carburateur eeg 1968

Han1946
Berichten: 15
Lid geworden op: 17 nov 2012, 20:05

carburateur eeg 1968

Ongelezen bericht door Han1946 » 12 mar 2013, 21:22

Hallo
de carburateur van mijn eeg 1968 lekt en ik kan eigelijk niet zien waat het vandaan komt maar het schroefdraad van de gasschuif is ook dol. Ik zou eigelijk wel een andere willen. Is daar nog aan te komen?
Weet iemand goede raad?
groeten
Han

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4574
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: carburateur eeg 1968

Ongelezen bericht door MobyJoost » 13 mar 2013, 00:19

Er is vast nog wel iemand met een gebruikte op de plank. Ik neem aan, dat het een 8,7 mm is?

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: carburateur eeg 1968

Ongelezen bericht door Harrie » 13 mar 2013, 00:24

Beste Han,
De schroefdraad van de gasschuif is dol? Je bedoelt de schroefdraad waarmee het gasschuifdeksel vast zit?
Je kunt misschien een andere draad in tappen of het huis vervangen. Welk type carburateur is het?
Standaard zit er een dikke Gurtner Ar87 op met een K80 sproeier. Dat lekken kan verschillende oorzaken hebben.
Lekke vlotter, verkeerd gemonteerde vlotter, versleten vlotterdeksel, beschadigde plaatpakking vlotterkamer.
Dit type carburateur tref je op de gemiddelde beurs wel aan en een dergelijk huis heb ik hier nog wel liggen.
Geef dus type op. Ik zie dat Joost tegelijkertijd bezig is geweest!
Harrie

Han1946
Berichten: 15
Lid geworden op: 17 nov 2012, 20:05

Re: carburateur eeg 1968

Ongelezen bericht door Han1946 » 14 mar 2013, 13:14

hallo Harrie
Ik weet niet wat het type is.
Op het huis staat Gurtner en als ik het zwarte luchtfilterdeksel eraf haal staat er een 4 en daaronder 8423
Ik heb de carburateur eraf gehad en de flotter is niet lek en is goed gemonteerd.
groeten
Han

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4574
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: carburateur eeg 1968

Ongelezen bericht door MobyJoost » 14 mar 2013, 13:29

Staat er geen code op het vlotterhuis?

GROENEKAN
Berichten: 3767
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: carburateur eeg 1968

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 14 mar 2013, 15:31

staat vermoedelijk op de buitenkant onderzijde vlotterkamer.

Han1946
Berichten: 15
Lid geworden op: 17 nov 2012, 20:05

Re: carburateur eeg 1968

Ongelezen bericht door Han1946 » 14 mar 2013, 21:48

GROENEKAN schreef:staat vermoedelijk op de buitenkant onderzijde vlotterkamer.
Hallo Joost en groenekan
Ik kan het niet goed lezen maar volgens mij staat er op het vlotterhuis;

ar287 672
c1 67

kam dat kloppen?

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2404
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: carburateur eeg 1968

Ongelezen bericht door ruudk » 14 mar 2013, 22:02

Dat zal inderdaad de 'dikke' (dus met plastic luchfilterhuis i.p.v. bakelieten) 8,7mm zijn.
Is nog goed aan te komen (omdat je schrijft dat je het liefst een andere carburateur wilt), maar je kan hem ook best zelf opknappen.
Meestal lekt het bij het vlotterhuis: is vlotter echt niet lek? (Even schudden en luisteren of er ook benzine inzit, die lekjes kunnen zo klein zijn dat je ze nauwelijks ziet).
Punt van de naald omhoog? Pakking even controleren, rode fiberring bij moertje, moertje vastdraaien maar niet te vast!
Ruud

Polle
Berichten: 2698
Lid geworden op: 14 feb 2010, 20:45
Locatie: Geel Belgie

Re: carburateur eeg 1968

Ongelezen bericht door Polle » 15 mar 2013, 15:05

Als de punt van de vlotter versleten is sluit hij ook niet meer af.
Steek er een nieuwe in kost 3.50€

Gr Polle

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4574
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: carburateur eeg 1968

Ongelezen bericht door MobyJoost » 15 mar 2013, 17:53

Een lekke vlotter kan je makkelijker testen, door hem in warm water onder te dompelen. Niet kokend, handwarm is goed. Is 'ie lek, dan zie je belletjes.

Han1946
Berichten: 15
Lid geworden op: 17 nov 2012, 20:05

Re: carburateur eeg 1968

Ongelezen bericht door Han1946 » 15 mar 2013, 20:42

MobyJoost schreef:Een lekke vlotter kan je makkelijker testen, door hem in warm water onder te dompelen. Niet kokend, handwarm is goed. Is 'ie lek, dan zie je belletjes.
hoi allemaal
nee het flotter is niet lek.
maar ik heb wel het draad van het gasschuifhuis opnieuw getapt en nu kan ik de deksel weer goed vastzetten en dat lijkt te helpen.
Ik heb nog andere vraag: in het huis van de gasschuif zit nog een onderdeel dat met een kabel naar de gashandel gaat, wat heeft die voor een functie en hoe moet ik die afstellen?
Vast bedankt
Han

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4574
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: carburateur eeg 1968

Ongelezen bericht door MobyJoost » 15 mar 2013, 21:51

Uit je gashandle komen twee kabels.Eén naar de gasschuif en één naar de decompressieklep op de cylinderkop. Naast je gasschuif zit, in de carburateur een kleine koperen plunjer, waarvan de kabel naar een klein handeltje bij het linker handvat gaat. Het lijkt erop, dat iemand de kabels heeft verwisseld.

