opvoeren
-
- Berichten: 25
- Lid geworden op: 27 mei 2011, 09:48
- Locatie: De Kwakel
- Contacteer:
opvoeren
Hallo ik heb laatst een filmpje gezien van iemand in het buitenland die 140 reed op een mobylette kaptein. http://www.youtube.com/watch?v=5Wi1r11AUaQ
Nou wil ik mijn mobylette ook wat harder laten lopen. Hij loopt nu 35 / 40. Maar wil hem graag rond de 70 a 80 km/u laten lopen. Is dit mogelijk met een standaard blok van de AV50 uit 1971? Of moet je hier echt veel aan gaan doen al wil je dat bereiken?
Ik heb echt heel weinig verstand van het motor gedeelte. Dus het liefst niet al te ingewikkeld uitleggen .
groeten Quint
Nou wil ik mijn mobylette ook wat harder laten lopen. Hij loopt nu 35 / 40. Maar wil hem graag rond de 70 a 80 km/u laten lopen. Is dit mogelijk met een standaard blok van de AV50 uit 1971? Of moet je hier echt veel aan gaan doen al wil je dat bereiken?
Ik heb echt heel weinig verstand van het motor gedeelte. Dus het liefst niet al te ingewikkeld uitleggen .
groeten Quint
- Franky
- Berichten: 6212
- Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
- Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland
Re: opvoeren
Of je 75 of 80 kan halen met je AV50 blok...
Zal ik het zo makkelijk mogelijk zeggen.
"NEE!!"
:P
Als je een 2-takt opvoert heeft dit altijd consequenties. Wil je meer vermogen, dan gaat dat ten koste van je trekkracht in de lage toeren. Als je een mobylette hebt zonder variomatic, dan is het vermogens verlies in de lage toeren heel vervelend. Dan mag je flink bij gaan fietsen om weg te kunnen rijden
Ik heb een bromfiets meegemaakt die je tot de 60 zou moeten slepen voordat hij op eigen kracht door zou kunnen gaan naar de 80+. Gelukkig had deze bromfiets versnellingen en viel het nog mee. AL trok ik hem er wel volledig uit met mijn scooter omdat het toeren gebied waarin het motorblok vermogen leverde echt veels te krap was. Die knul zou eigenlijk constant met een slippende koppelingen moeten rijden....
Dus, zo snel als jij wil, is echt niet slim. Een klein beetje opvoeren dan? ook daar heb ik slecht ervaringen mee omdat er altijd negatieve gevolgen zijn als je opvoert. MobyJet op dit forum rijdt met een opgevoerde mobylette. Als ik mij niet vergis een opgeboorde uitlaat en een groter achtertandwiel. Ze trok mijn standaard mobylette er op topsnelheid uit en op acceleratie een beetje. Gaan we puur naar helling trekken kijken en dus lage toerentallen, dan win ik weer. De netto winst was in mijn ogen niet zo groot.
Ik heb laatst de eerste schetsen gemaakt van een elektrisch vervroegende ontsteking. Dit is in mijn ogen de mooiste manier om meer vermogen uit een blok te krijgen zonder last te hebben van enige negatieve gevolgen. Hoeveel winst het gaat geven is alleen nog niet bekend.
Zal ik het zo makkelijk mogelijk zeggen.
"NEE!!"
:P
Als je een 2-takt opvoert heeft dit altijd consequenties. Wil je meer vermogen, dan gaat dat ten koste van je trekkracht in de lage toeren. Als je een mobylette hebt zonder variomatic, dan is het vermogens verlies in de lage toeren heel vervelend. Dan mag je flink bij gaan fietsen om weg te kunnen rijden
Ik heb een bromfiets meegemaakt die je tot de 60 zou moeten slepen voordat hij op eigen kracht door zou kunnen gaan naar de 80+. Gelukkig had deze bromfiets versnellingen en viel het nog mee. AL trok ik hem er wel volledig uit met mijn scooter omdat het toeren gebied waarin het motorblok vermogen leverde echt veels te krap was. Die knul zou eigenlijk constant met een slippende koppelingen moeten rijden....
Dus, zo snel als jij wil, is echt niet slim. Een klein beetje opvoeren dan? ook daar heb ik slecht ervaringen mee omdat er altijd negatieve gevolgen zijn als je opvoert. MobyJet op dit forum rijdt met een opgevoerde mobylette. Als ik mij niet vergis een opgeboorde uitlaat en een groter achtertandwiel. Ze trok mijn standaard mobylette er op topsnelheid uit en op acceleratie een beetje. Gaan we puur naar helling trekken kijken en dus lage toerentallen, dan win ik weer. De netto winst was in mijn ogen niet zo groot.
Ik heb laatst de eerste schetsen gemaakt van een elektrisch vervroegende ontsteking. Dit is in mijn ogen de mooiste manier om meer vermogen uit een blok te krijgen zonder last te hebben van enige negatieve gevolgen. Hoeveel winst het gaat geven is alleen nog niet bekend.
