Variomatic vragen

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6198
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Variomatic vragen

Ongelezen bericht door Franky » 06 aug 2012, 18:37

Heey dat is typisch!
De smering is het natuurlijk niet. Ik heb dat scenario al uitgesloten ;) Ben niet helemaal gek :P Nee het is precies wat ik zeg. De veer elementjes staan onder veels te grote voorspanning. Die dingen komen echt niet in beweging.

Zouden ze bij scootbikeshop meerdere types verkopen? Dat zou een verklaring kunnen zijn. Heb jij er nog een open liggen Joost? Zou je wat foto's kunnen maken van de bladveer elementjes met veertjes? Ik ga morgen mogelijk mijn variomatic eraf trekken. Dan zal ik ook foto's maken :)

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Variomatic vragen

Ongelezen bericht door Harrie » 06 aug 2012, 23:09

Beste Franky,

Plaats ook een detailfoto van jouw deksel op het forum; misschien is die van jouw linksdraaiend of is er iets anders mis.
Groet,
Harrie

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6198
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Variomatic vragen

Ongelezen bericht door Franky » 07 aug 2012, 12:24

Hierbij de foto's.

Als eerste, de originele koppeling.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

De nieuwe koppeling die op de variomatic zit
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ik heb nog wat nagemeten. De bladveer elementjes hebben dezelfde dikte bij beiden koppeling. Ze zijn qua afmetingen identiek. Echter de stijfheid van de nieuwe bladveer is hoger dan de oude. De voorspanning van de nieuwe bladveer is gigantisch veel hoger dan bij de oude bladveer.

Op de foto's valt dus weinig te zien. Maar als je die bladveertjes probeert weg te buigen, weet je meteen wat er aan de hand is. De nieuwe bladveren krijg je met de hand niet in beweging. De oude wel. Om de nieuwe bladveren in beweging te krijgen is een scherpe kleine schroevendraaier en een hamer nodig. Dan kan je de schroevendraaier er tussen rammen en zie je dat de bladveertjes toch nog kunnen buigen. Om dat te kunnen zien is dus behoorlijk wat geweld nodig.
Laatst gewijzigd door Franky op 29 mar 2017, 19:10, 2 keer totaal gewijzigd.

Polle
Berichten: 2698
Lid geworden op: 14 feb 2010, 20:45
Locatie: Geel Belgie

Re: Variomatic vragen

Ongelezen bericht door Polle » 20 aug 2012, 20:14

Hallo Franky

Zou het niet zo zijn dat de laatste lichting vario's die gemaakt werd straffer gemaakt worden omdat deze op een av 10 motorblok worden gemonteerd.
Deze heeft veel meer trekkracht onderin en komt veel sneller op toeren dan een av 7 motorblok.
Zodoende gaan deze bij een av 10 blok ook sneller functioneren.
En bij uw av 7 blok gaan deze pas werken als de motor genoeg toeren draaid.
Wat denk je van deze uitleg.
Dus misschien op zoek naar nieuwe oude stok veertjes en deze dan monteren.

Succes Polle

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6198
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Variomatic vragen

Ongelezen bericht door Franky » 20 aug 2012, 21:18

Ik ken enkel mijn blokje en dat is een lage toeren beest. Als ik even een sommetje maak zie ik het volgende. Dit zijn de getallen die op de "hamers" van de koppeling slaan.
Normale koppeling slaat vast op circa 800-1000 toeren
Variomatic koppeling crica 2500 toeren

Kijkend naar de bladveer elementjes kom ik op iets vreemds uit. Mijn motor maakt flink toeren, echter de bromfiets blijft ongeveer op zijn plek staan. Waar gaat het vermogen van het blok dan heen? Zou het rendement van de koppeling bij te hoge toeren zo drastisch af kunnen nemen waardoor alles in hitte om wordt gezet? Mijn gevoel zegt dat er iets niet klopt aan die beredenering...
Een andere verklaring zou zijn dat mijn blok overtoeren draait. Dit betekent dat het vermogen van de de motor wordt gebruikt om vooral de motor zelf aan te drijven. Dat wil zeggen dat mijn blok over de 6000 toeren draait en met dat toerental de koppeling nog niet werkt.

