Pagina 1 van 1

Verwijderen oude krukaskeerringen

Geplaatst: 05 mei 2012, 22:42
door MobyJoost
Ik heb zojuist mijn eerste cartertje uit elkaar gehaald. Ik ga er een nieuwe krukas en -lagers inzetten en natuurlijk ook nieuwe krukaskeerringen. Nu moeten eerst de oude eruit. Nu kan ik met schroevendraaiers gaan breken, maar weet iemand een subtielere manier?

Re: Verwijderen oude krukaskeerringen

Geplaatst: 05 mei 2012, 23:44
door Harrie
Beste Joost,
Om de ringen iets gemakkelijker te verwijderen kun je de carterdelen wat voorverwarmen.
De ringen hoeven trouwens niet onbeschadigd verwijderd te worden. Soms helpt een schroevendraaier daarbij prima.
Harrie

Re: Verwijderen oude krukaskeerringen

Geplaatst: 06 mei 2012, 00:37
door MobyJoost
Ok, maar waar zet ik er kracht op? Overal, waar ik er iets tussen kan peuteren, levert dat beschadiging van het carter op. Dat wil ik niet. Er moet toch een andere manier zijn.

Re: Verwijderen oude krukaskeerringen

Geplaatst: 06 mei 2012, 01:00
door MobyJoost
Henk, je had gelijk. even op de kachel, een paar tikjes op de juiste plaats en eruit liggen ze! Ze zijn helemaal hard en brokkelig. Die sluiten niet meer af.
Één lijkt beschadigd.Één lager is ook niet goed. Je hoort het draaien, het andere draait volkomen geruisloos.
Ik heb de carters tot 125 graden, in de oven, warm gestookt en met een paar ferme tikken, lag de krukas eruit.
Ik ga dit nog leuk vinden.
Volgende uitdaging: nieuwe keerringen in de carter helften, nieuwe lagers op een nieuwe krukas, carters weer in elkaar.

Re: Verwijderen oude krukaskeerringen

Geplaatst: 06 mei 2012, 10:48
door Franky
Met het plaatsen van die nieuwe keerringen en krukas keek ik altijd wat meer uit met de hitte i.v.m. het vernielen van de nieuwe keerringen. Al denk ik dat die 130 graden van jou wel een mooi getal is :)

Re: Verwijderen oude krukaskeerringen

Geplaatst: 06 mei 2012, 11:15
door Harrie
Beste Joost,
Het is inderdaad leuk werk als je precies weet wat je moet doen. Er is overigens voldoende documentatie over dit onderwerp.
We wil ik je nog iets vertellen over de lagers. Na 1962 kwam de nieuwe krukas uit met het speciale lager met een boring van 16 mm en aan een kant de grote radius.
Deze lagers zijn vrij prijzig in vergelijking met een standaard lager. Tegenwoordig worden ze erg goedkoop op www.eBay.fr aangeboden.
Ik weet echter niet wat de kwaliteit is. Er is op lager gebied veel rommel in omloop.
Een mooi voorbeeld en wellicht een beetje off-topic staat hieronder:

Ik kocht een paar jaar geleden bij de Sligro een stevige steekwagen met luchtbanden.Deze week heb ik die stevige steekwagen gedemonteerd, want 1 wiel hing er plotseling wat scheef bij. Er zitten per wiel twee kogellagers in van 16 x 35 x 11
Alle lagers bleken bij nadere inspectie verschrikkelijk veel speling te tonen. Een lager had zoveel speling dat de kogel eruit gekomen waren.
Ik heb de hardheid even getest:
- vijltest: hardheid gering ter vergelijking ongehard machinestaal
- centerponstest: grote krater
Waardeloos materiaal dus wat ze er in gezet hebben. Ik heb ondertussen een stel nieuwe SKF-lagers besteld voor montage.
Slim? Misschien niet, want de lagers kosten driekwart van de prijs van een nieuwe steekwagen en dan moet ik ze nog monteren.
Van de andere kant ik heb dan wel een extra sterke steekwagen en de banden zijn nog amper gebruikt.

Wat heeft dat allemaal met Mobylette te maken. Nou veel, want het is bekend dat in China illegaal SKF-lagers worden nagemaakt.
De kwaliteit kan niet tippen aan de echte SKF-lagers. Bij een origineel gehard SKF-lager sla je met een centerpons geen deukje in het materiaal.
Heeft iemand ervaring met die goedkope lagers die op www.eBay.fr worden aangeboden?

