Pagina 8 van 10

Re: Variomatic vragen

Geplaatst: 25 jul 2017, 20:33
door Franky
Als je zoveel rijdt is het anders ook gauw voorbij. :lol:
Doet me denken aan een opmerking bij een grote compressorbouwer waar ik ooit stage liep. Deze compressors waren echt groot. Je had meer dan 100 Audi's nodig om 1 compressor aan te drijven. Deze oplossing had nadelen omdat je elke maand alle Audi's kon vervangen. Zoals een collega daar vertelde: Audi's hebben wegwerp motoren. Je zet ze aan en een keer uit en flikkert ze weg :lol:
De wondere wereld van de industriële motoren tegenover wegwerp consumenten producten :mrgreen:

Re: Variomatic vragen

Geplaatst: 26 jul 2017, 20:20
door candyrod
Bedankt voor jullie reacties,
Vandaag de silent blocs van mijn spr50 vervangen met Paulstra blocs van bij VSX (FR). Iemand ervaring met deze paulstra? Ze zouden beter zijn? Althans dat hoop ik toch...

Re: Variomatic vragen

Geplaatst: 26 jul 2017, 20:27
door Polle
Ik gebruik de originele mbk cilentblocs .
Deze voldoen perfect al vele duizenden km mee gereden onder soms zware omstandigheden .

Gr Polle

Re: Variomatic vragen

Geplaatst: 26 jul 2017, 20:40
door candyrod
Polle schreef:Ik gebruik de originele mbk cilentblocs .
Deze voldoen perfect al vele duizenden km mee gereden onder soms zware omstandigheden .

Gr Polle
Die originele vind je enkel nog op beurzen veronderstel ik? Heb je die op stock en kan je er enkele missen? De blocs op de spr zagen er nog als nieuw uit maar na 120 km was alle oude rubber zoals de pedalen, silent blocs,.. eraan. Dat was te verwachten na heel lange stilstand.

Koen

Re: Variomatic vragen

Geplaatst: 26 jul 2017, 21:36
door MobyJoost
Polle levert je de originele. Maar dat blijft niet duren. Paulstra is een gespecialiseerd bedrijf, dat allerlei trilling dempend materiaal maakt en ze maken ook het silentbloc voor de mobylette. Volgens forum tobec online net zo goed, als het origineel. Weinig directe ervaring, dus laat maar weten, hoe ze zich gedragen!

Re: Variomatic vragen

Geplaatst: 27 jul 2017, 05:44
door Polle
Inderdaad de originele blijft waarschijnlijk ook niet duren.
Ik ben benieuwd wat het resultaat is na pakweg duizend km.


Gr Polle

Re: Variomatic vragen

Geplaatst: 29 jul 2017, 19:49
door candyrod
MobyJoost schreef:Polle levert je de originele. Maar dat blijft niet duren. Paulstra is een gespecialiseerd bedrijf, dat allerlei trilling dempend materiaal maakt en ze maken ook het silentbloc voor de mobylette. Volgens forum tobec online net zo goed, als het origineel. Weinig directe ervaring, dus laat maar weten, hoe ze zich gedragen!
Ok, zal na een tijd mijn ervaring met deze paulstra laten weten, eerste indruk na 20 km was wel dat de brommer wat stugger/minder soepel rijdt vooral op hogere snelheid.
Of hebben nieuwe silentblocs wat tijd nodig om zich aan te passen ofzo?

Re: Variomatic vragen

Geplaatst: 29 jul 2017, 20:15
door Polle
Ik geloof niet dat ze zich moeten aanpassen.
Tenzij er slijtage optreed na een bepaalde tijd waardoor ze minder stijf worden.

Gr Polle

Re: Variomatic vragen

Geplaatst: 29 jul 2017, 21:38
door Franky
candyrod schreef:
MobyJoost schreef:Polle levert je de originele. Maar dat blijft niet duren. Paulstra is een gespecialiseerd bedrijf, dat allerlei trilling dempend materiaal maakt en ze maken ook het silentbloc voor de mobylette. Volgens forum tobec online net zo goed, als het origineel. Weinig directe ervaring, dus laat maar weten, hoe ze zich gedragen!
Ok, zal na een tijd mijn ervaring met deze paulstra laten weten, eerste indruk na 20 km was wel dat de brommer wat stugger/minder soepel rijdt vooral op hogere snelheid.
Of hebben nieuwe silentblocs wat tijd nodig om zich aan te passen ofzo?
Interessante vraag of dat überhaupt met de silentlagers te maken heeft.
Wat silentlagers wel kunnen doen is de eigenfrequentie van je motorblok iets verleggen naar een ander toerental. Dat valt vooral op als je van totaal verrotte goedkope zooi overstapt naar goed spul.

