schuivende tandwielen achter poulie

mobyletteteam
Berichten: 25
Lid geworden op: 18 apr 2011, 10:03
Woonplaats: Antwerpen Belgie
Locatie: Antwerpen

schuivende tandwielen achter poulie

Ongelezen bericht door mobyletteteam » 15 mei 2012, 19:20

Hoi iedereen

enkele dagen geleden tijdens een rit op mijn moby av 76 hoorde ik het toerental pijlsnel de hoogte in gaan. Daarbij viel de aandrijving weg. Wat bleek: het dubbele tandwiel achter de poulie (zie foto) was opgeschoven naar rechts (richting krukkast). Er zit dus blijkbaar wat speling op die as. Is dat normaal?
Daardoor was het meest linkse tandwiel (dichtst bij poulie) van onder vork, die erover zit (nr° 15481 op foto), uitgeschoven. Sinds de 'renovatie' van deze av 76 zijn er geen rondsels meer of minder of op verkeerde plaatsen gestoken. Telkens nadat ik de tandwielen ca. 4mm teruggeschoven heb (dus op hun oorspronkelijke plaats), verschuiven ze automatisch weer naar de krukkast toe. Erg vervelend! :/ Mag ik gewoon enkele rondsels extra op die as zetten om het schuiven te voorkomen? Of bestaan er andere manieren?

Alvast bedankt!!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4578
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: schuivende tandwielen achter poulie

Ongelezen bericht door MobyJoost » 15 mei 2012, 19:41

Ik vermoed, dat de seegerring (nr 14158) kapot is, of de groef in de trapas, waar hij in klemt, uitgesleten. Dat heb ik ook eens gehad. ik moest de trapas vervangen. Je moet de hele poelie verwijderen en controleren. Zeker niet zo blijven rijden, dan gaat alles heel snel nog verder stuk.

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2413
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: schuivende tandwielen achter poulie

Ongelezen bericht door ruudk » 15 mei 2012, 22:53

Daardoor was het meest linkse tandwiel (dichtst bij poulie) van onder vork, die erover zit (nr° 15481 op foto), uitgeschoven.
U bedoelt ongetwijfeld nr. 15477 op de foto. Nr. 15481 is volgens mij de hevel en niet het dubbele tandwiel. Ik had toevallig eergisteren precies hetzelfde probleem, ik hoop er één dezer dagen naar te kunnen kijken en het te verhelpen, ik zal daarna even berichten wat bij mij precies het euvel is.
Groet,
Ruud

mobyletteteam
Berichten: 25
Lid geworden op: 18 apr 2011, 10:03
Woonplaats: Antwerpen Belgie
Locatie: Antwerpen

Re: schuivende tandwielen achter poulie

Ongelezen bericht door mobyletteteam » 16 mei 2012, 12:37

Bedankt om zo snel te reageren!

De seegerring zit goed vast. Volgens mij is het onmogelijk dat de tandwielen hierdoor kunnen opschuiven. Het is duidelijk de as die enkele mm door het chasis heen en weer geschoven kan worden.

Laat zeker iets weten als je het hebt gevonden! ...wij zullen hetzelfde doen...

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4578
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: schuivende tandwielen achter poulie

Ongelezen bericht door MobyJoost » 16 mei 2012, 15:45

Er zijn twee seegerringen 14158, daartussen zit het hele setje van poulie en tandwiel gezekerd. Ook als je as kan verschuiven in het frame, zou dat spulletje ten opzichte van de as, op z'n plek moeten blijven. Als de as kan verschuiven in het frame en poulie en tandwiel verschuiven niet, ten opzichte van elkaar, dan is de seegerring aan de andere kant van de as (fietskettingkant) kapot (of de groef in de as). Ik kan niets anders bedenken, dan dat één van de seegerringen aan de aandrijfkant kapot is, of niet op zijn plek blijft zitten. Alleen dan kan het tandwiel verschuiven, ten opzichte van de poulie.

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2413
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: schuivende tandwielen achter poulie

Ongelezen bericht door ruudk » 16 mei 2012, 15:47

Sorry voor de verwarring, Mobyletteteam, ik zie nu dat ik je berichtje eerder verkeerd las, je verwijst keurig naar de hevel (vork) met nr. 15481, dat klopte dus wel.

