlaat
Ik heb hieronder 3 foto's toegevoegd hoe alles aan elkaar vast zit.
Op moment heb ik hem gewoon weer goed vast aangedraaid. Er zit een nieuwe koperen ring tussen de bocht en de cilinder. De uitlaat is normaal bevestigd (zo lijkt me), maar bij het warm worden van de trilt de wartel er letterlijk uit en kan ik terug naar huis trappen..... Ik heb al zitten denken over: locktite, een lasje leggen op de wartel en bocht, een gaatje boren om hem te borgen (tegen het draaien) en gewoon zonder uitlaat rijden !!!!!
Me buurman is erg thuis in brommer sleutelen (die man leeft weer helemaal op als we samen sleutelen) , maar hij zegt ook dat het gewoon niet mogelijk moet zijn.
Toch ben ik er vandaag weer achter gekomen.. vandaar dat ik er maar een wedstrijd met een origineel tintje van maak
Liever nooit meer los dan onverwacht problemen !
Gegroet, en dank voor het behalen van deze regel...
Daan
Op moment heb ik hem gewoon weer goed vast aangedraaid. Er zit een nieuwe koperen ring tussen de bocht en de cilinder. De uitlaat is normaal bevestigd (zo lijkt me), maar bij het warm worden van de trilt de wartel er letterlijk uit en kan ik terug naar huis trappen..... Ik heb al zitten denken over: locktite, een lasje leggen op de wartel en bocht, een gaatje boren om hem te borgen (tegen het draaien) en gewoon zonder uitlaat rijden !!!!!
Me buurman is erg thuis in brommer sleutelen (die man leeft weer helemaal op als we samen sleutelen) , maar hij zegt ook dat het gewoon niet mogelijk moet zijn.
Toch ben ik er vandaag weer achter gekomen.. vandaar dat ik er maar een wedstrijd met een origineel tintje van maak
Liever nooit meer los dan onverwacht problemen !
Gegroet, en dank voor het behalen van deze regel...
Daan
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Re: Schroefdraad versleten bij uitlaat
Hallo
Heb je een nieuwe ring tussen de cilinder en de uitlaat gestoken?
Hoe fel is je wartel versleten? Ik heb er nieuwe liggen.
En zoals henk al zij zijn je cilintbloks niet versleten,staat je aandrijfriem mooi in lijn met je motor.Heb ik ook nieuwe liggen.
is de draad van de vervangcilinder goed?
Gr Polle
Heb je een nieuwe ring tussen de cilinder en de uitlaat gestoken?
Hoe fel is je wartel versleten? Ik heb er nieuwe liggen.
En zoals henk al zij zijn je cilintbloks niet versleten,staat je aandrijfriem mooi in lijn met je motor.Heb ik ook nieuwe liggen.
is de draad van de vervangcilinder goed?
Gr Polle
- Franky
- Berichten: 6212
- Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
- Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland
Re: Schroefdraad versleten bij uitlaat
De ophanging van je uitlaat is net iets anders dan bij mij. Ik heb er twee beugels omheen zitten.
Op zich moet 1 beugel ook werken. Of is misschien zelfs beter (niet statisch overbepaald).
Deze uitlaatjes zijn erg gevoelig voor uitlijn fouten. Als je uitlaat scheef je cilinder in gaat kan dit allemaal vervelende dingen geven. Lekkage is de meest voor de hand liggende. Loskomende uitlaatmoer lijkt me ook mogelijk. Zorg dat de flens van de uitlaatbocht parallel loopt aan het vlak waar je hem tegenaanduwt (als je me nog volgt).
Ik heb ooit mijn uitlaat vervangen. Alleen de nieuwe uitlaatbocht kwam niet goed uit bij de cilinder. Ik heb toen zelfs een extra beugel moeten bouwen om de uitlijning goed te krijgen. Sinds dien nooit problemen gehad
Op zich moet 1 beugel ook werken. Of is misschien zelfs beter (niet statisch overbepaald).
Deze uitlaatjes zijn erg gevoelig voor uitlijn fouten. Als je uitlaat scheef je cilinder in gaat kan dit allemaal vervelende dingen geven. Lekkage is de meest voor de hand liggende. Loskomende uitlaatmoer lijkt me ook mogelijk. Zorg dat de flens van de uitlaatbocht parallel loopt aan het vlak waar je hem tegenaanduwt (als je me nog volgt).
