Boite de relais vragen

ruudk

Re: Boite de relais vragen

Ongelezen bericht door ruudk » 29 jan 2025, 21:46

Okee, bedankt jongens en mannen.
Ik heb de bak net van het frame afgehaald, dus eerst nog even goed schoonmaken, hij is best vies van buiten.
Ik bemerkte tijdens mijn eerste ritje op de MobySport (met een flinke scheut verse olie in de transmissiebak) een kleine speling in de transmissiebak, het leek alsof de snaarschijf een klein stukje vrij draait voordat motor het achterwiel meeneemt. Dat hoort waarschijnlijk niet zo?
Ik ben wel benieuwd waar die speling precies in kan zitten, dat zal ik pas begrijpen als ik hem uit elkaar heb. Het kan trouwens ook in een slappe ketting zitten, ik moet het nog even nader onderzoeken.
Afijn, dat komt ook nog, stapje voor stapje.
Verder heeft mijn transmissiebak twee olie-aftap-schroeven. De ene zit onderaan de bak en de andere een centimeter of twee hoger.
Ik schat zo in dat je de bak moet vullen tot aan de bovenste aftap-schroef, klopt dat?
Groet,
Rudolf

JanmobyEvert

Ongelezen bericht door JanmobyEvert » 29 jan 2025, 23:35

Speling is denk ik een slippende snaar.

Ja, bovenste plug is de niveau plug.

En wat heel mooi is bij jou bak, de ontluchting zit in de vuldop in combinatie met een magneet.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

JanmobyEvert

Ongelezen bericht door JanmobyEvert » 06 feb 2025, 22:14

PantinNL

Ongelezen bericht door PantinNL » 07 feb 2025, 15:09

Een mooie video over een speciale constructie. Er zitten allerlei kogelkoppelingen in deze bak om de gewenste verbindingen in stand te brengen.
Zo mag in de "kick-stand" (dat is in de 1e positie van de pook) het kettingwiel niet aan de rest gekoppeld zijn. Trappers en riemschijf vormen dan wel een verbinding met de motor. Een leuk bakje en robuust gemaakt.

...En waar doe je het allemaal voor?
Om lekker een eindje uit de buurt te toeren zoals hieronder op de Mont Ventoux 2011.
Afgelopen jaren ben ik daar regelmatig teruggekomen. Het blijft voor mij een magische berg en een super interessante streek om te rijden.
De warmte, de bergwegen, de lavendelvelden ....daar kan maar weinig aan tippen.

ruudk

Ongelezen bericht door ruudk » 10 feb 2025, 11:27

Bedankt. Waar is die magneet dan voor? Als ik zaterdag weer helemaal ben opgeknapt, ik was zowat een week ziek, ga ik samen met mijn technische vriend eindelijk de bak openen om het kapotte tapeind te verwijderen en er een nieuwe in te zetten. Ik vind het een spannende klus want ik ben bang dat er vanalles uit springt en losschiet en ik het allemaal niet meer in elkaar krijg. Vandaar supervisie ingeschakeld van een ervaren sleutelaar.
Je moet iets nieuws soms gewoon proberen maar bij zulk zeldzaam spul is het risico me te groot om iets door onkunde te slopen.

PantinNL

Ongelezen bericht door PantinNL » 10 feb 2025, 12:17

Het is altijd prettig om met een maatje een dergelijke klus aan te pakken.
Ik heb op deze wijze veel geleerd van anderen en omgekeerd.
Het is inderdaad uitkijken geblazen bij het openen van dergelijke bakken en in deze tijd is het gemakkelijk om van de diverse stappen veel foto's te maken. Vroeger in het analoge tijdperk moest je het vooral hebben van aantekeningen en schetsen op papier.
Ik heb overigens de aantekeningen van montage van het kettingwiel (nog) niet gevonden. Het enige wat me nog bijstaat is dat je een dergelijke klus in een schone omgeving moet doen, zodat je wegspringende deeltjes gemakkelijk terug kunt vinden.
Veel plezier met de klus.

ruudk

Ongelezen bericht door ruudk » 11 feb 2025, 21:39

Dank je, Henk.
Jan Evert, waar dient die magneet in de dop van de vulopening voor waarover je schreef?
Groet, Rudolf

PantinNL

Ongelezen bericht door PantinNL » 11 feb 2025, 23:59

Magneten in vuldoppen dienen om ijzerdeeltjes aan te trekken.

Franky

Ongelezen bericht door Franky » 12 feb 2025, 09:47

In vuldoppen? Lijkt mij dat die moeten zitten in de leeg laat pluggen.