Ik heb het spul van mijn S4A inmiddels uit elkaar liggen. Ik heb een iets ander model snaarschijf dan op de tekening, maar ik vermoed dat de aanwezigheid en de functies van de verschillende onderdelen bij ons nagenoeg hetzelfde zijn. Bij mij is het probleem zeer waarschijnlijk het volgende:

Er mist bij mij een grote, wat dikkere ring ('rondsel'), in de tekening is dit nr. 15587, achter het dubbele tandwiel. Deze ring zorgt ervoor dat het dubbele tandwiel niet van de snaarschijf naar binnen kan schuiven, waardoor de hevel zijn grip verliest en het probleem wat wij hebben, optreedt. Deze grote ring drukt aan de binnenkant tegen de seegerring nr. 14158 en aan de buitenkant tegen een rand aan de binnenkant van het dubbele tandwiel en houdt dit tandwiel aldus op zijn plaats. In mijn geval zit er dus niet één grote dikke ring nr. 15587, maar zitten daar twee ringen: er zit een klein ringetje die strak om de as zit maar tevens een kleine buitendiameter heeft en er zit een grote ring die wel tegen de binnenrand van het dubbele tandwiel rust, maar een binnendiameter heeft, die veel groter is dan de buitendiameter van het kleine ringetje, er dus overheen kan schuiven. Daardoor kan, bij mijn brommertje, het dubbele tandwiel dus weg van de snaarschijf lopen en hetzelfde probleem als bij u ontstaan.

Wat u dus ook zou kunnen controleren, is: wordt het dubbele tandwiel bij u op zijn plaats gehouden door zo'n grote ring? Deze ring moet dus een voldoend grote buitendiameter hebben om in de rand van het dubbele tandwiel te klemmen en tegelijkertijd een voldoend kleine binnendiameter hebben om de tegenkracht van de seegerring te krijgen. Ik hoop dat mijn relaas een beetje duidelijk is.

Succes,
Ruud

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2413
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: schuivende tandwielen achter poulie

Ongelezen bericht door ruudk » 16 mei 2012, 15:56

Inderdaad, Joost, er zijn twee seegerringen 14158, had ik nog niet gezien. In mijn berichtje bedoelde ik steeds de seegerring aan de binnenkant ('achter') de snaarschijf, dus niet die dicht bij de trapper.

Groet,
Ruud

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4578
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: schuivende tandwielen achter poulie

Ongelezen bericht door MobyJoost » 16 mei 2012, 16:12

Ja Ruud, die bedoelde ik ook, in eerste instantie. Bij mij was de groef in de trapas, waar die binnenste seegerring in klemt, helemaal uit gelubberd, waardoor de ring eruit floepte en naar binnen verschoof en er ruimte ontstond voor het tandwiel, om ook te verschuiven. Maar later bedacht ik me, dat dit ook zou kunnen gebeuren, als de buitenste seegerring uit z'n groef gelopen was. Dan kan de poulie naar buiten opschuiven, met hetzelfde effect.

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2413
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: schuivende tandwielen achter poulie

Ongelezen bericht door ruudk » 16 mei 2012, 16:16

Tjonge, heb ik me daar weer iets niet goed gelezen:
Sinds de 'renovatie' van deze av 76 zijn er geen rondsels meer of minder of op verkeerde plaatsen gestoken.
Als dat inderdaad het geval is, gaat mijn relaas niet op. Er zit bij u dus wel zo'n ring nr. 15587?

Joost, dat kan inderdaad ook nog. Ik ben benieuwd wat Mobyletteteam's bevindingen zijn!

Groet,
Ruud

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4578
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: schuivende tandwielen achter poulie

Ongelezen bericht door MobyJoost » 16 mei 2012, 17:10

Ik denk, dat hij toch het hele setje maar even moet verwijderen, om erachter te komen, wat het probleem is. Ik ben wel benieuwd. Met een beetje pech is de hevel (15481) erg beschadigd, door het ratelen langs het tandwiel en moet die vervangen worden.

mobyletteteam
Berichten: 25
Lid geworden op: 18 apr 2011, 10:03
Woonplaats: Antwerpen Belgie
Locatie: Antwerpen

Re: schuivende tandwielen achter poulie

Ongelezen bericht door mobyletteteam » 02 jun 2012, 09:56

Het probleem is opgelost!
Zoals ruud is de 5e reactie vermeld is rondsel nr 15587 cruciaal voor het tegenhouden van het dubbele tandwiel.
Bij mij zat die er wel op, maar ze bleek te klein, zodat schuiven nog steeds mogelijk was. Na vervanging door een grotere is het probleem opgelost!
Bedankt allemaal.

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2413
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: schuivende tandwielen achter poulie

Ongelezen bericht door ruudk » 04 jun 2012, 19:37

Heel mooi, Mobyletteteam!
Ruud

Plaats reactie