Voorwiel naaf vervangen (probleem met snelheidsmeter)

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6212
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Voorwiel naaf vervangen (probleem met snelheidsmeter)

Ongelezen bericht door Franky » 18 mei 2012, 16:59

En we gaan weer door. Vandaag was de laatste dag productie. Dus ik mocht er wat fouten uit halen, en nog een nieuw onderdeel maken. En toen mocht ik de zaak weer monteren. En nu past het wel!
Afbeelding
Afbeelding

Aan de rechterkant heb ik de afstandbus voor de snelheidsmeter aandrijving aan moeten passen. En nu past het dus wel :)
Afbeelding

Overigens zegt je gevoel dat de trommelrem heel erg uit het centrum staat. Dit is gezichtsbedrag. Hij staat slechts 1.5mm uit het centrum. Hier zal ik bij het spaken nog rekening mee moeten houden :)

En hier nog wat foto's van het binnenwerk. Het asje waarover de remblokken draaien heb ik vandaag gemaakt.
Afbeelding

En nog een foto. Er is maar 1 veertje gemonteerd omdat de zaak toch nog uit elkaar moet. En die veertjes zijn altijd zo'n gedoe.
Afbeelding

Geslaagd project! Al moet ik nog wel kijken of hij goed remt. De remblokken lopen in ieder geval niet tegen de trommel. Hier is 0.15mm speling tussen :shock: :shock: Het is echt heel krap geworden! Als je het hendeltje ook maar een klein beetje draait grijpt de rem meteen aan 8-)
Laatst gewijzigd door Franky op 29 mar 2017, 19:37, 1 keer totaal gewijzigd.

GROENEKAN
Berichten: 3775
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: Voorwiel naaf vervangen (probleem met snelheidsmeter)

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 18 mei 2012, 18:11

Complimenten Frank !!

Gr. Joop

Gebruikersavatar
victor_m21
Berichten: 131
Lid geworden op: 28 aug 2011, 17:26
Locatie: Randwijk

Re: Voorwiel naaf vervangen (probleem met snelheidsmeter)

Ongelezen bericht door victor_m21 » 18 mei 2012, 18:33

Geweldig Franky!!

Diepe buiging en nogmaals petje af.

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Voorwiel naaf vervangen (probleem met snelheidsmeter)

Ongelezen bericht door Harrie » 18 mei 2012, 22:17

Beste Frank,
Kijk straks wel uit bij het remmen dat je straks niet van je brommer afvliegt. :D
Dit bevestigt weer mijn idee dat tegenwoordig bijna niets onmogelijk is met mobylette.
Vroeger kon de lokale bromfietsdealer hier gewichtig doen over allerlei "simpele onderhoudsingrepen"
Tegenwoordig maken we bepaalde onderdelen zelf.
Mooi project, gefeliciteerd.
Groet,
Harrie

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4578
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Voorwiel naaf vervangen (probleem met snelheidsmeter)

Ongelezen bericht door MobyJoost » 18 mei 2012, 22:29

Die .15 mm speling zonder aanlopen is een super prestatie. Die speling was af-fabriek niet zo strak, denk ik. Die zal wel snel wat groter worden, zoals ook altijd als nieuwe remschoenen inslijten op de rem trommel. Als het goed werkt, hou je dus een langere levensduur over van je remschoenen. Massaproduktie voor de verkoop? Goeie actie!

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6212
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Voorwiel naaf vervangen (probleem met snelheidsmeter)

Ongelezen bericht door Franky » 19 mei 2012, 10:15

Harrie schreef:Beste Frank,
Kijk straks wel uit bij het remmen dat je straks niet van je brommer afvliegt. :D
Dit bevestigt weer mijn idee dat tegenwoordig bijna niets onmogelijk is met mobylette.
Vroeger kon de lokale bromfietsdealer hier gewichtig doen over allerlei "simpele onderhoudsingrepen"
Tegenwoordig maken we bepaalde onderdelen zelf.
Mooi project, gefeliciteerd.
Groet,
Harrie
Ja, ik kijk wel uit met die rem. De eerste paar keer remmen ga ik heel voorzichtig doen. Ik overweeg mijn remblokken met stift een kleurtje te geven, zodat ik na de eerste paar keer remmen kan kijken of ze een beetje goed aangrijpen. Al zal dit altijd beter worden naarmate het inslijt.