Ik heb ooit mijn uitlaat vervangen. Alleen de nieuwe uitlaatbocht kwam niet goed uit bij de cilinder. Ik heb toen zelfs een extra beugel moeten bouwen om de uitlijning goed te krijgen. Sinds dien nooit problemen gehad
Re: Schroefdraad versleten bij uitlaat
Bij het monteren van de uitlaat, moet je de bocht eerst met de moer in de cylinder vast zetten, terwijl de pot aan de onderkant nog losjes is opgehangen. Niet zwabberend, maar net zover aangedraaid, dat er makkelijk beweging inzit. als je de bocht bijna helemaal hebt vastgezet, de ophangbeugel(s) van de pot netjes recht schuiven en aandraaien. Dan de uitlaatmoer nog een keer aantrekken.
Zo heb je de kleinste kans, dat er veel spanning ontstaat in de verbindingen van je uitlaatsysteem, waardoor die kunnen breken en/of scheuren.
Zo heb je de kleinste kans, dat er veel spanning ontstaat in de verbindingen van je uitlaatsysteem, waardoor die kunnen breken en/of scheuren.
Re: Schroefdraad versleten bij uitlaat
ik denk dat het beste is om dit (teflon tape) rond de wartel te doen en dan er in draaien:
Re: Schroefdraad versleten bij uitlaat
Originele oplossingen zie ik voorbij komen en merk dus dat er veel animo voor is een liter 2-takt wil winnen
@Polle: Ik heb een nieuwe (koperen) pakking gebruikt tussen de uitlaat en cilinder. De Cilinder bevat gewoon perfect schroefdraad nu. De aandrijfriem en of het stellen van me blokje of "cilintbloks"... daar heb ik geen kaas van gegeten.is voor mij hocus pocus, maar voor jullie Moby Proffessors niet ! Waar zitten me cilintbloks ?
@Franky: 2 beugels zouden een goede uitkomst zijn, ik maak gebruik van 1 ( mijn uitlaat kan dus kantelen als hij lostrilt van me blok) de jouw niet. Wel een goed idee !! Uitlijnen nu moet ik weer toegeven dat ik een Mobyn00b ben....
@MobyJoost: De spanning heb ik inderdaad zo goed mogelijk weten in te schatten zoals jij verteld. Eerst de uitlaat/bochtje strak zetten, daarna de pot fixeren om ongewilde 'scheve' krachten tegen te gaan. Done !
@Adriaan: Ik vrees dat deze vorm van teflon 30 seconden blijft zitten en dat zodra ik rij, ik automatisch witte strepen achterlaat op de weg Dit materiaal verbrand of smelt volgens mij...
Dank u allen voor het helpen naar een oplossing ! De uitslag van de liter-2-takt-wedstrijd zal spoedig bekend gemaakt worden
Gegroet,
Daan
@Polle: Ik heb een nieuwe (koperen) pakking gebruikt tussen de uitlaat en cilinder. De Cilinder bevat gewoon perfect schroefdraad nu. De aandrijfriem en of het stellen van me blokje of "cilintbloks"... daar heb ik geen kaas van gegeten.is voor mij hocus pocus, maar voor jullie Moby Proffessors niet ! Waar zitten me cilintbloks ?
@Franky: 2 beugels zouden een goede uitkomst zijn, ik maak gebruik van 1 ( mijn uitlaat kan dus kantelen als hij lostrilt van me blok) de jouw niet. Wel een goed idee !! Uitlijnen nu moet ik weer toegeven dat ik een Mobyn00b ben....
@MobyJoost: De spanning heb ik inderdaad zo goed mogelijk weten in te schatten zoals jij verteld. Eerst de uitlaat/bochtje strak zetten, daarna de pot fixeren om ongewilde 'scheve' krachten tegen te gaan. Done !
@Adriaan: Ik vrees dat deze vorm van teflon 30 seconden blijft zitten en dat zodra ik rij, ik automatisch witte strepen achterlaat op de weg Dit materiaal verbrand of smelt volgens mij...
Dank u allen voor het helpen naar een oplossing ! De uitslag van de liter-2-takt-wedstrijd zal spoedig bekend gemaakt worden
Gegroet,
Daan
Re: Schroefdraad versleten bij uitlaat
Polyamide tape is hittebestendig, maar ook ik betwijfel de effectiviteit hiervan. Als bij beide cilinders je uitlaat los komt dan zou het kunnen zijn dat je wartel een zwakke schroefdraad heeft. Een andere wartel helpt dan. Gr. Joop
NB de wartel ziet er ook uit alsof hij heel vaak los en vast is geweest, of er is met een niet passende sleutel gewerkt.
