Trillingen in motorblok verhelpen

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6212
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Trillingen in motorblok verhelpen

Ongelezen bericht door Franky » 08 jun 2013, 16:55

Al sinds dat ik met mijn brommer bezig ben heb ik last van een eigen frequentie in het motorblok. Deze vindt plaats op een bepaald toerental en dan trilt de bromfiets hevig. Ik heb dit altijd aangenomen als iets dat normaal is, maar geïnspireerd door een topic hier vond ik het tijd worden om eens een onderzoekje te doen.

De trilling vindt plaats ongeacht de rij snelheid (variateur varieert het motortoerental). De trilling is duidelijk gekoppeld aan het motortoerental. De stand van de variateur heeft er geen invloed op de trilling. Dit betekent dus dat de trilling niet komt van de overbrenging. Wel of niet gas geven heeft ook geen invloed. Het gaat puur om het toerental.

Nou is mijn variateur een beetje een geknutseld onafgerond ding. Dus ik heb mijn oude koppeling weer terug gezet. Dit gaf minder trillingen dan de variateur maar het trilt nog steeds hevig rond een bepaald toerental. Dus toen heb ik een aantal vliegwielen uitgeprobeerd. Dit hielp niets.

Conclusie van dit alles tot nu toe
- Vliegwiel is in balans
- Variateur is iets uit balans, maar met een andere koppeling is de trilling ook overduidelijk aanwezig. Mogelijk is de andere koppeling ook uit balans. Maar hoe kom je daar weer achter?
- Mogelijk is het motorblok gewoon uit balans? Wat doe je daar nou weer aan :?

Al met al is nog niet alles duidelijk. Wat zou een goede vervolgstap kunnen zijn?

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2422
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: Trillingen in motorblok verhelpen

Ongelezen bericht door ruudk » 09 jun 2013, 10:04

Hoi Franky,
Zijn je silentblocs nog goed?
Groet Ruud

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6212
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Trillingen in motorblok verhelpen

Ongelezen bericht door Franky » 09 jun 2013, 10:39

Zijn net vervangen. Dit heeft het probleem waarschijnlijk alleen nog maar groter gemaakt. Mijn oude cilentlagers waren erg goedkoop en hadden niet veel rubber. De nieuwe hebben veel meer rubber en zijn dus een stuk stijver. Nu voel je het blok helemaal.

Overigens hebben de cilentlagers weinig te doen met de onbalans van je motorblok. Ze kunnen het hoogstens wat verbergen.

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2422
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: Trillingen in motorblok verhelpen

Ongelezen bericht door ruudk » 11 jun 2013, 20:41

Franky schreef:
Overigens hebben de cilentlagers weinig te doen met de onbalans van je motorblok. Ze kunnen het hoogstens wat verbergen.
Op zich ben ik het met je eens. Maar anders gesteld: ik denk dat zelfs een goed uitgebalanceerd motorblok toch kan gaan trillen/ratelen als dat motorblok in uitgelubberde silentblocs zou hangen.
Maar goed, dat is dus niet het geval.

Is je grote snaarschijf goed in vorm?
(al is deze oorzaak in tegenspraak met het feit dat je trilling alleen afhangt van het motortoerental indien je er een variateur onder hebt hangen).

Is de verbinding tussen je uitlaatbeugels en je carter origineel? Het lijkt (op een foto van je brommer in een ander topic) net of je uitlaat iets lager hangt dan normaal. Kan de uitlaat ook trillen bij dat toerental?

Groet,
Rudolf

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6212
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Trillingen in motorblok verhelpen

Ongelezen bericht door Franky » 11 jun 2013, 21:51

Het leuke aan een variateur is dat je hetzelfde toerental kan hebben bij verschillende rij snelheden. Dus ja, via die manier heb ik mijn hele overbrenging geëlimineerd als mogelijk oorzaak ;) En ja, alles is in goede vorm :)

Wouw, jij let goed op. Inderdaad, mijn uitlaat hangt lager. De nieuwe utilaatbocht kwam niet helemaal goed uit en daarom heb ik de bevestigingsbeugel verlengd. Nu past het allemaal perfect. Het kan echter niet de oorzaak van deze trillingen zijn. Alles zit netjes vast.

Mobydick
Berichten: 77
Lid geworden op: 02 jan 2011, 11:50
Locatie: Ermelo- Gelderland

Re: Trillingen in motorblok verhelpen

Ongelezen bericht door Mobydick » 12 jun 2013, 13:53

Franky,

Hoe weet je dat de trilling in jouw motorblok niet normaal is? Heb je dit vergeleken met een ander motobecane/kaptein model?
Als je inderdaad een overmatige trilling hebt zou ik er toch voor gaan om eea eens grondig aan te pakken.
Als ik het goed begrepen heb is het nodige uitgewisseld:
vliegwiel
koppeling
cilinder/zuiger

Wat ik mis is controle van de krukas:
- Zit er slingering in de astap(pen)
- Kromme drijfstang
- speling op bigend/smallend lager
etc.

