linksdraaiende motor AV42S

GROENEKAN
Berichten: 3768
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

linksdraaiende motor AV42S

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 30 mei 2012, 18:25

AV42S FietsOmatic motortje 002.jpg
AV42S FietsOmatic motortje 001.jpg
Beste mensen,

Als reserve blokje heb ik voor mijn FietsOmatic bromfietsen een AV42S motortje ( komt denk ik van een EEG ). Op het typeplaatje staat Motobecane, Made in France, productiedatum 25.6.65. Dat is dus origineel natuurlijk rechtsdraaiend, maar is omgebouwd naar een linksdraaiende motor. Met een trompet-uitlaat

Heeft deze motor standaard in principe dezelfde trekkracht en topsnelheid als mijn originele motortjes BG44 ?

Stel het op prijs als iemand hier iets over kan zeggen.

Dank en groet,

Joop
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door GROENEKAN op 30 mei 2012, 22:43, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4574
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: linksdraaiende motor AV42S

Ongelezen bericht door MobyJoost » 30 mei 2012, 21:29

Ik vermoed, dat die motortjes iets meer pit hebben, dan de FOM-motortjes, maar het is een gok.Je zou de cylinders eens moeten vergelijken. de poorten van een FOM-cylinder zijn misschien wat kleiner. Maar als ik lees, hoe lekker die FOMmetjes kunnen doorrijden, is dat mischien niet zo.
De uitlaat op de foto's is wel nieuwer, dan de rest van het motortje.

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2404
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: linksdraaiende motor AV42S

Ongelezen bericht door ruudk » 30 mei 2012, 22:43

Ik ben het met Joost eens, ik heb eens de poorten van een FOM uit 1961 gezien, de uitlaatpoort is maar een smal spleetje, terwijl die van de (latere) EEG's wat groter zijn. Ook ik ben van mening dat het uitlaatje iets nieuwer is, dan de rest van het blok. Ik ken dit hoekig trompetmodel eigenlijk alleen maar bij motortjes met vierkante koelribben. Bij de motoren met ovale koelribben ken ik alleen maar het ronde trompetmodel (of buisuitlaten). Dus ik denk ook, dat dit motortje wat meer kracht heeft dan een origineel FOMblokje. Ik meen ook eens ergens te hebben gelezen, dat de onderbroken koelribben wijzen op grotere spoelpoorten dan de spoelpoorten bij niet-onderbroken koelribben zoals bij FOM.

GROENEKAN
Berichten: 3768
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: linksdraaiende motor AV42S

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 31 mei 2012, 09:08

Beste Joost en Ruud,

Dank voor jullie inbreng ! T.z.t. hang ik het blokje eronder en laat weten wat mijn bevindingen zijn. Gr. Joop

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2404
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: linksdraaiende motor AV42S

Ongelezen bericht door ruudk » 31 mei 2012, 20:36

Ik heb wel eens de indruk dat de compressie van een standaard rechtsdraaiend motortje ietsje groter is, wanneer je het vliegwiel gewoon rechtsom draait, dan wanneer je het linksom, dus tegen de eigenlijke draairichting draait. Dit geldt net zo voor FOM-motortjes: wanneer je deze tegennatuurlijk rechtsom draait, is de compressie naar mijn idee ook ietsjepietsje minder dan wanneer je gewoon linksom draait. Misschien is het een kwestie van slijtage die past bij de draairichting; de zuiger krijgt net een andere tegendruk van de drijfstang, wanneer deze andersom beweegt. Is er bij uw motortje ook een voelbaar compressieverschil tussen beide draairichtingen? Ik zou verwachten dat de grootste compressie optreedt bij rechtsom draaien omdat het motortje (waarschijnlijk) meest rechtsom heeft gelopen...

Vriendelijke groet,
Ruud

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4574
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: linksdraaiende motor AV42S

Ongelezen bericht door MobyJoost » 31 mei 2012, 21:09

Ga ik eens even proberen. Interessant.

GROENEKAN
Berichten: 3768
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: linksdraaiende motor AV42S

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 31 mei 2012, 21:57

Beste Ruud, allereerst dank voor je uitvoerige verdieping. Ik heb alle drie mijn motortjes uitgebreid getest op compressie links- en rechtsdraaiend. Maar ik kom niet tot opmerkelijke verschillen, in ieder geval niet met de hand ( mijn hand ) voelbaar. Groet, Joop

Gebruikersavatar
MobyJet
Beheerder
Berichten: 6325
Lid geworden op: 04 feb 2010, 19:22
Woonplaats: Rijk van Nijmegen
Contacteer:

Re: linksdraaiende motor AV42S

Ongelezen bericht door MobyJet » 01 jun 2012, 15:21

Mod: verplaatst naar subrubriek motorblok

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2404
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: linksdraaiende motor AV42S

Ongelezen bericht door ruudk » 04 jun 2012, 19:19

Hallo Joop,

Het verschil in compressie bij verschillende draairichting van de motor is volgens mij ook vooral voelbaar als de zuigerveren meer versleten zijn. Wellicht heeft u drie goede motorblokken waarbij het verschil (nog) niet merkbaar is. Bij mijn betere Mobylette-motoren kan ik dat ook niet waarnemen. Probeer het nog eens bij een slecht motorblok.

Groeten,
Ruud

Plaats reactie