UITLAAT FIETSOMATIC

GROENEKAN
Berichten: 3766
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

UITLAAT FIETSOMATIC

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 24 mei 2012, 21:17

L.S.

Weet iemand of de FietsOmatic ooit op de markt is gebracht met een Trompet uitlaat ?

Ik kocht gisteren een FietsOmatic motortje compleet met uitlaat en carburateur. Maar de uitlaat bleek een trompet-uitlaat te zijn. Op zich geen probleem, maar ik denk dat de uitlaat van en EEG komt.

Wie kan hier wat meer over vertellen ?
Bedankt voor de moeite !

Joop

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: UITLAAT FIETSOMATIC

Ongelezen bericht door Harrie » 24 mei 2012, 22:39

.....
H.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

GROENEKAN
Berichten: 3766
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: UITLAAT FIETSOMATIC

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 24 mei 2012, 23:05

Dank je Harrie !

Mooi zo'n Forum.

Groet,

Joop

svec
Berichten: 72
Lid geworden op: 17 aug 2011, 14:25
Locatie: Hasselt België

Re: UITLAAT FIETSOMATIC

Ongelezen bericht door svec » 25 mei 2012, 06:28

Op mijn Fom (61) staat ook zo'n uitlaat maar ik weet niet zeker of het origineel is.

sven

Gebruikersavatar
MobyJet
Beheerder
Berichten: 6323
Lid geworden op: 04 feb 2010, 19:22
Woonplaats: Rijk van Nijmegen
Contacteer:

Re: UITLAAT FIETSOMATIC

Ongelezen bericht door MobyJet » 25 mei 2012, 12:14

Waarom heet dat een trompet uitlaat?
Andere trompet uitlaten die ik ken, lopen uit aan de achterkant.

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2404
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: UITLAAT FIETSOMATIC

Ongelezen bericht door ruudk » 25 mei 2012, 20:37

Hallo,

Ook op de oudere FOM, met buisframe, heb ik meermalen een trompetuitlaat gezien, Joop.
Ik denk dat het trompetuitlaat heet vanwege het uitlopen aan de voorkant, omdat dat verschil t.o.v. de buisvariant vooral opvalt.

Groet,
Ruud

MOTOBe
Berichten: 31
Lid geworden op: 22 feb 2011, 02:51
Locatie: Antwerpen-België

Re: UITLAAT FIETSOMATIC

Ongelezen bericht door MOTOBe » 26 mei 2012, 02:40

Beste,

De Fransen noemen het: un pot tromblon, wat overeenkomt met: donderbus, spreidloop, of "trompetgeweer".
Zij zijn dus blijkbaar minder melomaan, en meer op macht gericht dan de Nederlanders. :lol: :lol: :lol:

Groet, jean

Gebruikersavatar
Supermuggie
Berichten: 44
Lid geworden op: 30 mei 2013, 15:43
Woonplaats: Noord Holland
Locatie: Zandvoort

Re: UITLAAT FIETSOMATIC

Ongelezen bericht door Supermuggie » 12 jun 2013, 11:43

Ik heb van het weekend ook een trompet eronder gezet. Vindt hem minder mooi maar het scheelt 5 KM/U in topsnelheid. Ik ben nu de orginele bocht aan het reinigen,het was behoorlijk verstopt, dus die zal er terzijnertijd weer op gaan.
Ik had eerluijk gezegd verwacht dat de bochten standaardwaren en de trompetten voor de EEGs waren, maar zoals bovenstaand te zien is gaat dat niet altijd op.
Zie ook:
viewtopic.php?f=6&t=1699

bessels
Berichten: 163
Lid geworden op: 06 feb 2011, 22:15
Woonplaats: Ugchelen Nederland
Locatie: ugchelen [apeldoorn]

Re: UITLAAT FIETSOMATIC

Ongelezen bericht door bessels » 14 jun 2013, 21:17

Was de bevestiging van de trompet uitlaat van een F O M met buisframe niet met een uitlaatklem i p v een wartelmoer???????
gr bessels

