Variomatic vragen

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Variomatic vragen

Ongelezen bericht door Franky » 29 mar 2017, 12:06

Nee! Niet die Malossi kooi. Dat is een pure hel! Dat knudde werkt absoluut niet.
De fout van de Malossi kooi is dat ze de V-hoek van de V-snaar niet hetzelfde hebben gehouden.

Originele poelie: 14º
Malossi poelie: 11.4º

De heeft als gevolg dat je V-snaar aan bij de ene set aan poelies in een 2.6 graden smallere hoek geperst wordt dan aan de andere kant. Ik rij hier mee met mijn 99z, maar na een paar 100km is het einde bereikt. De V-snaar zit nu zo klem in die kleine hoek dat de snaar niet meer uit de poelie komt. Hij is klemgedrukt in de poelie. Dit geeft heel veel trillingen. De Malossi poelie gaat er bij mij uit.
Het gedrag van de variateur is overigens wel geweldig! Als dat stomme ding nou maar de correcte hoek had, was het een mooie oplossing.

De tweede die jij plaatst ken ik zelf niet. Hij ziet er niet uit, dat zou voor mij een afknapper zijn. Overigens vraag ik me ook af wat voor een koppeling er in zit, als die er al in zit. Als dat een niet aan te passen AV10 koppeling is, dan gaat dat niet werken met je AV7 blok.

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4570
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Variomatic vragen

Ongelezen bericht door MobyJoost » 29 mar 2017, 14:08

Tja, die Malossi kooi werkt bij mij prima. Op mijn MobyClub én op mijn vorige AV92. Zonder snaren op te vreten, of vast te lopen. Ik raad hem aan. De originele variateur is lastig te verwijderen en demonteren, en afstellen kan veel tijd kosten. Maar het werkt heel "smeuïig" . Je moet wel de rolletjes, die je gebruikt, even schoonmaken van gietrandjes en ze passen in de schijf, zodat je weet, date ze vrij kunnen bewegen en nergens vastlopen. En smeer ze in met (erg weinig) grafietvet. De Doppler is leuk, maar het is me nog steeds niet duidelijk, wat de "fonction embrayage" nu echt inhoudt. Hij ziet er precies hetzelfde uit, als de versie "sans embrayage" en een fatsoenlijke koppeling met schoentjes en veertjes etc, kan je niet kwijt, naast de variateur gewichten. Het zal denk ik een éérichtingslager zijn, of je hebt er een trapas poelie voor nodig, met een koppeling erin ( http://www.lamobylette.net/courroies-et ... t-103.html ).

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Variomatic vragen

Ongelezen bericht door Franky » 29 mar 2017, 14:45

Bijzonder blijft het dat het bij jou wel goed blijft werken. Ik heb wel degelijk vreemde slijtage aan mijn snaar.
Wat een rede voor de verklaring kan zijn is de volstrekte willekeur van de hoek van de vaste poelie. Dat heb ik destijds ook eens opgemeten. Hier al mijn metingen.

Originele beweegbare poelie: 14º (zeer constant over alle poelies die ik gemeten heb)
Malossi poelie: 11.4º
Vaste poelie nieuw variateur: 16º (redelijk constant over 2 poelies)
Vaste poelie oud variateur: 13.4 º - 14.5º (volslage willekeur over 5 poelies)

Bij mijn weten moet de V-snaar een hoek hebben van 30º. Deze hoek heb je ook aan de boite relais zijde. Die poelies zijn redelijk constant qua hoek. Als je dan gaat kijken naar de motor kant zie je een probleem ontstaan. De beste combinatie lijkt een normale beweegbare poelie met een nieuwe vaste poelie. Echter, ik rijd wegens ruimte gebrek rond met vaste oude poelie (bij 99z botst de vaste poelie met de contre piston waardoor je de poelie af moet draaien). Dit kan in het ergste geval een hoek geven van 24,8º in combinatie met de Malossie poelie. Dit is nog eens extra fout. Mogelijk rij ik rond met een ongunstigere combinatie dan jij. Dat zou een verklaring kunnen zijn voor ons verschil.

Edit:
Ik bedenk me trouwens ook nog dat ik rodnrij met die veel zwaardere variateurveer. Dat is ook een verschil in setup tussen ons.

