Uitlaatbevestiging: flens vs wartel

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2413
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Uitlaatbevestiging: flens vs wartel

Ongelezen bericht door ruudk » 25 jun 2012, 21:43

Hallo,

Laat ik meteen mijn hamvraag poneren: waarom heeft Kaptein uiteindelijk gekozen voor een wartelmoer voor de aansluiting van de uitlaat aan de cilinder in plaats van voor een flensaansluiting?

Nu zal ik er nog wat omheen neuzelen om mijn vraag wat toe te lichten.

Van ongeveer 1956 zag je op bepaalde Kaptein-modellen zoals de S1A, S2A, S3A, S4A en AV76, enige jaren
een werkelijk prachtige imponerende robuuste uitlaat met flensaansluiting. Op de een of andere manier doet het uiterlijk van de motor met zo'n flensuitlaat me erg aan een Lanz Bulldog denken, een heel stoer klassiek tractormerk.

Een heel groot voordeel van zo'n flensaansluiting is, mijns inziens, dat de cilinder zelf niet kapotgaat bij onzorgvuldige montage, terwijl dit bij een wartelaansluiting veel eerder wel het geval is. Als de wartel er namelijk per ongeluk scheef in wordt gedraaid, raakt het schroefdraad in de cilinder beschadigd, en daarmee is meteen de hele cilinder toch eigenlijk wel wat verprutst want de uitlaat is er dan niet meer fatsoenlijk op te monteren. Het enige nadeel wat ik kan bedenken van de flensaansluiting, is dat er iets meer ruimte aan de voorkant van de cilinder nodig is; voor de bevestiging is toch al gauw een stuk van twee centimeter buiten de cilinder nodig, voordat de kromming van de uitlaat naar beneden kan inzetten. Bij een wartelmoer is dit nog geen centimeter. Maar ja, zo'n verschil is dit nu ook weer niet... Dus ik ben benieuwd waarom dan toch de wartelmoer uiteindelijk 'gewonnen heeft'...

Groeten,
Ruud

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Uitlaatbevestiging: flens vs wartel

Ongelezen bericht door Harrie » 25 jun 2012, 21:51

Beste Ruud,
Ik weet het niet. De flensaansluiting heeft nog een voordeel: geen extra roodkoperen pakkingring nodig.
Als gietstuk misschien lastiger? Feit is wel dat het Kaptein product eind jaren 50 steeds meer vervangen werd door Motobécane-brommers en -onderdelen.
Aan het tuitje kan ik weinig negatiefs ontdekken.
Groet,
Harrie

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2413
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: Uitlaatbevestiging: flens vs wartel

Ongelezen bericht door ruudk » 25 jun 2012, 22:03

Beste Harrie,

Inderdaad, ook dat is nog een voordeel van de flensaansluiting: geen pakkingring die officieel bij elke hermontage van de uitlaat, dus ook na iedere ontkoling, weer vervangen moet worden. Ik blijf vooralsnog een verstokt tuitje-adept :lol:

Groet,
Ruud

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4578
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Uitlaatbevestiging: flens vs wartel

Ongelezen bericht door MobyJoost » 26 jun 2012, 00:31

Een flens-aansluiting is toch iets anders? Is een flens niet een plat vlak, dat op een plat vlak geperst wordt met twee, of meer draadeinden en boutjes, zoals het spruitstuk van een AV7 motor.
Sinds ik door heb, hoe je de uitlaat, met moer in de cylinder, goed moet monteren, is dit mijn favoriete systeem. Nadeel is misschien, dat je altijd een nieuwe pakking moet monteren, bij de- en -montage, maar dat geldt natuurlijk eigenlijk voor alle pakkingen. Er komt bij mij nooit een drupje olie door en ik heb nog nooit een draad in een cylinder verprutst. Die dingen gebeuren bij mensen, die geen weet hebben van de details van hun brommer, maar wel een grote hoeveelheid enthousiasme bezitten.
Bij het systeem, waar de uitlaat op een aangegoten tuit op de cylinder wordt geschoven en vastgezet met een veredelde slangenklem, zonder pakking, kan je wachten op een vette zwarte cylinder.
Een uitlaat aansluitsysteem zonder pakking is, óf een onbetaalbaar systeem,door de precisie in productie, die het vergt, of een mislukte poging om het productieproces goedkoper te maken.Trek zelf je conclusie. Wil je dat je motor vies word, van het vuil, dat je op straat tegenkomt, of wil je, dat je motor zichzelf, binnen drie maanden helemaal vet en goor en dichtgekoekt blaast door de openingen in dat tuitjes systeem. Doe mij maar de wartelmoer.

