[Av44] Ketting loopt van voorkettingwiel af.

tommy340
Berichten: 11
Lid geworden op: 21 aug 2012, 12:21

[Av44] Ketting loopt van voorkettingwiel af.

Ongelezen bericht door tommy340 » 23 aug 2012, 11:22

Hallo allemaal,

Ik ben Thomas, woon in Den Haag, en heb van mijn vrienden een mobylettte av 44 gekregen.

alles werkt alleen als ik ga trappen (of de motor slaat aan) loopt de ketting van het voortandwiel eraf. De tanden op het voortandwiel zijn aardig versleten maar ik denk dat dit niet het enige probleem is.
Volgens mij mist er 1 naaldlager (van de 2) in het v-snaarwiel. Het v-snaarwiel kan hierdoor ook kantelen op de as (dus niet verplaatsen hij zit wel goed vast met een seegerring).

Ik heb al een naaldlager besteld.
Nu is mijn vraag: hoe installeer ik deze? heeft iemand hier ervaring mee?
Laatst gewijzigd door tommy340 op 24 aug 2012, 13:01, 1 keer totaal gewijzigd.

Polle
Berichten: 2698
Lid geworden op: 14 feb 2010, 20:45
Locatie: Geel Belgie

Re: [Av44] Ketting loopt van voortandwiel af.

Ongelezen bericht door Polle » 23 aug 2012, 15:10

Hallo, Thomas

Haal de crank er af dan een dekseltje dat over de snaarschijf zit met een schroevendraijer voorzichtig lostikken.
Hierachter zit een circlips.
Deze verwijderen dan zitten er normaal hardstalen opvul rondsels haal deze er ook af.
Dan voorzichtig aan het snaarwiel trekken en normaal gesproken komt het geheel er dan vanaf.
Kan je ook het smeergaatje dat dwars door de trapas loopt naar de schijf doorblazen dan komt het oud vet er uit en kan je er nieuwe inpompen dit om de lagers van de schijf te smeren.
Heb je geen compressor gebruik een fietspomp lukt meestal ook wel

Gr Polle

tommy340
Berichten: 11
Lid geworden op: 21 aug 2012, 12:21

Re: [Av44] Ketting loopt van voorkettingwiel af.

Ongelezen bericht door tommy340 » 23 aug 2012, 15:16

met hard stalen rondsels bedoel je een ringetje die tussen circlips en snaarwiel zit? :)

ik heb de schijf er al af alleen wil ik dus het lager er uit tikken omdat er maar 1tje in zit. gaat dit met een schroeven draaier + hamer?
Laatst gewijzigd door tommy340 op 24 aug 2012, 13:01, 1 keer totaal gewijzigd.

Polle
Berichten: 2698
Lid geworden op: 14 feb 2010, 20:45
Locatie: Geel Belgie

Re: [Av44] Ketting loopt van voortandwiel af.

Ongelezen bericht door Polle » 23 aug 2012, 16:30

Heel voorzichtig tikken probeer houten blokje en anders schroevendraaier.
Het beste is dat je bijde lagers nieuw monteerd anders zit je met een oude en een nieuwe dit geeft weer andere spanning.
Inderdaad dit zijn de ringen die achter de circlips zitten het kunnen er 1 of twee of drie zijn van verschillende diktes.
Deze dienen om de snaarschijf op de juiste positie te brengen ten opzicht van de polie van de kopeling.
Achter de snaarschijf kunnen er ook zitten.
De snaar moet mooi in lijn lopen met de koppeling.

Gr Polle

tommy340
Berichten: 11
Lid geworden op: 21 aug 2012, 12:21

Re: [Av44] Ketting loopt van voortandwiel af.

Ongelezen bericht door tommy340 » 23 aug 2012, 16:35

het is maar 1 ring maar ik vraag me af of dit de uitlijning goed is. Daar kijk ik wel naar als ik er 2 nieuwe lagers in heb zitten. Een houtblokje is een goed idee. Bedankt in ieder geval ik ga het proberen.

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4574
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: [Av44] Ketting loopt van voortandwiel af.

