Slagsleutel op krukas

GROENEKAN
Berichten: 3775
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: Slagsleutel op krukas

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 17 aug 2013, 15:51

Goed werk Frank.
Volgende stap: aan bijvoorbeeld de fietsenmaker vragen om en oude binnenband racefiets. Vervolgens even op de maat van de metalen band knippen en deze metalen band losschroeven en de band eroverheen en weer terugmonteren. 5 minuten werk en je krijgt geen krassen op vliegwiel en nog veel beter grip !
Echt doen want de verkeerde ervaring heb ik al voor je gehad.

NB de slagsleutel 10 mm is voor de vliegwielmoer.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6212
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Slagsleutel op krukas

Ongelezen bericht door Franky » 20 aug 2013, 11:00

Loopt hij met dat rubber niet vast op de onderstaande plekken? Of laat je het rubber daar niet doorheen lopen?
Afbeelding

Ik wou hoe dan ook al een stuk binnenband tussen de klemband en het vliegwiel doen :)

GROENEKAN
Berichten: 3775
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: Slagsleutel op krukas

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 20 aug 2013, 14:33

Frank, je schroeft de klemband los en laat de dunne binnenband lopen van rode pijl tot rode pijl op jouw foto - eigenlijk aan beide zijden korter oftwel omtrek vliegwiel. Gr. Joop

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6212
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Slagsleutel op krukas

Ongelezen bericht door Franky » 20 aug 2013, 16:02

Ok. Zo'n vermoede had ik al :) Ik zal er eens werk van maken.
Ik heb de band ondertussen binnen en hij ziet er goed uit. Hij kan de diameter van het vliegwiel ook hebben dus dat is ook OK. :)

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6212
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Slagsleutel op krukas

Ongelezen bericht door Franky » 01 sep 2013, 16:39

Om dit topic af te ronden nog even mijn ervaringen met de vliegwielklemband.

Ik heb er een stuk binnenband om gedaan. Deze heeft wel de neiging om te slippen t.o.v. de band omdat er talkpoeder in zit. Maar dit lost zich goed op door de band nog wat strakker te draaien. De band is snel en makkelijk in het gebruikt. Een minder optimaal iets van het gereedschap vind ik de lengte van de hefboom. Bij erg vast zittende vliegwielmoeren zal je erg veel kracht moeten zetten. Desondanks vind ik dit ding een prettig stuk gereedschap en is het toegevoegd aan mijn standaardgereedschap.

Note:
Ik heb vandaag een zuigerpen eruit geperst met deze band :mrgreen: Hoewel de band veeeel te groot is hiervoor lukte het uiteindelijk met 2 man wel. Waar de band zoal nuttig voor kan zijn :mrgreen: Ik ga nu op zoek naar beter gereedschap voor het eruit persen van zuigerpennen :P

Plaats reactie