Vreemde slijtage cilinderwand.

Combinette
Berichten: 214
Lid geworden op: 03 jan 2012, 15:52
Locatie: Arendonk (B)

Vreemde slijtage cilinderwand.

Ongelezen bericht door Combinette » 08 mar 2012, 21:57

Hallo,

De motor van mijn AV50 ligt inmiddels uit elkaar en ik had vandaag de cilinder eens goed bekeken.
Het viel me toen hij nog in elkaar stond op dat hij minder compressie op het vliegwiel had dan de andere Mobylette's, maar hij liep op zich niet verkeerd.
Nu zag ik in de cilinder dat de wand wat "rauw" is tot ongeveer 1 cm onder de spoelpoorten, het is net of het chrome daar meer weggesleten is als daarboven.
Die 1 cm onder de spoelpoorten is precies de bovenkant van de zuiger bij de laagste stand.
Beschadigde of versleten wanden heb ik vaak genoeg gezien maar dit nog nooit, bovenin is de wand nog goed.
Iemand een idee hoe dit kan?
In ieder geval is de AV50 aan een andere cilinder en zuiger toe, ik test dit oa door de de cilinder aan de bovenkant af te sluiten door middel van een doek of de binnenkant van je hand, en dan de zuiger zonder veren door de cilinder te laten vallen.
Valt hij ineens naar beneden is het toch wel aan vervanging toe, valt hij en remt vervolgens af in de val om zachtjes het laatste stukje te zakken is het nog wel in orde.
Om het exact te weten moet er uiteraard gemeten worden, mijn test is maar een eenvoudig foefje.

Verder heb ik wel een fraaie stootrand bovenin de cilinder zitten, ik kan de zuiger niet door de cilinder duwen. :?

Het valt me verder op dat het hoogste punt van de zuiger toch enkele mm's onder de bovenkant van de cilinder is, een vrij dikke rand op de kop (+pakking) en een grote holling in de kop.
Veel compressie verlies, toch?

Groeten,

Roelant.

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2413
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: Vreemde slijtage cilinderwand.

Ongelezen bericht door ruudk » 08 mar 2012, 22:32

Die 1 cm onder de spoelpoorten is precies de bovenkant van de zuiger bij de laagste stand.
Volgens mij is de onderkant van de spoelpoorten precies de bovenkant (rand) van de zuiger bij de laagste stand. De onderkant van de spoelpoorten zit precies op dezelfde hoogte als de onderkant van de uitlaatpoort, meen ik. Eén centimeter daaronder is dan (ongeveer) de hoogte van de onderkant van de onderste zuigerveer met de zuiger in de onderste stand. In dat geval zou de slijtage veroorzaakt kunnen worden door de (onderste) zuigerveer. Is er ook iets van beschadiging/slijtage te zien aan de veren op de plek van de spoelpoorten?

Groet,
Ruud

Combinette
Berichten: 214
Lid geworden op: 03 jan 2012, 15:52
Locatie: Arendonk (B)

Re: Vreemde slijtage cilinderwand.

Ongelezen bericht door Combinette » 08 mar 2012, 22:47

ruudk schreef: Volgens mij is de onderkant van de spoelpoorten precies de bovenkant (rand) van de zuiger bij de laagste stand. De onderkant van de spoelpoorten zit precies op dezelfde hoogte als de onderkant van de uitlaatpoort, meen ik. Eén centimeter daaronder is dan (ongeveer) de hoogte van de onderkant van de onderste zuigerveer met de zuiger in de onderste stand. In dat geval zou de slijtage veroorzaakt kunnen worden door de (onderste) zuigerveer. Is er ook iets van beschadiging/slijtage te zien aan de veren op de plek van de spoelpoorten?

