carburateur eeg 1968
carburateur eeg 1968
Hallo
de carburateur van mijn eeg 1968 lekt en ik kan eigelijk niet zien waat het vandaan komt maar het schroefdraad van de gasschuif is ook dol. Ik zou eigelijk wel een andere willen. Is daar nog aan te komen?
Weet iemand goede raad?
groeten
Han
de carburateur van mijn eeg 1968 lekt en ik kan eigelijk niet zien waat het vandaan komt maar het schroefdraad van de gasschuif is ook dol. Ik zou eigelijk wel een andere willen. Is daar nog aan te komen?
Weet iemand goede raad?
groeten
Han
Re: carburateur eeg 1968
Er is vast nog wel iemand met een gebruikte op de plank. Ik neem aan, dat het een 8,7 mm is?
Re: carburateur eeg 1968
Beste Han,
De schroefdraad van de gasschuif is dol? Je bedoelt de schroefdraad waarmee het gasschuifdeksel vast zit?
Je kunt misschien een andere draad in tappen of het huis vervangen. Welk type carburateur is het?
Standaard zit er een dikke Gurtner Ar87 op met een K80 sproeier. Dat lekken kan verschillende oorzaken hebben.
Lekke vlotter, verkeerd gemonteerde vlotter, versleten vlotterdeksel, beschadigde plaatpakking vlotterkamer.
Dit type carburateur tref je op de gemiddelde beurs wel aan en een dergelijk huis heb ik hier nog wel liggen.
Geef dus type op. Ik zie dat Joost tegelijkertijd bezig is geweest!
Harrie
De schroefdraad van de gasschuif is dol? Je bedoelt de schroefdraad waarmee het gasschuifdeksel vast zit?
Je kunt misschien een andere draad in tappen of het huis vervangen. Welk type carburateur is het?
Standaard zit er een dikke Gurtner Ar87 op met een K80 sproeier. Dat lekken kan verschillende oorzaken hebben.
Lekke vlotter, verkeerd gemonteerde vlotter, versleten vlotterdeksel, beschadigde plaatpakking vlotterkamer.
Dit type carburateur tref je op de gemiddelde beurs wel aan en een dergelijk huis heb ik hier nog wel liggen.
Geef dus type op. Ik zie dat Joost tegelijkertijd bezig is geweest!
Harrie
Re: carburateur eeg 1968
hallo Harrie
Ik weet niet wat het type is.
Op het huis staat Gurtner en als ik het zwarte luchtfilterdeksel eraf haal staat er een 4 en daaronder 8423
Ik heb de carburateur eraf gehad en de flotter is niet lek en is goed gemonteerd.
groeten
Han
Ik weet niet wat het type is.
Op het huis staat Gurtner en als ik het zwarte luchtfilterdeksel eraf haal staat er een 4 en daaronder 8423
Ik heb de carburateur eraf gehad en de flotter is niet lek en is goed gemonteerd.
groeten
Han
Re: carburateur eeg 1968
Staat er geen code op het vlotterhuis?
Re: carburateur eeg 1968
staat vermoedelijk op de buitenkant onderzijde vlotterkamer.
Re: carburateur eeg 1968
Hallo Joost en groenekanGROENEKAN schreef:staat vermoedelijk op de buitenkant onderzijde vlotterkamer.
Ik kan het niet goed lezen maar volgens mij staat er op het vlotterhuis;
ar287 672
c1 67
kam dat kloppen?
Re: carburateur eeg 1968
Dat zal inderdaad de 'dikke' (dus met plastic luchfilterhuis i.p.v. bakelieten) 8,7mm zijn.
Is nog goed aan te komen (omdat je schrijft dat je het liefst een andere carburateur wilt), maar je kan hem ook best zelf opknappen.
Meestal lekt het bij het vlotterhuis: is vlotter echt niet lek? (Even schudden en luisteren of er ook benzine inzit, die lekjes kunnen zo klein zijn dat je ze nauwelijks ziet).
Punt van de naald omhoog? Pakking even controleren, rode fiberring bij moertje, moertje vastdraaien maar niet te vast!
Ruud
Is nog goed aan te komen (omdat je schrijft dat je het liefst een andere carburateur wilt), maar je kan hem ook best zelf opknappen.
Meestal lekt het bij het vlotterhuis: is vlotter echt niet lek? (Even schudden en luisteren of er ook benzine inzit, die lekjes kunnen zo klein zijn dat je ze nauwelijks ziet).
Punt van de naald omhoog? Pakking even controleren, rode fiberring bij moertje, moertje vastdraaien maar niet te vast!
Ruud
Re: carburateur eeg 1968
Als de punt van de vlotter versleten is sluit hij ook niet meer af.