Ongelezen bericht door MobyJoost » 23 aug 2012, 17:31

Zoals Polle al schreef, maak ook het vetkanaal in de trapas schoon. Doorblazen met perslucht, of met een ijzerdraadje het oude, harde vet kapotraggen en met een spuitbus WSD40 (met het rietje erop) het kanaal schoonspoelen. Dan met de vetpomp vullen, tot het vet er uitkomt, ter hoogte van het lager. Vet het nieuwe lager in, voor je het in de schijf plaatst.

tommy340
Berichten: 11
Lid geworden op: 21 aug 2012, 12:21

Re: [Av44] Ketting loopt van voortandwiel af.

Ongelezen bericht door tommy340 » 23 aug 2012, 17:41

bedankt! heb alleen geen perslucht/vetpomp beschikbaar. Dus ga wel langs de fietsenmaker :) ofzo

tommy340
Berichten: 11
Lid geworden op: 21 aug 2012, 12:21

Re: [Av44] Ketting loopt van voortandwiel af.

Ongelezen bericht door tommy340 » 24 aug 2012, 10:32

Lager er uit gekregen met dopsleutelverlengstuk +hamer. Zat er inderdaad maar 1 in beetje vreemd.
Voortandwiel ziet er zo uit.. nog bruikbaar? Heeft iemand tips waar ik deze kan krijgen (binnenmaat 26mm)?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: [Av44] Ketting loopt van voortandwiel af.

Ongelezen bericht door Harrie » 24 aug 2012, 11:11

Beste Tommy,
Dit is het slechtste kettingwiel dat ik ooit gezien heb en ik heb wat oude meuk gezien.
Jouw vraag of het nog bruikbaar is geeft aan dat je nog veel moet leren. Dat is niet erg, maar wel vervelend als je snel
resultaat wilt hebben. Misschien wel een te moeilijk project om mee te beginnen. Ik adviseer dus: "zoek contact met iemand in de buurt met veel ervaring die je kan helpen met dit project.
Ik vraag me af hoe de rest er uitziet zoals trapas, snaarschijf et cetera. Je ketting en achterkettingwiel zijn waarschijnlijk ook vernacheld. :shock:

Kettingwiel snaarschijf
Ik heb veel verschillende kettingwielen op voorraad. Als je een kettingwiel wilt bestellen stuur me dan een mailtje met de hoofdmaten van het kettingwiel.
Vermeld ook het aantal tanden. Mailtje kun je direct sturen naar info@pantin.nl

Groet,
Harrie

tommy340
Berichten: 11
Lid geworden op: 21 aug 2012, 12:21

Re: [Av44] Ketting loopt van voortandwiel af.

Ongelezen bericht door tommy340 » 24 aug 2012, 11:30

Ik had al zo'n idee (was ironische vraag). Ik vroeg het mij alleen af omdat de vorige eigenaar er zo nog op reed (gezien). Dus met dit kettingwiel en een enkel lager in het snaarwiel, heeft misschien te maken met de mate van slijtage.

Dit is inderdaad mijn eerste brommer, verder dan aan mijn auto/fiets klussen is het niet gekomen (vreemd voor net-afgestudeerd werktuigbouwkundige :), vandaar dat ik nu even tijd heb). Maar dmv internet en dit forum toch wel aardig ver gekomen. Motor loopt nog dus een beetje afstellen/schoonmaken moet genoeg zijn.

Ik heb al een vervangend kettingwiel gevonden. Ik weet dat je eigenlijk ook de ketting en het achterkettingwiel moet vervangen, maar wil eerst even zien of er nog andere gebreken zijn.
Het achterkettingwiel ziet er nog verrassend goed uit. Hier is nog een foto van de snaarschijf daar gaan dus nieuwe lagers in. De rest zal ik nog wel eens op de foto zetten.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: [Av44] Ketting loopt van voortandwiel af.

Ongelezen bericht door Harrie » 24 aug 2012, 12:12

Mooi dat je een goede technische achtergrond hebt, dat is een groot voordeel.
Een dergelijke snaarschijf kun je weer perfect krijgen als hij niet al te krom is.
De hevel, bout, vleugel en klinknagel zijn nog allemaal in nieuwstaat verkrijgbaar.
Door een flinke straalbeurt knapt de schijf al aardig op.
Groet,
harrie

Polle
Berichten: 2698
Lid geworden op: 14 feb 2010, 20:45
Locatie: Geel Belgie

Re: [Av44] Ketting loopt van voortandwiel af.

Ongelezen bericht door Polle » 24 aug 2012, 12:18

Wow wat een voortandwiel.
Heb ik inderdaad ook nog nooit gezien.
Van zuinige Nederlander gesproken.
De ketting moet ook naar de bliksem zijn.

Gr Polle

tommy340
Berichten: 11
Lid geworden op: 21 aug 2012, 12:21

Re: [Av44] Ketting loopt van voortandwiel af.

Ongelezen bericht door tommy340 » 24 aug 2012, 12:38

Zo dan nog maar wat fotos. Nieuwe ketting dus nodig dan neem ik aan ook een nieuw achterkettingwiel..
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4574
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: [Av44] Ketting loopt van voorkettingwiel af.

Ongelezen bericht door MobyJoost » 24 aug 2012, 15:30

Dat achtertandwiel lijkt me nog prima bruikbaar. De groef in de trapas, voor de seegerring lijkt me erg uitgelubberd. Dat gaat niet lang goed. Tijd voor een andere trapas.

Polle
Berichten: 2698
Lid geworden op: 14 feb 2010, 20:45
Locatie: Geel Belgie

Re: [Av44] Ketting loopt van voorkettingwiel af.

Ongelezen bericht door Polle » 24 aug 2012, 16:26

Inderdaad het achtertandwiel goed ontvetten en zuiver maken van zand een nieuw voortandwiel en ketting er op enr ijden maar.
Ik hoop dat het gat van de snaarschijf niet is uitgesleten door het ontbrekend lager.
Als je hierin een nieuw lager plaatst gaat deze ook weer snel stuk.
Een nieuwe trapas zou ik ook monteren.
Nieuwe circlips en vulringen.

Gr Polle

tommy340
Berichten: 11
Lid geworden op: 21 aug 2012, 12:21

Re: [Av44] Ketting loopt van voorkettingwiel af.

Ongelezen bericht door tommy340 » 24 aug 2012, 16:31

de groef zal wel uitgelubberd zijn doordat er maar 1 lager in zat.
Het gat aan de binnenkant is vernaggeld krijg het lager er niet in zonder em te vermorzelen, gelijk de reden waarom er maar 1 in zat waarschijnlijk

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4574
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: [Av44] Ketting loopt van voorkettingwiel af.

Ongelezen bericht door MobyJoost » 24 aug 2012, 17:38

Misschien dan ook maar een andere snaarschijf. Je komt wel vaker "als het niet lukt, neem een grotere hamer"- oplossingen tegen. Altijd zeer tijdelijk. Andere trapas, andere snaarschijf (met goed lager) en nieuw tandwiel. Wie weet, heeft iemand nog wat liggen.

Mobydick
Berichten: 77
Lid geworden op: 02 jan 2011, 11:50
Locatie: Ermelo- Gelderland

Re: [Av44] Ketting loopt van voorkettingwiel af.

Ongelezen bericht door Mobydick » 25 aug 2012, 14:04

We maken ons wel druk over de axiale speling, maar het is ook verstandig te kijken naar de radiale speling van de trapas.
Bij deze types zijn ook vaak de trapas-bussen uitgelubberd en de trapas daardoor ook ingesleten.
Beide delen zijn (nog) leverbaar.


Groet,
Dick

tommy340
Berichten: 11
Lid geworden op: 21 aug 2012, 12:21

Re: [Av44] Ketting loopt van voorkettingwiel af.

Ongelezen bericht door tommy340 » 25 aug 2012, 15:35

Ik montage niet opgelet, maar volgens mij zit er weinig radiale speling op. Vervangen van deze bussen is ook een klusje dat ik niet zelf kan, met mijn standaard gereedschap set. Maar ik zal er naar kijken bedankt voor het inzicht. Nieuwe Snaarschijf heb ik gevonden. Na montage kijk ik wel hoe het met de axiale speling staat
.
Bedankt voor de hulp tot nu toe!

peterl
Berichten: 265
Lid geworden op: 22 aug 2011, 00:53

Re: [Av44] Ketting loopt van voorkettingwiel af.

