Aandrijfperikelen EEG

Mobydick
Berichten: 77
Lid geworden op: 02 jan 2011, 11:50
Locatie: Ermelo- Gelderland

Aandrijfperikelen EEG

Ongelezen bericht door Mobydick » 18 mar 2012, 16:34

Beste Forumleden,

Recentelijk heb ik een EEG van een medeforumlid onderhanden gehad, waarvan de eigenaar klaagde dat die niet vooruit te branden was. Het motortje was inmiddels voorzien van nieuwe krukaslagers,cilinder en zuiger.Deze brommer was nog wel uitgerust met de ouderwetse witte (=beruchte) ontstekingsspoel. De conclusie was dan ook " vervangen dat ding door een van Kessel ontstekingsset en dan loopt ie weer als de brandweer". :P
Na ontvangst van de EEG heb ik eerst een korte inspectie op deze brommer uitgevoerd en daarbij werden de navolgende
zaken geconstateerd:
- Slechte ontstekingsspoel
- Totaal versleten voortandwiel :(
- Achterwiel draait erg zwaar
- Carburateur is vervuild en lekt.

Na montage van de gemodificeerde ontsteking heb ik ook gelijk het voor/achtertandwiel vervangen. Tevens bleken de achterwiellagers totaal verroest te zijn. Na montage van nieuwe ketting,vervanging van de achterwiellagers en reiniging/afstelling vlotternivo van de carburateur liep de brommer ruim 40 KM/h met de verwachting dat na inlopen van de cilinder/zuiger de eindsnelheid nog wel iets zal toenemen.

Moraal van dit verhaal is :geef de motor niet altijd de schuld maar kontroleer ook de overige aandrijfcomponenten!.
DSC00530-001.JPG
Met vriendelijke groet Dick Kievits
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Aandrijfperikelen EEG

Ongelezen bericht door Harrie » 18 mar 2012, 21:09

Beste MobyDick,

Mooi verhaal; voor mij vooral de boodschap dat een bijna 50-jarige brommer veel mankementen kan hebben en dat goedkoop achteraf duurkoop is.
Een oude versleten EEG is wat dat betreft weinig waard; als er ook eentje is zonder kenteken dan moet je er vooral niet te veel betalen.
Dankzij het forum is er toch weer een goede EEG op de weg.
Groet,
Harrie

GROENEKAN
Berichten: 3774
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: Aandrijfperikelen EEG

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 18 mar 2012, 22:28

Beste Dick,

Het medeforumlid heeft het getroffen met jou. Goed werk en erg leuk dat je dit verhaal even met ons deelt. Altijd leerzaam.

groet,

Joop

Gebruikersavatar
MobyJet
Beheerder
Berichten: 6338
Lid geworden op: 04 feb 2010, 19:22
Woonplaats: Rijk van Nijmegen
Contacteer:

Re: Aandrijfperikelen EEG

Ongelezen bericht door MobyJet » 19 mar 2012, 12:24

Goed werk, Dick!

Plaats reactie