PantinNL

Ongelezen bericht door PantinNL » 12 feb 2025, 11:26

Ook in andere doppen. Bedenk wel dat het oliesmering is en binnen het bakje soms flink spettert.
Je moet er wel bij kunnen en dat kan het gemakkelijkste via de doppen.
Henk

JanmobyEvert

Ongelezen bericht door JanmobyEvert » 12 feb 2025, 19:09

Franky schreef:
12 feb 2025, 09:47
In vuldoppen? Lijkt mij dat die moeten zitten in de leeg laat pluggen.
Dat is idd meestal wel zo. De niveau en aflaat plug zijn heel klein in deze bakjes daar heeft het misschien mee te maken. En op die punten heb h je een sterke oliestroom verwacht ik….

ruudk

Ongelezen bericht door ruudk » 17 feb 2025, 17:40

We hebben het afgebroken tapeind kunnen vervangen zonder de bak open te maken. Het openmaken van de bak zou inhouden dat ik een ring bij het kettingwiel/tandwiel moest slopen, zo staat het ook in de handleiding, het is een zogeheten opofferingsring en je zou bij hermontage een nieuwe ring moeten plaatsen. Of op de een of andere manier de ring toch zien heel te houden maar dat leek me erg moeilijk.

We hebben met een kolomboor een klein gat (diameter 3,5 mm) van ongeveer 1cm diep geboord in het kapotte tapeind, en daarin een soort stift geslagen en daarom een passende moer geplaatst, toen konden we hem, na warm stoken met een föhn, losdraaien.

Vanavond de bak van binnen schoonmaken met petroleum en daarna weer monteren en vullen met schone olie. Langzamerhand raak ik weer in de fase van het opbouwen; ik heb intussen al veel gerepareerd bij deze brommer, al heb ik niet overal verslag van gedaan. Maar de boite relais heb ik dus niet uit elkaar gehad, als het later nog eens echt moet, dan moet het maar, maar nu hoefde dat dus nog even niet.

Ik maak later nog wel even foto's van het project in een eigen topic over de Mobysport.

Groetjes, Rudolf

PantinNL

Ongelezen bericht door PantinNL » 17 feb 2025, 22:34

Erg spannend is die ring niet. Deze ring lijkt op de afdekring van een grote snaarschijf. Met een pers en een doorn op maat moet wel de binnendiameter vergroot worden. Komend jaar probeer ik er een paar te (laten) maken.
Ik heb er ooit eentje - zonder al te grote beschadigingen - redelijk los gekregen en naderhand kunnen herstellen.
Veiliger is om een nieuwe ring te gebruiken.
Henk

JanmobyEvert

Ongelezen bericht door JanmobyEvert » 10 mei 2025, 19:37

Voor mensen met een tussenbak.

Laatste tijd twee keer een ventico snaar kapot onder het rijden.

Ik heb deze snaar besteld. Betaalbaar, nieuw en goed afgewerkt. Snaar loopt soepeler dan een ventico.

Franky

Ongelezen bericht door Franky » 10 mei 2025, 20:54

Moest je nog van die Ventico snaren af komen? Ik ben al jaren terug overgegaan op zo'n snaar voor Peugeot Buxy. Een wereld van verschil, die moderne snaren. Heb nooit meer teruggekeken.

PantinNL

Ongelezen bericht door PantinNL » 11 mei 2025, 05:16

Oude v-snaren kunnen hard worden en daardoor minder elastisch zijn.
Snaren die juist opgeslagen zijn kunnen nog steeds goed werken.
De Ventico D18 gebruik ik nog steeds, maar ook de Ventico D243.
Met de Peugeot-snaren heb ik ook zeer goede ervaringen.
Henk
Laatst gewijzigd door PantinNL op 11 mei 2025, 11:07, 1 keer totaal gewijzigd.

loe

Ongelezen bericht door loe » 11 mei 2025, 10:30

Ik merkte dat het rubber sneller sleet dan de nylon draden die in de v snaar zit.
En daarom ook trilling en een slijtagespoor in de snaar schijf, ik heb er gewoon een stuk draad uitgepeuterd, totdat ik weer alleen rubber had,
Nu net heb ik wat er op internet te lezen valt, de snaar ingevet met wat keramisch vet, waardoor het allemaal net een beetje soepeler draait, die snaar vreet heel veel vermogen weg, des te soepeler des te beter,
Ik heb nog een oude taaie originele vsnaar liggen zonder vertanding, nou ik kan je zeggen dat die daar minder vlot op rijd,, die is er alleen voor noodgevallen,

Marco

Ongelezen bericht door Marco » 13 mei 2025, 23:26

Is z’n snaar met tandjes beter ?

Franky

Ongelezen bericht door Franky » 14 mei 2025, 08:22

Maakt hem flexibeler. Dus ik zou zeggen ja.
Mijn lesboeken van school zeggen dat het voor de koeling is. De riem moet zijn hitte ook kwijt.

Plaats reactie