Mijn advies is dan ook blok geheel demonteren en opnieuw opbouwen met (gecontroleerde) delen! :P

Groet,
Mobydick

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Trillingen in motorblok verhelpen

Ongelezen bericht door Harrie » 12 jun 2013, 14:40

Beste Franky,
Als je verstandig bent neem je die wijze raad van MobyDick aan en ga je niet nodeloos in discussie, want zijn brommers rijden allemaal geweldig en zitten op
niveau 5-6. Bovendien het materiaal ziet er allemaal perfect uit: geen vuil, corrosie of vet te bekennen. Afgelopen jaren heb ik met hem het rondje IJsselmeer gereden zonder één enkele storing.
Het rijden op deze nagenoeg trillingsvrije krachtige brommers was een groot genoegen. Uiteraard heeft MobyDick dat ook niet in een keer perfect in elkaar gezet. Soms werd een krukas afgekeurd of
werd een cilinder vervangen. Als jouw krukas niet goed is of jouw variateur slingert dan kun je nog eeuwen doorgaan met daarover te gissen wat de oorzaak is.
Ik denk ook dat opnieuw opbouwen de enige oplossing is, afgezien van gehele vervanging van het blok.
Harrie

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6212
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Trillingen in motorblok verhelpen

Ongelezen bericht door Franky » 12 jun 2013, 14:53

Beste Mobydick,

Tja, wat is normaal. Ik heb wel wat gereden op andere mobyletjes. Die trillen wel minder. Ik zou eens een andere AV50 achtige moeten proberen als referentie. Je komt ze alleen niet dagelijks tegen hè....

Krukas. Tja, daar noem je iets. Mijn blok heb ik destijds gerestaureerd. Maar mijn big end lager is nog een van de weinige originele lagers in mijn bromfiets. Het big end lager vervang je niet zomaar. Er zit speling op mijn big end. Een beetje speling. De expert die mij destijds geholpen heeft vond dit nog acceptabel. Mijn krukas heeft vermoedelijk zo'n 30 000 km achter de kiezen. Vind ik nou ook weer niet zo veel.

En de rest, tja. Durf ik zo niet te zeggen. Kan het me moeilijk voorstellen dat er iets krom is. Als het krom is, is het een minuscuul beetje wat tijdens gebruik niet te zien is. Een dergelijke afwijking opmeten is al een kunst op zich.

Eigenlijk zou ik het liefst de koppeling nog even helemaal uit willen sluiten. Als het daar niet zit dan moet het wel de krukas zijn. Ik zou eigenlijk de brommer eens moeten zien te starten zonder koppelingsschijf... Eens even denken hoe ik dat ga doen.

En als het ergens in de krukas zit, dan vrees ik dat de hele zaak inderdaad uit elkaar zal moeten. Maar dat zie ik voorlopig even niet voor me. Dus dat stel ik maar even uit :P Maar dan weet ik wat me nog te doen staat :)

Dank voor je input :)

bessels
Berichten: 164
Lid geworden op: 06 feb 2011, 22:15
Woonplaats: Ugchelen Nederland
Locatie: ugchelen [apeldoorn]

Re: Trillingen in motorblok verhelpen

Ongelezen bericht door bessels » 14 jun 2013, 21:30

Het starten van de motor zonder kopp kun je doen door in een boormachine een bout met vierkantekop te doon en deze in het vierkant van het vliegwiel te steken ,dan kun je hem zo starten.[doe dat zelf ook wel eens als ik een blokje gerepareert heb ter controle van e v t ontsteking]
gr bessels

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6212
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Trillingen in motorblok verhelpen

Ongelezen bericht door Franky » 15 jun 2013, 09:49

Had ik inderdaad ook al bedacht :)
Ik ga straks naar de gereedschapszaak om het benodigde gereedschap daar voor aan te schaffen. Want dat heb ik nu nog niet.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6212
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Trillingen in motorblok verhelpen

Ongelezen bericht door Franky » 15 jun 2013, 17:19

Zo, gereedschap gehaald en testjes gedaan.
Er zijn zonder koppeling ook zat trillingen. Of het er meer zijn dan moeten weet ik niet. Mijn koppeling lijkt het in ieder geval niet erger te maken.

Toen ging ik mijn variateur maar weer eens terug zetten. Daar heb ik nog wat aanpassingen aan gemaakt zodat mijn zelf bewerkte hamertjes beter in balans waren. Dit was nog niet perfect in balans omdat ik me daar tot op heden nooit druk om maakte. Tijdens assemblage van de variateur viel me echter iets op. De koppelingstrommel (de buitenste) is ovaal of excentrisch :shock: (ik moet nog bepalen wat het is). Geen wonder dat het met de variateur erop nog meer uit balans was :? In de zomervakantie zal ik analyseren wat ik daar dan weer aan kan doen. Het gaat echt om 1 a 2mm. Flink veel dus! Wat een prutding.