-
- Berichten: 25
- Lid geworden op: 27 mei 2011, 09:48
- Locatie: De Kwakel
- Contacteer:
Re: opvoeren
Oke dan laat ik hem gewoon lekker zo als hij is. Ik moet hem alleen nog eventjes goed afstellen. En wat dingen aanpassen. En dan denk dat hij wel iets harder dan 35 km/u loopt. Tenminste dat hoop ik .
Groeten Quint
Groeten Quint
- MobyJet
- Beheerder
- Berichten: 6348
- Lid geworden op: 04 feb 2010, 19:22
- Woonplaats: Rijk van Nijmegen
- Contacteer:
Re: opvoeren
Mijn moby (Willy) gaat inderdaad 60 met een paar kleine aanpassingen:
ovale rempot: demper inkorten
zuigertje beetje aanpassen
62 tands achtertandwiel
Ik ben er zeer tevreden over en wil niet meer terug naar standaard. Je moet hem inderdaad wel even op toeren helpen. Als hij dat eenmaal is, trekt hij goed.
Ding woont in omgeving Arnhem, dus moet natuurlijk wel fatsoenlijk de Veluwe/Posbank op komen.
ovale rempot: demper inkorten
zuigertje beetje aanpassen
62 tands achtertandwiel
Ik ben er zeer tevreden over en wil niet meer terug naar standaard. Je moet hem inderdaad wel even op toeren helpen. Als hij dat eenmaal is, trekt hij goed.
Ding woont in omgeving Arnhem, dus moet natuurlijk wel fatsoenlijk de Veluwe/Posbank op komen.
-
- Berichten: 7
- Lid geworden op: 19 aug 2011, 14:12
Re: opvoeren
hallo
ik heb mijn demper uit mijn uit laat gehaald kan dit kwaad?
ik heb mijn demper uit mijn uit laat gehaald kan dit kwaad?
- Franky
- Berichten: 6212
- Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
- Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland
Re: opvoeren
Nouja, wat denk je zelf? Het zal wel meer kabaal gaan maken.
Maar je motorblok zal er niet meer of minder van slijten. Dus het kan eigenlijk geen kwaad.
Ik ken je bromfiets verder niet. Maar het is wel handig om wat tegendruk te houden. Een 2-takt blokje loopt niet goed als er alleen nog maar een uitlaatbocht op zit. Dus zorg ervoor dat de uitgang van de uitlaat "min of meer" de normale diameter heeft.
Maar je motorblok zal er niet meer of minder van slijten. Dus het kan eigenlijk geen kwaad.
Ik ken je bromfiets verder niet. Maar het is wel handig om wat tegendruk te houden. Een 2-takt blokje loopt niet goed als er alleen nog maar een uitlaatbocht op zit. Dus zorg ervoor dat de uitgang van de uitlaat "min of meer" de normale diameter heeft.
Re: opvoeren
MobyJet schreef:Mijn moby (Willy) gaat inderdaad 60 met een paar kleine aanpassingen:
ovale rempot: demper inkorten
zuigertje beetje aanpassen
62 tands achtertandwiel
Ik ben er zeer tevreden over en wil niet meer terug naar standaard. Je moet hem inderdaad wel even op toeren helpen. Als hij dat eenmaal is, trekt hij goed.
Ding woont in omgeving Arnhem, dus moet natuurlijk wel fatsoenlijk de Veluwe/Posbank op komen.
ff een vraagje ,
is het niet zo dat als je tandwielverhouding speelt je kan regelen of deze harder optrekt of dat deze hogere snelheid heeft
=ik heb ook nog een Mobylette 150 klaarstaan om te bewerken en heb de tandwielen als volgt gezet
vooraan een 13 tands en achteraan de 42 ( denk ik) dan zou hijtoch bij deze opstelling dus een hogere snelheid moeten hebben
Ik heb deze opstelling gekozen omdat deze echt wel nog goede power heeft bij het optrekken bij de originele setting
bij de andere ,
Ik heb er al bij gespeeld met de 40 en als ik vanvoor een 12 of 13tands steek dan rijd hij inderdaad wat sneller op topsnelheid maar bijtrappen moest ik ervoor ook al
du proberen maar
Re: opvoeren
is dit een mogelijke oplossing voor op een av7 iets of wat meer power te winnen?
http://www.benl.ebay.be/itm/Cobra-uitla ... 43bd3c8c5c
in combintie met andere tandwielen en/ of variateur?
http://www.benl.ebay.be/itm/Cobra-uitla ... 43bd3c8c5c
in combintie met andere tandwielen en/ of variateur?
Re: opvoeren
Als je een tandwielverhouding kiest voor meer eindsnelheid (groter voor, kleiner achter), is de kans groot, omdat je ook minder trekkracht op het achterwiel overbrengt, dat je de theoretische snelheidswinst niet eens bereikt. Daarvoor is het vermogen van een standard Mobylette motortje simpelweg te klein. Kies je een tandwielverhouding voor meer trekkracht (kleiner voor, groter achter), trek je sneller op, bereik je sneller je topsnelheid, die dan wel weer lager is. Ook draait je motortje dan bij iedere snelheid meer toeren, waardoor ze warmer wordt (minder rijwind, minder koeling)
Die uitlaat is voor een AV10 motor en zal absoluut niets toevoegen aan een (Nederlands) AV7 Mobylettemotortje.
