Voortandwiel eeg 10 of av 42
Voortandwiel eeg 10 of av 42
Hallo,
Weet er iemand waarom een eeg 10 en eeg 15 een voortandwiel met 11 tanden geeft met binnenmaat 26 en een av 42 en 44 een voortandwiel met 12 tanden geeft met ook binnenmaat 26. Staat zo in de onderdelenboekjes van Kaptein en van motobecane. Heb mijn kapteins en franse av 42 brommers gecontroleerd en dat klopt. Is dat omdat in de jaren 60 in in nederland de maximum snelheid lager was dan in frankrijk. Bij een fiets met kleiner voortandwiel gaat men toch sneller optrekken maar een kleinere topsnelheid hebben
Ik heb nu een nieuwe ketting 415E en achtertandwiel 44 T klaarliggen voor een franse av 42 en wil ook nog het voorste aanschaffen maar die met 12 T zijn overal uitstock. Als ik de 11 T op de polie steek dan gaat de fietshevell dan weer niet passen. Dus die best ook bijbestellen?. Of maakt dat allemaal niet uit
Weet er iemand waarom een eeg 10 en eeg 15 een voortandwiel met 11 tanden geeft met binnenmaat 26 en een av 42 en 44 een voortandwiel met 12 tanden geeft met ook binnenmaat 26. Staat zo in de onderdelenboekjes van Kaptein en van motobecane. Heb mijn kapteins en franse av 42 brommers gecontroleerd en dat klopt. Is dat omdat in de jaren 60 in in nederland de maximum snelheid lager was dan in frankrijk. Bij een fiets met kleiner voortandwiel gaat men toch sneller optrekken maar een kleinere topsnelheid hebben
Ik heb nu een nieuwe ketting 415E en achtertandwiel 44 T klaarliggen voor een franse av 42 en wil ook nog het voorste aanschaffen maar die met 12 T zijn overal uitstock. Als ik de 11 T op de polie steek dan gaat de fietshevell dan weer niet passen. Dus die best ook bijbestellen?. Of maakt dat allemaal niet uit
Re: Voortandwiel eeg 10 of av 42
Ik heb nieuwe originele 12 tands liggen
Kosten 12€
Gr Polle
Kosten 12€
Gr Polle
Re: Voortandwiel eeg 10 of av 42
Hallo Pol,
Heb U een bericht gestuurd via whatsapp.
Groetjes
Jo
Heb U een bericht gestuurd via whatsapp.
Groetjes
Jo
Re: Voortandwiel eeg 10 of av 42
H.A.
Er zijn ook andere hevels beschikbaar. Hevels kunnen ook aangepast worden.
Tijdens een toertocht in Frankrijk bleek (nadat een hevel was losgeschoten) dat de tandvorm niet klopte.
Met een slijpschijf werd deze vorm aangepast en de hevel paste daarna wel prima in het kettingtandwiel.
Tandwielen kunnen ook voorzien worden van een bronzen binnenbus.
Een te grote boring van 29mm kan zo worden teruggebracht naar 26mm doorsnede.
Ik draai die bussen weleens en pas daarbij zowel brons als kunststof lagermateriaal toe.
Met wat creativiteit is veel mogelijk.
Henk
Er zijn ook andere hevels beschikbaar. Hevels kunnen ook aangepast worden.
Tijdens een toertocht in Frankrijk bleek (nadat een hevel was losgeschoten) dat de tandvorm niet klopte.
Met een slijpschijf werd deze vorm aangepast en de hevel paste daarna wel prima in het kettingtandwiel.
Tandwielen kunnen ook voorzien worden van een bronzen binnenbus.
Een te grote boring van 29mm kan zo worden teruggebracht naar 26mm doorsnede.
Ik draai die bussen weleens en pas daarbij zowel brons als kunststof lagermateriaal toe.
Met wat creativiteit is veel mogelijk.
Henk
Re: Voortandwiel eeg 10 of av 42
In een andere topic staat nog iets over verbussen van kettingtandwielen.
https://www.mobyletteforum.com/phpBB3/v ... 6mm#p73957
Bij onze hobby is het steeds een uitdaging om de goede onderdelen te vinden.
Soms is het gewoon op, maar als je ook productietechniek heb gestudeerd, ontwerp je het onderdeel opnieuw.
Technisch lukt dat meestal wel, maar je kunt niet opboksen tegen de lage productieprijs van de massa-productie van eertijds.
We hebben het geluk dat Motobécane een wereldmerk is en dat er overal op de wereld mensen hiermee bezig zijn.
Henk
https://www.mobyletteforum.com/phpBB3/v ... 6mm#p73957
Bij onze hobby is het steeds een uitdaging om de goede onderdelen te vinden.
Soms is het gewoon op, maar als je ook productietechniek heb gestudeerd, ontwerp je het onderdeel opnieuw.
Technisch lukt dat meestal wel, maar je kunt niet opboksen tegen de lage productieprijs van de massa-productie van eertijds.
We hebben het geluk dat Motobécane een wereldmerk is en dat er overal op de wereld mensen hiermee bezig zijn.
Henk