Allemaal erg leerzaam dit! :D Voor het moment parkeer ik dit even. Wordt zeker vervolgd ;)

bessels
Berichten: 164
Lid geworden op: 06 feb 2011, 22:15
Woonplaats: Ugchelen Nederland
Locatie: ugchelen [apeldoorn]

Re: Trillingen in motorblok verhelpen

Ongelezen bericht door bessels » 17 okt 2013, 12:54

hoi Franky.

Ho is het afgelopen met de trillingen in je motorblokje heb je nog iets anders gevonden,ben wel benieuwdje zou hier nog op terug komen.

gr bessels

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6212
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Trillingen in motorblok verhelpen

Ongelezen bericht door Franky » 17 okt 2013, 16:49

Ow, oud topic. Ehmm ja, ik ben wel weer wat wijzer.
Ten eerste, alles is relatief. Ik mocht een keer rijden op een van de bromfietsen van Harrie. Die brommer trilde iets minder dan die van mij, maar niet echt heel veel minder. Dus zo beroerd is mijn brommer nou ook weer niet ;)

Verder staat mijn buitenste koppelingsschijf een stuk uit het lood en dat geeft trillingen. Op het moment zijn de trillingen steeds erger aan het worden, maar dit heeft te maken met mijn V-snaar spanning. Deze is op het moment te laag. Slippen doet de V-snaar nog niet, maar het blok beweegt alle kanten op :P Dit heeft allemaal weer te maken met mijn ombouw naar variateur. Ik moet nog bepalen wat ik ga doen. Of een kortere V-snaar erop (dan mag ik mijn spruitstuk gaan bijfrezen) of een spacer bij mijn drukveer zodat die weer genoeg aandrukt. Ik wacht even af totdat mijn variateur kapje erop zit. Uiteindelijk is het gewoon de keuze hoever ik mijn motorblok wil kantelen. De look van de bromfiets bepaalt dat :)

Al met al, de juiste V-snaar spanning met een automatische V-snaar spanner is ook belangrijk! Weer wat geleerd :)

bessels
Berichten: 164
Lid geworden op: 06 feb 2011, 22:15
Woonplaats: Ugchelen Nederland
Locatie: ugchelen [apeldoorn]

Re: Trillingen in motorblok verhelpen

Ongelezen bericht door bessels » 18 okt 2013, 22:05

hoi Franky nog bedankt voor je uitleg en antwoord.

gr bessels

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Trillingen in motorblok verhelpen

Ongelezen bericht door Harrie » 18 okt 2013, 22:57

Franky schreef:Ow, oud topic. Ehmm ja, ik ben wel weer wat wijzer.
Ten eerste, alles is relatief. Ik mocht een keer rijden op een van de bromfietsen van Harrie. Die brommer trilde iets minder dan die van mij, maar niet echt heel veel minder. Dus zo beroerd is mijn brommer nou ook weer niet ;)
Ik denk dat je dat zo niet mag stellen.
Je vergelijk een brommer met een enkelvoudige variateur met een brommer met een extra tussenbak.
Een brommer met tussenbak trilt standaard altijd meer dan bijv. een AV89 met variateur t.g.v. allerlei extra overbrengingen binnen die bak.
Ten tweede rijden de zware variateurmodellen bij 30 km/uur niet lekker. Ze gaan pas zoemen boven de 45km/uur.
Als jouw conclusie is dat jouw brommer met enkelvoudige variateur slechts iets meer trilde betekent dit dat er aan jouw brommer nog substantiële winst te halen valt.
Je zou eens op een AV89 moeten rijden met een goed gebalanceerde motor en variateur; ik denk dat je dan ineens minder tevreden bent.
Groet,
Harrie