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2413
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: Uitlaatbevestiging: flens vs wartel

Ongelezen bericht door ruudk » 26 jun 2012, 17:57

Je hebt gelijk, Joost, flens-aansluiting was niet de juiste benaming, geen idee hoe ik er bij ben gekomen om deze nomenclatuur te gebruiken. Klemband-aansluiting is misschien beter? Of weet jij de exacte benaming van dit systeem?

Okee, dat van die sterkere olie-lekkage bij de klembanduitlaat, dat wist ik nog niet. Ik heb pas sinds een paar maanden een Kaptein met zo'n Klemband-uitlaat en heb er nog te weinig op kunnen rijden om echt te merken dat de olie-lekkage groter is dan bij de wartelmoeraansluiting, beide bij goede montage natuurlijk. Ik heb wel wat olie-lekkage over de uitlaat zelf, maar mijn cilinder is tot nog toe schoon gebleven. Ik houd het in de gaten.

Wat je zegt over verkeerd monteren van de wartelmoer door onkunde, daar ben ik het ook mee eens, maar dan nog vind ik het mooier/beter als een systeem minder kwetsbaar is voor onkunde, de klembandaansluiting in dit geval. Ook ik was, als prepuber, onkundig en heb toen denk ik wel twee wartelmoeruitlaatcilinders verprutst. Ik kan een uitlaat inmiddels ook goed monteren, en waardeer de wartelmoeraansluiting daarom nu ook meer dan vroeger.

Jij vermoedt/weet dus dat de klembandaansluiting een poging is om het productieproces goedkoper te maken. Een slangeklem doet mij inderdaad ook wat goedkoop aan, maar de veredelde slangeklem van Kaptein vind ik dan toch weer niet goedkoop ogen, die ziet er best stevig uit, toch?

Maar ja, het gaat uiteindelijk om een goede afdichting en als blijkt dat de klembandaansluiting inderdaad inherent is aan lekkage, dan ben ik het met je eens. Ik zie het nog even aan...

Bedankt voor jullie reacties,
Ruud

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6209
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Uitlaatbevestiging: flens vs wartel

Ongelezen bericht door Franky » 26 jun 2012, 20:17

Oeh. Ik had flens ook even verkeerd geïnterpreteerd ja.
Heeft iemand een foto'tje van die slangenklem aansluiting? Ik wil dat wel eens zien :) Snap ik ook wat van dit topic :mrgreen:

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2413
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: Uitlaatbevestiging: flens vs wartel

Ongelezen bericht door ruudk » 26 jun 2012, 22:20

Okee:
MobyS4Acompr.jpg
en een oudere foto (met inderdaad oliekoek, Joost, ik was alweer vergeten dat ik er zoveel had afgepoetst...)
Klembandaansluiting2.jpg
Wel een prachtige robuuste, stoere vormgeving nietwaar?
Groet,
Ruud
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door ruudk op 26 jun 2012, 22:28, 1 keer totaal gewijzigd.

GROENEKAN
Berichten: 3774
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: Uitlaatbevestiging: flens vs wartel

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 26 jun 2012, 22:26

Lijkt me overigens een hele mooi brommer, Ruud ! Gr. Joop

NB: ik heb overigens tweemaal met wartel en als je de pakking regelmatig vernieuwd, dan werkt dit perfekt. Inderdaad moet je de wartel er met beleid en gevoel in vastdraaien, maar dat geldt voor alles bij onze oude moby's. En inderdaad eerst uitlaat mooi recht monteren en dan onderkant motor/uitlaat vastdraaien, anders komt er spanning op de verbinding uitlaat-cilinder.

