olielek krukkast
-
- Berichten: 25
- Lid geworden op: 18 apr 2011, 10:03
- Woonplaats: Antwerpen Belgie
- Locatie: Antwerpen
olielek krukkast
Hallo allemaal
een nieuw probleem steekt de kop op bij mn AV76! Er lekt olie uit de krukkast (langs de kant van de koppeling). Via de krukas bereikt de olie de koppeling en wordt zo naar alle kanten geslingerd.
Het resultaat is een koppeling die traag pakt maar ook een vuile mobylette .
In het boekje met de pièces détachées staat echter aangeduid dat er een 'joint anti-fuite' (n°60) aanwezig is langs de kant van de volant magnétique. Is deze er ook langs de kant van de koppeling?
Daarnaast valt me op dat het gat in de krukkast, waar de krukas uitkomt, twee uitsparingen heeft. Hebben die een functie?
Alvast bedankt,
moby-team
Moderator heeft het minder gebruikelijke scan formaat TIFF vervangen door het moderne PNG-formaat.
een nieuw probleem steekt de kop op bij mn AV76! Er lekt olie uit de krukkast (langs de kant van de koppeling). Via de krukas bereikt de olie de koppeling en wordt zo naar alle kanten geslingerd.
Het resultaat is een koppeling die traag pakt maar ook een vuile mobylette .
In het boekje met de pièces détachées staat echter aangeduid dat er een 'joint anti-fuite' (n°60) aanwezig is langs de kant van de volant magnétique. Is deze er ook langs de kant van de koppeling?
Daarnaast valt me op dat het gat in de krukkast, waar de krukas uitkomt, twee uitsparingen heeft. Hebben die een functie?
Alvast bedankt,
moby-team
Moderator heeft het minder gebruikelijke scan formaat TIFF vervangen door het moderne PNG-formaat.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Re: olielek krukkast
Kan de foto niet zien.
Re: olielek krukkast
Je bedoelt hier niet het gat in de krukkast waar de drijfstang uitkomt? Dan zijn die uitsparingen de eerste stukken van de spoelkanalen, maar dat zul je wel weten. Bedoel je echt de ronde gaten waar de krukas door naar buiten steekt?Daarnaast valt me op dat het gat in de krukkast, waar de krukas uitkomt, twee uitsparingen heeft. Hebben die een functie?
Ruud
Re: olielek krukkast
Als er olie langs de krukas lekt betekent dat de keerring aan die kant versleten is. Er is maar een remedie: carterhelften demonteren en nieuwe keerringen monteren. De benaming krukkast ken ik trouwens niet, wij hebben het altijd over een carter.
Groet,
Dick
Groet,
Dick
Re: olielek krukkast
Volgens mij is het ook krukaskast.
Een mooi Nederlands woord dat vaak in puzzels voorkomt.
Harrie
Een mooi Nederlands woord dat vaak in puzzels voorkomt.
Harrie
-
- Berichten: 25
- Lid geworden op: 18 apr 2011, 10:03
- Woonplaats: Antwerpen Belgie
- Locatie: Antwerpen
Re: olielek krukkast
ik bedoel inderdaad de drijfstang en niet de krukas.
Re: olielek krukkast
Dan denk ik dat de uitsparingen die je ziet de eerste stukken, de ingangen, van de spoelkanalen zijn. Inderdaad, carter is de gebruikelijke benaming.
Vr. gr. Ruud
Vr. gr. Ruud
Re: olielek krukkast
Op de krukas zit aan de ontstekingskant een slingerring om een doorgeslagen keerring niet meteen met de ontsteking te verbinden. Bij de koppelingkant zit er een afstand tussen carter en koppeling en hier verdwijnt het mengsel. Wat waarschijnlijker is dat de vetspuit te vaak en te veel gebruikt is. Maak de trommels en de voeringen schoon , ontvet ze en monteer het lager van de buitentrommel spaarzaam met vet. Het lager hoeft alleen gesmeerd te worden als de motor stationair draait , want met uitgeslagen koppelingstaat het lager stil.
peterl
peterl
-
- Berichten: 25
- Lid geworden op: 18 apr 2011, 10:03
- Woonplaats: Antwerpen Belgie
- Locatie: Antwerpen
Re: olielek krukkast
Het lag aan een versleten keerring aan de koppelingkant. Na vervanging alles terug normaal!
Bedankt iedereen voor de nuttige reacties!
Bedankt iedereen voor de nuttige reacties!
Re: olielek krukkast
Mooi dat het weer goed werkt!
Hoe heb je de carterhelften uit elkaar, van de krukas af gekregen? Door de carter rondom de krukas te verwarmen? Met een gasbrander? En met een rubber hamer de krukas eruit getikt? En hoe heb je het weer in elkaar gekregen?
Ruud
Hoe heb je de carterhelften uit elkaar, van de krukas af gekregen? Door de carter rondom de krukas te verwarmen? Met een gasbrander? En met een rubber hamer de krukas eruit getikt? En hoe heb je het weer in elkaar gekregen?
Ruud