Noodzaak ontkolen bij Aspen brandstof
Noodzaak ontkolen bij Aspen brandstof
Hoi allemaal,
Zo'n twee maanden geleden heb ik een Mobylette overgekocht van een man die duidelijk een handel in solexen drijft, maar weinig van Moby's weet. Ik heb de indruk dat hij deze Mobylette ergens voor een prikkie heeft gekocht, nieuwe kabels/remblokjes er op heeft gezet en vervolgens heeft doorverkocht aan mij.
Nu gebruikt hij voor al zijn brommers Aspen brandstof en zelf heb ik de trend doorgezet aangezien het spul veel voordelen lijkt te hebben. Nu heb ik echter de volgende zorg; ik lees op het forum dat het gebruik van Aspen wel het ontkolen van de motor vereist en ik heb geen idee of hij dit heeft gedaan. De Moby heeft inmiddels zo'n 20 kilometer gelopen en tot nu toe heb ik nog geen problemen. Ik sta op het punt om naar de keuring te gaan voor een kenteken, maar ik twijfel nog of ik het blok voor de zekerheid moet ontkolen. Het blokje loopt naar mijn mening heel netjes. Ik weet dat de man de carburateur in ieder geval grondig heeft schoongemaakt. Hoe groot is de noodzaak denken jullie?
Dan heb ik op het forum gezocht naar wat ontkolen exact inhoudt, maar ben nog niet veel wijzer geworden. Iemand tips?
Alvast bedankt!
Zo'n twee maanden geleden heb ik een Mobylette overgekocht van een man die duidelijk een handel in solexen drijft, maar weinig van Moby's weet. Ik heb de indruk dat hij deze Mobylette ergens voor een prikkie heeft gekocht, nieuwe kabels/remblokjes er op heeft gezet en vervolgens heeft doorverkocht aan mij.
Nu gebruikt hij voor al zijn brommers Aspen brandstof en zelf heb ik de trend doorgezet aangezien het spul veel voordelen lijkt te hebben. Nu heb ik echter de volgende zorg; ik lees op het forum dat het gebruik van Aspen wel het ontkolen van de motor vereist en ik heb geen idee of hij dit heeft gedaan. De Moby heeft inmiddels zo'n 20 kilometer gelopen en tot nu toe heb ik nog geen problemen. Ik sta op het punt om naar de keuring te gaan voor een kenteken, maar ik twijfel nog of ik het blok voor de zekerheid moet ontkolen. Het blokje loopt naar mijn mening heel netjes. Ik weet dat de man de carburateur in ieder geval grondig heeft schoongemaakt. Hoe groot is de noodzaak denken jullie?
Dan heb ik op het forum gezocht naar wat ontkolen exact inhoudt, maar ben nog niet veel wijzer geworden. Iemand tips?
Alvast bedankt!
Re: Noodzaak ontkolen bij Aspen brandstof
Om problemen te vermeiden zeker ontkolen.
Dit houd in cilinderkop er af halen en de verbrandingskamer zuiver maken al het zwart er uit met remreiniger en zeer fijne staalwol.
Ook de schrapveren van de piston halen en achter de schraapveren in de groef de aangekoekte kool uit de groef verwijderen en de bovenkant van de piston ook zuiver maken.
Nieuwe pakkingen er tussen en monteren en klaar.
Gr Polle
Dit houd in cilinderkop er af halen en de verbrandingskamer zuiver maken al het zwart er uit met remreiniger en zeer fijne staalwol.
Ook de schrapveren van de piston halen en achter de schraapveren in de groef de aangekoekte kool uit de groef verwijderen en de bovenkant van de piston ook zuiver maken.
Nieuwe pakkingen er tussen en monteren en klaar.
Gr Polle
- australman
- Berichten: 1297
- Lid geworden op: 18 dec 2013, 17:07
- Locatie: oostwold oldambt
Re: Noodzaak ontkolen bij Aspen brandstof
Hoi,
Ik ben er niet zo bang voor.Gewoon Aspen blijven gebruiken en lekker kilometers maken.
Hans
Ik ben er niet zo bang voor.Gewoon Aspen blijven gebruiken en lekker kilometers maken.
Hans
Re: Noodzaak ontkolen bij Aspen brandstof
Dat klinkt alsof het ontkolen nog even kan wachten tot ik een kenteken heb. Bedankt!
Re: Noodzaak ontkolen bij Aspen brandstof
Ik ben wel benieuwd, Polle, hoe het kan dat het een probleem is, als oude koolresten afkomstig van mengsmering na het overgaan op Aspen 2 takt loskomen. Koolresten komen toch ook wel eens los tijdens continu gebruik van ouderwetse mengsmering? En dan is het geen probleem. Ik geloof je wel, Polle, maar ik begrijp het nog niet.