Ongelezen bericht door peterl » 26 aug 2012, 00:35

Ketting en de kettingwielen slijten op elkaar in dus altijd als set vervangen. Doe je dit niet dan wordt de levensduur van de ketting en voorkettingwiel er kort.
De trapasspeling in het frame (axiaal ) opvullen met 1 vulring dan de borgring. Het snaarwiel heeft 2 naaldlager en het binnenste lager is 2 mm naar binnen gemonteerd. Het buitenste lager ligt gelijk met de as en de speling wordt met 1 of 2 vulringen verkleind en dan de borgring monteren.
De naaldlagers de- en monteer je met een doorn. De doorn om de simmeringen te monteren voldoet uitstekend. bij de meeste snaarwielen is het mogelijk om 3 naaldlagers te monteren , het kontaktoppervlak wordt dan groter (minder slijtage) en de loze ruimte is opgevuld dus de smering is beter.
Het grote snaarwiel en de buitentrommel van de koppeling moeten speling hebben om slijtage te verminderen want ze zetten zichzelf in lijn. De koppeling slaat zichzelf vast (axiaal )en hoeft dus spaarzaam gesmeerd te worden.

peterl

tommy340
Berichten: 11
Lid geworden op: 21 aug 2012, 12:21

Re: [Av44] Ketting loopt van voorkettingwiel af.

Ongelezen bericht door tommy340 » 26 aug 2012, 01:00

Dankjewel Peter. Als ik 3 naaldlagers installeer dan kunnen deze niet meer gesmeerd worden via de smeernippel aangezien je dan het gaatje blokkeert, weet niet of dit veel uitmaakt. Een doorn ken ik niet maar stukje hout plus hamer ging tot nu toe goed. Daarbij de naaldlagers even in de vriezer.

peterl
Berichten: 265
Lid geworden op: 22 aug 2011, 00:53

Re: [Av44] Ketting loopt van voorkettingwiel af.

Ongelezen bericht door peterl » 27 aug 2012, 17:11

Beste Tommy

naaldlagers hebben een gesloten buitenring maar aan de binnenkant zijn ze open. Het vet gaat dus de 3 lagers in vanaf de binnenkant. Het voorste kettingwiel staat meestal stil t.o.v. de snaarschijf dus smering is niet noodzakelijk. Wel bij montage de binnenkant van het kettingwiel invette.

m.vr.groet Peter l

tommy340
Berichten: 11
Lid geworden op: 21 aug 2012, 12:21

Re: [Av44] Ketting loopt van voorkettingwiel af.

Ongelezen bericht door tommy340 » 29 aug 2012, 12:23

Bedankt voor de hulp allemaal! Heb net mijn eerste ritje gemaakt. 1x trappen en hij loopt en stationair is ook geen probleem. Moest nog wel even de 'derailleur' omdraaien want die zat verkeerd om :?: .

Dan nog een klein vraagje: De aandrijfketting, dit is neem ik aan geen fietsketting, is dit een normale bromfiets ketting?
En wat voor mengverhouding kan ik best gebruiken? 1:20 ? 1:50? ik zie wisselende berichten hierover

Polle
Berichten: 2698
Lid geworden op: 14 feb 2010, 20:45
Locatie: Geel Belgie

Re: [Av44] Ketting loopt van voorkettingwiel af.

Ongelezen bericht door Polle » 29 aug 2012, 14:48

Dit is inderdaad een normale bromfietsketting.
Neem de oude mee voor de breedte.
Anders kan dit te breed uitvallen.
Ik meng al jaren 1 op 35 en rij hiermee veel honderden km.
Ik gebruik minerale olie.

Gr Polle

peterl
Berichten: 265
Lid geworden op: 22 aug 2011, 00:53

Re: [Av44] Ketting loopt van voorkettingwiel af.

Ongelezen bericht door peterl » 30 aug 2012, 00:47

kettingcode van Mobylette is 415.
Dit is een smalle bromfietsketting.
De steek wordt naar 1/8 gerekend. 1/2 = 4/8.
De breedte wordt naar 1/80 gerekend. 3/16= 15/80
We laten de noemer weg en schrijven het aan elkaar dus 415.
De brede bromfietsketting heeft als nummer 420

Peterl

Plaats reactie