NB de wartel ziet er ook uit alsof hij heel vaak los en vast is geweest, of er is met een niet passende sleutel gewerkt.
Re: Schroefdraad versleten bij uitlaat
de silentblocks zijn de trillingsdempers, die in je frame geperst zitten, waar de bovenste motor-bevestigingsbout doorheen gaat.
Re: Schroefdraad versleten bij uitlaat
Hallo Zoals ik al aangaf gebruik een nieuwe wartel.
Kost 4€.
Gr polle
Kost 4€.
Gr polle
Re: Schroefdraad versleten bij uitlaat
E E N SPolle schreef:Hallo Zoals ik al aangaf gebruik een nieuwe wartel.
Kost 4€.
Gr polle
Re: Schroefdraad versleten bij uitlaat
Ok, en wat als de nieuwe wartel (deze is zo goed als nieuw overigens) lostrilt?
Ik heb op advies van me buurman het volgende gedaan:
-Met liefde de wartel nogmaals goed aangedraaid
-Met liefde een rondje gereden van ca 15 minuten
-Weer met liefde gevoeld of de wartel nog aangedraaid kon worden(dat ging een heeeel klein stukje nog)
-Af laten koelen en gechecked of er nog speling in zat
Nu heb ik dit idee meegekregen (van de buurman) dat in de praktijk metaal uitzet bij warmte. Dus als de wartel (en het blokje) iets uitzetten, is er een zeker kans op speling.
Als hier dus mee gerekend wordt om de wartel iets strakker te krijgen bij extreme warmte, zou de wartel in theorie (en hopelijk praktijk) vast moeten blijven zitten als hij warm is.
Ik krijg de indruk dat het wel eens zou kunnen werken (hij zit nog steeds muurvast na 20 minuten brommen) maaar,
Mijn vraag aan uw allen Mobylette specialisten, doktoren en grootmeesters .....Is deze theorie correct?
Mijn dank is groot voor al uw adviezen !! ik ben slechts een leergierige volgeling.....
Daan
Ik heb op advies van me buurman het volgende gedaan:
-Met liefde de wartel nogmaals goed aangedraaid
-Met liefde een rondje gereden van ca 15 minuten
-Weer met liefde gevoeld of de wartel nog aangedraaid kon worden(dat ging een heeeel klein stukje nog)
-Af laten koelen en gechecked of er nog speling in zat
Nu heb ik dit idee meegekregen (van de buurman) dat in de praktijk metaal uitzet bij warmte. Dus als de wartel (en het blokje) iets uitzetten, is er een zeker kans op speling.
Als hier dus mee gerekend wordt om de wartel iets strakker te krijgen bij extreme warmte, zou de wartel in theorie (en hopelijk praktijk) vast moeten blijven zitten als hij warm is.
Ik krijg de indruk dat het wel eens zou kunnen werken (hij zit nog steeds muurvast na 20 minuten brommen) maaar,
Mijn vraag aan uw allen Mobylette specialisten, doktoren en grootmeesters .....Is deze theorie correct?
Mijn dank is groot voor al uw adviezen !! ik ben slechts een leergierige volgeling.....
Daan
Spoiler:
Re: Schroefdraad versleten bij uitlaat
Na sleutelen aan de motor deze op bedrijfstemperatuur brengen en dan de bouten en moeren nog eens natrekken verdiend aanbeveling. Het aanschaffen van een momentsleutel ook. Dit is voor de uitlaatmoer niet mogelijk, maar voor de rest wel (cylinderkop, carter etc.)
Re: Schroefdraad versleten bij uitlaat
In dat geval mag ik er vanuit gaan dat ik er goed aan gedaan heb !MobyJoost schreef:Na sleutelen aan de motor deze op bedrijfstemperatuur brengen en dan de bouten en moeren nog eens natrekken verdiend aanbeveling. Het aanschaffen van een momentsleutel ook. Dit is voor de uitlaatmoer niet mogelijk, maar voor de rest wel (cylinderkop, carter etc.)
Spoiler:
Re: Schroefdraad versleten bij uitlaat
Hallo Dannozzz
Blijven proberen en uitzoeken en de aanhouder wint.
Gr Polle
Blijven proberen en uitzoeken en de aanhouder wint.
Gr Polle