Ik ken de AV10 blokken niet. Maar het moeten behoorlijk hoge toeren blokken zijn wil het werken met de koppeling die op die nieuwe variomatic zit ;)

Polle
Berichten: 2698
Lid geworden op: 14 feb 2010, 20:45
Locatie: Geel Belgie

Re: Variomatic vragen

Ongelezen bericht door Polle » 21 aug 2012, 20:48

De av 10 blokjes kan je enorm in toeren jagen

Gr Polle

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6198
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Variomatic vragen

Ongelezen bericht door Franky » 22 aug 2012, 09:34

Dan zou dat een verklaring kunnen zijn :)

peterl
Berichten: 265
Lid geworden op: 22 aug 2011, 00:53

Re: Variomatic vragen

Ongelezen bericht door peterl » 26 aug 2012, 01:21

Vario's zijn er in 3 of 4 kogel uitvoering. De V-snaar pas je aan door een getande snaar te nemen i.v.m. de verandering van de kromming. De kettingwielen hebben een ander tandaantal en de motor moet het toerental wel kunne halen. De AV 50 is er ook in vario geweest de AV50 VL en het frame en etc. waren hetzelfde.
Probleem bij het moeilijk starten zit in de volgende aanpassingen of het juist niet aanpassen.
freewheel te groot - te klein achterkettingwiel - te groot voorkettingwiel .
Als het toerental van de buitentrommel te laag is slaan de vlieggewichten niet uit en wordt er ook niet gestart. Vroeger zaten er meerdere gaatjes in de vlieggewichten dus het aangrijpen was te verstellen , nadeel het lopen met de brommer aan de hand met steeds een uitslaande startkoppeling is ook geen pretje.

Peterl

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6198
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Variomatic vragen

Ongelezen bericht door Franky » 23 dec 2012, 18:40

Ik ben weer eens bezig met de Transval variateur koppeling. Ik ben hem aan het vergelijken met een originele koppeling. Hieronder wat meetresultaten.

- De koppelingshamers zijn niet uitwisselbaar met een normale koppeling. Normale koppelings hamers zijn bij het draaipunt hoger. Dit kan opgelost worden door materiaal van de hamer af te frezen.
- De veren van de normale koppeling is niet uitwisselbaar met die van de variateur. De variateur veren hebben dezelfde insgespannen lengte, maar hebben een kleinere diameter. De veren van de normale koppeling lopen aan in de variateur.
- De normale koppelingshamers zijn van staal en wegen 90gram. De variateur koppelingshamers zijn van aluminium en wegen 37 gram.

Ik moet de veerconstante van de veren nog bepalen. Dat in combinatie met nog meer metingen zou het plaatje compleet moeten maken. Het is ondertussen al wel duidelijk dat de transval koppelingshamers echt veeeeeeeels te licht zijn. Dit in combinatie met de trekveren die vermoedelijk ook al sterker zijn geeft dit de problemen die ik heb.

Hoe ik dit op ga lossen weet ik nog niet. Daarvoor moet ik eerst meer meetwaarden hebben.
Heeft er iemand foto's van de koppelingshamers en veren van een originele variateur koppeling? Mogelijk kan ik die er wel in zetten.....

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Variomatic vragen

Ongelezen bericht door Harrie » 24 dec 2012, 16:56

Beste Franky,
Zoiets?
Harrie
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Polle
Berichten: 2698
Lid geworden op: 14 feb 2010, 20:45
Locatie: Geel Belgie

Re: Variomatic vragen

Ongelezen bericht door Polle » 24 dec 2012, 16:58

Hallo Franky

Ziehier de foto's van een oude vario

Gr Polle
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4574
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Variomatic vragen

Ongelezen bericht door MobyJoost » 24 dec 2012, 17:39

Waar zat die op, Polle? heb ik nog nooit gezien!

