Expansie uitlaat.

Combinette
Berichten: 214
Lid geworden op: 03 jan 2012, 15:52
Locatie: Arendonk (B)

Expansie uitlaat.

Ongelezen bericht door Combinette » 15 nov 2012, 21:43

Hallo,

Op Internet worden er soms expansie uitlaten aangeboden voor mobylette, heeft iemand daar ervaring mee?
Bij bv puch, vespa en tomos was zo'n uitlaat best effectief,het scheelde toch ongeveer 10/15 km/u.
In combinatie met een 70 cc en grotere carburateur was het helemaal top natuurlijk! 8-)
Ik zie zo'n uitlaat echter nauwelijks onder een mobylette, hoe komt dat?
Iedereen hier wil eigenlijk net iets sneller dan standaard,dan is dit toch een mooie oplossing?

Groeten Roelant.

Gebruikersavatar
Adriaan
Berichten: 58
Lid geworden op: 05 jul 2012, 09:29
Locatie: Kapelle, Zeeland

Re: Expansie uitlaat.

Ongelezen bericht door Adriaan » 15 nov 2012, 23:37

Kan een mooie oplossing zijn, maar de aansluiting op het blok is anders, en houd ik liever van een wat zwaarder geluid dan zo'n race geluidje.

Gr. Adriaan

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6198
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Expansie uitlaat.

Ongelezen bericht door Franky » 16 nov 2012, 17:13

je zal wel weer (flink) wat verliezen in acceleratie. Op top zal er best wat bijkomen ja. Het is nooit een win win situatie bij een mobylette :P
Ik heb er verder geen ervaring mee.

Polle
Berichten: 2698
Lid geworden op: 14 feb 2010, 20:45
Locatie: Geel Belgie

Re: Expansie uitlaat.

Ongelezen bericht door Polle » 16 nov 2012, 20:39

Hallo Adriaan

Er zijn expansieuitlaten met een wartel voor av7 cilinder.
Ik heb er een zitten op mijn spr50.
Het maakt een ander geluid maar van trekkracht merk ik geen verschil de top licht misschien iets hoger.
Het is vooral bij de av10motorblokken dat het verschil maakt deze draaien tot 18000 tmp.
Hier krijg zeer hoge druk in de uitlaat en met een expansieuitlaat krijg je een soort tegendruk.
Dit in combinatie met een grote delhorto van 21mm.
dan haal je zonder problemen 100kmp.

Gr Polle

Combinette
Berichten: 214
Lid geworden op: 03 jan 2012, 15:52
Locatie: Arendonk (B)

Re: Expansie uitlaat.

Ongelezen bericht door Combinette » 17 nov 2012, 00:00

Polle schreef:Hallo Adriaan

Er zijn expansieuitlaten met een wartel voor av7 cilinder.
Ik heb er een zitten op mijn spr50.
Het maakt een ander geluid maar van trekkracht merk ik geen verschil de top licht misschien iets hoger.
Het is vooral bij de av10motorblokken dat het verschil maakt deze draaien tot 18000 tmp.
Hier krijg zeer hoge druk in de uitlaat en met een expansieuitlaat krijg je een soort tegendruk.
Dit in combinatie met een grote delhorto van 21mm.
dan haal je zonder problemen 100kmp.

Gr Polle
Hallo Polle,

Ik volg het even niet..... :oops:
Bij een motorblok denk ik enkel aan het carter met krukas, de carburateur, cilinder, koppeling en uitlaat horen daar niet bij.
Naar mijn idee zit er dus geen verschil (op korte of lange krukstangen na dan) geen verschil in motorblokken, de opbouw daarvan maakt het verschil.
Ervan uitgaande dat je het over 50 cc hebt zou je dus met een andere carb. en uitlaat een top van 100 km/u kunnen halen?
Ik denk wel dat het mogelijk is mits er diverse aanpassingen plaats vinden aan oa de cilinder, kop, koppeling (variateur) en zuiger (tandwielen)
Naar mijn idee werk je vanaf het motorblok en ga je door het verfijnen van alle onderdelen er een hoge snelheid uithalen, wat voor belang heeft een ander type motorblok?

Groeten,

Roelant.

Polle
Berichten: 2698
Lid geworden op: 14 feb 2010, 20:45
Locatie: Geel Belgie

Re: Expansie uitlaat.

Ongelezen bericht door Polle » 17 nov 2012, 07:29

Hallo Adriaan

Een av10 motorblok heeft een inlaatklep op het carter.
Dat maakt al een enom verschil.
Deze motorblokjes trekken veel sneller op.
Bij een klassieke carburator krijg je een terugslag van het gasmengsel dus er gaat een deel verloren dus minder energie.
Bij een inlaatklep blijft alles in het carter dus meer mengsel en meer energie.
Dit in combinatie met een cilinder met grote poorten en een grote carburator heb je heel snel een een hel snel motorblok.
Ik heb momenteel een bromfiets mbk staan met een av10 motorblok dit in combinatie met een vario rijd dit al behoorlijk snel en trekt op als een speer.
Dit is een standaard brmofiets.

Gr Polle

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6198
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Expansie uitlaat.

Ongelezen bericht door Franky » 17 nov 2012, 11:36

Polle schreef: Het maakt een ander geluid maar van trekkracht merk ik geen verschil de top licht misschien iets hoger.
Dat was die mobylette die je mee had naar Woerden of niet? Die had wel een beetje een acceleratie probleem toen. Zou mij niks verbazen als dat iets met die uitlaat te maken had. Of was er toen iets anders aan de hand?

Polle
Berichten: 2698
Lid geworden op: 14 feb 2010, 20:45
Locatie: Geel Belgie

Re: Expansie uitlaat.

Ongelezen bericht door Polle » 17 nov 2012, 13:56

Hallo Franky

Het luchtfilterhuis was losgekomen.
Nadien wwas het beter.
En ik ben ook niet van de lichtste persoon om verder te trekken.

Gr Polle

dialoco
Berichten: 10
Lid geworden op: 14 sep 2012, 10:56

Re: Expansie uitlaat.

Ongelezen bericht door dialoco » 26 nov 2012, 01:35

POLLE
ik ben ook een av10 aan het monteren omder mn moby,wat voor ontsteking heb jij er op??de mijn zit een punten ontsteking op...maar er komen 3 draden ipv 2,hij heeft gewoon 2 spoelen...zegt jou dat iets...ivm het aansluiten...het is bruin grijn en een gele...nu geel op bobine ,maar hij lijkt te stottren...miss heb je tips voor me...(setting 70cc delolorto 15 en sproeier 68)en wat voor aandrijfriem begruik jij voor de vario???welke lengte?

Polle
Berichten: 2698
Lid geworden op: 14 feb 2010, 20:45
Locatie: Geel Belgie

Re: Expansie uitlaat.

Ongelezen bericht door Polle » 26 nov 2012, 10:28

Hallo

Je moet er een ventico D24GTX opleggen.
Over de draad zal ik eens informeren.

Gr Polle

Plaats reactie