Wat me opviel dat er veschil is in de diameter van de krukassen en de lagers hiervoor.
De AV3 heeft b.v. 6302 lagers 15X42X13.
Keerringen voor deze zijn de 15X21X4
Andere krukassen zijn 16mm.
De lagers hiervoor de 6302QR 16X42X13
Nu worden overal de keerringen voor de 16mm lagers aangeboden als de 15X21X4
Moet dit niet 16X21X4 zijn?
Als ik kijk in de prijscourant:
viewtopic.php?f=9&t=69&start=0
Worden er wel 2 verschillende lagers genoemd.
99.000.40 en de 99.000.41
Maar niet 2 verschillende keerringen. Enkel de 44.232.01
Heeft iemand hier ervaring mee?
Lagers en keerringen
Re: Lagers en keerringen
De AV7 motoren werden eerst geleverd met een krukas, die over de gehele lengte 15 mm dik was. Dat betekende, dat het lager van 15mm binnendiameter over de gehele lengte geschoven moest worden, met de kans, dat het lager halverwege de krukas zover afkoelde, dat het vast kwam te zitten. Door nu alleen het laatste gedeelte (bij de krukwang) 16 mm te maken, voor lagers met een 16mm binnendiameter, kon het lager in een oogwenk tot aan de verdikking geschoven worden en er dus veel meer tijd was, om het lager op de juiste plek te krijgen, voordat het vastkromp. Produktie- en onderhouds-technisch een zeer slimme keuze.
Laatst gewijzigd door MobyJoost op 16 mei 2013, 21:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Lagers en keerringen
Helemaal duidelijk.
Dus dan is de keerring nog gewoon de 15-21-4.
De borst van 16mm zit dus alleen op de plaats van het lager.
Bedankt voor het antwoorden op mijn vraag.
Dus dan is de keerring nog gewoon de 15-21-4.
De borst van 16mm zit dus alleen op de plaats van het lager.
Bedankt voor het antwoorden op mijn vraag.
Re: Lagers en keerringen
Ik vond dat ook interessant om te lezen, Joost!
Ruud
Ruud