Net of men vroeger zelf geen onderdelen maakte. De machinerie die ik gebruik heb is waarschijnlijk net zo oud als de bromfiets zelf :lol: Maar inderdaad, mits men ernstig wil kan alles.
MobyJoost schreef:Die .15 mm speling zonder aanlopen is een super prestatie. Die speling was af-fabriek niet zo strak, denk ik. Die zal wel snel wat groter worden, zoals ook altijd als nieuwe remschoenen inslijten op de rem trommel. Als het goed werkt, hou je dus een langere levensduur over van je remschoenen. Massaproduktie voor de verkoop? Goeie actie!
Die 0.15mm speling is inderdaad akelig strak. Ik schrok er een beetje van. Als mijn maaktoleranties net iets anders uitgepakt hadden, had het niet gepast. Wat ook wel weer op te lossen is. Maar dan nog. Het is strakker dan elk andere trommelrem die ik ooit in mijn handen heb gehad.
Massaproductie voor de verkoop? Voor €400,- wil ik er best eentje voor je laten maken hoor :lol: Ik ga hem zelf echt niet nog een keer draaien :lol:

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Voorwiel naaf vervangen (probleem met snelheidsmeter)

Ongelezen bericht door Harrie » 19 mei 2012, 10:54

Beste Franky,
Dit is protobouw. Ik heb in het verleden bij VolvoCar op de afdeling ontwikkeling gewerkt en de proto's die werden gebouwd zoals bijvoorbeeld voor
de Volvo 480 ES , waren onbetaalbaar; bovendien mankeerde er nog van alles aan. Ze moesten nog uitgebreid getest en verbeterd worden.
Als je precies weet wat en hoe je iets gaat maken, kan de prijs snel omlaag. In jouw geval zal die remankerplaat wel een eenmalige actie blijven, maar het inspireert
ongetwijfeld weer anderen om hun matige remankerplaat of versleten trommel aan te pakken.
Ik ben benieuwd hoe deze brommer straks remt. Ik sprak op het evenement in Aarle-Rixtel een mobyletteverzamelaar die binnenkort wat foto's opstuurt over zijn zelfgemaakte ontstekingsgrondplaat uit aluminium. De plaat vervangt de kromme ZAMAC plaat, zoals je die vaak op de modellen van de jaren vijftig aantreft.

Groet,
Harrie

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6212
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Voorwiel naaf vervangen (probleem met snelheidsmeter)

Ongelezen bericht door Franky » 19 mei 2012, 11:25

Het is inderdaad prototype bouw. Als dit ding echt veel geproduceerd zou worden, wordt het een gietdeel. Zoals het origineel al was bij mobylette. Die lui zijn ook niet gek.

Ik ben ook heel benieuwd hoe dit remt!

Zelf een ontstekingsgrondplaat maken? Lieve help. Dat onderdeel is volgens mij veel complexer dan wat ik nu gemaakt heb. Ik ben benieuwd naar die foto's!

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Voorwiel naaf vervangen (probleem met snelheidsmeter)

Ongelezen bericht door Harrie » 19 mei 2012, 11:30

Beste Franky,
Die plaat is natuurlijk veel dikker en mist allerlei verstevigingsribben.
Ik denk dat een remankerplaat veel moeilijker is.
Groet,
Harrie

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6212
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Voorwiel naaf vervangen (probleem met snelheidsmeter)

Ongelezen bericht door Franky » 19 mei 2012, 11:42

We zullen zien. Ik ben benieuwd! :D

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6212
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Voorwiel naaf vervangen (probleem met snelheidsmeter)

