draai-richting moer koppeling FOM

GROENEKAN
Berichten: 3768
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

draai-richting moer koppeling FOM

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 05 aug 2012, 17:15

Bij de FOM ( linksdraaiend ) moet je de moer van het vliegwiel "andersom'' (dus rechtsom) los draaien.

Volgens mij moet je de moer van het koppelingsdeksel ook rechtsom losdraaien.

Omdat de moer zeer vast zit wil ik dit graag nog even heel zeker weten, want als ik een denkfout zou maken, dan ben ik de moer aan het vastdraaien i.p.v. losdraaien.

Dank en groet,

Joop

Gebruikersavatar
Adriaan
Berichten: 58
Lid geworden op: 05 jul 2012, 09:29
Locatie: Kapelle, Zeeland

Re: draai-richting moer koppeling FOM

Ongelezen bericht door Adriaan » 05 aug 2012, 17:48

volgens mij is naar rechts los, is ook het meest logisch

GROENEKAN
Berichten: 3768
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: draai-richting moer koppeling FOM

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 07 aug 2012, 21:37

Zojuist heb ik het opnieuw ''ontdekt''. Als je de moer van het koppelingsdeksel rechtsom draait gaat hij alleen maar vaster zitten. Losdraaien: LINKSOM. Gr. Joop

NB: en nu is de koppeling op de juiste plekken weer vetvrij, met dank aan de remreiniger van Action. Pakt beter met starten en wegrijden.

Gebruikersavatar
Adriaan
Berichten: 58
Lid geworden op: 05 jul 2012, 09:29
Locatie: Kapelle, Zeeland

Re: draai-richting moer koppeling FOM

Ongelezen bericht door Adriaan » 08 aug 2012, 00:40

GROENEKAN schreef:Zojuist heb ik het opnieuw ''ontdekt''. Als je de moer van het koppelingsdeksel rechtsom draait gaat hij alleen maar vaster zitten. Losdraaien: LINKSOM. Gr. Joop

NB: en nu is de koppeling op de juiste plekken weer vetvrij, met dank aan de remreiniger van Action. Pakt beter met starten en wegrijden.
Mooi dat het is opgelost, toevallig vandaag remreiniger bij de action gekocht.

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2404
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: draai-richting moer koppeling FOM

Ongelezen bericht door ruudk » 08 aug 2012, 12:31

GROENEKAN schreef:
Bij de FOM ( linksdraaiend ) moet je de moer van het vliegwiel "andersom'' (dus rechtsom) los draaien.
Hee, dat verbaast me; bij de Mobylettes zonder rolaandrijving, dus met (in de meeste gevallen, behalve die met dubbele variateur) rechtsom draaiend vliegwiel, wordt de vliegwielmoer ook rechtsom losgedraaid. Ik zou dan verwachten dat bij de FOM, met linksomdraaiend vliegwiel, de vliegwielmoer net andersom, dus linksom (normaal draad) losgedraaid wordt.

Groet,
Ruud

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: draai-richting moer koppeling FOM

Ongelezen bericht door Harrie » 08 aug 2012, 16:19

Beste Ruud,
Wat is normaal :?: :?: :?: :?:
Ik heb in al die jaren wel geleerd dat er van alles is toegepast en door Jan en alleman het e.e.a. is gebruikt wat men nog had liggen.
Je komt bij FOM speciale krukassen tegen, maar voor hetzelfde geld zit er een EEG krukas in en borgt men de moeren met Loctite.
De praktijk is soms anders dan de theorie.
Groet,
Harrie

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2404
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: draai-richting moer koppeling FOM

Ongelezen bericht door ruudk » 08 aug 2012, 23:35

Hallo,

Wat ik onder 'normaal' versta, is zoals het (vermoedelijk) vanuit de fabriek werd geleverd. Een linksom draaiend (o.a. FOM) vliegwiel zou ik met een rechtsdraaiende moer geborgd verwachten, omdat ik de rechtsom draaiende vliegwielen met een linksdraaiende moeren tegenkom. Ik ben benieuwd of Joop iets over de herkomst van zijn krukas kan vertellen: is het de originele FOM krukas? Of een EEG-krukas? Ik kan me voorstellen dat dit ook van belang is voor de draadrichting van de koppeling (waar het Joop om ging): ik verwacht dat de draadrichting bij de koppeling van de FOM ook net andersom is dan die van de EEG, maar ook dat weet ik niet zeker.

Vr. groet,
Ruud

GROENEKAN
Berichten: 3768
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: draai-richting moer koppeling FOM

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 09 aug 2012, 07:42

Beste Ruud,

ik denk dat ik een originele FOM krukas heb, want hij ziet er op mijn beide FOM's hetzelfde uit. Beide koppelingen en vliegwielen draaien naar rechts.

Bij de koppeling moer dus linksom voor los en het bij het vliegwiel moer rechtsom voor los. Geldt voor beide FOM's ( bouwjaren 1962 en 1964 ).

Groet,

Joop

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2404
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: draai-richting moer koppeling FOM

Ongelezen bericht door ruudk » 09 aug 2012, 07:59

Dank je wel, Joop.

Ik dacht altijd, dat de draad van de moer van het vliegwiel van vooruitdraaiende motoren, zoals bijvoorbeeld EEG-motoren, linksom was gekozen opdat de moer dan minder makkelijk los zou trillen. Mijn eigen gedachtekronkel was dat de klap van de ontsteking aan de krukas van dit type motor een snelle, harde stoot rechtsom geeft. Het trage, zware vliegwiel met daartegenaan vastgeschroefd de moer zouden bij die stoot willen achterblijven en daardoor effectief een harde stoot linksom t.o.v. de krukas krijgen, in de draairichting 'vast' dus. Het doorschieten van het vliegwiel t.o.v. de krukas, bij de opbouw van compressie, gebeurt veel geleidelijker waardoor de moer in de draairichting 'los' niet zo'n korte, harde stoot krijgt maar een meer over de tijd verdeelde kracht.

Maar als dat zo zou zijn, zou je de draadrichting bij een FOM andersom verwachten. Er zal dus een andere reden zijn om altijd linkse draad te gebruiken voor de vliegwielmoer (en rechtse draad voor de koppeling).

Vr. groet,
Ruud

GROENEKAN
Berichten: 3768
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: draai-richting moer koppeling FOM

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 09 aug 2012, 08:08

En het interessante is dat ik nog nooit heb meegemaakt dat de vliegwielmoer is losgekomen. Loctite is m.i. niet nodig. Gr. Joop

Plaats reactie