Waaraan is deze cilinder overleden

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6198
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Waaraan is deze cilinder overleden

Ongelezen bericht door Franky » 29 feb 2012, 21:39

Beste mobylette rijders,

Ik was vandaag mijn onderdelenbak aan het opruimen. Erg leuk! Net een grabbelton. Je weet nooit wat je vindt :lol:

Nou kwam ik een oude cilinder van mij tegen. Deze cilinder + zuiger was onderdeel van mij sterkste mobylette tot nu toe. Hij reed nog steeds maar 45-50 km/h. Maar de acceleratie van dit ding was belachelijk. Als het blok koud was kon je qua acceleratie tot 30km/h mee komen met een moderne ontgrensde scooter met variomatic!! En mijn mobylette had dus geen variomatic. Moet je nagaan! Als hij warm was trok hij helaas wel wat minder.

Deze mobylette bevatte een cilinder met uitgeveilde poorten + opgeboorde uitlaat en natuurlijk de grotere carb die standaard al op mijn mobylette zit. Helaas zijn de cilinder en zuiger kapot gegaan. Vermoedelijk tijdens een toerrit waar te langzaam gereden werd. Maar dat weet ik niet zeker. Op een gegeven moment merkte ik dat ik dat het vermogen niet meer was wat het geweest was. En toen heb ik het blok uit elkaar gehaald.

Zo ziet de zuiger eruit. Vele krassen
Afbeelding
Wat ook grappig is, is dat hoekje dat eruit is. Dit heb ik vaker gezien. Wordt kennelijk soms door de fabriek gedaan. Ik heb zo'n zuiger wel eens omgedraaid gemonteerd (functioneerd hij als zuiger zonder dat hoekje eruit), en dan heb je een stuk minder trekkracht in de lage toeren. Is iemand dat al eerder opgevallen?

Nog een foto van de zuiger. Nog meer krassen. Eigenlijk zitten er overal krassen
Afbeelding

Een foto van de cilinder met uigeveilde inlaat poort.
Afbeelding

Een foto met uigeveilde uitlaat poort
Afbeelding

De vragen
1) Waaraan is de cilinder + zuiger overleden? Er is niets afgebroken in de motor dat zomaar erin gezogen kan zijn...
2) Het cilinderhuis bevat ook krassen. Kan je der nog wat mee?

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Waaraan is deze cilinder overleden

Ongelezen bericht door Harrie » 29 feb 2012, 22:50

Beste Franky,

Ze hebben dus aan de poorten wat zitten te vijlen neem ik aan. Op de eerste foto lopen die vijlkrassen niet door naar de bovenkant van de cilinder.
Ik vermoed dat door het vijlen aan de inlaatpoort een scherpe rand is ontstaan die de zuiger heeft beschadigd.
Dergelijke bewerkingen met de vijl moeten door polijsten van de scherpe worden gevolgd. Ook bestaat het gevaar dat er stukjes uit scherpe randen afbreken.
Dat vierkantje onder in de zuiger vervroegt en verlaat de inlaatpoorttiming. Dus een beetje extra tijd voor de gastroom van de carburateur om in het carter te stromen.
Dat vierkantje zit dus aan de inlaatzijde.
Groet,
Harrie

Combinette
Berichten: 214
Lid geworden op: 03 jan 2012, 15:52
Locatie: Arendonk (B)

Re: Waaraan is deze cilinder overleden

Ongelezen bericht door Combinette » 29 feb 2012, 23:22

Beste Franky,

Is dat vierkantje orgineel?
Het is in ieder geval 1 van de basisdingen om je brommer sneller te laten lopen en/of trekken, bij iedere cilinder en zuiger die ik monteer vijl ik standaard een stuk uit de zuiger.
Ik vijl er echter een ovaal stuk uit en met dezelfde breedte als de inlaatpoort. :)
Wat de zuiger en cilinder betreft, ik zou denken aan een aanloper, maar de theorie van Harrie klinkt ook aannemelijk.

Groeten,

Roelant.

Polle
Berichten: 2698
Lid geworden op: 14 feb 2010, 20:45
Locatie: Geel Belgie

Re: Waaraan is deze cilinder overleden

Ongelezen bericht door Polle » 01 mar 2012, 08:50

Hallo Roeland

Het vierkant stukje is origineel want je kan nieuwe zuigers kopen met het stukje er uit.
Bij mijn av 89 en mijn spr 50 zit er ook zo een cilinder in.

Gr Polle

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6198
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Waaraan is deze cilinder overleden

Ongelezen bericht door Franky » 01 mar 2012, 17:39

Leuk. Al heel wat reacties :D

Scherpe rand zou kunnen. Dan moeten er dus stukjes losgekomen zijn die door de motor heen gezogen zijn. Want de krassen op de zuiger zit niet alleen bij de inlaat poort, maar ook bij de spoelpoorten. Eigenlijk zitten er overal wel krassen op die zuiger :lol:

Dat vierkantje is inderdaad soms standaard. En soms weer niet. Ik denk dat 50% van de blokjes die ik hier heb gehad, dat hoekje hadden.
Maar waarom zo'n hoekje? Wat Roelant doet lijkt me een stuk slimmer. Zo'n hoog hoekje is vragen om blowback.
Het heeft mij ook altijd al verbaasd dat het juist veel uit maakt met lage toerentallen dat hoekje. Dit is omgekeerd van wat ik had verwacht.

Mag je trouwens zo'n hoekje er zo uitvIJlen? (ik leer het nog wel :P) Ik was ooit eens bang dat de balans dan uit de zuiger was. Of komt dat niet zo nauwkeurig?