Mocht iemand trouwens nog een Malossi poelie willen proberen, ik heb er nog 1 ongebruikte helemaal complete liggen :) Die is te koop.

Edit 2: De zinvolle foto's in dit topic zijn weer gerepareerd :)

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Variomatic vragen

Ongelezen bericht door Franky » 29 mar 2017, 20:06

Er is trouwens nog een geheel topic gewijd aan de Malossi poelie. :)
viewtopic.php?f=33&t=2909

Satmeel

Re: Variomatic vragen

Ongelezen bericht door Satmeel » 29 mar 2017, 21:15

Zo leer ik steeds weer bij.

Ik las ergens dat Polle ook erg tevreden was was de met de Malossi. Ik ga het maar eens eerst met de koppeling en variateur proberen die origineel op de 99 zaten. Ik ben ook een beetje aan het zoeken voor de toekomst voor wat betreft vervanging van huidige variateur/koppelingdelen. Ik ga er van uit dat het huidige setje niet het eeuwige leven heeft en er een keer wat onderdelen vervangen moeten. Mede omdat er nu al wat laswerk aan gedaan moet worden. Aangezien linksdraaiende koppelingen en variateurs schaars zijn, moet er misschien in de toekomst een alternatief op. Of zien jullie daar geen probleem?

Waarom zijn die dingen eigenlijk zo schaars? Ik zie dat er nog wel met enige regelmaat een boite relais te koop wordt aangeboden. Je zou verwachten dat de bijbehorende variateur/koppeling er dan ook ergens zou moeten zijn.

Franky schreef: Edit 2: De zinvolle foto's in dit topic zijn weer gerepareerd :)
Bedankt voor het repareren. Ben in ieder geval ik erg blij mee en is een aanwinst voor het forum als naslagwerk.

Groeten,

Paul

Wijnand
Berichten: 198
Lid geworden op: 07 mar 2011, 15:10
Woonplaats: Drechterland
Locatie: West Friesland

Re: Variomatic vragen

Ongelezen bericht door Wijnand » 01 apr 2017, 10:00

MobyJoost schrijft: " smeren met een weinig Grafietvet" Voor het smeren van dit soort bewegende delen heb ik een goed, ik denk een beter smeermiddel; namelijk
" Molykote 321 R Gleitlack " ; een Molykote in een spuitbus die een zeer gladde, sterke laag, achterlaat. Volgens de gebruiksaanwijzing dienen de te bespuiten delen
met een ontvetter goed worden gereinigd ( wasbenzine /thinner) . Na circa 5 min. is de "laklaag" droog en hard. Een nadeel: ik denk dat het spuitbusje prijzig is.
Succes, Groeten, Wijnand.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Variomatic vragen

Ongelezen bericht door Franky » 01 apr 2017, 11:05

Als die rolletjes van goed materiaal gemaakt zouden zijn, mag je ze juist absoluut niet smeren. Goed glijlager materiaal bevat smeermiddel dat langzaam gedeponeerd wordt op de onderdelen.
De vraag is of rollen van dergelijk materiaal gemaakt zijn. :roll:

Wijnand
Berichten: 198
Lid geworden op: 07 mar 2011, 15:10
Woonplaats: Drechterland
Locatie: West Friesland

Re: Variomatic vragen

Ongelezen bericht door Wijnand » 01 apr 2017, 12:13

Goed glijlager materiaal wil nog niet zeggen dat daar smeermiddel aanwezig is; dat geldt wel voor sinterbrons lager materiaal. Dat houdt overigens wel in dat je zo'n lager
wel nog van smeermiddel moet voorzien volgens de gebruikelijke methode. De problematiek van de variateurs komt m.i. hoofdzakelijk voort uit het feit dat de hele technische uitvoering niet optimaal kan zijn. Bij een echte Variomatic kom/kwam je deze problematiek helemaal niet tegen. Daar zijn de centrifugaal gewichten bevestigd in een scharnierende,
gelagerde, door olie " continue" gesmeerde constructie besloten. Daarom dacht ik dat de door mij aangedragen "noodsmeer" methode een hulpmiddel kan zijn om e.e.a. beter en betrouwbaarder te laten functioneren. De door mij bedoelde Molykote geeft een zeer dun, spiegelglad oppervlak !

