Optrekkracht verbeteren

Polle
Berichten: 2698
Lid geworden op: 14 feb 2010, 20:45
Locatie: Geel Belgie

Optrekkracht verbeteren

Ongelezen bericht door Polle » 18 mei 2012, 06:41

Beste forumleden

De volgende vraag?
Ik wil graag de optrekkracht verbeteren van mijn moby.
Lukt dit door vooraan een groter tandwiel te steken in plaats van 11 tanden 12 tanden ?
Maakt dit een groot verschil en heeft iemand ervaring mee.
Oook moet ik voor iemand een moby trager laten rijden om te verzekeren als 25 km per uur.
Hij loopt nu 45 km hoe los ik dit best op.
Het is voor een 16 jarige die een moby heeft gekregen en deze mag van zijn pa maar 25 km lopen
Gr Polle

Donnie
Berichten: 263
Lid geworden op: 06 feb 2010, 11:21
Locatie: Schagerbrug Noord Holland Noord

Re: Optrekkracht verbeteren

Ongelezen bericht door Donnie » 18 mei 2012, 09:34

Polle,

De EEG van mijn vrouw heb ik voor de keuring afgesteld op 25 km door boven de gasschuif een stukje buitenkabel te monteren zodat de gasschuif niet helemaal naar boven kon in de carburateur.Het werkte uitstekend alleen het optrekken met halfgas is minder.
Na het keuren stukje buitenkabel weer verwijdert en reed hij weer 40km met een blauw kenteken.

Jammer dat ik op 1 juli ben verhinderd bij jouw toerrit (next time better)

Mazzel Peter

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6209
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Optrekkracht verbeteren

Ongelezen bericht door Franky » 18 mei 2012, 16:46

Ehmm. Meer tanden op voor tandwiel betekent hogere top en minder trekkracht :lol:
Wat jij wil hebben is juist minder tanden op je voortandwiel :P
Of een groter achtertandwiel ;)

Polle
Berichten: 2698
Lid geworden op: 14 feb 2010, 20:45
Locatie: Geel Belgie

Re: Optrekkracht verbeteren

Ongelezen bericht door Polle » 18 mei 2012, 19:37

Alvast bedankt voor de reacties

Gr Polle

Combinette
Berichten: 214
Lid geworden op: 03 jan 2012, 15:52
Locatie: Arendonk (B)

Re: Optrekkracht verbeteren

Ongelezen bericht door Combinette » 18 mei 2012, 20:49

1 tandje minder voor scheelt al bijna 5 km/u.
1 tandje voor minder is ongeveer hetzelfde als 3 tandjes meer achter.
Ik zou eerder kiezen voor een grotere carb. en de zuiger wat uitvijlen aan de inlaat kant, maar dan gaat hij ook weer wat harder.
Of een variateur erop monteren?

Groeten,

Roelant.

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4578
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Optrekkracht verbeteren

Ongelezen bericht door MobyJoost » 18 mei 2012, 22:24

Polle, welke van je Moby's wil je meer trekkracht geven? Een Moby zonder variateur is waarschijnlijk het meest gebaat bij het upgraden naar meer cylinder-inhoud. Met een standaard carburateur (met grotere sproeier) krijg je dan een relatief grote vermogenswinst bij lage toerentallen, terwijl de topsnelheid in de hand gehouden wordt. Dit alles maak ik op uit alles wat ik lees. Ik ben een 70 cc motor aan het bouwen, om dit eens te testen.
Een variateur monteren is zéker de beste manier, om je bestaande motor meer acceleratievermogen te geven.

Combinette
Berichten: 214
Lid geworden op: 03 jan 2012, 15:52
Locatie: Arendonk (B)

Re: Optrekkracht verbeteren

Ongelezen bericht door Combinette » 18 mei 2012, 22:50

Ik denk nog steeds aan de variateur.
De cilinderinhoud vergroten is natuurlijk ook een optie, maar heeft het nadeel dat je strafbaar bent en niet het maximale uit de 72cc haalt.
Misschien is het persoonlijk, maar als ik met een 72cc rijd weet ik dat het strafbaar is en probeer ik er het maximale uit te halen, trekkracht en snelheid.
40 km/u met een 72cc met hoge trekkracht is dus voor mij geen optie.
Als je niet van hoge snelheden houdt, maar wel van trekkracht zou ik de variateur monteren, wil je beide dan een 72cc monteren en de risico's voor lief nemen.

Groeten,

Roelant.

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4578
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Optrekkracht verbeteren

Ongelezen bericht door MobyJoost » 18 mei 2012, 23:39

Ja 72 cc én een variateur is helemaal dikke pret. Maar ik ben het met je eens, had ik misschien ook even moeten melden. De illegaliteit is ook voor mij geen optie, maar ik ben gewoon wel benieuwd wat het karakter is, van zo'n motor. Ik heb de spullen liggen en vind het opbouwen gewoon een uitdaging. Voor dagelijks vervoer zal die niet gebruikt worden.

Combinette
Berichten: 214
Lid geworden op: 03 jan 2012, 15:52
Locatie: Arendonk (B)

Re: Optrekkracht verbeteren

Ongelezen bericht door Combinette » 19 mei 2012, 00:05

Zodra ik eraan toe ben kan ik het karakter van een 72cc met variateur melden.
Mijn AV56 krijgt een 72cc, maar eerst de AV50 opmaken.

Groeten,

Roelant.