Soms mis ik de performance van dit cilindertje wel eens :)

Combinette
Berichten: 214
Lid geworden op: 03 jan 2012, 15:52
Locatie: Arendonk (B)

Re: Waaraan is deze cilinder overleden

Ongelezen bericht door Combinette » 01 mar 2012, 19:46

Franky schreef:
Mag je trouwens zo'n hoekje er zo uitvIJlen? (ik leer het nog wel :P) Ik was ooit eens bang dat de balans dan uit de zuiger was. Of komt dat niet zo nauwkeurig?
Zo'n hoekje mag je gerust uitvijlen, zowel naar boven als naar de zijkanten.
Ik heb ook wel eens gehoord dat de zuiger niet meer in balans zou zijn of zou gaan "kantelen" volgens mij kan dat alleen (en is het enkel wat hoorbaar) als je zuiger een heel eind versleten is.
Ik ben vaak genoeg tot het uiterste gegaan, gewoon een stuk van 1,5 cm of meer van de zuiger afgezaagd bij de inlaatkant.
Aan de uitlaatkant heb ik er ook wel eens wat afgehaald ook met de gedachte de zuiger wat meer in balans te houden maar dat is niet merkbaar.
Als je er aan de uitlaatkant teveel afhaalt, merk je het wel want dan loopt ie absoluut niet goed meer.
Bij de bovenste stand van de zuiger mag de uitlaatpoort niet een stukje openstaan, dan is er teveel af. :mrgreen:

Ps, waarom probeer je niet een andere zuiger in je cilinder?
Doorgaans is een lichte beschadiging niet zo heel erg, of heeft de cilinder grote schade?

Groeten,

Roelant.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6198
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Waaraan is deze cilinder overleden

Ongelezen bericht door Franky » 01 mar 2012, 20:19

Nou, ik vroeg mij dus af of de cilinder de zuiger vernield heeft. En als het bovenstaande klopt, dan is dat het dus het geval en zal ik er echt geen nieuwe zuiger instoppen.
De schade aan de cilinder lijkt mee te vallen. Er zitten wel wat groefjes in.

Niet dat ik nu overweeg deze cilinder te plaatsen. Ik ben heel blij met mijn nieuwe standaard cilinder. Sinds dien zijn er geen zuigers meer gesneuveld. Ik vroeg me af of ik deze cilinder ooit nog zou kunnen gebruiken. Anders kan ik hem net zo goed nu in de container gooien :P

Op zich kan ik de cilinder ook nog wel een keer oplappen en de scherpe kantje eraf halen... Dus ach. Voorlopig blijft hij in de grabbelton liggen :)

Combinette
Berichten: 214
Lid geworden op: 03 jan 2012, 15:52
Locatie: Arendonk (B)

Re: Waaraan is deze cilinder overleden

Ongelezen bericht door Combinette » 01 mar 2012, 20:42

Als de spoelpoorten en in- en uitlaatpoort te ver zijn uitgeveild, kun je soms wel problemen hebben, de zuigerveren willen dan wel eens blijven haken.
Het is ook niet voor niets dat sommige cilinders met een brede inlaatpoort er een spijltje in hebben zitten, de poort is zo breed dat de zuigerveren wat naar buiten kunnen komen, dat spijltje verhinderd dat.

Groeten,

Roelant.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6198
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Waaraan is deze cilinder overleden

Ongelezen bericht door Franky » 01 mar 2012, 21:09

I know. Je moet niet zomaar vijlen.
Dit heeft de vorige eigenaar gedaan. En ik ben der mee gaan rijden. Niet zo slim dus :P
Bestaan er tekening waarin staat hoe ver je kan vijlen? Dan kan ik het nog eens na meten :)

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4574
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Waaraan is deze cilinder overleden

Ongelezen bericht door MobyJoost » 02 mar 2012, 03:19

Op mijn EEG zit momenteel de cylinder, die op mijn (Franse) AV48 zat, toen die een vastloper kreeg. De zuiger was naar de knoppen, maar ik heb toch besloten deze, met een nieuwe zuiger, te monteren. De kapotte zuiger had aan beide zijkanten (ter hoogte van de spoelpoorten dus) grote slijtplekken en vastgeklemde zuigerveren. Hij was dus gekanteld in de cylinder en de bovenkant van de zuiger had de bovenste rand van de spoelpoorten geraakt (aan beide kanten, dus meerdere keren heen en weer geslagen). De spoelpoorten hebben ook aan de bovenkanten lichte beschadigingen. Met een nieuwe zuiger loopt het eigenlijk alweer 900 km helemaal prima. Franky's zuiger ziet er helemaal niet slecht uit (op de foto). Ik heb het idee, dat die nog wel goed te gebruiken is, met een nieuwe zuiger. Welke letter staat er op die cylinder, Franky? Ik heb ook nog wat zuigers, AA, J en K, geloof ik. In ieder geval AA en J. Als je zulke goede herinneringen hebt aan dit cylindertje, is het het misschien wel waard om te proberen. Groet, Joost.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6198
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Waaraan is deze cilinder overleden

Ongelezen bericht door Franky » 02 mar 2012, 21:06

Ik weet zo niet wat voor letter er op de cilinder staat.
De rommelbak is alweer opgeruimd :) Er staat alweer een tv op met veel te veel kabels eraan om die los te gaan maken :P

Ik heb maar 1 mobylette. En die heeft een mooie nieuwe cilinder. Dus voorlopig ga ik de bovengenoemde cilinder echt niet monteren. Dat lijkt me meer iets voor een afrag/opvoer brommer :P En die heb ik nu niet.

Maar ik zal je aanbod onthouden MobyJoost ;)

Plaats reactie