Groet,
Harrie

Re: Verwijderen oude krukaskeerringen

Geplaatst: 06 mei 2012, 14:15
door MobyJoost
Ik heb geen ervaring met die imitatie-lagers, maar er staat (stond) op de site van SKF een pagina vol over. Compleet met foto's van verpakkingen en wat er niet aan klopt.
De lagers, die ik heb, zijn van SKF en gekocht van Piet van Iwaarden. Die zijn wel echt, denk ik. Hij zei, dat hij ze bij SKF gekocht had.
Ondertussen dacht ik gisteravond nog even die lagers op de nieuwe krukas te monteren, net als vroeger, met veel enthousiasme, maar te weinig voorbereiding. Krukas in de vriezer (een dag lang), lager "Au bain marie" tot 90 gr celsius, op elkaar en met een kunststof hamer op z'n plek tikken. Mooi niet, dus. Nu zit er één lager op, maar nog lang niet op z'n plek. Hoe krijg ik die er nu weer af, om het nog eens te proberen? Volgende keer gewoon zoals het in het werkplaats-handboek staat.

Re: Verwijderen oude krukaskeerringen

Geplaatst: 06 mei 2012, 16:03
door Harrie
Beste Joost,

Lastig dat verwijderen van een half opgeschoven lager; dat wil zeggen als je het lager niet wilt beschadigen.
Ik zou er krukaslagertrekker gebruiken maat 42, de astap koelen met een natte doek en met een zware soldeerbout de binnenring wat verwarmen.
Je voelt dan wel aan de trekker of de krachten op het lager niet te groot worden.
Groet,
Harrie

Re: Verwijderen oude krukaskeerringen

Geplaatst: 06 mei 2012, 16:38
door MobyJoost
Ja het is echt erg. Met een soort puberaal enthousiasme heb ik me op dit kleine klusje gestort. Ik had beter moeten weten. Ik heb zelfs niet geluisterd naar dat stemmetje in mijn achterhoofd, dat me vertelde toch even de juiste spullen te zoeken en de juiste opstelling te organiseren. Tijd om een goede lager-trekker te zoeken.

Re: Verwijderen oude krukaskeerringen

Geplaatst: 06 mei 2012, 19:40
door Franky
Monteren jullie die lagers altijd met temperatuursverschil?
Ik heb ze vele jaren geleden er gewoon opgetikt.
Ik heb een stukje hout over de krukas geschoven, en daar een metalen buis op gezet en dan rustig met de hamer alles in elkaar getikt. Het hout was ter bescherming van het lager en de metalen buis zorgde ervoor dat ik alleen op de binnenring aan het hameren was. Uiteraard had ik de krukas tussen de wangen ook nog ondersteund zodat de klappen van de hamer netjes werden afgevoerd :)

Re: Verwijderen oude krukaskeerringen

Geplaatst: 06 mei 2012, 20:50
door Donnie
Leg de krukas een paar uur in de diepvries.
Verhit de lagers in een bakje olie tot 80 graden.
Je schuift de lagers er dan makkelijk op.

Re: Verwijderen oude krukaskeerringen

Geplaatst: 06 mei 2012, 23:56
door MobyJoost
Krukas kwam uit de diepvries en de lagers waren 90 graden. Ik had het moeten doen, zoals in het werkplaatshandboek en zoals Franky omschreef. Ik krijg ze er nog wel op. Geen nederlaag tegen de materie!

Re: Verwijderen oude krukaskeerringen

Geplaatst: 07 mei 2012, 17:04
door MobyJoost
De oude keerringen zaten overigens verkeerd om in het blokje. Met het klemveertje naar binnen. In het "Haynes manual" staat, dat het zoo moet. Dat is fout. De motobécane handboeken geven anders aan. Toch raar, dat ze bij dit motortje verkeerd om zaten. Dan wordt ik altijd nieuwsgierig, wie dat gedaan heeft. Kom ik natuurlijk nooit meer achter.

Re: Verwijderen oude krukaskeerringen

Geplaatst: 07 mei 2012, 17:34
door Franky
Achja. Ik heb ook een paar gruwelijke fouten ontdekt in mijn bromfiets. De ergste was wel dat ze in de cilinderkop de bussen waren vergeten terug te zetten. De bussen waar de lange bout doorheen gaat, waar het blok aan hangt. Zonder die bussen gaat je blok stuiteren op de bout. De cilinderkop had het gevecht met de bout duidelijk verloren :lol:

Overigens vind ik jullie oplossing met dat warmte verschil wel mooier dan puur hameren. De volgende keer ga ik dat ook doen. Maar wel in combinatie met het hamer verhaal wat ik eerder poste. Als het goed is, hoef je met dat warmte verschil een stuk minder hard te hameren. Dus dat is altijd beter :)

Re: Verwijderen oude krukaskeerringen

Geplaatst: 07 mei 2012, 18:53
door MobyJoost
Verwarmen hoort.
werkplaatshandboek-Mobylette_Page_09 crop.jpg

Re: Verwijderen oude krukaskeerringen

Geplaatst: 07 mei 2012, 19:49
door Franky
Ow kijk. Staat gewoon in de handleiding.
Die had ik kennelijk niet in der tijd.
Toen hadden we ook geen internet hè :lol:
Zo'n forum als dit scheelt zo veel :)