Polle
Berichten: 2698
Lid geworden op: 14 feb 2010, 20:45
Locatie: Geel Belgie

Re: Optrekkracht verbeteren

Ongelezen bericht door Polle » 19 mei 2012, 05:40

Hallo combinette

Ik denk dat ik eens tot in Arendonk moet komen voor het tuning van mijn moby .

Gr Polle

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6209
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Optrekkracht verbeteren

Ongelezen bericht door Franky » 19 mei 2012, 09:44

:shock: Wat lees ik hier nou allemaal. Variomatic, 70+cc :shock: Ik dacht dat deze bromfiets 25km/h moest lopen. Wat moet je dan toch met 70+cc :o Zet er gewoon een groot achtertandwiel op. Dan heb je trekkracht erbij en topsnelheid eraf. Is dat nog niet genoeg, dan knijp je hem gewoon een beetje. 25km/h is echt weinig!
Een variomatic vind ik overigens een dure oplossing voor meer trekkracht. Gewoon een knoepert van een achtertandwiel erop.

Combinette
Berichten: 214
Lid geworden op: 03 jan 2012, 15:52
Locatie: Arendonk (B)

Re: Optrekkracht verbeteren

Ongelezen bericht door Combinette » 19 mei 2012, 09:49

Franky schreef::shock: Wat lees ik hier nou allemaal. Variomatic, 70+cc :shock: Ik dacht dat deze bromfiets 25km/h moest lopen. Wat moet je dan toch met 70+cc :o Zet er gewoon een groot achtertandwiel op. Dan heb je trekkracht erbij en topsnelheid eraf. Is dat nog niet genoeg, dan knijp je hem gewoon een beetje. 25km/h is echt weinig!
Een variomatic vind ik overigens een dure oplossing voor meer trekkracht. Gewoon een knoepert van een achtertandwiel erop.
Het nadeel van zo'n groot tandwiel is dat het lijkt of ieder moment je motor uit elkaar gaat knallen, en waarschijnlijk ook nog eens gaat doen met die toerentallen.

@Franky, Polle moet voor iemand anders z'n Mobylette naar de 25 km/u brengen, zijn eigen Mobylette moet harder optrekken maar niet zachter gaan lopen.

Groeten,

Roelant.

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Optrekkracht verbeteren

Ongelezen bericht door Harrie » 19 mei 2012, 11:11

Beste mensen,
Ik heb een AV92-50cc met een normale carburateur en een mooie hoge drukkop.
Door de Nicasil cilinder loopt deze prettig en tilt nauwelijks.
Deze brommer haalt een mooie snelheid, maar loopt wettelijk niet te hard; desondanks trekt deze brommer geweldig op met de standaard kettingwielen.
Je kunt wel groot denken, maar je loopt het risico op andere problemen en meer slijtage.
Je kunt ook door veel kleine verbeteringen en fine-tuning de zaak aanzienlijk verbeteren.
De juiste verstuiver in de carburateur, een goede aandrijflijn, hoge drukkop, schone uitlaat, goede benzine en banden op de juiste spanning.
Groet,
Harrie

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6209
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Optrekkracht verbeteren

Ongelezen bericht door Franky » 19 mei 2012, 11:16

Combinette schreef: @Franky, Polle moet voor iemand anders z'n Mobylette naar de 25 km/u brengen, zijn eigen Mobylette moet harder optrekken maar niet zachter gaan lopen.
Excuus. Je hebt helemaal gelijk. Ik heb iets te snel gelezen :oops:

Voor sneller optrekken zou ik inderdaad voor een variomatic gaan. Dat ben ik zelf ook van plan. 70cc is ook een optie ja. Uitvijlen/opvoeren vind ik een slecht idee. Want daarmee verleg je je powerband na de hogere toeren. En dat wil je juist niet.
Verder heeft Harrie ook helemaal gelijk. Het uitgangspunt moet een perfect werkende bromfiets zijn. Als hij nog niet perfect is, moet daar eerst aan gewerkt worden :)

Combinette
Berichten: 214
Lid geworden op: 03 jan 2012, 15:52
Locatie: Arendonk (B)

Re: Optrekkracht verbeteren

Ongelezen bericht door Combinette » 19 mei 2012, 12:04

Polle schreef:Hallo combinette

Ik denk dat ik eens tot in Arendonk moet komen voor het tuning van mijn moby .

Gr Polle
Dat zou een optie kunnen zijn, maar ik denk dat je probleem met een variateur opgelost is.
Een 72cc met standaard carb. tandwielen en uitlaat kan ook, veel trekkracht en een hogere topsnelheid, maar ook een hoger benzineverbruik is het gevolg.
Een variateur en 1 tandje meer voor is misschien ook een idee, waarschijnlijk voldoende trekkracht en zo'n 5 km/u sneller.
Mijn AV56 met variateur trekt standaard in ieder geval geweldig op.

Groeten,

Roelant.

Polle
Berichten: 2698
Lid geworden op: 14 feb 2010, 20:45
Locatie: Geel Belgie

Re: Optrekkracht verbeteren

Ongelezen bericht door Polle » 19 mei 2012, 17:38

Achteraan kan ik mijn tandwiel niet vervangen door een andere maat.
Er zit namelijk een gesloten kettingkast op.
Ik zou graag mijn av 85 betere trekkracht geven.
Zeker met een kindje achterop en zelf een pak gewicht en ook nog eens tassen en een mand en een zware bromfiets.

Gr Polle

Plaats reactie