Verschillende maten kettingen + tandwielen uitlijnen

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6198
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Verschillende maten kettingen + tandwielen uitlijnen

Ongelezen bericht door Franky » 06 mar 2013, 21:35

Beste mensen,

Ik wil de ketting en tandwielen van mijn AV50s gaan vervangen. Dit omdat ik naar een andere tandwieloverbrenging overstap vanwege de plaatsing van een variateur. Nou vroeg ik mij af of er op die mobylettes een of andere afwijkende ketting op zit. De rede waarom ik dit af vraag is omdat mijn huidige ketting die ik ooit al eens vernieuwd is, zo'n kabaal maakt. Met name als ik gas geef vind ik mijn ketting erg luidruchtig. Dit terwijl de ketting en de tandwielen nog erg nieuw zijn.

Ik ben benieuwd wat jullie hier van weten :)
Laatst gewijzigd door Franky op 04 mei 2013, 14:41, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4574
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Verschillende maten kettingen

Ongelezen bericht door MobyJoost » 07 mar 2013, 00:52

Er moet een 415 ketting op en er is een groot verschil in kwaliteit. Ik zoek al lang naar een ketting van goede kwaliteit. De meeste moet je toch vaak spannen en dat is uiteindelijk niet zo goed voor je tandwielen. Een slechte ketting zal verder uitrekken, dan een goede. Dan kan een schakel te lang worden voor de tanden van het tandwiel. Misschien is dat de oorzaak van het rammelen van je ketting?

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6198
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Verschillende maten kettingen

Ongelezen bericht door Franky » 09 mar 2013, 15:22

Ik zal het eens bekijken :)

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6198
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Verschillende maten kettingen

Ongelezen bericht door Franky » 17 mar 2013, 16:04

Ik heb vandaag de ketting eens bekeken. De hartafstand van de kettingschakels is inderdaad groter dan de hartafstand van kettingtanden. Het viel me omdat ik halverwege het grote kettingwiel de ketting zo een paar milimeter van het tandwiel af kon trekken zonder dat het begin of het eind van ketting op het tandwiel verschoof. :shock: Daar zit dus de fout. Overduidelijk.

Dan blijf ik toch nog met wat vragen zitten. Zover ik weet heeft mijn ketting altijd die herrie gemaakt. Wat doet vermoeden dat er überhaupt een verkeerde ketting op lag. Is er een kettingmaat die verdacht veel lijkt op de gene die er op moet maar toch iets anders is?
Een andere vraag is hoe lang een ketting mee dient te gaan. Deze ketting heeft niet meer dan 8000km gereden. Lijkt me weinig.

De ketting zal vervangen worden. Inclusief de tandwielen want vanwege de ombouw naar variateur gingen die er ook al af.

Ik lees dat Joost al tijden opzoek is naar een goede ketting. Iemand een idee waar je die kan krijgen?

Polle
Berichten: 2698
Lid geworden op: 14 feb 2010, 20:45
Locatie: Geel Belgie

Re: Verschillende maten kettingen

Ongelezen bericht door Polle » 18 mar 2013, 18:09

Hallo Franky

Het probleem is dat een ketting van alle merken met de maat 415 nooit juist past op een origineel tandwiel van motobecane.
Ook al heeft die de maat 415
Je moet maar eens een nieuwe ketting op een nieuw tandwiel leggen en je zal merken dat deze niet helemaal juist passen.
Je moet op zoek naar de originele kettingen van mobylette deze passen perfect op de tandwielen en zijn van kwaliteit zeer goed.
Ik kan er nog aan geraken maar enkel de korte maat vroeger werd deze in drie lengtes verkocht.
Het probleem is dat ze erg prijzig zijn namelijk 36€ voor een ketting.
Misschien heeft vangestel er nog liggen.

Gr Polle

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6198
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Verschillende maten kettingen

Ongelezen bericht door Franky » 18 mar 2013, 20:12

En daar komt het aapje uit de mouw :shock:
Ik was er al bang voor :(

Wat bedoel je met de korte maat? Die past niet op mijn tandwielen?
Heeft de juiste maat ketting nog een naam? Of noem je hem de 415 mobylette ketting? Ik koop liever niet weer een verkeerde ;)
36,- voor een ketting. Als het maar de goede is vind ik dat geen probleem. Het is hobby. Dat mag af en toe wel wat kosten.