Re: Variomatic vragen

Geplaatst: 10 aug 2017, 19:58
door candyrod
Franky schreef:
candyrod schreef:
MobyJoost schreef:Polle levert je de originele. Maar dat blijft niet duren. Paulstra is een gespecialiseerd bedrijf, dat allerlei trilling dempend materiaal maakt en ze maken ook het silentbloc voor de mobylette. Volgens forum tobec online net zo goed, als het origineel. Weinig directe ervaring, dus laat maar weten, hoe ze zich gedragen!
Ok, zal na een tijd mijn ervaring met deze paulstra laten weten, eerste indruk na 20 km was wel dat de brommer wat stugger/minder soepel rijdt vooral op hogere snelheid.
Of hebben nieuwe silentblocs wat tijd nodig om zich aan te passen ofzo?
Interessante vraag of dat überhaupt met de silentlagers te maken heeft.
Wat silentlagers wel kunnen doen is de eigenfrequentie van je motorblok iets verleggen naar een ander toerental. Dat valt vooral op als je van totaal verrotte goedkope zooi overstapt naar goed spul.
Dat van dat ander toerental is juist, ondertussen 200 km met gereden en de brommer gaat uitstekend

Re: Variomatic vragen

Geplaatst: 23 aug 2017, 06:50
door paulmz
Sorry dat ik ff aan pik op dit topic.
Bij de laatste Twenterit bleek dat 1 van mijn silent blocks v/d ophanging van mijn variateur motor slecht begon te worden.
Ik heb in gemonteerde toestand de silent blocks opgemeten en nwe. besteld bij van Gestel in Eindhoven.
De nwe blocks hebben een gat van 8mm, echter degene die ik uit het frame heb gehaald hebben een groter gat(11mm) en een kunstof busje met een gat van 8mm.

Kortom ben het ff kwijt.
Heb ik nou de goede blocks of de verkeerde en indien de verkeerde, welke maat moet ik dan hebben?

BvD

Paul

Re: Variomatic vragen

Geplaatst: 23 aug 2017, 08:38
door Franky
Je hebt de goede hoor ;)

Ik heb dat met die plasticbus nooit begrepen. Sommige beweren dat het thermische isolatie is. Ik geloof dit echter niet. Als je een goede warmteoverdracht wil hebben dan moet je onderdelen zo hard mogelijk tegen elkaar drukken. Logischerwijs vindt de meeste warmteoverdracht via de opvulbussen tussen motor en silentlager plaats. Dit is de rede dat ik die opvulbussen tegenwoordig van RVS maak. Dit is een slechte warmte geleider. Een plasticbusje tussen de bout en het silentlager doet niet zo veel in de vorm van thermische isolatie.

Ik verwacht eerder dat het een stukje standaardisatie is. Kennelijk kunnen ze dat silentlager ergens anders ook nog gebruiken zodra ze die plasticbus eruit halen.

Persoonlijk heb ik ze liever zonder die plastic bus. Dan heb je meer rubber.

Misschien dat iemand anders hier ook nog iets over te zeggen heeft :)

Re: Variomatic vragen

Geplaatst: 23 aug 2017, 12:14
door MobyJoost
Het is Motobécane zelf, die beweren dat het een thermische isolatie is. In het onderdelen boek voor de AV85/88 het het plastic busje een "isolateur thermique". Maar je vindt hem alleen aan de koppelingskant van de motor. De andere is een "gewoon" silentbloc. Maar ik vindt nergens een verklaring van de werking ervan.

Re: Variomatic vragen

Geplaatst: 23 aug 2017, 13:09
door loe
Ik heb ze van b2b er in zitten.na een jaar.ongeveer 1500km mogen ze weer vervangen worden.ook geen best spul dus.polle als u dit leest wil ik graag 2 originele bestellen.