Groet,
Ruud
Beste Ruud,

Ik heb net met een ander blok de proef op de som genomen, en je hebt gelijk, die 1 cm onder de spoelpoorten is idd de hoogte van de onderste zuigerveer. :oops:
De spoelpoorten gaf ik aan om aan te geven op welke hoogte de slijtage zichtbaar is, dat is dus niet enkel bij de spoelpoorten, maar 1 cm eronder en geheel rondom in de cilinder.
De onderste zuigerveer kan die slijtage niet veroorzaakt hebben want die komt maar tot de rand van de slijtage.
De onderste zuigerveer had overigens wel wat speling en was niet egaal van breedte, bij het slot was de veer smaller dan bij de kant van de uitlaatpoort.
Helaas kan ik geen foto plaatsen van de cilinder waarop de slijtage zichtbaar is, zo'n foto is gewoon niet te maken.

Groeten,

Roelant.

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4578
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Vreemde slijtage cilinderwand.

Ongelezen bericht door MobyJoost » 08 mar 2012, 23:01

Roelant, heb je enig idee, hoeveel kilometers je moby gereden heeft. Klinkt als een versleten cylinder.Ik heb nieuwe cylindersets te koop (cylinder, zuiger, zuigerveren, pistonpen en clips) voor €30,00. zeker niet duur. Denk er maar eens aan.

Combinette
Berichten: 214
Lid geworden op: 03 jan 2012, 15:52
Locatie: Arendonk (B)

Re: Vreemde slijtage cilinderwand.

Ongelezen bericht door Combinette » 08 mar 2012, 23:13

MobyJoost schreef:Roelant, heb je enig idee, hoeveel kilometers je moby gereden heeft. Klinkt als een versleten cylinder.Ik heb nieuwe cylindersets te koop (cylinder, zuiger, zuigerveren, pistonpen en clips) voor €30,00. zeker niet duur. Denk er maar eens aan.
Beste Joost,

Ik heb geen idee hoeveel km de Moby heeft gelopen, er staat 6400 km op de teller maar de kabel is los....
Wat ik wel opvallend vind is dat er geen enkel schroefje of boutje tekenen vertoond ooit aangeraakt te zijn.
Mijn vermoeden is dus ook dat de bromfiets onderhouden is geweest, ermee is gereden maar alle onderdelen nog nooit zijn vervangen.
op de cilinder na ben ik niets vreemds of overdreven versleten onderdelen tegen gekomen bij deze AV50, bij mijn andere Moby's is het sleutelwerk duidelijk zichtbaar en niet alles voor de volle 100% uitgevoerd.

Groeten,

Roelant.

Combinette
Berichten: 214
Lid geworden op: 03 jan 2012, 15:52
Locatie: Arendonk (B)

Re: Vreemde slijtage cilinderwand.

Ongelezen bericht door Combinette » 10 mar 2012, 22:04

Hallo,

Ik heb een foto van de cilinder gemaakt, niet heel duidelijk maar het is wel te zien waar de cilinder slijtage vertoond.
Het doffe gedeelte is wat versleten en "rauw' geworden.
Er komt een nieuwe 50cc cilinder op die van Joost afkomt.
Een 72 cc komt op de AV59. :mrgreen:

Groeten,

Roelant.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4578
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Vreemde slijtage cilinderwand.

Ongelezen bericht door MobyJoost » 11 mar 2012, 15:51

Is die 72 cc van Airsal? Ik heb er ook één liggen, maar weet nog niet, waar ik hem op ga zetten. Ben wel erg benieuwd hoe dat loopt.

Combinette
Berichten: 214
Lid geworden op: 03 jan 2012, 15:52
Locatie: Arendonk (B)

Re: Vreemde slijtage cilinderwand.

Ongelezen bericht door Combinette » 11 mar 2012, 16:33

MobyJoost schreef:Is die 72 cc van Airsal? Ik heb er ook één liggen, maar weet nog niet, waar ik hem op ga zetten. Ben wel erg benieuwd hoe dat loopt.
Geen idee, ik heb nog geen 72cc cilinder.
Zodra ik aan de AV59 begin bestel ik een 72cc bij Polle.

Groeten,

Roelant.

Plaats reactie