Ongelezen bericht
door ruudk » 25 jun 2013, 20:37
Hallo.
Ik ben helaas geen bromfiets expert, slechts een eenvoudige amateur, maar wil hier toch graag even meepraten.
Ook ik had me dat namelijk afgevraagd. Wat me daarnaast ook opvalt, is dat de motor veel trekkracht heeft bij mooi, rustig, koud, helder weer.
Met name 's avonds bij zonsondergang loopt 'ze' fantastisch.
Mijn voorlopige verklaring van beide fenomenen is dat koude lucht meer moleculen per volume-eenheid bevat,
en er daardoor meer compressie wordt opgebouwd en er meer zuurstof in de motor komt.
Bij een warme motor en/of warm weer zal de in het carter gezogen lucht toch al iets ijler zijn dan bij een koude motor.
Ik meen ook te voelen, dat een warme motor minder compressie heeft dan dezelfde koude motor.
Toch vind ik dit nog niet helemaal een bevredigende verklaring; zoveel tijd heeft de lucht immers niet om op te warmen tijdens het rijden, voordat die in het carter verdwijnt.
Stel dat het buiten -5 graden C is, wat zal de temperatuur van de lucht ter hoogte van de inlaatpoort dan zijn, bij een hete motor en rijdende brommer. Nul graden C? Veel warmer zal het daar toch niet zijn, dan...
Of wel?
Misschien heeft iemand nog een andere verklaring.