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Verschillende maten kettingen

Ongelezen bericht door Harrie » 18 mar 2013, 20:32

L.S.
Ik gebruik al jaren een standaard ketting(o.a Wippermann) en dat levert weinig problemen op; behalve .... ze worden niet verkocht met halve schakel.
Als je een nieuwe ketting oplegt dan past hij vrij aardig; tenminste als ik het achterwiel vrijwel geheel naar achteren schuif.
Na enige tijd komt er speling en dan ligt deze ketting te los. Een schakel verwijderen kan niet, want dat kan ik weer niet compenseren door het wiel naar voren te schuiven.
Ik vervang de ketting vaker dan het eigenlijk nodig is.
Harrie

Polle
Berichten: 2698
Lid geworden op: 14 feb 2010, 20:45
Locatie: Geel Belgie

Re: Verschillende maten kettingen

Ongelezen bericht door Polle » 18 mar 2013, 22:30

Hallo Franky

Tel het aantal schakels deze werd in drie lengtes verkocht naargelang de diameter van het achtertandwiel.
Ik kan enkel nog de korte krijgen.
Deze komen van de mbk fabriek in Frankrijk uit oude voorraad

Gr Polle

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Verschillende maten kettingen

Ongelezen bericht door Harrie » 18 mar 2013, 22:38

Beste Polle,
Je kunt kettingen toch langer maken? Van twee korte één lange maken?
Groet,
Harrie

Polle
Berichten: 2698
Lid geworden op: 14 feb 2010, 20:45
Locatie: Geel Belgie

Re: Verschillende maten kettingen

Ongelezen bericht door Polle » 19 mar 2013, 10:52

Hallo Harrie

Dit kan perfect maar 36€ x 2 is 72€ en dan heb je nog maar een ketting.
Het is natuurlijk wat je wil.

Gr Polle

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6198
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Verschillende maten kettingen

Ongelezen bericht door Franky » 19 mar 2013, 17:47

Dat wordt wel pijnlijk voor de portemonnee :shock:
Ik weet niet hoeveel schakels het gaan worden. Ik ga van een niet variateur over na een wel variateur.
Ik kan natuurlijk wel een redelijk schatting maken hoeveel het gaan worden. Maar ergens vermoed ik dat de ketting van een AV50vl niet tot de kleine kettingen gerekend wordt :(

Ik heb trouwens nieuwe tandwielen gekocht via scootbikeshop. Het is natuurlijk de vraag of die tandwielen ook nog deze vaag maat ketting nodig hebben....

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Verschillende maten kettingen

Ongelezen bericht door Harrie » 19 mar 2013, 19:18

Polle schreef:Hallo Harrie

Dit kan perfect maar 36€ x 2 is 72€ en dan heb je nog maar een ketting.
Het is natuurlijk wat je wil.

Gr Polle
Beste Polle,
Ik heb nog nooit 36 Euro voor een ketting betaald; bovendien gooi je de test van de tweede ketting niet weg, maar gebruik je die om andere kettingen mee te verlengen.
2 x 36 Euro is daarom wat overtrokken. 40 Euro is een beter inschatting. Het doet me denken aan het raadsel over de zwerver en de sigarettenpeukjes.
Van 6 peukjes kan hij 1 sigaret rollen. Hoeveel sigaretten kan de zwerver oproken als hij 27 peukjes vindt?
Harrie

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6198
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Verschillende maten kettingen

Ongelezen bericht door Franky » 17 apr 2013, 16:54

Even een oud topic weer tot leven wekken.
Ik kwam in mijn onderdelenbak nog een reststukje van mijn huidige ketting tegen. Deze heb ik voor de gein eens op de nieuwe tandwielen gelegd die ik van scootbikeshop heb gekocht. Dit lijkt gewoon te passen!