Ongelezen bericht door Franky » 01 aug 2012, 16:40

Update! :D
Het was weer even stil, maar ik heb dit project bijna afgerond! :D :D
Ik heb eindelijk tijd gevonden om de remankerplaat af te ronden. Dit was slechts 15 uur werk. Dus wat zullen we er van zeggen :mrgreen: De teller staat waarschijnlijk nu rond de 30 uur voor puur de remankerplaat met zijn onderdeeltjes :mrgreen: Was het die tijd waard? Kijk zelf maar eens!
Afbeelding

Zoals je ziet is er weer een onderdeeltje bij gekomen. Het asje dat in de voorvork gaat is toegevoegd. Dit was nog een ontwerpaanpassing wegens voortschrijdend inzicht. Helaas heb ik dit onderdeel 2x moeten maken omdat bij het tappen van de draad (hij zit met draad in de remankerplaat) de tap scheef ging en het onderdeel weggekieperd kon worden :evil: Verder valt het nogal op dat het hele ding gepolijst is (10 uur werk...). Dit was experimenteel. Erg succesvol als je het mij vraagt. De spiegeling is net zo goed als je spiegel alleen net iets minder vlak. Helaas komt dit op de foto niet tot zijn recht.

Afbeelding
Afbeelding
Wat nog opvalt op deze foto is dat het onderdeeltje waar de remschoenen om draaien twee platte kantjes bevat. Deze zitten erop zodat je het onderdeel met een baco vast kon draaien in de remankerplaat (wederom schroefdraad). Het onderdeeltje is daarna eeuwig verbonden met de remankerplaat door middel van Loctite.

En daarna mocht ik een wiel gaan spaken. Dit heb ik nog nooit gedaan en was daarom wel spannend om te doen. Het heeft me in totaal een hele dag gekost aan voorbereiding, guides doorlezen, spaken, spannen en richten. Al met al is het heel goed te doen. Zoals met alles vergt het enige voorbereiding, goed gereedschap en heel veel geduld. Mijn spaakwerk heb ik laten controleren door mijn eerste mobylette leermeester (kon ik nog even zijn mobylette transporter bewonderen :P ). Hij heeft niets aangepast aan het wiel :D

Dus met gepaste trots kan ik na 1.5 jaar sinds de start van dit project het eindresultaat laten zien :D Mijn wiel is klaar 8-)
Afbeelding

En zoals je ziet, past het perfect!
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En hoe rijdt dit nou? Het wiel draait erg goed rond en tot 25km/h rijdt het zeker lekker. Of hij kan remmen, geen idee. Mijn remkabel was te kort dus ik kon de rem nog niet uit proberen. Ook durfde ik niet harder dan 25 te rijden met enkel een klein achterremmetje :lol: Dus dat staat voor morgen op het programma :)

Dus zo zie je maar weer. Alles kan, mits men maar ernstig wil 8-)
Laatst gewijzigd door Franky op 29 mar 2017, 19:38, 2 keer totaal gewijzigd.

DaanAV65
Berichten: 13
Lid geworden op: 24 aug 2011, 19:07
Locatie: Schiedam
Contacteer:

Re: Voorwiel naaf vervangen (probleem met snelheidsmeter)

Ongelezen bericht door DaanAV65 » 01 aug 2012, 16:57

Hulde Franky, dat ziet er echt heel goed uit!

GROENEKAN
Berichten: 3775
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: Voorwiel naaf vervangen (probleem met snelheidsmeter)

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 01 aug 2012, 17:00

Frank !!

Petje af !!

Ziet er echt heel mooi uit !!

Groet,

Joop

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6212
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Voorwiel naaf vervangen (probleem met snelheidsmeter)

Ongelezen bericht door Franky » 02 aug 2012, 15:07

Dank jullie wel :)
Het ziet er inderdaad erg mooi uit. De rest van de bromfiets past er totaal niet bij :mrgreen:
Maar gelukkig worden ook nieuwe onderdelen vuil en dof :mrgreen:
Al overweeg ik deze vakantie misschien nog iets aan mijn lak te gaan doen... :P

Ik heb vandaag het eerste stuk gereden met werkende voorrem. De remkracht valt nog wat tegen. Gelukkig is de remkracht wel in rap tempo toe aan het nemen. Het moet allemaal nog inslijten. Los van dat functioneert de rem eigenlijk gewoon goed. Heel voorspelbaar. Goed doseerbaar etc. Dus ik ben er erg blij mee. En nu is het afwachten of het allemaal ook goed blijft werken. Ik heb nog niet meer dan 1 km gereden.

