iemand tips voor cilinderkit G50
iemand tips voor cilinderkit G50
Heeft er iemand tips want ik ga voor de eerste keer mijn cilinderkit vervangen en ik heb ook al gezien dat de cilinderpen zeer moeilijk in de cilinder past, is dit normaal?
Re: iemand tips voor cilinderkit G50
Hier klopt iets niet. De term cilinderpen bestaat niet: bedoel je de pistonpen of de piston zelf?bruce schreef:Heeft er iemand tips want ik ga voor de eerste keer mijn cilinderkit vervangen en ik heb ook al gezien dat de cilinderpen zeer moeilijk in de cilinder past, is dit normaal?
Groet,
Harrie
-
- Berichten: 214
- Lid geworden op: 03 jan 2012, 15:52
- Locatie: Arendonk (B)
Re: iemand tips voor cilinderkit G50
Ik begrijp de vraag ook niet.
Als er bedoeld wordt dat de zuiger (piston) niet goed in de cilinder kan is er iets niet goed, of het moet zo zijn dat je het "kneepje" van de zuiger met veren plaatsen in de cilinder nog niet onder de knie hebt.
Vanwaar komt je informatie, een consumentenforum?
Groeten,
Roelant.
Als er bedoeld wordt dat de zuiger (piston) niet goed in de cilinder kan is er iets niet goed, of het moet zo zijn dat je het "kneepje" van de zuiger met veren plaatsen in de cilinder nog niet onder de knie hebt.
Vanwaar komt je informatie, een consumentenforum?
Groeten,
Roelant.
- MobyJet
- Beheerder
- Berichten: 6340
- Lid geworden op: 04 feb 2010, 19:22
- Woonplaats: Rijk van Nijmegen
- Contacteer:
Re: iemand tips voor cilinderkit G50
Ik vermoed dat hij de zuigerpen bedoeld. Dus dat staafje wat je voor je zuiger en krukas doet, zodat het vast zit. Met het naaldlager ertussen en de veertjes aan de zijkanten.
Die moet er gewoon goed ingaan. Niet te makkelijk, en niet te stroef. Naaldlager moet ook niet te los zitten.
Die moet er gewoon goed ingaan. Niet te makkelijk, en niet te stroef. Naaldlager moet ook niet te los zitten.
Re: iemand tips voor cilinderkit G50
Beste Jet,
Zou kunnen . . . . ., maar een snaarschijf wordt ook weleens vliegwiel genoemd en dan wordt een lastig verhaal.
Wat de zuigerpen/pistonpen betreft wil nog wijzen op het feit dat er veel verschil in zit. Ik heb bijvoorbeeld verschillende maten in de buurt van de nominale maat 13mm.
Het is in de praktijk gewoon meten aan de zuiger en opzoeken van de juiste pen.
Harrie
Zou kunnen . . . . ., maar een snaarschijf wordt ook weleens vliegwiel genoemd en dan wordt een lastig verhaal.
Wat de zuigerpen/pistonpen betreft wil nog wijzen op het feit dat er veel verschil in zit. Ik heb bijvoorbeeld verschillende maten in de buurt van de nominale maat 13mm.
Het is in de praktijk gewoon meten aan de zuiger en opzoeken van de juiste pen.
Harrie
Re: iemand tips voor cilinderkit G50
sorry het is de pistonpen die ik bedoel hebben jullie nog tips voor mij?
Re: iemand tips voor cilinderkit G50
De piston warm maken en dan de pen er in duwen met een staafje van 12 mm tot deze op zijn plaats zit.
Zet aan een kant de clips er al in dan kan je de pen niet te ver duwen.
Er bestaat ook speciaal gereedschap voor.
Gr Polle
Zet aan een kant de clips er al in dan kan je de pen niet te ver duwen.
Er bestaat ook speciaal gereedschap voor.
Gr Polle
Re: iemand tips voor cilinderkit G50
Ik vond ooit een schoolopdracht voor het maken van een zuigerpen gereedschap. Kijken of ik het hierbij kan krijgen. Het is een word document. Lukt dus niet. Iemand die het interessant vind, stuur me een PB, dan mail ik je het bestand. Ik heb hem zelf ook gemaakt en werkt prima.