GROENEKAN
Berichten: 3766
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: UITLAAT FIETSOMATIC

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 15 jun 2013, 07:23

Naar ik weet en gezien heb is de bevestiging van de trompetuitlaat bij de FOM met een wartelmoer. En het liggende gedeelte van de uitlaat is origineel zwart i.p.v. chroom. Groet, Joop

ivo
Berichten: 10
Lid geworden op: 24 feb 2013, 17:01

Re: UITLAAT FIETSOMATIC

Ongelezen bericht door ivo » 17 jun 2013, 19:59

Mijn FOM uit, denk ik, 1961 heeft geen Trompetuitlaat. Ik heb begrepen dat die er wel oppast. Ben ik wel blij mee, want er zit een gaatje in en de Trompetuitlaten zijn makkelijker te verkrijgen.
Hartelijke groet, Ivo
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2404
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: UITLAAT FIETSOMATIC

Ongelezen bericht door ruudk » 17 jun 2013, 20:37

Hoi Ivo,

Mooie FOM! Heeft die van jou nog een mooi rond potje met vierkant moertje achter? Zit zo'n leuk knalpot-geluidje in.
Als het goed is, heb ik nog ergens een nieuw (alhoewel, wel ongeveer 55 jaar oud natuurlijk, maar ongebruikt) exemplaar van dat ronde knalpotje liggen.
Er zit nog een sticker met het merk Kuplex op, dat is het merk van dit modelletje uitlaat. Is heel af en toe nog wel te vinden op beurzen, maar dan meestal gebruikt.

Ik had het model ooit gekocht uit interesse, maar ik heb zelf geen FOM en ben nu in een opruimfase vanwege een verhuizing.
Als je dit model zoekt, laat maar even weten, dan zal ik eens in mijn dozen duiken.
Dan moeten we misschien even in een ander topic (' ik zoek' ) of via PM hierover verder corresponderen.

Groet,
Ruud

GROENEKAN
Berichten: 3766
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: UITLAAT FIETSOMATIC

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 17 jun 2013, 22:06

Het knalpot geluid van de huidige uitlaat van Ivo is toch wel heel mooi. Ik heb ook een paar weken met een trompet-uitlaat op mijhn FOM gereden. Maar toch weer gewisseld naar het unieke knalpot-geluid.
Ivo, probeer je uitlaat te maken / lassen of maak gebruik van de door Ruud geboden mogelijkheid !!

Groet,

Joop

peterl
Berichten: 265
Lid geworden op: 22 aug 2011, 00:53

Re: UITLAAT FIETSOMATIC

Ongelezen bericht door peterl » 18 jun 2013, 00:31

De grijze FOM is een 40S en wel uit 1966 of 1967. Het motornummer geeft het juiste jaartal. Deze zijn geimporteerd omdat de verkopen van de EEG te groot was en Frangkrijk niet kon leveren. Nadien is het model geruisloos afgevoerd.
Over de uitlaten met wartel en schroefdraad cilinder dit zijn Franse motortjes, met uitlaatklem zijn Nederlandse motortjes , de cilinders kwamen uit Duitsland (Mahle).

Peterl

ivo
Berichten: 10
Lid geworden op: 24 feb 2013, 17:01

Re: UITLAAT FIETSOMATIC

Ongelezen bericht door ivo » 18 jun 2013, 07:11

Interessante informatie van Peter. Ik dacht dat de grijze fom van vroeg 60 was. Alhoewel ik het wel vreemd vond met gele koplamp, de eeg-tjes zijn van een paar jaar later. Die foto van die 2 dames in dit topic hebben eenzelfde fom maar dan een zwarte; ook een gele koplamp en zonder voorvering. Ik ben erg blij met de fom, volgens mij heel weinig gebruikt. Als je de schilden ervan afhaalt ziet het er weinig ongbruikt uit en sneeuw en pekel heeft die nog nooit gezien. De eerste voorband kon ik jammergenoeg echt niet meer gebruiken.
Hartelijke groet, Ivo

Plaats reactie