Polle
Berichten: 2698
Lid geworden op: 14 feb 2010, 20:45
Locatie: Geel Belgie

Re: Trillingen in motorblok verhelpen

Ongelezen bericht door Polle » 19 okt 2013, 06:25

Hallo Franky

Als je de originele silent blocs van MBK gemonteerd hebt zal je nog een enorm verschil merken.
En inderdaad mijn spr geeft zeer weinig trillingen het is hetzelfde concept als de av89.
Je moet er de volgende keer maar eens mee rijden op een toertocht
Wat volgens mij ook nog een verschil maakt is de opbouw van de kader.
Als je ziet in welk beugeltje de cilentbloc zit bij jouw :roll:Dit is gemaakt uit ligt plaatstaal.
Als je dan de beugel bekijkt van een spr,av89 en dit in kombinatie met het gehele kader dan moet er een enorm verschil zijn in opvang van trillingen.
Wat veroorzaakt deze trillingen.
Snaarschijf die een klein beetje een slag heeft, versleten lager, versleten riem, versleten cilintblocs, versleten motorlagers, slecht uitgelijnd, versleten lager van de vario, te veel zijdelinkse speling van zowel de snaarschijf als de vario, versleten riem, goede ketting en tandwielen alles goed doorgesmeerd met goed lagervet.
Ik merkte na het plaatsen van een airasal cilinder dat er nog minder trillingen waren dan bij de originele cilinder waarschijnlijk doordat deze soepeler loopt.
Mijn conclusie het gehele plaatje moet kloppen

Gr Polle

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6212
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Trillingen in motorblok verhelpen

Ongelezen bericht door Franky » 19 okt 2013, 09:51

@ Harrie
Ik wist niet dat een tussenbak zoveel trillingen veroorzaakt. Loopt dat zo beroerd met die tandwielen? Is het rechte vertanding ofzo? Ik weet dat er nog wel wat te halen is qua trillingen bij mij :) Daarom ben ik er ook nog mee bezig ;)

@ Polle
Mogelijk maken de cilentlagers inderdaad nog heel wat uit. Maar eigenlijk proberen de cilentlagers de ellende die eraan hangt te verbergen :P Dus ik ga eerst de ellende die eraan hangt verbeteren ;)
Er zijn bij mij nog duidelijk 2 punten die niet in orde zijn. Een vario die excentrisch is en mijn V-snaar spanning die te laag is. Als dat allemaal opgelost is ga ik weer verder zoeken naar onderdelen die trillingen geven. :)

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Trillingen in motorblok verhelpen

Ongelezen bericht door Harrie » 19 okt 2013, 15:30

Franky schreef:@ Harrie
Ik wist niet dat een tussenbak zoveel trillingen veroorzaakt. Loopt dat zo beroerd met die tandwielen? Is het rechte vertanding ofzo? Ik weet dat er nog wel wat te halen is qua trillingen bij mij :) Daarom ben ik er ook nog mee bezig ;)
De ene bak is de andere niet. De bakken van de AV98 en SP98 zijn meestal erg robuust, maar die van de 99Z, SP93, AV92 et cetera zijn een stuk minder. Ik heb transmissiebakken meegemaakt met versleten lagers en tandwielen en die trilde behoorlijk.
Dus met een tussenbak heb je een extra bron van mogelijke trillingen. Van de tussenbak gaat vervolgens de transmissie verder via een kettingaandrijving op het achterwiel.
Ook hier weer een bron van trillingen. Geen wonder dat de FOM zo geruisloos is, want die mist al die overbrengingen.
Groet,
Harrie

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6212
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Trillingen in motorblok verhelpen

Ongelezen bericht door Franky » 19 okt 2013, 16:16

Dat versleten bakken trillen sta ik niet van te kijken. Dat zit er dik in ;)
Kettingen zijn inderdaad ook een bron van trillingen. Maar daar doe je niet zo veel aan.

GROENEKAN
Berichten: 3775
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: Trillingen in motorblok verhelpen

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 19 okt 2013, 17:34

Harrie schreef:
Franky schreef:@ Harrie
Ik wist niet dat een tussenbak zoveel trillingen veroorzaakt. Loopt dat zo beroerd met die tandwielen? Is het rechte vertanding ofzo? Ik weet dat er nog wel wat te halen is qua trillingen bij mij :) Daarom ben ik er ook nog mee bezig ;)
De ene bak is de andere niet. De bakken van de AV98 en SP98 zijn meestal erg robuust, maar die van de 99Z, SP93, AV92 et cetera zijn een stuk minder. Ik heb transmissiebakken meegemaakt met versleten lagers en tandwielen en die trilde behoorlijk.
Dus met een tussenbak heb je een extra bron van mogelijke trillingen. Van de tussenbak gaat vervolgens de transmissie verder via een kettingaandrijving op het achterwiel.
Ook hier weer een bron van trillingen. Geen wonder dat de FOM zo geruisloos is, want die mist al die overbrengingen.
Groet,
Harrie
Interessant wat je schrijft over de FOM, Harrie. Want toen ik als 16 jarige een kettingaangedreven Mobylette had, toen had ik vaak gedoe met de aandrijfketting. Ook qua geluid. En het naaimachine-achtige lopen van de FOM klinkt mij nu als muziek in de oren.

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Trillingen in motorblok verhelpen

Ongelezen bericht door Harrie » 19 okt 2013, 18:34

Hallo Joop,
Zo heeft elk model zijn voor- en nadeel. Voor jou met jouw tochten door de polder is de FOM een mooie keuze keuze.
Harrie

Plaats reactie