Moderator: Ik heb er een PDF van gemaakt.
http://www.dse.nl/~baron/zuigerpengereedschap.pdf
Moderator: Ik heb er een PDF van gemaakt.
http://www.dse.nl/~baron/zuigerpengereedschap.pdf
Re: iemand tips voor cilinderkit G50
Hallo Joost
Dit is een leuke werktekening en beschrijving.
Dit ga ik laten maken bij een vriend van mij.
Gr Polle
Dit is een leuke werktekening en beschrijving.
Dit ga ik laten maken bij een vriend van mij.
Gr Polle
Re: iemand tips voor cilinderkit G50
dankjewel het is zeer intressant en ik denk dat ik het op school ook eens ga voorstellen om te maken bij praktijk.MobyJoost schreef:Ik vond ooit een schoolopdracht voor het maken van een zuigerpen gereedschap. Kijken of ik het hierbij kan krijgen. Het is een word document. Lukt dus niet. Iemand die het interessant vind, stuur me een PB, dan mail ik je het bestand. Ik heb hem zelf ook gemaakt en werkt prima.
Moderator: Ik heb er een PDF van gemaakt.
http://www.dse.nl/~baron/zuigerpengereedschap.pdf
Re: iemand tips voor cilinderkit G50
Hé, Bruce, heb je je eigen probleem wel opgelost?
Re: iemand tips voor cilinderkit G50
ik ga denk ik de pistonpen in de diepvries leggen en hem dan monterenMobyJoost schreef:Hé, Bruce, heb je je eigen probleem wel opgelost?
- Franky
- Berichten: 6209
- Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
- Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland
Re: iemand tips voor cilinderkit G50
Verbeter mij als ik er naast zit:
Pistonpen: staal --> lage uitzettingscoëfficiënt
Zuiger: aluminium --> hoge uitzettingscoëfficiënt
In andere woorden. Het werkt veel beter om je zuiger wat warm te stoken dat je pistonpen koud te maken.
Ik zou de zuiger lekker opstoken naar zo'n 100 graden.
Pistonpen: staal --> lage uitzettingscoëfficiënt
Zuiger: aluminium --> hoge uitzettingscoëfficiënt
In andere woorden. Het werkt veel beter om je zuiger wat warm te stoken dat je pistonpen koud te maken.
Ik zou de zuiger lekker opstoken naar zo'n 100 graden.
Re: iemand tips voor cilinderkit G50
Beste Bruce,bruce schreef:ik ga denk ik de pistonpen in de diepvries leggen en hem dan monterenMobyJoost schreef:Hé, Bruce, heb je je eigen probleem wel opgelost?
Heb je al gemeten hoeveel het verschil is zoals ik je heb aangeraden??????
Als dat bijv. 0,2mm is dan kan je het wel vergeten met je diepvriezer; bovendien worden de spanningen te hoog bij krimp.
Harrie
Re: iemand tips voor cilinderkit G50
ik heb hem daarnet gemonteert en ik heb het gewoon goed met olie ingesmeerd en dan er voorzichtig met een lichte hamer ingetikt.
-
- Berichten: 214
- Lid geworden op: 03 jan 2012, 15:52
- Locatie: Arendonk (B)
Re: iemand tips voor cilinderkit G50
De pistonpen zit er dus in, maar op deze manier is het niet erg bevordelijk voor je drijfstang.bruce schreef:ik heb hem daarnet gemonteert en ik heb het gewoon goed met olie ingesmeerd en dan er voorzichtig met een lichte hamer ingetikt.
Jammer, want je had een paar geweldige tips gekregen.
groeten,
Roelant.
Re: iemand tips voor cilinderkit G50
Mee eens, Roelant. Ik ben op zoek gegaan, naar juist gereedschap (zie de bouwbeschrijving eerder), omdat de hamer methode me erg gevaarlijk leek. Ik hoop, dat je geen schade hebt gemaakt aan de drijfstang en het big-end (onderste drijfstang lager).