Die uitlaat is voor een AV10 motor en zal absoluut niets toevoegen aan een (Nederlands) AV7 Mobylettemotortje.
Re: opvoeren
ok handig om te weten merci!!
Re: opvoeren
Er zijn 65cc cylinders voor niet membraam blokken, en voor de membraamblokken,
Zijn er zelfs watergekoelde cylinders.
Ik heb een kaptein mobylette met 2 vd 65 cc blokken, 17 stands tandwiel, 2 x zundapp expamsieuitlaat, 2 x mikuni 17 mm, loopt gemakkelijk 120km/h.
Als je alleen de uitlaat aanpast van een standard mobylette, merk je al een giga verschil, ontsteking hoef je niks aan te doen, die van mij maken +11000tpm, en gaat prima!
Ik zal later nog even pics maken, hij stond alweer 3jaar stil ik heb 'm net nog even gestart.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
- Franky
- Berichten: 6212
- Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
- Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland
Re: opvoeren
120 rijden met dat ding. Dat moet dood eng zijn
Wel een leuke creatie! Dat ding heeft geen variateur vermoed ik? Dan rijdt dan toch niet heel best weg lijkt me. Al heeft het misschien wel zo veel vermogen dat het toch niet zoveel uitmaakt
Wel een leuke creatie! Dat ding heeft geen variateur vermoed ik? Dan rijdt dan toch niet heel best weg lijkt me. Al heeft het misschien wel zo veel vermogen dat het toch niet zoveel uitmaakt
Re: opvoeren
Indrukwekkend! ......En ook wat een v-snaartje allemaal kan overbrengen.
Welke krukas zit er in die blokjes? De standaard of een volle?
Groet,
Harrie
Welke krukas zit er in die blokjes? De standaard of een volle?
Groet,
Harrie
Re: opvoeren
Hoi,
Dankjewel vd reacties.
Is inderdaad beetje eng rijden!
Hij komt veel sneller van plek als een standaard uitvoering!
Moeten samen 12pk hebben, of misschien wel, cylinders zijn getuned door Harrie vHout,
In Geldrop(VHS)
Krukassen zijn origineel, ik heb die nog nooit kapot zien gaan.
Vsnaar is een versterkte van een truck.
Als iemand interesse heeft in een race krukas ik heb nog 1 nieuwe.
Aan de twin zit nog een verhaal.
Ik had dezelfde in 1972 gebouwd, (geen geld voor een zundapp of kreidler), maar helaas geen foto's van gemaakt.
En niemand geloofde me als ik over de snelle moby vertelde.
Dus heb ik in 2009 nog een keer dezelfe gebouwd, nu iets sneller!
Helaas moet ik m nu slopen of verkopen, ik heb er geen plek meer voor.
Als iemand interesse heeft in de onderdelen, laat maar iets weten.
Hoeft niet veel op te brengen!
Mvg Geert
Alleen de blokken met cylinders, zonder carb, zomder uitlaat, 100euro.
Voor de 2 carbs wil ik 50euro, en vd uitlaten 30 euro.
Als je de hele Moby zo pakt 175euro voor alles, 2 x nieuwe banden, cylinders hebben geen 200km gel open.
Ik heb alles nieuw gekocht
Mvg Geert
Dankjewel vd reacties.
Is inderdaad beetje eng rijden!
Hij komt veel sneller van plek als een standaard uitvoering!
Moeten samen 12pk hebben, of misschien wel, cylinders zijn getuned door Harrie vHout,
In Geldrop(VHS)
Krukassen zijn origineel, ik heb die nog nooit kapot zien gaan.
Vsnaar is een versterkte van een truck.
Als iemand interesse heeft in een race krukas ik heb nog 1 nieuwe.
Aan de twin zit nog een verhaal.
Ik had dezelfde in 1972 gebouwd, (geen geld voor een zundapp of kreidler), maar helaas geen foto's van gemaakt.
En niemand geloofde me als ik over de snelle moby vertelde.
Dus heb ik in 2009 nog een keer dezelfe gebouwd, nu iets sneller!
Helaas moet ik m nu slopen of verkopen, ik heb er geen plek meer voor.
Als iemand interesse heeft in de onderdelen, laat maar iets weten.
Hoeft niet veel op te brengen!
Mvg Geert
Alleen de blokken met cylinders, zonder carb, zomder uitlaat, 100euro.
Voor de 2 carbs wil ik 50euro, en vd uitlaten 30 euro.
Als je de hele Moby zo pakt 175euro voor alles, 2 x nieuwe banden, cylinders hebben geen 200km gel open.
Ik heb alles nieuw gekocht
Mvg Geert
Re: opvoeren
Hoi, is de moby nog te koop?
Groetjes
mobycum
Groetjes
mobycum
Re: opvoeren
Ja hij is nog te loop:)
Re: opvoeren
Ok mail me op albertcum@gmail.com dan kunnen we wat afspreken.
Re: opvoeren
Sorry het adres moet zijn imrocum@gmail.com