Re: Variomatic vragen

Geplaatst: 23 aug 2017, 19:27
door Franky
MobyJoost schreef:Het is Motobécane zelf, die beweren dat het een thermische isolatie is. In het onderdelen boek voor de AV85/88 het het plastic busje een "isolateur thermique". Maar je vindt hem alleen aan de koppelingskant van de motor. De andere is een "gewoon" silentbloc. Maar ik vindt nergens een verklaring van de werking ervan.
Dit haalt in ieder geval mijn productie optimalisatie argument onderuit. Dit argument gaat niet op als ze op 1 bromfiets het ene silentlager wel zo doen en de andere niet. Dat is qua productie zeer onhandig. Hoe vaak zal de monteur de silentlagers verkeerd om gemonteerd hebben en ze er weer uit hebben moeten halen :mrgreen:

Re: Variomatic vragen

Geplaatst: 23 aug 2017, 19:41
door loe
Op myn av 50 zit aan de koppelingskant ook een groter gat met een bus.een metalen welteverstaan.daar gaat de warmtetheorie niet op :lol:

Re: Variomatic vragen

Geplaatst: 13 okt 2018, 23:38
door Lolle
Hallo, Ik heb niet de hele topic doorgelezen maar begrijp onderhand wel dat er verschillende variateurs zijn. Er zijn dus variateurs voor verschillende snaar breedtes. Hier liep ik al tegen aan dat ik een moderner blokje klaar had gemaakt voor mijn oude GS. De snaar ligt boven op de variateur en het blokje staat te strak in de veer, de variateur is dus te smal. Ik heb nog geen variateur gedemonteerd maar voor ik daar aan begin de vraag; kun je een variateur voor een smalle snaar ombouwen naar een brede?

Groet, Lolle

Re: Variomatic vragen

Geplaatst: 14 okt 2018, 08:42
door PantinNL
Hallo Lolle,
Dat is vrij simpel. Het verschil tussen de uitvoering met smalle snaar en de brede snaar is een opvulring van circa 1,5 mm die op de naaf zit voor de vaste poelie.
Henk

Re: Variomatic vragen

Geplaatst: 14 okt 2018, 08:56
door Franky
Er zijn op zijn minst ook twee verschillende vaste poelies.
Ik heb even geen goede foto gevonden. Enkel slechte

Vaste poelie voor brede snaren (van mijn 99z)
Afbeelding

Vaste poelie voor smalle snaren (van mijn AV50)
Afbeelding

Re: Variomatic vragen

Geplaatst: 14 okt 2018, 09:01
door PantinNL
Je moet inderdaad de oude poelie hebben met het kraagje en niet de afgedraaide.
De ring is op de foto mooi te zien.
Henk

Re: Variomatic vragen

Geplaatst: 14 okt 2018, 09:10
door Polle
Hallo Lolle

Een vul ring er tussen.

Gr Polle

Re: Variomatic vragen

Geplaatst: 14 okt 2018, 10:35
door PantinNL
Samenvattend: de juiste flens met kraag en een vulring; dit maakt de groef breder.
De eerste foto van Frank geeft dat mooi aan.
Henk

Re: Variomatic vragen

Geplaatst: 14 okt 2018, 10:43
door Lolle
Dank voor de info. Ik zal een dop 35 opsporen. Is er verder nog speciaal gereedschap nodig om dd variateur te demonteren? Als ik het mij goed herinner vertelde Polle mij dat hij hiervoor een speciale klem had gemaakt. Kun je mij daar een foto van mailen Polle? Dan plaats ik hem hier als je dat tenminste goed vind.

Re: Variomatic vragen

Geplaatst: 14 okt 2018, 10:47
door Franky
Zoek en gij zult vinden
viewtopic.php?f=30&t=2331

Je hebt ook nog een oliefiltersleutel met ketting nodig. Die vaste poelie kan verdomt goed vast zitten!

Re: Variomatic vragen

Geplaatst: 14 okt 2018, 12:59
door Polle
Hallo Lolle

De klem is voor die verdomde vaste schijf los te maken , gaat nu als een fluitje van een cent.
Mijn collega op het werk heeft dit bedacht en gemaakt , werk zelfs veel beter dan de originele klemband die hiervoor gebruikt zou moeten worden.
Lolle ik stuur een fot door en dan kan jij hem plaatsen

Gr Polle