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2413
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: Uitlaatbevestiging: flens vs wartel

Ongelezen bericht door ruudk » 26 jun 2012, 22:36

Inderdaad, Joop, zo doe ik dat ook altijd.
Groeten,
Ruud

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4578
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Uitlaatbevestiging: flens vs wartel

Ongelezen bericht door MobyJoost » 26 jun 2012, 23:43

Is dat niet de S24 met variateur? ziet er in ieder geval zeker schitterend uit!
Ik laat altijd de beugel onder de motor los, tegen klemmen aan, de moer in de cylinder nét klemmend aan, dan de onderste beugel spanningsvrij tikken, uitlaat richten en dan de moer in de cylinder aandraaien (pakking persen) dan de onderste beugel vastzetten.
Ik kocht ooit een mooie nieuwe uitlaat met bocht. Origineel, nooit gebruikt, 15gulden op de vehikel. Na het monteren 21km gereden en de boel brak af aan de cylinder. Fout gemonteerd. Hét leermoment.

Combinette
Berichten: 214
Lid geworden op: 03 jan 2012, 15:52
Locatie: Arendonk (B)

Re: Uitlaatbevestiging: flens vs wartel

Ongelezen bericht door Combinette » 27 jun 2012, 23:33

Na een aantal keer demonteren van de uitlaat, wordt het tuitje (flens?) van de cilinder wat taps en valt je uitlaat er om de haverklap onderuit.
Zundapp heeft dit systeem ook, veel cilinders hebben dus zo'n tapse flens waar geen enkele slangenklem de uitlaat meer wil klemmen, je ziet dan ook vaak dat er ijzerdraad ed om de uitlaat zit, doorgehaald door de koelribben van de cilinder, en aangedraaid met een tang om de uitlaat op zijn plaats te houden.
Bij een vervelende val breekt er ook nog eens een stuk van de flens af..... :cry:

Groeten,

Roelant.

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2413
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: Uitlaatbevestiging: flens vs wartel

Ongelezen bericht door ruudk » 28 jun 2012, 18:47

Is dat niet de S24 met variateur?
Bijna goed, het is de S4A!

Okee, er zijn dus ook wel degelijk voorstanders van de wartelmoeraansluiting.
Na een aantal keer demonteren van de uitlaat, wordt het tuitje (flens?) van de cilinder wat taps en valt je uitlaat er om de haverklap onderuit.
Ik kan me bijna niet voorstellen, Roelant, dat zo'n dik stuk metaal (het tuitje van de Mobylette) taps wordt, maar ik zal er op letten, mocht ik ooit nog eens mijn uitlaat vaak moeten gaan demonteren. Misschien is het bij Zündapp net even anders (steekt het tuitje meer naar beneden en trekt er meer uitlaatgewicht aan, bij Mobylette steekt het tuitje (nagenoeg) fier naar voren en het eventueel losblazen van de uitlaat door gasdruk wordt keurig verhinderd door de achterophanging van de uitlaat.).
Bij een vervelende val breekt er ook nog eens een stuk van de flens af.....
Het vervelende-val argument geldt denk ik net zo hard voor de wartelmoeraansluiting; als het tuitje zou afbreken, zou er ongetwijfeld (bij precies dezelfde val, ik ga er even vanuit dat de uitlaat erop gemonteerd zit) ook wel iets kapotgaan bij de wartelmoeraansluiting.

Afijn, ik weet nu in elk geval wat de mogelijke zwakke punten van de klembandaansluiting zijn.

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4578
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Uitlaatbevestiging: flens vs wartel

Ongelezen bericht door MobyJoost » 28 jun 2012, 19:08

Ja Ruud, ik bedoelde ook de S4a.Geluksvogel!

Combinette
Berichten: 214
Lid geworden op: 03 jan 2012, 15:52
Locatie: Arendonk (B)

Re: Uitlaatbevestiging: flens vs wartel

Ongelezen bericht door Combinette » 28 jun 2012, 22:29

Hallo,

Zundapp heeft wel een lange uitlaat langs de zijkant van de bromfiets lopen, bij een verkeerde val net aan die zijde van de bromfiets kan de flens (tuit) afbreken.
Ik heb van de kleine 20 Zundapps die ik gehad heb maar een enkeling aangetroffen met een hele of goede flens, hetzelfde geldt voor de misschien wel 100 cilinders van Zundapp die ik gehad heb.
Nu is het wel zo dat de uitlaat van een Mobylette onder de motor hangt, korter is en waarschijnlijk minder zwaar is en minder druk op de flens uitoefent.

Groeten,

Roelant.

Plaats reactie