Steek er een nieuwe in kost 3.50€
Gr Polle
Steek er een nieuwe in kost 3.50€
Gr Polle
Re: carburateur eeg 1968
Een lekke vlotter kan je makkelijker testen, door hem in warm water onder te dompelen. Niet kokend, handwarm is goed. Is 'ie lek, dan zie je belletjes.
Re: carburateur eeg 1968
hoi allemaalMobyJoost schreef:Een lekke vlotter kan je makkelijker testen, door hem in warm water onder te dompelen. Niet kokend, handwarm is goed. Is 'ie lek, dan zie je belletjes.
nee het flotter is niet lek.
maar ik heb wel het draad van het gasschuifhuis opnieuw getapt en nu kan ik de deksel weer goed vastzetten en dat lijkt te helpen.
Ik heb nog andere vraag: in het huis van de gasschuif zit nog een onderdeel dat met een kabel naar de gashandel gaat, wat heeft die voor een functie en hoe moet ik die afstellen?
Vast bedankt
Han
Re: carburateur eeg 1968
Uit je gashandle komen twee kabels.Eén naar de gasschuif en één naar de decompressieklep op de cylinderkop. Naast je gasschuif zit, in de carburateur een kleine koperen plunjer, waarvan de kabel naar een klein handeltje bij het linker handvat gaat. Het lijkt erop, dat iemand de kabels heeft verwisseld.
-
- Berichten: 198
- Lid geworden op: 07 mar 2011, 15:10
- Woonplaats: Drechterland
- Locatie: West Friesland
Re: carburateur eeg 1968
Toen ik mijn AV85 kocht waren die twee kabels ook ondersom aangesloten; ik kwam daar onlangs pas achter nadat ik over een onderdelenboekje
beschikte. Ik wist niet beter dan dat dit zo hoorde. Ik zal dat binnenkort aanpassen.
Groet Wijnand.
beschikte. Ik wist niet beter dan dat dit zo hoorde. Ik zal dat binnenkort aanpassen.
Groet Wijnand.
Re: carburateur eeg 1968
Hoi Joost.MobyJoost schreef:Uit je gashandle komen twee kabels.Eén naar de gasschuif en één naar de decompressieklep op de cylinderkop. Naast je gasschuif zit, in de carburateur een kleine koperen plunjer, waarvan de kabel naar een klein handeltje bij het linker handvat gaat. Het lijkt erop, dat iemand de kabels heeft verwisseld.
Bij mij zit aan de linker zijde van het stuur een klein handeltje met daaraan de kabel die naar de decompressieklep op de cylinderkop gaat.
Op de rechterkant van het stuur 3 kabels, 1 naar de voorhandrem 1 naar de gasschuif en 1 naar de koperen plunjer. Volgens jouw uitleg moet dat dus niet en moet de plunjer aangesloten worden op het kleine handeltje aan de linker zijde van het stuur. Waar dient de plunjer voor?
Vriendelijke groet
Han
Re: carburateur eeg 1968
De plunjer is de choke. Of eigenlijk een verrijk-plunjer. Een echte choke (to choke= afknijpen, wurgen) sluit de luchttoevoer door de carburateur gedeeltelijk af, waardoor de lucht, die aangezogen wordt, door de motor, meer brandstof bevat. Een Dell'Orto SHA carburateur werkt met dat systeem. Nadeel is, dat het mengsel wel rijker is en dus makkelijker ontbrand, maar dat er veel minder van dit mengsel aangezogen wordt. De plunjer van de Gürtner carburateur opent, als hij omhoog getrokken wordt, een extra brandstof kanaal, waardoor er meer brandstof in de aangezogen lucht wordt gemengd, zonder de luchtstroom af te knijpen. Hierdoor zal een Mobylette, die met een Gürtner in één trap start, ook koud, dat niet doen, nadat er een Dell'Orto op gemonteerd is. Monteer de kabel van de choke plunjer met genoeg speling. Hij moet goed sluiten en niet, als het stuur gedraaid wordt bijvoorbeeld, omhoog getrokken worden, waardoor de motor verzuipt.
Re: carburateur eeg 1968
Hoi Joost, sorry maar ik wil voor de zekerheid nog even vragen; dus de plunjer moet aangesloten worden op het hendeltje aan de linker kant van het stuur en de decompressie op wat vrijkomt in de gasthandel ?MobyJoost schreef:De plunjer is de choke. Of eigenlijk een verrijk-plunjer. Een echte choke (to choke= afknijpen, wurgen) sluit de luchttoevoer door de carburateur gedeeltelijk af, waardoor de lucht, die aangezogen wordt, door de motor, meer brandstof bevat. Een Dell'Orto SHA carburateur werkt met dat systeem. Nadeel is, dat het mengsel wel rijker is en dus makkelijker ontbrand, maar dat er veel minder van dit mengsel aangezogen wordt. De plunjer van de Gürtner carburateur opent, als hij omhoog getrokken wordt, een extra brandstof kanaal, waardoor er meer brandstof in de aangezogen lucht wordt gemengd, zonder de luchtstroom af te knijpen. Hierdoor zal een Mobylette, die met een Gürtner in één trap start, ook koud, dat niet doen, nadat er een Dell'Orto op gemonteerd is. Monteer de kabel van de choke plunjer met genoeg speling. Hij moet goed sluiten en niet, als het stuur gedraaid wordt bijvoorbeeld, omhoog getrokken worden, waardoor de motor verzuipt.