Re: Noodzaak ontkolen bij Aspen brandstof
Het officiële advies gaat, waarschijnlijk, uit, van het slechtste scenario. Een te vet gesmeerde motor, die steeds korte ritjes maakt, zonder ooit schoongemaakt te worden. Die bouwen snel dikke koolafzettingen op. Die zijn best hard. Komen er klonten van die koolaanslag los, die in lagers terecht komen, heeft dat hetzelfde effect, als een handje zand in je motor gooien. Snelle slijtage van lagers, zuigers, zuigerveren, en cylinders. Daar merk je natuurlijk bijna niks van, als je af en toe een stukje rijdt. Maar als je veel kilometers maakt, kan de slijtage snel gaan.
Re: Noodzaak ontkolen bij Aspen brandstof
Je mag de kanalen alleen laten vegen/ontkolen door een officieel ontkolingsbedrijf of een goede schoorsteenveger.
Na afloop krijg je een officieel bewijsje dat je kanaal goed geveegd is door een erkend bedrijf.
Pas en alleen met dit recu wordt u in staat gesteld om Aspen brandstof te kunnen aanschaffen.
Dit bewijs is tevens het garantiebewijs dat je kan overleggen aan Aspen als er iets mis gaat met je motorblokje.
Zij vergoeden dan: Krukas, zuiger en cilinder. Het arbeidsloon.
Gr. Wim.
Na afloop krijg je een officieel bewijsje dat je kanaal goed geveegd is door een erkend bedrijf.
Pas en alleen met dit recu wordt u in staat gesteld om Aspen brandstof te kunnen aanschaffen.
Dit bewijs is tevens het garantiebewijs dat je kan overleggen aan Aspen als er iets mis gaat met je motorblokje.
Zij vergoeden dan: Krukas, zuiger en cilinder. Het arbeidsloon.
Gr. Wim.
Re: Noodzaak ontkolen bij Aspen brandstof
wat ik er van begrepen heb heeft aspen een reactie met de aanwezige kool die het kool omzet naar een harde substantie. hierdoor komt het ook gemakkelijker los en heeft idd het effect van korrels zand. deze korrels zijn harder dan gewone kool deeltjes. Dus voor je overstapt op Aspen de kop, cilinder, zuigerveren en zuiger reinigen.
Re: Noodzaak ontkolen bij Aspen brandstof
Bedankt allemaal. Heel verhelderend
Re: Noodzaak ontkolen bij Aspen brandstof
Inderdaad, bedankt voor de toelichting!
Ruud.
Ruud.
Re: Noodzaak ontkolen bij Aspen brandstof
Kool is een perfect schuurmiddel en schuurt je segmenten lekker snel weg en als er een redelijk stukje loskomt loopt de boel lekker vast.
Gr Polle
Gr Polle
Re: Noodzaak ontkolen bij Aspen brandstof
Gezien de beperkte hoeveelheid arbeid zou ik altijd er voor kiezen om te ontkolen.
De inspanningen wegen niet op tegen het risico.
En daarna, lekker brommen maar !!
De inspanningen wegen niet op tegen het risico.
En daarna, lekker brommen maar !!
Re: Noodzaak ontkolen bij Aspen brandstof
Ik zie nog geen reden om over te stappen op aspen of een ander wondermiddel. Zolang er nog benzine is zonder bio toevoeging is die prima 2 jaar houdbaar. Tanken die niet aangetast zijn gaan niet roesten door goede 2 takt benzine of schone lege tank. Tanken die wel roestig zijn gaan altijd weer roesten, vooral bovenin om de vulopening. Deze tank moet je op de juiste manier coaten. Verder op het einde van het toerseizoen de gebruik brommers aftappen en het nieuwe seizoen beginnen met deze benzine. Deze benzine wordt bij mij in de winter ook gebruikt voor het reinigen van nieuwe projecten en het proefdraaien van deze projecten.
Re: Noodzaak ontkolen bij Aspen brandstof
Opmerkelijk is wel dat Aspen zelf de kans op schade in de motor niet benoemt. Zij laten het zelfs vrij onschuldig klinken.
Uit de Aspen handleiding:
"Indien een gebruikte motor erg (inwendig) vervuild is met koolaanslag, dan moet er
rekening mee gehouden worden dat Aspen 2 FRT deze koolaanslag schoon zal gaan
branden. Indien een sterk verontreinigde motor ineens volledig overgeschakeld wordt op
Aspen 2 FRT dan kan het zijn dat er te veel kool ineens los komt. Deze overmaat aan
kool kan een “vette bougie” veroorzaken, “snot” in de uitlaat". Bron: https://www.aspen-benelux.nl/Portals/1/ ... chines.pdf
Uit de Aspen handleiding:
"Indien een gebruikte motor erg (inwendig) vervuild is met koolaanslag, dan moet er
rekening mee gehouden worden dat Aspen 2 FRT deze koolaanslag schoon zal gaan
branden. Indien een sterk verontreinigde motor ineens volledig overgeschakeld wordt op
Aspen 2 FRT dan kan het zijn dat er te veel kool ineens los komt. Deze overmaat aan
kool kan een “vette bougie” veroorzaken, “snot” in de uitlaat". Bron: https://www.aspen-benelux.nl/Portals/1/ ... chines.pdf