Als ik naar de website van scootbikeshop ga dan worden er kettingen aangeraden bij het tandwiel. Bijvoorbeeld de "CHAINE MOTEUR CYCLOMOTEUR MOBYLETTE IRIS 120 M STANDARD". Zegt mij verder niks :roll:

Hier is de link naar het gekochte tandwiel
http://www.scootbikeshop.com/transmissi ... -1018.html

Misschien zijn tegenwoordige motobecane onderdelen wel normaal? :roll:

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4574
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Verschillende maten kettingen

Ongelezen bericht door MobyJoost » 17 apr 2013, 17:03

De 415 ketting is al erg lang in gebruik en als het niet past, heb je: 1) de foute ketting of een versleten of heel slechte; 2) verkeerde of goedkope of versleten, slechte tandwielen, of een combinatie ervan. Originele onderdelen zijn schaars (tandwielen). de kwaliteit van her-fabricaties kan ver uiteen liggen, wat kwaliteit betreft.

AGB
Berichten: 2766
Lid geworden op: 01 mei 2011, 20:58
Woonplaats: de grens van overijssel

Re: Verschillende maten kettingen

Ongelezen bericht door AGB » 17 apr 2013, 17:32

Dan de ketting maar vervangen door een v snaar als er geen kettinen meer zijn voor de moby ?
Zo maar een idee

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4574
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Verschillende maten kettingen

Ongelezen bericht door MobyJoost » 17 apr 2013, 17:34

Nee hoor. te ingewikkeld en niet standaard, voor de liefhebber. Gewoon zorgen, dat je goede tandwielen koopt en een goede ketting. En dat is het avontuur van je hobby.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6198
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Verschillende maten kettingen

Ongelezen bericht door Franky » 17 apr 2013, 19:54

En niet alleen dat. V-snaren zijn niet zo goed in het overbrengen van koppel :P Je zal toch echt een tandriem nodig hebben.
Nee, ik blijf lekker bij de ketting :P

Lastig allemaal. Joost spreekt Polle weer een beetje tegen :P
Ik zal wel eens een ketting gaan kopen. Dan zien we wel weer.

Deze ketting klinkt wel als kwaliteit :)
http://www.scootbikeshop.com/transmissi ... p-242.html

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4574
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Verschillende maten kettingen

Ongelezen bericht door MobyJoost » 17 apr 2013, 21:32

Die kan je volgens mij in nederland ook wel krijgen.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6198
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Verschillende maten kettingen

Ongelezen bericht door Franky » 17 apr 2013, 21:45

Vast wel ja ;)
Ik ga nog wel een keertje over het internet struinen.
Ik ben nog bezig met een mogelijke order in Frankrijk. Misschien kan dit er wel bij.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6198
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Verschillende maten kettingen + tandwielen uitlijnen

Ongelezen bericht door Franky » 04 mei 2013, 14:45

Zo, ik ben aan de slag gegaan met de nieuwe ketting. Het is een hoge kwaliteit ketting geworden van plaatselijke scooterboer. Ik heb de nieuwe en de oude ketting met elkaar vergeleken op de nieuwe en oude tandwielen. Hieruit bleek dat de oude ketting wel iets opgerekt was. Ik heb verder geen rare dingen gezien in afwijkende tandwielmaten.

Nu zit ik met een ander probleem. Ik vind dat de nieuwe ketting niet lekker loopt. Hij maakt kabaal en mijn hele frame staat te trillen op frequentie van de ketting. Ik vermoed een uitlijningsprobleem. Hebben jullie daar iets slims voor? Het is op het oog niet te zien welke kant ik moet stellen.
De stelmogelijkheid die ik heb is het zijdelings verplaatsen van het achterwiel door middel van opvulringen. Scheefstand van het achterwiel lijkt onmogelijk want mijn achterwiel trekt altijd weer recht als ik de achterwiel moeren aandraai.

Edit:
Hoe krijgen jullie trouwens het 13 tandige voortandwiel gemonteerd? Ik kan de hendel op de snaarschijf niet meer over halen. Hij loopt tegen een aanslag aan. De aanslag heb ik nu als snelle oplossing even aan de kant gebogen. Het grote nadeel daarvan is dat als ik nu de hendel in fiets stand zet, de snaarschijf moet demonteren om hem weer in de motor stand te krijgen :?