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Variomatic vragen

Ongelezen bericht door Franky » 01 apr 2017, 12:25

Ik refereerde naar mijn ervaring met de industriële igus glijlagers die ik op mijn werk gebruik en thuis ook in de 3D printer heb zitten. Die zijn zelfsmerend. Als die rollenfabrikanten hun werk serieus nemen gebruiken zij ook een dergelijk materiaal.
Het is wel een interessante discussie of je nou moet smeren of niet :roll: Ik heb de rollen er eigenlijk altijd droog inzitten.

Het systeem is niet ideaal nee. De rollen rollen niet maar glijden. Kogels overigens net zo. Er rolt weinig. Dus dat geeft slijtage.

Wijnand
Berichten: 198
Lid geworden op: 07 mar 2011, 15:10
Woonplaats: Drechterland
Locatie: West Friesland

Re: Variomatic vragen

Ongelezen bericht door Wijnand » 01 apr 2017, 16:57

Ik heb geen verstand van 3d printers; wel weet ik dat er tegenwoordig teflon gecoate onderdelen worden toegepast. Mijn ervaringen zijn gebaseerd op mijn automotive
achtergrond. Vooral daar waar van onbedoelde bewegingen/ trillingen sprake is, is noodsmering gewenst. Bij de variatoren zoals ze op onze Mobylettes zijn toegepast, ( ik heb er zelf geen ervaringen mee) zijn de rollen of kogels en hun banen waarlangs ze bewegen, kritisch voor wat betreft de smering.

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4570
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Variomatic vragen

Ongelezen bericht door MobyJoost » 01 apr 2017, 22:54

En het hele spulletje, of het nou origineel met ballen is, of origineel met rolletjes, is natuurlijk niet gemaakt voor de eeuwigheid, maar voor een goed doordachte leeftijd, gebaseerd op regelmatig onderhoud en de behoefte aan nieuwe modellen.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Variomatic vragen

Ongelezen bericht door Franky » 02 apr 2017, 09:54

Ik denk dat rollen zelfs meer onderhoud vergen. Dat zijn echt slijtdelen. Die dingen gaan niet heel lang mee.
Het grote voordeel daarvan is wel dat de rollen slijten en de rest van je kostbare variateur heel blijft. Dit in tegenstelling tot kogels waarbij de slijtplaat op de trommel eraan gaat. Dit vind ik persoonlijk vervelender.

JanmobyEvert
Berichten: 1989
Lid geworden op: 18 aug 2015, 21:28
Woonplaats: Wierden
Locatie: Wierden

Re: Variomatic vragen

Ongelezen bericht door JanmobyEvert » 15 apr 2017, 16:47

Ik zal hier kort mij ervaring vertellen over de variateur van mijn Sp93 met boite relais.
De brommer heeft een 50 cc airsal cilinder, zonder hoge drukkop, een AR2.12 carburateur en een originele uitlaat.

De bommer loopt goed trekt vlot op en rijd rond de 50 km/h max. Voor mijn gevoel loopt de brommer net iets te laag in toeren, de variateur schakeld snel op en pas boven de 40 komt het motortje echt lekker op toeren. Dit alles met een variateur met 3 kogels van 13,5mm en 10 gram per stuk.

Als experiment heb ik een kooi geplaatst voor 4 kogels met daarin maar 2 kogels. Het is een wereld van verschil, het is net een moderne scooter, de motor loopt heel hoog in toeren. De topsnelheid blijft hetzelfde en de brommer trekt zeker niet sneller op.(eerder langzamer) Lekker cruisen op 40 km/h lukt eigenlijk niet. Als het iets bergop gaat of als je stevig de wind tegen hebt haalt ie de "hoogste" versnelling niet eens en loopt de motor op max. toerental.
plus punten: - de variateur schakeld perfect super soepel!
- loud pipes saves lives (men hoort je goed aankomen)
min punten: -(te) hoog toerental
- lawaai
- draaikolk in de tank
- zeer heet motorblok (staat te tikken in de schuur na afloop)
- zeer hete ontstekings rotor

De stap van 30 naar 20 gram is voor mij te groot. 25/27 gram totaalgewicht zou voor mij ideaal zijn, ik ga dus op zoek naar andere kogels. Als iemand iets weet houd ik me aanbevolen!
gr Jan Evert

Satmeel

Re: Variomatic vragen

Ongelezen bericht door Satmeel » 15 apr 2017, 18:20

Ik heb me gisteren eens gewaagd aan het ombouwen van een rechtsdraaiende vario naar een linksdraaiende.

