Meer koppel met koude motor

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6198
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Meer koppel met koude motor

Ongelezen bericht door Franky » 23 jun 2013, 10:53

Beste mensen,

Ik vraag mij al enige tijd iets af. Waarom heeft een mobylette blokje als hij koud is zo veel meer koppel in de lage toeren dan als hij warm is? Zeker na een tijdje plankgas rijden heeft mijn blokje een stuk minder koppel onderin. Ik vind dit altijd erg jammer want de hoeveelheid koppel met een koude motor is geweldig 8-)
Wat is hier eigenlijk de verklaring voor?

Grt,

Frank

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4574
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Meer koppel met koude motor

Ongelezen bericht door MobyJoost » 23 jun 2013, 13:50

Ik vraag me dat ook al lang af. Ik kan me voorstellen, dat de compressie verhouding wat veranderd (lager), als de motor warm wordt en uitzet. Maar of dat dat verschil verklaard.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6198
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Meer koppel met koude motor

Ongelezen bericht door Franky » 23 jun 2013, 14:08

Zoveel zet je blokje nou ook weer niet uit. Kan me niet voorstellen dat dat het is.
Mogelijk de temperatuur van je mengsel voor verbranding? Je mengsel moet eigenlijk zo koud mogelijk zijn voordat de verbranding plaats vind. Of nouja, dat beredeneer ik nu zo. Laat de echte bromfiets experts er maar eens wat over zeggen ;)

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2404
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: Meer koppel met koude motor

Ongelezen bericht door ruudk » 25 jun 2013, 20:37

Hallo.
Ik ben helaas geen bromfiets expert, slechts een eenvoudige amateur, maar wil hier toch graag even meepraten.
Ook ik had me dat namelijk afgevraagd. Wat me daarnaast ook opvalt, is dat de motor veel trekkracht heeft bij mooi, rustig, koud, helder weer.
Met name 's avonds bij zonsondergang loopt 'ze' fantastisch.
Mijn voorlopige verklaring van beide fenomenen is dat koude lucht meer moleculen per volume-eenheid bevat,
en er daardoor meer compressie wordt opgebouwd en er meer zuurstof in de motor komt.
Bij een warme motor en/of warm weer zal de in het carter gezogen lucht toch al iets ijler zijn dan bij een koude motor.
Ik meen ook te voelen, dat een warme motor minder compressie heeft dan dezelfde koude motor.
Toch vind ik dit nog niet helemaal een bevredigende verklaring; zoveel tijd heeft de lucht immers niet om op te warmen tijdens het rijden, voordat die in het carter verdwijnt.
Stel dat het buiten -5 graden C is, wat zal de temperatuur van de lucht ter hoogte van de inlaatpoort dan zijn, bij een hete motor en rijdende brommer. Nul graden C? Veel warmer zal het daar toch niet zijn, dan...
Of wel?

Misschien heeft iemand nog een andere verklaring.

Gebruikersavatar
JonathanC
Berichten: 217
Lid geworden op: 28 apr 2013, 13:43
Locatie: Sint -Truiden

Re: Meer koppel met koude motor

Ongelezen bericht door JonathanC » 26 jun 2013, 00:12

ruudk schreef:Hallo.
Ik ben helaas geen bromfiets expert, slechts een eenvoudige amateur, maar wil hier toch graag even meepraten.
Ook ik had me dat namelijk afgevraagd. