Effect soort uitlaat op vermogen

GROENEKAN
Berichten: 3767
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Effect soort uitlaat op vermogen

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 27 sep 2012, 09:39

Bij een Fiets O matic kun je een uitlaat met chromen bocht en potje toepassen of wat wel genoemd wordt een trompet uitlaat.

De trompet uitlaat geeft het motortje veel meer een naaimachine geluid. Zou dit ook betekenen dat het motortje bij deze trompet uitlaat theoretisch/praktisch iets minder vermogen heeft ?

Dank voor reactie(s) en vriendelijke groet,

Joop

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2404
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: Effect soort uitlaat op vermogen

Ongelezen bericht door ruudk » 27 sep 2012, 16:55

Hoi Joop,

Ik denk dat het niet per definitie het geval is, dat een naaimachine-uitlaat mindere motorprestaties geeft dan 'n knalpotuitlaat. Mijn AV65, bijvoorbeeld, loopt merkbaar beter (sneller en krachtiger, maar ook veel rustiger en stiller) op het nieuwe, zeer stille, ovale model uitlaat (welke onder meer onder de wat nieuwere AV50's hangen) dan op de voor de AV65 originele, wat lawaaierigere ronde trompetuitlaat (dezelfde trompet als soms ook op FOM werd toegepast, welke in vergelijking met het potje de naaimachine-uitlaat is). Zelfs op de nieuwere, iets hoekigere trompet (die van origine op de wat oudere AV50 zit, de geheel verchroomde variant) loopt mijn AV65 al beter dan op de originele ronde (half-verchroomde) trompet, terwijl de hoekige trompet ook stiller is dan de ronde trompetvariant. Ik verwacht dat jouw FOM zelfs iets beter zal lopen op de trompet, dan op de chromen bocht met knalpotje. Dus net andersom.

Ik ben benieuwd als je het zelf gaat testen.
Vr. groet,
Ruud

GROENEKAN
Berichten: 3767
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: Effect soort uitlaat op vermogen

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 27 sep 2012, 19:21

Beste Ruud,

Vanmiddag getest ! En je hebt helemaal gelijk. De geheel chromen uitlaat - ik noem het een trompet-uitlaat - geeft een iets beter vermogen. De trekkracht is moeilijk vast te stellen, maar hij trekt zeker niet minder dan met het knalpotje met chromen bocht. Wel meetbaar: de topsnelheid. De top met trompet-uitlaat is 3 - 5 km hoger, lijkt weinig maar scheelt toch in de praktijk.
Ruud, dank voor je reactie en vriendelijke groet, Joop

GROENEKAN
Berichten: 3767
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: Effect soort uitlaat op vermogen

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 27 sep 2012, 21:02

Zekerheidshalve hierbij een foto van de uitlaat:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2404
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: Effect soort uitlaat op vermogen

Ongelezen bericht door ruudk » 27 sep 2012, 21:17

Hallo Joop,

Inderdaad, die bedoel ik met de geheel verchroomde trompet, oftewel iets hoekige trompet, oftewel de uitlaat die onder meer op de iets oudere modellen AV50, AV40 en juist weer op de iets nieuwere (de groene) EEG-tjes zit. Bedankt voor de verduidelijkende foto.

Deze trompet hoort volgens mij niet van origine op een FOM, dat was dan weer de ronde, half-verchroomde trompet, die ook op de oudere (grijze) EEG-tjes zat. Zowiezo een bijzonder (samengesteld) motorblok heb je daar, want ik ken de FOM alleen met niet-onderbroken koelribben en ófwel met een buitenrandje van de grondplaat om een rond vliegwiel (het randje wat later een richel kreeg en twee uitsteeksels waarmee het een grijze plastic vliegwielkap kon dragen, zoals op de groene EEG) ófwel zonder grondplaat-buitenrandje om een 'plat' vliegwiel (eind jaren '50 tot eerste jaren '60, met de kleine zeskantige moer) en dat platte vliegwiel zag ik dan vaak in combinatie met de ronde trompetuitlaat op een buis-FOM. Jij hebt zo te zien een rond vliegwiel zonder randje (van de grondplaat) eromheen, ik ken deze combinatie wel, maar niet op de FOM. Heb je daar echt een FOM-blok te pakken of is het een omgebouwd niet-FOM blok? Ook dat randje net buiten de vliegwielmoer, zeg maar dat ronde reliëfje in het vliegwiel zelf, ken ik nog van de groene EEG, maar niet van de FOM, meen ik...

Vr. groeten,
Ruud

GROENEKAN
Berichten: 3767
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: Effect soort uitlaat op vermogen

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 27 sep 2012, 21:57

Beste Ruud,

Je bent opmerkzaam! Dit is inderdaad een omgebouwd blok van een AV42S. De koppeling is aangepast (linksdraaiend) en een andere ontstekingsnok. Zaterdag jl op de NVT te Woerden heb ik nog aan Peter Langemeijer ( werkte bij Kaptein ) gevraagd waarom dat randje bij de grondplaat op dit blokje ontbrak, maar daar was geen speciale reden voor. Ook niet om wel een randje aan de grondplaat te hebben. Het zijn denk ik de oudere modellen die geen randje hebben.
De uitlaat zal ongetwijfeld niet altijd op dit blokje gezeten hebben.
Het blokje is gereviseerd (krukas, zuiger, pakkingen enz. ). Zoals je gelezen hebt was de primaire spoel een probleempje. Nu start en rijdt hij als een zonnetje - top 50 km, wel op de Huret teller.

Vriendelijke groet, Joop

Plaats reactie