-
- Berichten: 44
- Lid geworden op: 12 okt 2011, 13:19
- Locatie: Amsterdam
- Contacteer:
Re: iemand tips voor cilinderkit G50
Haai... dit kan ook anders.
Wat je vooral wilt voorkomen is dat je je krukas sloopt. Die moet dus niet krom raken in het proces.
Wat je doet is het volgende:
Je haalt de cilinderkop eraf.
Zet de krukas in de hoogste stand.
Trekt voorzichtig je cilinder omhoog.
Nu moet je ervoor zorgen dat de bovenkant van je zuiger nog in je cilinder zit en de onderkant nog in je karter.
Hierdoor is je zuiger gefixeerd en daarmee ook je krukas.
Nu haal je die pistonpen veren eruit en zet je een boutje precies in het gaatje van je zuiger, op de piston pen.
Nu heel voorzichtig tikken met een hamertje en hij komt er netjes uit.
Tip!: voorkom dat je de piston pen er helemaal uit tikt, das handiger met terugzetten.
Het is een beetje een rock'n'roll methode omdat je dan niet de officiele gereedschapjes gebruikt, maar het werkt prima.
Succes!
Wat je vooral wilt voorkomen is dat je je krukas sloopt. Die moet dus niet krom raken in het proces.
Wat je doet is het volgende:
Je haalt de cilinderkop eraf.
Zet de krukas in de hoogste stand.
Trekt voorzichtig je cilinder omhoog.
Nu moet je ervoor zorgen dat de bovenkant van je zuiger nog in je cilinder zit en de onderkant nog in je karter.
Hierdoor is je zuiger gefixeerd en daarmee ook je krukas.
Nu haal je die pistonpen veren eruit en zet je een boutje precies in het gaatje van je zuiger, op de piston pen.
Nu heel voorzichtig tikken met een hamertje en hij komt er netjes uit.
Tip!: voorkom dat je de piston pen er helemaal uit tikt, das handiger met terugzetten.
Het is een beetje een rock'n'roll methode omdat je dan niet de officiele gereedschapjes gebruikt, maar het werkt prima.
Succes!
-
- Berichten: 214
- Lid geworden op: 03 jan 2012, 15:52
- Locatie: Arendonk (B)
Re: iemand tips voor cilinderkit G50
poltergijst schreef:Haai... dit kan ook anders.
Wat je vooral wilt voorkomen is dat je je krukas sloopt. Die moet dus niet krom raken in het proces.
Wat je doet is het volgende:
Je haalt de cilinderkop eraf.
Zet de krukas in de hoogste stand.
Trekt voorzichtig je cilinder omhoog.
Nu moet je ervoor zorgen dat de bovenkant van je zuiger nog in je cilinder zit en de onderkant nog in je karter.
Hierdoor is je zuiger gefixeerd en daarmee ook je krukas.
Nu haal je die pistonpen veren eruit en zet je een boutje precies in het gaatje van je zuiger, op de piston pen.
Nu heel voorzichtig tikken met een hamertje en hij komt er netjes uit.
Tip!: voorkom dat je de piston pen er helemaal uit tikt, das handiger met terugzetten.
Het is een beetje een rock'n'roll methode omdat je dan niet de officiele gereedschapjes gebruikt, maar het werkt prima.
Succes!
Re: iemand tips voor cilinderkit G50
Beste Poltergijs,
Bedankt voor je bijdrage, maar ik denk dat je het probleem niet goed begrepen hebt.
Het ging om de montage van de zuigerpen in de zuiger.
Er is al een mooie tekening voor een pistonpenpersgereedschap op dit forum gezet.
Ik denk dat we dit onderwerp kunnen afsluiten.
Groet,
Harrie
Bedankt voor je bijdrage, maar ik denk dat je het probleem niet goed begrepen hebt.
Het ging om de montage van de zuigerpen in de zuiger.
Er is al een mooie tekening voor een pistonpenpersgereedschap op dit forum gezet.
Ik denk dat we dit onderwerp kunnen afsluiten.
Groet,
Harrie