wanneer gaat de decompressie dan in werking ? als je de gashandel helemaal dichtdraait?
groeten
Han
Re: carburateur eeg 1968
Je kan de gashandle terugdraaien, waardoor, via een vernuftig systeem de klep open gaat. Je draait dus de gashandle helemaal terug, dus verder, dan wanneer de motor stationair loopt, dan trap je de motor aan, zodra de motor ploft (door de compressie heen), geef je gas, als normaal, terwijl je het handeltje links (choke) af en toe heel kort intrekt. Die plunjer-choke werkt zo goed, dat je je motor ook snel kan verzuipen.
Re: carburateur eeg 1968
Dank je wel Joost je hebt me prima op weg geholpen, ik ga van de week meteen aan de slag.MobyJoost schreef:Je kan de gashandle terugdraaien, waardoor, via een vernuftig systeem de klep open gaat. Je draait dus de gashandle helemaal terug, dus verder, dan wanneer de motor stationair loopt, dan trap je de motor aan, zodra de motor ploft (door de compressie heen), geef je gas, als normaal, terwijl je het handeltje links (choke) af en toe heel kort intrekt. Die plunjer-choke werkt zo goed, dat je je motor ook snel kan verzuipen.
Ikheb ook een nieuw pakkingsetje besteld want helaas lekt de carburateur nog steeds benzine.
Groeten
Han
Re: carburateur eeg 1968
Ikheb echter nog een vraagje over de Gurtner carburateur. De grote zwarte luchtfilterkap zit met een klemdraad aan beide zijden van de carburateur in een gaatje gestoken. Het linker gaatje is inwendig verbonden met de carburateur. Uit dat gaatje lekt benzine, zou dat de naald van de vlotter kunnen zijn die niet meer goed afsluit of is het iets anders?Han1946 schreef:Dank je wel Joost je hebt me prima op weg geholpen, ik ga van de week meteen aan de slag.MobyJoost schreef:Je kan de gashandle terugdraaien, waardoor, via een vernuftig systeem de klep open gaat. Je draait dus de gashandle helemaal terug, dus verder, dan wanneer de motor stationair loopt, dan trap je de motor aan, zodra de motor ploft (door de compressie heen), geef je gas, als normaal, terwijl je het handeltje links (choke) af en toe heel kort intrekt. Die plunjer-choke werkt zo goed, dat je je motor ook snel kan verzuipen.
Ikheb ook een nieuw pakkingsetje besteld want helaas lekt de carburateur nog steeds benzine.
Groeten
Han
groeten
Re: carburateur eeg 1968
Hoi Joost
Ik heb de vlotter vernieuwd alsmede de pakking maar helaas nog lekkage uit het gaatje waar de klemveer in zit van de kap.
Ik heb de vlotter vernieuwd alsmede de pakking maar helaas nog lekkage uit het gaatje waar de klemveer in zit van de kap.
Re: carburateur eeg 1968
Misschien staat de vlotter te hoog. Als je een kunststof vlotter hebt, kan je de naald verschuiven in het drijflichaam. Het onderste stuk van de naald moet 9mm uit de onderkant van het drijflichaam steken. Doe dit wel voorzichtig, zodat je de punt van de naald niet beschadigd, of de naald verbuigt.
Re: carburateur eeg 1968
Wie weet hoe de plunjerchoke w
Kan dit met een gewoon gaskabeltje of echt een speciale plunjerkabel?
Waar kan evt zo,n plunjerkabel kopen?
Onze moby start vlot,en verzuipt direct daarna.
Fried.
Kan dit met een gewoon gaskabeltje of echt een speciale plunjerkabel?
Waar kan evt zo,n plunjerkabel kopen?
Onze moby start vlot,en verzuipt direct daarna.
Fried.
Re: carburateur eeg 1968
Kan en moet gewoon met universele gaskabel.
Succes en groet, Joop
NB bij iedere bromfietszaak te kopen.
Succes en groet, Joop
NB bij iedere bromfietszaak te kopen.
Re: carburateur eeg 1968
De choke plunjer kan je bedienen met een gewone gaskabel. Doordat je de plunjer omhoogtrekt, open je een kanaal, waardoor er extra benzine toegevoegd wordt aan het mengsel. Ook al heb je nog geen kabel, wel gewoon de plunjer in de carburateur stoppen, met het veertje erboven.