linksdraaiende motor AV42S
linksdraaiende motor AV42S
Als reserve blokje heb ik voor mijn FietsOmatic bromfietsen een AV42S motortje ( komt denk ik van een EEG ). Op het typeplaatje staat Motobecane, Made in France, productiedatum 25.6.65. Dat is dus origineel natuurlijk rechtsdraaiend, maar is omgebouwd naar een linksdraaiende motor. Met een trompet-uitlaat
Heeft deze motor standaard in principe dezelfde trekkracht en topsnelheid als mijn originele motortjes BG44 ?
Stel het op prijs als iemand hier iets over kan zeggen.
Dank en groet,
Joop
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door GROENEKAN op 30 mei 2012, 22:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: linksdraaiende motor AV42S
Ik vermoed, dat die motortjes iets meer pit hebben, dan de FOM-motortjes, maar het is een gok.Je zou de cylinders eens moeten vergelijken. de poorten van een FOM-cylinder zijn misschien wat kleiner. Maar als ik lees, hoe lekker die FOMmetjes kunnen doorrijden, is dat mischien niet zo.
De uitlaat op de foto's is wel nieuwer, dan de rest van het motortje.
De uitlaat op de foto's is wel nieuwer, dan de rest van het motortje.
Re: linksdraaiende motor AV42S
Ik ben het met Joost eens, ik heb eens de poorten van een FOM uit 1961 gezien, de uitlaatpoort is maar een smal spleetje, terwijl die van de (latere) EEG's wat groter zijn. Ook ik ben van mening dat het uitlaatje iets nieuwer is, dan de rest van het blok. Ik ken dit hoekig trompetmodel eigenlijk alleen maar bij motortjes met vierkante koelribben. Bij de motoren met ovale koelribben ken ik alleen maar het ronde trompetmodel (of buisuitlaten). Dus ik denk ook, dat dit motortje wat meer kracht heeft dan een origineel FOMblokje. Ik meen ook eens ergens te hebben gelezen, dat de onderbroken koelribben wijzen op grotere spoelpoorten dan de spoelpoorten bij niet-onderbroken koelribben zoals bij FOM.
Re: linksdraaiende motor AV42S
Beste Joost en Ruud,
Dank voor jullie inbreng ! T.z.t. hang ik het blokje eronder en laat weten wat mijn bevindingen zijn. Gr. Joop
Dank voor jullie inbreng ! T.z.t. hang ik het blokje eronder en laat weten wat mijn bevindingen zijn. Gr. Joop
Re: linksdraaiende motor AV42S
Ik heb wel eens de indruk dat de compressie van een standaard rechtsdraaiend motortje ietsje groter is, wanneer je het vliegwiel gewoon rechtsom draait, dan wanneer je het linksom, dus tegen de eigenlijke draairichting draait. Dit geldt net zo voor FOM-motortjes: wanneer je deze tegennatuurlijk rechtsom draait, is de compressie naar mijn idee ook ietsjepietsje minder dan wanneer je gewoon linksom draait. Misschien is het een kwestie van slijtage die past bij de draairichting; de zuiger krijgt net een andere tegendruk van de drijfstang, wanneer deze andersom beweegt. Is er bij uw motortje ook een voelbaar compressieverschil tussen beide draairichtingen? Ik zou verwachten dat de grootste compressie optreedt bij rechtsom draaien omdat het motortje (waarschijnlijk) meest rechtsom heeft gelopen...
Vriendelijke groet,
Ruud
Vriendelijke groet,
Ruud
Re: linksdraaiende motor AV42S
Ga ik eens even proberen. Interessant.
Re: linksdraaiende motor AV42S
Beste Ruud, allereerst dank voor je uitvoerige verdieping. Ik heb alle drie mijn motortjes uitgebreid getest op compressie links- en rechtsdraaiend. Maar ik kom niet tot opmerkelijke verschillen, in ieder geval niet met de hand ( mijn hand ) voelbaar. Groet, Joop
- MobyJet
- Beheerder
- Berichten: 6325
- Lid geworden op: 04 feb 2010, 19:22
- Woonplaats: Rijk van Nijmegen
- Contacteer:
Re: linksdraaiende motor AV42S
Mod: verplaatst naar subrubriek motorblok
Re: linksdraaiende motor AV42S
Hallo Joop,
Het verschil in compressie bij verschillende draairichting van de motor is volgens mij ook vooral voelbaar als de zuigerveren meer versleten zijn. Wellicht heeft u drie goede motorblokken waarbij het verschil (nog) niet merkbaar is. Bij mijn betere Mobylette-motoren kan ik dat ook niet waarnemen. Probeer het nog eens bij een slecht motorblok.
Groeten,
Ruud
Het verschil in compressie bij verschillende draairichting van de motor is volgens mij ook vooral voelbaar als de zuigerveren meer versleten zijn. Wellicht heeft u drie goede motorblokken waarbij het verschil (nog) niet merkbaar is. Bij mijn betere Mobylette-motoren kan ik dat ook niet waarnemen. Probeer het nog eens bij een slecht motorblok.
Groeten,
Ruud