Verder is het wel wennen. Mijn oude rem was nogal giftig. Die kon echt enorm hard remmen. Tot blokkeren van het wiel aan toe als je dat echt zou willen. Dit remmetje is tot nu toe wat beschaafder en dient daarom ook iets anders bediend te worden :)

Al met al ben ik tot nu toe zeer tevreden! :D

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Voorwiel naaf vervangen (probleem met snelheidsmeter)

Ongelezen bericht door Harrie » 02 aug 2012, 15:17

Beste Frank,
Als je straks wat meer gereden en geremd hebt, zou ik de remschoenen een keer op de aanrakingsvlakken (zwarte vlekken) een keertje opschuren.
De schoenen hebben daarna contact met een grotere oppervlakte en rem dan nog beter.
Groet,
harrie

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6212
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Voorwiel naaf vervangen (probleem met snelheidsmeter)

Ongelezen bericht door Franky » 02 aug 2012, 16:24

Oké. Bedankt voor de tip. Ik zal het doen :)

GROENEKAN
Berichten: 3775
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: Voorwiel naaf vervangen (probleem met snelheidsmeter)

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 02 aug 2012, 18:28

Frank, recent heb ik mijn remschoenen vervangen en in het begin remden ze aanzienlijk minder dan de oude. Maar na een paar weken remmen ze nu perfekt. Ze moeten duidelijk inlopen. Gr. Joop

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6212
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Voorwiel naaf vervangen (probleem met snelheidsmeter)

Ongelezen bericht door Franky » 02 aug 2012, 18:44

Kijk, dat klinkt goed.
Het was mij ook al opgevallen dat maar 50% van het remoppervlak benut werd. Al is 50% al best wel netjes in mijn ogen! De overige 50% zal snel volgen 8-)

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6212
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Voorwiel naaf vervangen (probleem met snelheidsmeter)

Ongelezen bericht door Franky » 12 aug 2012, 16:09

Helaas. Ik moet dit topic toch gaan heropenen.
Ik heb problemen met mijn mooie nieuwe trommelrem :( En ik snap nog niet wat de oorzaak is. Misschien kunnen jullie mij helpen.
De problemen werden verraden door een tikkend geluid tijdens het remmen. Per rotatie 1 tik. Ik ben vandaag flink aan het zoeken geweest en dit is wat ik tot nu toe weet:

- De remkracht is binnen 1 rotatie van het wiel wisselend
- Per rotatie 1 tik
- De tik ontstaat op het moment dat de remkracht binnen 1 rotatie opeens afneemt
- De tik kan op twee posities van het wiel ontstaan. Als je het wiel los haalt en weer opnieuw monteert heb je een kans dat de tik op de andere plek zit. De twee plekken zijn 180 graden van elkaar verdraaid.
- Het tikkende geluid is ontstaan tijdens het inslijten. Dit was in het begin niet zo. Of de remkracht binnen een rotatie zoveel wisselde weet ik niet.
- Ik heb het wiel in mijn wielrichter gezet. Hieruit blijkt dat de trommelrem niet ovaal is. De afwijking in rondheid is met het blote oog praktisch niet zichtbaar (bericht even aangepast)
- Probleem lijkt erger te worden

Wie kan hier een touw aan vast knopen? Je zou haast denken dat er een richel in de trommel zit. Maar de trommel is bij productie afgedraaid op een draaibank. En zo ver ik kan meten is hij niet ovaal. Ik zie er ook niets aan :o

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6212
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Voorwiel naaf vervangen (probleem met snelheidsmeter)

Ongelezen bericht door Franky » 12 aug 2012, 17:05

Vergeet de bovenstaande post maar weer :|
Na een hele middag onderzoek kwam ik er niet uit. En ik heb na het posten van het bericht het wiel maar gewoon teruggeschroefd. En tot mijn verbazing is de tik ineens weg! :shock: Ook varieert de remkracht niet zo veel meer als eerst.
Wat heb ik nou gedaan? Tijdens het vast schroeven van mijn wiel heb ik continu mijn voorrem flink ingetrokken op de hoop dat daarmee de uitlijning tussen remankerplaat en trommel ideaal zou zijn. En mogelijk was dit dus de oplossing :? Ik hoop dat dit gedonder nu weg blijft. Ik heb het al eens eerder opgelost door mijn wiel opnieuw te monteren. Maar de problemen kwamen steeds terug.

