Losschroeven spoelpoorten

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2402
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Losschroeven spoelpoorten

Ongelezen bericht door ruudk » 02 okt 2010, 19:54

Hallo,

bij mijn Kaptein S3, en volgens mij ook bij de S2, zitten twee mysterieuze schroeven waarmee een afsluitklep over de spoelpoorten is vastgezet. Wat zou het voordeel/nut zijn om de spoelpoorten te kunnen blootleggen? Het enige wat ik kan bedenken is dat je ze dan makkelijk kunt uitvijlen, maar ik kan me niet voorstellen dat de fabrikant dat wilde stimuleren.

Ook ben ik erg benieuwd naar het (inwendige) verschil tussen de cilinderkoppen van de S3 en de AV3, het valt me namelijk op dat die van de S3 een stukje hoger (dieper) is, er zit een (horizontale) koelrib meer boven het grensvlak met de cilinder dan op de AV3. Kan het ook zo zijn dat met die cilinderkop meer druk wordt opgebouwd? Want mijn S3 heeft namelijk een flinke compressie.

Ik kan het natuurlijk ook zelf uit elkaar gaan schroeven om het allemaal te bekijken, maar ik ben van mening dat als iets het goed doet, je er niet aan moet gaan sleutelen.

Ik ben wederom erg benieuwd of iemand me dit kan vertellen.

Groeten Ruud

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Losschroeven spoelpoorten

Ongelezen bericht door Harrie » 04 okt 2010, 19:42

Beste Ruud,
De S3 motor is een grote verbetering van de AV3 motor.
Door een hardchromen cilinderwand, ander plek decompresseur, betere spoeling en krukasafdichting met van die grote Goetze ringen 42/15 x3 werd het vermogen een stuk hoger.
Dat luik vormde een onderdeel van die betere spoeling.
Har.

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2402
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: Losschroeven spoelpoorten

Ongelezen bericht door ruudk » 05 okt 2010, 14:49

Hallo Harrie,

Interessant. Wat zijn de verschillen tussen hardchroom (S3) en gietijzer (AV3)? Weet je ook hóe het luik de spoeling beter maakt? Waarom kan het luik er afgeschroefd worden? Wat voor reparatie dient men te doen als men het luik er af schroeft? Of kan er iets versteld worden met die schroeven?

Ik had ook nog even over de verchroomde koppeling en het niet-verchroomde vliegwiel nagedacht. Zou het ook kunnen zijn dat de koppeling van ander (harder) materiaal is gemaakt omdat die een hogere slijtweerstand moet hebben en tevens aan grotere mechanische krachten blootstaat (hij geeft immers de kracht van de motor door aan de V-snaar), terwijl het vliegwiel dat minder hoeft en daarom van het volgens mij wat zachtere (en waarschijnlijk ook goedkopere zoals jij opperde) Zamak gemaakt is? Is dit Zamak trouwens hetzelfde materiaal als waarvan de carburateur gemaakt is? En het carter?

Die 11mm Carwi-carburateur op de S3 vind ik ook bijzonder, met een mengkamer die schuin in de venturi staat. Dat schijnt de enige manier te zijn om bij iedere stand van de gasschuif de juiste verhouding lucht/brandstof te krijgen. Heb je ook een idee hoe dat precies werkt? Ik merk inderdaad echt het verschil met de (grotere) Gürtners. Bij de 10mm (op een AV3 uit 1952) en de 12mm (op een Minimoby) Gürtners is de verhouding brandstof/lucht te klein als de gasschuif weinig openstaat en te groot als de gasschuif ver openstaat. Bij de Carwi is het altijd goed, loopt mooi rustig puffend stationair en trekt als een beer bij volgas. Ook leuk geluidje met die douchekop-achtige luchtfilter.

Ruud

Donnie
Berichten: 263
Lid geworden op: 06 feb 2010, 11:21
Locatie: Schagerbrug Noord Holland Noord

Re: Losschroeven spoelpoorten

Ongelezen bericht door Donnie » 06 okt 2010, 12:26

Het geheim van de Encarwi carburateur zit hem in de schuine stand van de gasschuif t.o.v. de zuigbuis.
Deze constructie maakt het mogelijk dat de opbrengst van de sproeier volledig onder controle wordt gehouden,doordat bij het optrekken van de gasschuif,niet alleen meer lucht kan binnenstromen,maar ook doordat het punt waar de luchtsnelheid het grootst is,zich steeds verder van de sproeier verwijdert.
Aldus citaat uit het boekje : Alles over de brommer uit 1980
Bij mijn Batavus CombiSport uit 1960 zit een apart knopje waardoor je bij koude start de gasschuif door het dan terug draaien van de gashandel verder kan laten zakken.
Hierdoor heeft de lucht via de gasschuif een hogere snelheid zodat een rijk mengsel wordt gevormd, een choke is bij deze constructie dus overbodig.

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2402
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: Losschroeven spoelpoorten

Ongelezen bericht door ruudk » 08 okt 2010, 20:13

Aha, dat is het dus, dat het punt waar de luchtsnelheid het hoogst is verder van de sproeier (of verstuiver) afkomt bij meer gas geven. Inderdaad zal dat dan als resultaat hebben dat het mengsel stationair draaien iets rijker wordt en bij volgas wat armer. Dat corrigeert inderdaad precies de onvolkomendheid die ik constateer bij de grotere Gürtners. Dank je wel.

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2402
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: Losschroeven spoelpoorten

Ongelezen bericht door ruudk » 08 okt 2010, 20:31

Nu ben ik natuurlijk nog wel steeds erg benieuwd naar het mysterieuze luik. Het intrigeert me, hoe beïnvloedt het de spoeling?

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Losschroeven spoelpoorten

Ongelezen bericht door Harrie » 11 okt 2010, 00:25

Beste Ruud,
Je moet er niet teveel achter zoeken. Ze hadden waarschijnlijk te weinig vlees in de cilinder om de bescheiden spoelkanalen te realiseren.
Met de AV7 motor werd dit probleem opgelost en verdween dat luikje.
Groet,
Henk

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2402
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: Losschroeven spoelpoorten

Ongelezen bericht door ruudk » 11 okt 2010, 20:40

Beste Harrie,

Dank je voor je antwoord. Bedoel je met 'te weinig vlees in de cilinder' dat er te weinig ruimte in de cilinder was om vanuit daar de spoelpoorten te maken? Inderdaad zitten alle openeningen (twee boven en onder) van de spoelpoorten net als bij de AV3 nog aan de binnenkant van de cilinder, terwijl bij de latere types (met spoelpoorten aan weerszijden) de onderste openingen naar beneden staan, buiten de cilinder. Die latere type-spoelpoorten kon men waarscijnlijk ook van buitenaf (onderaf) maken (uitboren ofzo). Ik vind het wel een plausibele verklaring.

Heb je overigens ook nog een idee wat het voordeel is van hardchroom boven gietijzer? Gietijzer is toch ook een aardig hard materiaal? Of is hardchroom nog slijtvaster? Of misschien gladder? Een voordeel van de gietijzeren wand is dat hij uitgehoond kan worden als hij (licht) beschadigd is.

Gisteren trouwens nog gereden op m'n Kaptein S3 met dat mooie weer, het was genieten! Flink krachtig motortje zit daarop, ik denk dat'ie voor de (straffe) wind wel zo'n 55 km/u haalt en ertegenin nog zo'n 45 km/u. Trekt ook lekker snel op.

Mvg, Ruud

Plaats reactie