Polle
Berichten: 2698
Lid geworden op: 14 feb 2010, 20:45
Locatie: Geel Belgie

Re: Variomatic vragen

Ongelezen bericht door Polle » 24 dec 2012, 17:48

Hallo Joost

Op een vrak van een av89
En nu helemaal gedemonteerd .
Hij word opnieuw gereviseerd.
Er is toch geen verschil met die van Henk of zie ik niet goed

Gr Polle

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6198
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Variomatic vragen

Ongelezen bericht door Franky » 24 dec 2012, 18:17

Ah, dank je wel Harrie en Polle.
Als ik dat zo zie dan zit er geen verschil in de koppelingshamer van een normale koppeling en een variateur koppeling. Correct? Ze zien er precies hetzelfde uit zo op het oog.

Dan valt de optie om originele variateur koppelingshamers te gebruiken ook af. Want die passen dan net zo goed niet. :(

Dan is er slechts 1 optie mogelijk. En dat is nieuwe trekveren bestellen en die te gebruiken met de de Transval variateur koppelingshamers. Alleen om te bepalen welke trekveren je nodig hebt moet je een mega berekening gaan doen. Ligging van het zwaartepunt bepalen van de koppelingshamer, veerconstante bepalen van de huidige trekveren etc etc. Het lijkt haast alsof ik weer aan het werk ben i.p.v. vakantie vieren :mrgreen: En ik vind het nog leuk ook :P

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6198
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Variomatic vragen

Ongelezen bericht door Franky » 24 dec 2012, 18:28

Voor de liefhebber een foto van de Transval variateur koppelingshamers
Afbeelding
De hamers zijn van aluminium en daarom veel lichter dan die van een mobylette koppeling. Verder kan je zien dat de trekveren een andere diameter hebben dan die van de mobylette koppeling.
Laatst gewijzigd door Franky op 29 mar 2017, 19:11, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4574
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Variomatic vragen

Ongelezen bericht door MobyJoost » 24 dec 2012, 23:03

Ik had niet goed gekeken, Polle, hij lag ondersteboven. :lol:
Franky, je moet nog maar eens goed naar die originele hamers kijken, voor zover ik weet, zijn die ook van alu. En die oude en nieuwe zouden uitwisselbaar moeten zijn.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6198
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Variomatic vragen

Ongelezen bericht door Franky » 25 dec 2012, 15:19

Beste Joost,
Je hebt helemaal gelijk. Die originele hamers zijn ook aluminium! Ik was even iets te snel met mijn conclusie. Ze zijn zo idioot veel zwaarder dat dit snel gedacht was. Maar ze bevatten stiekem gewoon veel meer materiaal.

Over de uitwisselbaarheid van die hamers. Hierbij de foto's waaruit blijkt waarom ze niet uit te wisselen zijn. Kijk vooral naar de dikte van het materiaal bij het rotatiepunt van de hamer.
Afbeelding
Afbeelding

Daarnaast zijn de originele trekveren dikker dan de Transval veren. Hierdoor kan je de originele veren niet gebruiken in de Transval koppeling. De originele veren schrapen dan langs de zijkant. Dan zijn de veren zo stuk.
Laatst gewijzigd door Franky op 29 mar 2017, 19:12, 1 keer totaal gewijzigd.

peterl
Berichten: 265
Lid geworden op: 22 aug 2011, 00:53

Re: Variomatic vragen

Ongelezen bericht door peterl » 29 dec 2012, 00:31

De vario van een Mobylette is er in 2 typen en wel voor 18 mm en 14 mm brede V-snaren. Meet eens tussen de poulie helften .Een smalle V-snaar gaat in de diepte zitten en geeft zijn kracht af aan de naaf. Een bredere V-snaar geeft zijn krachtaf aan de poulies en slipt praktisch nooit.
Oude vario's zijn aan te passen door de ring tussen de poulies te verwijderen en aan de buitenkant onder de moer te monteren.

succes Peterl.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6198
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Variomatic vragen

Ongelezen bericht door Franky » 29 dec 2012, 11:25

Beste Peter,
Dat wist ik nog niet, dat er twee breedtes aan snaren wordt gebruikt.
Mijn variateur heeft de door jou genoemde ring niet. Maar ik vermoed dat hij bij mij al ingesteld staat op de juiste V-snaar breedte. De onderstaande plaatjes zien er namelijk niet zo gek uit :)

Neutrale positie
Afbeelding

Hoogste positie.
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Franky op 29 mar 2017, 19:13, 1 keer totaal gewijzigd.