Dat blijkt niet zo heel erg moeilijk. Ik had nog een oude en erg slechte " normale" liggen die ik heb geslachtofferd. De moer en vaste poeli van deze waren met enige inspanning vrij gemakkelijk te verwijderen.

Het meeste werk bestond bij deze uit het op de juiste plek boren van 2 gaten in de variokern. Ik heb de blokkeerstiften er ingeperst met de bankschroef.

Dit koppelinghuis had al 2 gaten, dus dat scheelde boorwerk.

Overigens hebben de schroefjes waarmee de vario aan het koppelinghuis is bevestigd bij deze torx-koppen. Schroeft wel beter dan een normale kop.

Hieronder het resultaat.

Gr,

Paul
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

JanmobyEvert
Berichten: 1989
Lid geworden op: 18 aug 2015, 21:28
Woonplaats: Wierden
Locatie: Wierden

Re: Variomatic vragen

Ongelezen bericht door JanmobyEvert » 15 apr 2017, 18:34

Mooi dat het kan!
Er zitten wel hele diepe putten in de kogelbaan. Dat had jij ongetwijfeld al gezien.
Gr J E

Satmeel

Re: Variomatic vragen

Ongelezen bericht door Satmeel » 16 apr 2017, 00:25

JanmobyEvert schreef:Mooi dat het kan!
Er zitten wel hele diepe putten in de kogelbaan. Dat had jij ongetwijfeld al gezien.
Gr J E
Klopt, dit is er 1 die bij het oud ijzer vandaan komt. Viel niet veel aan te verliezen.

Gr,

Paul

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Variomatic vragen

Ongelezen bericht door Franky » 16 apr 2017, 08:56

Die kogelbaan is inderdaad schroot materiaal! :shock:
Geperst met een bankschroef? Ik ben benieuwd of dit blijft zitten. Je hebt ze dus niet geklonken?

Satmeel

Re: Variomatic vragen

Ongelezen bericht door Satmeel » 16 apr 2017, 16:03

Franky schreef:Die kogelbaan is inderdaad schroot materiaal! :shock:
Geperst met een bankschroef? Ik ben benieuwd of dit blijft zitten. Je hebt ze dus niet geklonken?
Ze zitten voor nu muurvast. Niet geklonken inderdaad. Dat waren ze op hun oorspronkelijke plek wel maar dat heb ik er afgeslepen. Daardoor zijn ze nu te kort om te klinken. :shock:
Ik zou ze voor de zekerheid nog met een paar lasjes vast kunnen zetten, maar ik ga deze kern (voorlopig) toch niet gebruiken. Ga hem wel bewaren, je weet immers maar nooit :D

Het was verder ook maar een probeersel.

Groeten,

Paul

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4570
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Variomatic vragen

Ongelezen bericht door MobyJoost » 16 apr 2017, 19:37

Het lijkt me juist interessant, hem wel te gebruiken. The proof of the pudding is in the eating. Ik vermoed, dat de twee pennen origineel in een zeerstrak gat geplaats worden, waarbij het klinken alle eventuele speling opgevuld wordt, met het gepreste staal van de schacht. En zelfs die komen wel eens los. Het extra lasje lijkt me geen overbodige luxe.

Satmeel

Re: Variomatic vragen

Ongelezen bericht door Satmeel » 16 apr 2017, 21:49

MobyJoost schreef: En zelfs die komen wel eens los.
De brommer is nu nog in een staat die ver verwijdert is van enig testen. Maar daar wordt met veel plezier aan gewerkt. :D

" komen wel eens los" zou wel eens een understatement kunnen zijn. In de korte tijd dat ik ervaringen heb met vario's, heb ik er 3 in handen gehad waarvan bij elke in tenminste 1 van de stiften iets beweging zat. Ik denk dat als er eenmaal iets van speling is dit, door de constructie en werking van het geheel, snel meer wordt.