Wijnand
Berichten: 198
Lid geworden op: 07 mar 2011, 15:10
Woonplaats: Drechterland
Locatie: West Friesland

Re: carburateur eeg 1968

Ongelezen bericht door Wijnand » 16 mar 2013, 11:59

Toen ik mijn AV85 kocht waren die twee kabels ook ondersom aangesloten; ik kwam daar onlangs pas achter nadat ik over een onderdelenboekje
beschikte. Ik wist niet beter dan dat dit zo hoorde. Ik zal dat binnenkort aanpassen.
Groet Wijnand.

Han1946
Berichten: 15
Lid geworden op: 17 nov 2012, 20:05

Re: carburateur eeg 1968

Ongelezen bericht door Han1946 » 16 mar 2013, 16:56

MobyJoost schreef:Uit je gashandle komen twee kabels.Eén naar de gasschuif en één naar de decompressieklep op de cylinderkop. Naast je gasschuif zit, in de carburateur een kleine koperen plunjer, waarvan de kabel naar een klein handeltje bij het linker handvat gaat. Het lijkt erop, dat iemand de kabels heeft verwisseld.
Hoi Joost.
Bij mij zit aan de linker zijde van het stuur een klein handeltje met daaraan de kabel die naar de decompressieklep op de cylinderkop gaat.
Op de rechterkant van het stuur 3 kabels, 1 naar de voorhandrem 1 naar de gasschuif en 1 naar de koperen plunjer. Volgens jouw uitleg moet dat dus niet en moet de plunjer aangesloten worden op het kleine handeltje aan de linker zijde van het stuur. Waar dient de plunjer voor?
Vriendelijke groet
Han

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4574
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: carburateur eeg 1968

Ongelezen bericht door MobyJoost » 16 mar 2013, 17:20

De plunjer is de choke. Of eigenlijk een verrijk-plunjer. Een echte choke (to choke= afknijpen, wurgen) sluit de luchttoevoer door de carburateur gedeeltelijk af, waardoor de lucht, die aangezogen wordt, door de motor, meer brandstof bevat. Een Dell'Orto SHA carburateur werkt met dat systeem. Nadeel is, dat het mengsel wel rijker is en dus makkelijker ontbrand, maar dat er veel minder van dit mengsel aangezogen wordt. De plunjer van de Gürtner carburateur opent, als hij omhoog getrokken wordt, een extra brandstof kanaal, waardoor er meer brandstof in de aangezogen lucht wordt gemengd, zonder de luchtstroom af te knijpen. Hierdoor zal een Mobylette, die met een Gürtner in één trap start, ook koud, dat niet doen, nadat er een Dell'Orto op gemonteerd is. Monteer de kabel van de choke plunjer met genoeg speling. Hij moet goed sluiten en niet, als het stuur gedraaid wordt bijvoorbeeld, omhoog getrokken worden, waardoor de motor verzuipt.

Han1946
Berichten: 15
Lid geworden op: 17 nov 2012, 20:05

Re: carburateur eeg 1968

Ongelezen bericht door Han1946 » 17 mar 2013, 22:31

MobyJoost schreef:De plunjer is de choke. Of eigenlijk een verrijk-plunjer. Een echte choke (to choke= afknijpen, wurgen) sluit de luchttoevoer door de carburateur gedeeltelijk af, waardoor de lucht, die aangezogen wordt, door de motor, meer brandstof bevat. Een Dell'Orto SHA carburateur werkt met dat systeem. Nadeel is, dat het mengsel wel rijker is en dus makkelijker ontbrand, maar dat er veel minder van dit mengsel aangezogen wordt. De plunjer van de Gürtner carburateur opent, als hij omhoog getrokken wordt, een extra brandstof kanaal, waardoor er meer brandstof in de aangezogen lucht wordt gemengd, zonder de luchtstroom af te knijpen. Hierdoor zal een Mobylette, die met een Gürtner in één trap start, ook koud, dat niet doen, nadat er een Dell'Orto op gemonteerd is. Monteer de kabel van de choke plunjer met genoeg speling. Hij moet goed sluiten en niet, als het stuur gedraaid wordt bijvoorbeeld, omhoog getrokken worden, waardoor de motor verzuipt.
Hoi Joost, sorry maar ik wil voor de zekerheid nog even vragen; dus de plunjer moet aangesloten worden op het hendeltje aan de linker kant van het stuur en de decompressie op wat vrijkomt in de gasthandel ?
wanneer gaat de decompressie dan in werking ? als je de gashandel helemaal dichtdraait?
groeten
Han

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4574
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: carburateur eeg 1968

Ongelezen bericht door MobyJoost » 17 mar 2013, 22:49

Je kan de gashandle terugdraaien, waardoor, via een vernuftig systeem de klep open gaat. Je draait dus de gashandle helemaal terug, dus verder, dan wanneer de motor stationair loopt, dan trap je de motor aan, zodra de motor ploft (door de compressie heen), geef je gas, als normaal, terwijl je het handeltje links (choke) af en toe heel kort intrekt. Die plunjer-choke werkt zo goed, dat je je motor ook snel kan verzuipen.