GROENEKAN
Berichten: 3775
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: Voorwiel naaf vervangen (probleem met snelheidsmeter)

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 12 aug 2012, 22:09

Mooi dat het is opgelost Frank !

Keek net nog even naar de geschiedenis van je Moby op het Bromfiets Forum en dit Forum. Toen dacht ik wel: op een gegeven moment moet je ook kunnen zeggen " genoeg is genoeg" en een beter exemplaar aanschaffen. Maar gelukkig is hij nu weer in orde.

Groet, Joop

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Voorwiel naaf vervangen (probleem met snelheidsmeter)

Ongelezen bericht door Harrie » 12 aug 2012, 22:40

Beste Frank,
Hoe remt die grote remnaaf nu?
Groet,
Harrie

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6212
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Voorwiel naaf vervangen (probleem met snelheidsmeter)

Ongelezen bericht door Franky » 13 aug 2012, 11:50

Mijn mobylette heeft inderdaad een flinke sleutel geschiedenis ondertussen :lol: Het sleutelen is voor mij een deel van de lol. Dus van "genoeg is genoeg" zal geen sprake zijn ;) Want ik bedenk toch altijd wel weer iets dat beter kan :) En dat is dan toch wel weer het leuke van een goedkope bromfiets. Er is wel wat ruimte voor verbetering :) En uiteindelijk kom ik met mijn gesleutel wel steeds verder. Dit ding wordt een technisch juweeltje 8-) De Alpenpassen wachten nog steeds 8-)

Hoe dit remt? Op zich goed hoor. Zolang die rare tik er maar niet in zit, remt dit goed. Ik merk weinig verschil met het originele remmetje. Dus dat is goed. Want de originele rem was ook al erg goed. Alleen je moest niet 2x achter elkaar een noodstop maken. Met deze rem zou dat wel moeten kunnen. Maar dat heb ik nog niet geprobeerd. De remkracht is op het moment voldoende, maar neemt nog steeds langzaam toe. Maar je mag komende zondag wel even proberen hoe het remt :)

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Voorwiel naaf vervangen (probleem met snelheidsmeter)

Ongelezen bericht door Harrie » 13 aug 2012, 12:00

De remkracht zal door het inslijten van de remschoenen nog wel toenemen.
Na een tijdje nog even licht opschuren en het remt nog beter.
Grote voordeel van die naaf is het groter koelend vermogen als je straks met hoge snelheid van de Alpenpassen naar beneden rijdt.
Groet,
Harrie

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6212
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Voorwiel naaf vervangen (probleem met snelheidsmeter)

Ongelezen bericht door Franky » 15 dec 2012, 22:37

Toch weer even dit topic openen. Want er zijn helaas nog steeds problemen. Die rare tik tijdens het remmen is nu volledig weg. Hij is na de laatste post van mij weer terug gekomen. Toen heb ik er niets meer aan gedaan en nu is de tik weg. Zal toch iets met inslijten te maken hebben.

Het probleem dat ik nu heb is weinig remkracht. Hij remt gewoon niet goed. Dus ik heb de rem laatst weer los gehaald. Bleek hij helemaal vol troep te zitten. En die troep was roest. De trommel is aan het roesten op het vlak waar de remblokjes tegenaan duwen! En dat remt dus waardeloos. Nu heb ik de rem laatst schoongemaakt en werkte hij weer goed. Maar ondertussen is de roest weer terug en remt hij weer bagger.

Roesten die dingen altijd zo erg? Dit probleem had ik met mijn oude trommelrem helemaal niet :(

Plaats reactie