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4574
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Verschillende maten kettingen + tandwielen uitlijnen

Ongelezen bericht door MobyJoost » 04 mei 2013, 15:35

Op deze foto, zie je de achterkant van de snaarschijf. http://www.lesolex.com/catalogue_detail ... ece_id=655
Is het het pennetje, waar het veertje aan vast zit, dat tegen die op gepunt-laste behuizing stuit? Dan moet je die inderdaad verbuigen, want dat hoort niet. Of is het iets anders?

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6198
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Verschillende maten kettingen + tandwielen uitlijnen

Ongelezen bericht door Franky » 04 mei 2013, 16:39

Het is inderdaad het pennetje dat aan de veer trekt. Het komt echter niet tegen de gepuntlaste behuizing aan. Het komt tegen dat metalen plaatje dat om de veer heen zit aan. De functie van de plaatje is een soort van aanslag ofzo? Het is mij niet helemaal duidelijk wat het moet doen. Ik heb dat plaatje verbogen zodat de pin onder de plaat door loopt. Maar daardoor zit de veer nu ook scheef.

peterl
Berichten: 265
Lid geworden op: 22 aug 2011, 00:53

Re: Verschillende maten kettingen + tandwielen uitlijnen

Ongelezen bericht door peterl » 04 mei 2013, 17:28

De vergrendelingssleutel is er in 3 maten en wel voor kettingtandwielen met 11 ,12 en 13 tanden. Alleen het tandwiel vervangen heeft dus geen zin.
Voortandwiel , ketting en achterkettingwiel horen bij elkaar en lopen op elkaar in. je bent nu bezich met kettingwielen met "kromme" tanden en deze lopen geforceerd in, vandaar het geluid en de extra slijtage. Altijd moet je dit als set vervangen.

PeterL

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6198
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Verschillende maten kettingen + tandwielen uitlijnen

Ongelezen bericht door Franky » 04 mei 2013, 17:33

Oké :| Dat is balen met die vergrendeling. Waar kan je die verschillende type vergrendeling nog krijgen? Dit is nieuw voor mij.

Ik heb reeds de gehele set vervangen. Beiden tandwielen en ketting zijn gloednieuw en hebben nog geen meter gereden ;) Dus dat verklaart de herrie niet.

Ik denk dat ik maar eens ga proberen de uitlijning te controleren door middel van een recht stuk materiaal (liniaal ofzoiets). Daarvoor moet de ketting er weer af. Dat moet dan maar. De uitlijning van het kleine tandwiel zou ik aan de hand van de snaarschijf moeten kunnen achterhalen.

Ik ben overigens net tot mijn grote verschrikking achter gekomen dat het voortandwiel dat ik eraf gehaald heb maar 11 tanden heeft :shock: :shock: Volgens mij is het raadsel waarom mijn brommer zoveel moeite had met 45km/h rijden bij deze opgelost. :shock: :shock:

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6198
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Verschillende maten kettingen + tandwielen uitlijnen

Ongelezen bericht door Franky » 04 mei 2013, 17:46

Ik begrijp ondertussen ook waar het mistereuse plaatje voor bedoeld is wat ik nu maar weggebogen heb.
Afbeelding
Het plaatje zit om de veer heen en begrensd de maximale slag van de veer. Als het maximum bereikt is dan moet de hele arm die het tandwiel vast houdt mee bewegen. Zo ben je er van verzekerd dat als je de hendel over haalt op je snaarschijf daadwerkelijk het tandwiel vast (of juist niet vast) wordt gehouden en dat je niet alleen de veer opgerekt hebt. Het is mogelijk dat dit plaatje per tandwiel anders moet zijn aangezien met een groter tandwiel de veer verder opgerekt dient te worden.

JEMIG :shock: Weer wat geleerd...

Als de variatie in de vergrendeling enkel in dat plaatje zit, dan kan dit nog wel eens eenvoudig na te maken zijn. Als het plaatje ook enkel een vlak plaatjes is.....

Plaats reactie