Polle
Berichten: 2698
Lid geworden op: 14 feb 2010, 20:45
Locatie: Geel Belgie

Re: Variomatic vragen

Ongelezen bericht door Polle » 29 dec 2012, 12:24

Hallo Franky

Heb je al eens gekeken naar je cilentblok
Er komt enorm veel kracht op en trekt helemaal schhef.
Let op dat hij niet gaat scheuren ik had hetzelfde voor met mijn spr

Gr Polle

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Variomatic vragen

Ongelezen bericht door Harrie » 29 dec 2012, 13:25

L.S.
De Transval wordt uitsluitend voor een smalle snaar geleverd.
Ombouw naar de brede versie heb ik uitgevoerd en zelfs van rechtsdraaiend naar linksdraaiend.
Het werkt allemaal prima op mijn SP98.
De overbrenging is wel anders dan bij een standaard snaarschijf van een G50. Een trap op de pedalen resulteert in veel meer omwentelingen bij de variateur.
Groet,
Harrie

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6198
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Variomatic vragen

Ongelezen bericht door Franky » 29 dec 2012, 13:36

Mijn cilentlager op deze foto's is al voor 50% doorgescheurd. Dat was al voordat ik aan de variateur begon. Mijn cilentlagers zijn gewoon kapot. Maar nog niet helemaal. Van de zomer zal ik ze eens vervangen. Ik heb de nieuwe al liggen. Op de foto ziet het er wel slecht uit.

Ik heb al wel een aanpassing in mijn hoofd omtrent die cilentlagers. Want ik heb enige twijfels over hoe lang mijn nieuwe goede kwaliteit cilentlagers heel blijven. Maar ik ga dat eerst eens gewoon proberen.

Het klopt dat de overbrenging anders is. Dat verklaard mogelijk het feit dat de brommer wel wil starten maar dat de koppeling met rijden veel te laat aangrijpt.

Polle
Berichten: 2698
Lid geworden op: 14 feb 2010, 20:45
Locatie: Geel Belgie

Re: Variomatic vragen

Ongelezen bericht door Polle » 29 dec 2012, 18:26

de hele puzzel moet juist zijn
Dan pas rijd het goed

Gr Polle

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6198
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Variomatic vragen

Ongelezen bericht door Franky » 29 dec 2012, 19:02

Ow, hij rijdt uitstekend op die verrotte cilentlagers. In theorie zou je meer trillingen moeten voelen. Ik merk echter weinig verschil. Het blijft als een idioot trillen.

Verder moet ik mezelf even corrigeren. De hamers van de originele koppeling zijn toch NIET van aluminium. Ik heb het volume van de hamer bepaald en als de hamer van aluminium zou zijn zou hij 40gram wegen. Hij weegt echter 95gram. Dit komt niet overeen met staal want dan zou hij 115gram wegen. Dus wat het nou is :roll: Ik heb geen idee. Het is niet magnetisch. Dat is het enige wat ik weet.

Verder heb ik mijn eerste berekening gemaakt. Ik moet hem nog controleren maar het lijkt erop dat de Transval hamers wel degelijk zouden moeten werken. Ze grijpen iets later aan. Maar niet veel later. Dit mede omdat de centrifugaalkracht kwadratisch toeneemt met het toerental. Morgen even narekenen.

Donnie
Berichten: 263
Lid geworden op: 06 feb 2010, 11:21
Locatie: Schagerbrug Noord Holland Noord

Re: Variomatic vragen

Ongelezen bericht door Donnie » 29 dec 2012, 20:08

Silent is Engels voor stil

Plaats reactie