Koppeling MOBYLETTE AV 76

mobyletteteam
Berichten: 25
Lid geworden op: 18 apr 2011, 10:03
Woonplaats: Antwerpen Belgie
Locatie: Antwerpen

Koppeling MOBYLETTE AV 76

Ongelezen bericht door mobyletteteam » 18 apr 2012, 21:51

Hoi iedereen!

Ik heb een vraagje over m'n mobylette av 76,
meer bepaald over de koppeling. Onlangs hebben we de drie kleine 'koppelingetjes' die aan het vliegwiel hangen
verwijdert om zo het vliegwiel opnieuw te laten chromeren. We hebben terug nieuwe rivetjes en koppelingetjes
besteld, maar deze passen niet (te groot).
We vinden nergens de juiste maat. Op een franse site ( http://www.scootbikeshop.com/moteur/emb ... p-727.html ) vinden we wel een nieuw vliegwiel met koppeling,
maar deze is anders dan de oorspronkelijke want hier hangen 4 koppelingetjes aan in plaats van 3.
Zou deze eventueel kunnen passen?
Zo nee, waar vind ik dan wel een goed maat?
Alvast bedankt,
Axel

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Koppeling MOBYLETTE AV 76

Ongelezen bericht door Harrie » 18 apr 2012, 22:38

Beste Axel,
De koppeling is in 1973 behoorlijk gewijzigd. Er kwamen 4 van die koppelingstrips op het deksel i.p.v. 3.
Ook kwam in 1973 de spiebaan te vervallen. Er zijn ook M1-strips gemaakt voor een kleinere diameter en die passen dus niet.
De twee segmenten binnenin zijn ook in verschillende uitvoeringen gemaakt. Meestal staat er een nummer op.
Je moet dus de segmenten met het juiste nummer plaatsen.
Je kunt dus beter de juiste segmenten en strips toepassen op de nieuw verchroomde koppeling.
Groet,
Harrie

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4578
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Koppeling MOBYLETTE AV 76

Ongelezen bericht door MobyJoost » 18 apr 2012, 22:47

Volgens mij, kan je die schijf met 4 plaatjes gewoon gebruiken. De diameters zijn hetzelfde. Het is geen origineel Motobécane spul; het kan zijn, dat het frictiemateriaal te dik is. Met een klosje en schuurpapier (korrel 150 ongeveer) voorzichtig op maat schuren. Liefst buiten en met een stofmaskertje; het stof is niet goed voor je.
Of een complete nieuwe (originele): http://www.mbkdarmon.com/scooter-toulon ... -/4233.htm

Plaats reactie