-
JanmobyEvert
- Berichten: 2178
- Lid geworden op: 18 aug 2015, 21:28
- Woonplaats: Wierden
- Locatie: Wierden
Ongelezen bericht
door JanmobyEvert » 06 jan 2025, 12:54
PantinNL schreef: ↑06 jan 2025, 09:24
Franky schreef: ↑05 jan 2025, 16:49
......
Ik heb niet zoveel vertrouwen in de productie nauwkeurigheid bij MBK.
Nou, dan heb je nog nooit de bak van de SP98/MobySport open gemaakt.
Dat is een juweeltje. Wel een dure bak om te maken en daarom zijn ze al gauw overgestapt naar de bak met twee posities: rijden en fietsen.
De eerste zware bak had ook nog een extra kickstart.
Mijn originele SP98-transmissiebak loopt nog steeds perfect en maakt nauwelijks geluid. Dit is een voorbeeld van een hoogwaardig product.
Henk
Ik wel, ik heb er één klaar gemaakt voor een Belgische liefhebber.
Ik heb ook nog zo’n drie standen bak liggen, dat wordt mijn volgende project.
-
PantinNL
- Berichten: 3532
- Lid geworden op: 07 sep 2017, 14:47
- Woonplaats: Helmond
Ongelezen bericht
door PantinNL » 06 jan 2025, 14:48
De bak van mijn SP98 heb ik nog nooit opengemaakt, maar ik heb wel bakken van andere SP98-bezitters open gehad, om de pakking van de carterhelften, een keerring of de fietsketting te vervangen. Is wel uitkijken bij het demonteren van het kettingtandwiel met zijn kogeltjes en veertjes.
Ik heb er toen zelfs speciaal hulpgereedschap voor gemaakt. Dat kettingwiel is verschrikkelijk hard en ik heb nog steeds de originele erop zitten.
Henk
-
JanmobyEvert
- Berichten: 2178
- Lid geworden op: 18 aug 2015, 21:28
- Woonplaats: Wierden
- Locatie: Wierden
Ongelezen bericht
door JanmobyEvert » 06 jan 2025, 19:28
PantinNL schreef: ↑06 jan 2025, 14:48
De bak van mijn SP98 heb ik nog nooit opengemaakt, maar ik heb wel bakken van andere SP98-bezitters open gehad, om de pakking van de carterhelften, een keerring of de fietsketting te vervangen. Is wel uitkijken bij het demonteren van het kettingtandwiel met zijn kogeltjes en veertjes.
Ik heb er toen zelfs speciaal hulpgereedschap voor gemaakt. Dat kettingwiel is verschrikkelijk hard en ik heb nog steeds de originele erop zitten.
Henk
Ja, daar ben ik toen ook achter gekomen. Het tandwiel wisselen/ verwijderen is niet makkelijk. Hoe heb jij die borgring om de as waar dat pennetje onder zit terug geplaatst?
Voor de rest is zo’n bak een stuk makkelijker uit elkaar te halen dan één van 93/92 en zit veel degelijker in elkaar.
Maar goed daar zijn we nog niet eerst het aluminium tandwiel….
-
ruudk
- Berichten: 2540
- Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
- Woonplaats: Warfhuizen
Ongelezen bericht
door ruudk » 06 jan 2025, 21:08
Hoi,
Ik ben ook begonnen aan een model met transmissie bak, de Kaptein MobySport.
Ben eerst nog met het motor gedeelte bezig, maar zal over niet al te lange tijd naar de transmissie bak gaan kijken. Ik denk dan eerst maar eens op de een of andere manier schoonspoelen en olie verversen. Ik zal dit topic dan goed doornemen.
Joost, jouw linkje naar transmissie bak olie werkt bij mij niet, heb jij de Bardahl Single Grade Classic SAE40? Waarom kies je eigenlijk niet een Versnellingsbak olie van Bardahl? Zo'n transmissie bak lijkt toch wel wat op een versnellingsbak qua mechaniek (tandwielkast) Of zijn die olieën te dik?
Dank alvast voor je reactie, groet, Rudolf.
-
PantinNL
- Berichten: 3532
- Lid geworden op: 07 sep 2017, 14:47
- Woonplaats: Helmond
Ongelezen bericht
door PantinNL » 06 jan 2025, 22:41
JanmobyEvert schreef: ↑06 jan 2025, 19:28
......
Ja, daar ben ik toen ook achter gekomen. Het tandwiel wisselen/ verwijderen is niet makkelijk. Hoe heb jij die borgring om de as waar dat pennetje onder zit terug geplaatst?
....
Ik dacht dat ik met een stukje tape de kogel en veer tegen heb gehouden. Daarna monteren van de ring en vervolgens de tape lostrekken.
Met gestold kaarsvet zou dat ook moeten lukken. Na montage verwarmen tot 50 graden.
Ik heb nog ergens een handleiding liggen, maar dat stuk archief moet nog vanuit dozen in een ladekastje worden opgeborgen.
Een dezer dagen zal ik dat eens doen.