Ook bij de vario's die op de verschillende sites worden aangeboden zie je wel laswerk aan de uiteinden van de pennen.

Gr,

Paul

candyrod
Berichten: 169
Lid geworden op: 12 okt 2016, 14:58
Woonplaats: Belgie

Re: Variomatic vragen

Ongelezen bericht door candyrod » 25 jul 2017, 19:29

MobyJoost schreef:Niet vergeten, de bovenste bout (cylinderkop), aan te trekken, met de motor halverwege de slag, die ze door de variateur maakt. Heel belangrijk! Dit niet doen, verkort de levensduur van de blocs aanzienlijk.
Trek je dan gewoon de motor met de hand half naar achteren en iemand anders draait de bout vast? Als het zo is dan ben ik juist bezig...
Maar waarom slijten de blocs sneller als je dit niet doet?

Gebruikersavatar
KapteinBeun
Beheerder
Berichten: 949
Lid geworden op: 28 aug 2014, 21:56
Woonplaats: Omg Nijmegen + Groningen

Re: Variomatic vragen

Ongelezen bericht door KapteinBeun » 25 jul 2017, 19:39

Ik denk dat het vanwege onderstaande reden is. Zeker weten doe ik het niet, want ik heb geen halfvariateur in bezit of gehad.

De silent blocs bewegen altijd ietwat met de bout mee.
Als je de bout aantrekt in laagste stand van de variateur moeten de silentblocs de gehele slag mee veren/draaien/wringen/... Aangezien je maar heel weinig in de onderste stand van de variateur rijdt, zijn de silent blocs tijdens vrijwel de gehele rit aan het wringen.
Doe je het zoals Joost vertelt, dan hoeven de silentblocs zowel bij beweging naar voor als naar achter maar een halve slag te maken en zullen ze minder snel scheuren.

Gr.
Marco

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Variomatic vragen

Ongelezen bericht door Franky » 25 jul 2017, 19:52

Niet geheel correct Marco ;)
De grootste deel van de tijd staat je bromfiets stil. Dus dat zou suggereren dat je de bout juist met je motorblok in neutrale stand aan zou moet draaien.
Ik vermoed dat de werkelijke reden zal zijn dat je silentlager maar een beperkte hoeveelheid rotatie kan verdragen. Door je motorblok in het midden te zetten hoeft je silentlager maar maximaal de helft van de rotatie te doen die hij anders moest doen met je motorblok in neutrale stand bij aandraaien bout van de bout.
Of andere woorden. Je roteert nu het silentlager in beiden richtingen een beetje in plaatst van in 1 richting 2x zo veel.

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4570
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Variomatic vragen

Ongelezen bericht door MobyJoost » 25 jul 2017, 20:02

Yep, Marco, zo werkt het precies. Tussen de binnenste stalen bus, die vastgeklemd zit, en de buitenste stalen bus van het silentbloc, zit rubber, dat aan beide bussen zit gevulcaniseert. De binnenste bus draait mee, met de slag van de cylinderkop, de buitenste bus zit vast in het frame. De beweging tussen binnen- en buitenbuis wordt opgevangen door de elastischiteit van het rubber er tussen. Is dit rubber the hard, dan zal het snel scheuren ( het euvel van veel "namaak" silentblocs, zoals de Transval, die ik zelf verkoop. Prima voor een motor met dubbele variateur, maar niet (lang) voor een "moteur flottant). Heb je een enkele variareur, kies originele silentblocs (Polle PB sturen), of zet er elk jaar nieuwe in.

Gebruikersavatar
KapteinBeun
Beheerder
Berichten: 949
Lid geworden op: 28 aug 2014, 21:56
Woonplaats: Omg Nijmegen + Groningen

Re: Variomatic vragen

Ongelezen bericht door KapteinBeun » 25 jul 2017, 20:21

Franky schreef: De grootste deel van de tijd staat je bromfiets stil.
Goed excuus om veel te rijden :lol:
Maar je hebt uiteraard gelijk.

Gr.
Marco

Plaats reactie