Han1946
Berichten: 15
Lid geworden op: 17 nov 2012, 20:05

Re: carburateur eeg 1968

Ongelezen bericht door Han1946 » 17 mar 2013, 23:50

MobyJoost schreef:Je kan de gashandle terugdraaien, waardoor, via een vernuftig systeem de klep open gaat. Je draait dus de gashandle helemaal terug, dus verder, dan wanneer de motor stationair loopt, dan trap je de motor aan, zodra de motor ploft (door de compressie heen), geef je gas, als normaal, terwijl je het handeltje links (choke) af en toe heel kort intrekt. Die plunjer-choke werkt zo goed, dat je je motor ook snel kan verzuipen.
Dank je wel Joost je hebt me prima op weg geholpen, ik ga van de week meteen aan de slag.
Ikheb ook een nieuw pakkingsetje besteld want helaas lekt de carburateur nog steeds benzine.
Groeten
Han

Han1946
Berichten: 15
Lid geworden op: 17 nov 2012, 20:05

Re: carburateur eeg 1968

Ongelezen bericht door Han1946 » 19 mar 2013, 15:50

Han1946 schreef:
MobyJoost schreef:Je kan de gashandle terugdraaien, waardoor, via een vernuftig systeem de klep open gaat. Je draait dus de gashandle helemaal terug, dus verder, dan wanneer de motor stationair loopt, dan trap je de motor aan, zodra de motor ploft (door de compressie heen), geef je gas, als normaal, terwijl je het handeltje links (choke) af en toe heel kort intrekt. Die plunjer-choke werkt zo goed, dat je je motor ook snel kan verzuipen.
Dank je wel Joost je hebt me prima op weg geholpen, ik ga van de week meteen aan de slag.
Ikheb ook een nieuw pakkingsetje besteld want helaas lekt de carburateur nog steeds benzine.
Groeten
Han
Ikheb echter nog een vraagje over de Gurtner carburateur. De grote zwarte luchtfilterkap zit met een klemdraad aan beide zijden van de carburateur in een gaatje gestoken. Het linker gaatje is inwendig verbonden met de carburateur. Uit dat gaatje lekt benzine, zou dat de naald van de vlotter kunnen zijn die niet meer goed afsluit of is het iets anders?
groeten

Han1946
Berichten: 15
Lid geworden op: 17 nov 2012, 20:05

Re: carburateur eeg 1968

Ongelezen bericht door Han1946 » 23 mar 2013, 12:44

Hoi Joost
Ik heb de vlotter vernieuwd alsmede de pakking maar helaas nog lekkage uit het gaatje waar de klemveer in zit van de kap.

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4574
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: carburateur eeg 1968

Ongelezen bericht door MobyJoost » 23 mar 2013, 14:30

Misschien staat de vlotter te hoog. Als je een kunststof vlotter hebt, kan je de naald verschuiven in het drijflichaam. Het onderste stuk van de naald moet 9mm uit de onderkant van het drijflichaam steken. Doe dit wel voorzichtig, zodat je de punt van de naald niet beschadigd, of de naald verbuigt.

Fried
Berichten: 1
Lid geworden op: 24 sep 2013, 18:20

Re: carburateur eeg 1968

Ongelezen bericht door Fried » 24 sep 2013, 20:50

Wie weet hoe de plunjerchoke w
    erkt en aangesloten moet worden?
    Kan dit met een gewoon gaskabeltje of echt een speciale plunjerkabel?
    Waar kan evt zo,n plunjerkabel kopen?
    Onze moby start vlot,en verzuipt direct daarna.
    Fried.

    GROENEKAN
    Berichten: 3767
    Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
    Locatie: GROENEKAN

    Re: carburateur eeg 1968

    Ongelezen bericht door GROENEKAN » 24 sep 2013, 21:02

    Kan en moet gewoon met universele gaskabel.

    Succes en groet, Joop

    NB bij iedere bromfietszaak te kopen.

    Gebruikersavatar
    MobyJoost
    Berichten: 4574
    Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
    Locatie: Rotterdam

    Re: carburateur eeg 1968

    Ongelezen bericht door MobyJoost » 24 sep 2013, 21:04

    De choke plunjer kan je bedienen met een gewone gaskabel. Doordat je de plunjer omhoogtrekt, open je een kanaal, waardoor er extra benzine toegevoegd wordt aan het mengsel. Ook al heb je nog geen kabel, wel gewoon de plunjer in de carburateur stoppen, met het veertje erboven.

    Plaats reactie