Henk
-
ruudk
- Berichten: 2540
- Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
- Woonplaats: Warfhuizen
Ongelezen bericht
door ruudk » 07 jan 2025, 20:16
Dank je wel, Joost, ik had die beschrijving eerder niet gevonden. Die olie lijkt mij ook geschikt. Daar zal ik alvast een flaconnetje van bestellen.
Sorry dat ik even door een andere discussie heenfietste, Jan Evert en HvK, maar ik zie dit topic als een algemene plek voor transmissie bak vragen. En dan loopt het soms even door elkaar heen.
Groeten Rudolf
-
JanmobyEvert
- Berichten: 2178
- Lid geworden op: 18 aug 2015, 21:28
- Woonplaats: Wierden
- Locatie: Wierden
-
Wijnand
- Berichten: 205
- Lid geworden op: 07 mar 2011, 15:10
- Woonplaats: Drechterland
- Locatie: West Friesland
Ongelezen bericht
door Wijnand » 11 jan 2025, 20:07
Ik heb zo mijn twijfels over het toepassen van motorolie in een transmissie met tandwielen.
Ik gebruik altijd een EP olie in dit soort aandrijvingen. Een EP 80 is, vermoed ik , even vloeibaar als een motorolie SAE 40.
Misschien is het toepassen van een ATF olie zelfs een goede optie. Die olie werd destijds ook toegepast in de tandwielkastjes
van zowel primaire -als secundaire aandrijving van de DAF personenauto's. De ATF olie kan worden beschouwd als een EP olie met dat verschil dat de ATF dun vloeibaar is en een zeer stabiele viscositeit bezit. Enfin, misschien heb je wat aan deze tip.
Succes, groet.
-
AustralHans
- Berichten: 1350
- Lid geworden op: 18 dec 2013, 17:07
- Locatie: oostwold oldambt
Ongelezen bericht
door AustralHans » 12 jan 2025, 16:25
Die olie zou ik niet durven te gebruiken,ivm de detergenten die vuildeeltjes zwevend houden.Je wilt dat deze zich op de bodem van het
carter verzamelen.
Hans
-
JanmobyEvert
- Berichten: 2178
- Lid geworden op: 18 aug 2015, 21:28
- Woonplaats: Wierden
- Locatie: Wierden
Ongelezen bericht
door JanmobyEvert » 12 jan 2025, 17:18
Deze olie gebruik ik, is 5 liter.
Daar kun je wel een liter van overnemen alsje wilt.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-
ruudk
- Berichten: 2540
- Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
- Woonplaats: Warfhuizen
Ongelezen bericht
door ruudk » 12 jan 2025, 21:56
Hoi Jan Evert,
Dat lijkt me ook een goede olie. Ik kies, na wat getreuzel en tussen de diverse tips, toch voor deze.
Mocht je een litertje willen verkopen, dan houd ik me aanbevolen.
Ik kan het ook direct via de webshop aanschaffen, als dat voor jou weer wat gedoe scheelt.
Maar misschien vind je het ook wel prettig als jouw grote voorraad weer wordt gebruikt.
Wachten we sowieso nog even af om te zien of we het in de verzending met een bobine kunnen combineren (zie topic gezocht).
Ik stuur je alvast een pb met mijn adresgegevens.
P.S.: ik heb het wel opgemerkt australman, je naam is veranderd in AustralHans
Groet en dank,
Rudolf
-
Franky
- Berichten: 6362
- Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
- Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland
Ongelezen bericht
door Franky » 13 jan 2025, 20:53
AustralHans schreef: ↑12 jan 2025, 16:25
Die olie zou ik niet durven te gebruiken,ivm de detergenten die vuildeeltjes zwevend houden.Je wilt dat deze zich op de bodem van het
carter verzamelen.
Hans
De fabrikant heeft me dit destijds aangeraden toen die gene van JanEvert niet beschikbaar was.
Ik zit er niet diep genoeg in om er echt iets van te zeggen. Een voordeel is dat zwevende deeltjes wel kan hebben is dat je bij een oliewissel de troep er wel uit kan krijgen. Is dat positief? Ik weet het niet.
-
JanmobyEvert
- Berichten: 2178
- Lid geworden op: 18 aug 2015, 21:28
- Woonplaats: Wierden
- Locatie: Wierden
Ongelezen bericht
door JanmobyEvert » 15 jan 2025, 13:28
De inhoud van een drie standen boite relais.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-
PantinNL
- Berichten: 3532
- Lid geworden op: 07 sep 2017, 14:47
- Woonplaats: Helmond
Ongelezen bericht
door PantinNL » 15 jan 2025, 13:44
Ziet er op de foto netjes uit.
Leuk werk; tenminste als je de tijd ervoor kan nemen. Ik zou zoiets niet graag voor een baas willen doen, want je moet bij alles wat je doet drie keer nadenken. Als je een paar weken achter elkaar verschillende bakjes aanpakt, dan gaat het steeds sneller. Dat werkt ook zo bij lastige draai-werkstukken.
Veel plezier bij de montage.
Henk
-
JanmobyEvert
- Berichten: 2178
- Lid geworden op: 18 aug 2015, 21:28
- Woonplaats: Wierden
- Locatie: Wierden
Ongelezen bericht
door JanmobyEvert » 15 jan 2025, 14:16
PantinNL schreef: ↑15 jan 2025, 13:44
Ziet er op de foto netjes uit.
Leuk werk; tenminste als je de tijd ervoor kan nemen. Ik zou zoiets niet graag voor een baas willen doen, want je moet bij alles wat je doet drie keer nadenken. Als je een paar weken achter elkaar verschillende bakjes aanpakt, dan gaat het steeds sneller. Dat werkt ook zo bij lastige draai-werkstukken.
Veel plezier bij de montage.
Henk
Lager van de vario as is wel kapot. Dat had ik niet verwacht. De kogels hebben gelukkig verder geen schade aangericht.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-
Franky
- Berichten: 6362
- Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
- Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland
Ongelezen bericht
door Franky » 15 jan 2025, 15:40
Bijzondere manier van falen. Dat de kooi kapot is

-
ruudk
- Berichten: 2540
- Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
- Woonplaats: Warfhuizen
Ongelezen bericht
door ruudk » 26 jan 2025, 22:58
Als je een boite-relais weer in elkaar zet, is de originele pakking tussen de aluminium gietstukken normaal gesproken niet herbruikbaar. Een nieuwe vinden is zowat onmogelijk, op maat knippen is ook best lastig.
Ik zag dat Jan Evert een (rode) vloeibare pakking gebruikt. Ben je niet bang. Jan Evert, dat die bij het tegen elkaar aandrukken van de helften naar binnen perst? Ik zie namelijk geen opstaand randje, zoals in de motorcarter wel aanwezig is en die daar eventuele vloeibare pakking tegenhoudt.
Of moet je gewoon een beetje zuinig aan zijn met de vloeibare pakking.
Groeten,
Rudolf
-
PantinNL
- Berichten: 3532
- Lid geworden op: 07 sep 2017, 14:47
- Woonplaats: Helmond
Ongelezen bericht
door PantinNL » 26 jan 2025, 23:16
Vloeibare pakking op siliconenbasis gebruik ik al jaren en werkt prima.
Wel eerst de pasranden goed schoonmaken en daarna ontvetten met aceton, thinner of alcohol
Na dun aanbrengen en een flinke droogtijd zit er misschien wat aan de binnenkant opgedroogd, maar daar heb je geen last van.
Henk
-
ruudk
- Berichten: 2540
- Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
- Woonplaats: Warfhuizen
Ongelezen bericht
door ruudk » 27 jan 2025, 09:28
Okee, dan doe ik dat straks ook zo.
Dank je voor het advies.
-
JanmobyEvert
- Berichten: 2178
- Lid geworden op: 18 aug 2015, 21:28
- Woonplaats: Wierden
- Locatie: Wierden
Ongelezen bericht
door JanmobyEvert » 27 jan 2025, 11:51
Ruud de kit die ik gebruik hard uit in een anaerobe omgeving. In Jip een Janneke taal: het wordt hard als er geen zuurstof bij komt.
Het gedeelte tussen de carters wordt hard en dicht af. Het overtollige materiaal kun je wegvegen of spoelen. Na een dag gooi ik er goedkope motorolie of peutroleum in schud en draai in alle standen. Tap de boel af en doe er goede olie in.
Voordeel van jou bak je hoeft hem amper te verwarmen om te splitsen en te monteren.
Nadeel het tandwiel verwijderen is een listig klusje daar kun je wel wat verkeerd doen.
Foto’s zijn van een drie standen bak.
Tip: maak voor demontage de buitenkant en de binnenkant goed schoon. Binnenkant spoelen met wasbenzine ofzo. Dat sleutelt een stuk fijner.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-
JanmobyEvert
- Berichten: 2178
- Lid geworden op: 18 aug 2015, 21:28
- Woonplaats: Wierden
- Locatie: Wierden
Ongelezen bericht
door JanmobyEvert » 27 jan 2025, 15:22
Marco schreef: ↑27 jan 2025, 13:39
Dat is veel te dik aangebracht
Vind ik niet

.
Ik kit niet voor de eerste keer Marco. Liever in één keer goed. Zoals ik hierboven al aangaf de restjes spoel je zo weg.
-
Pollege
- Berichten: 665
- Lid geworden op: 08 jun 2020, 05:23
- Woonplaats: Geel
Ongelezen bericht
door Pollege » 27 jan 2025, 15:34
Vind ik ook veel te dik.
Je moet zorgen dat je overal gweest en flinterdun.
De rest pers je er uit en komt in het carter terecht en aan de buitenkant.
Ik gebuik voor mijn motocarter vloeibare pakking die soepel blijft en tot 300 graden mag hebben.
Bij mijn brommers gebruik ik nooit vloeibare pakking en kel papier heeft zijn dienst al bewezen.
Gr Polle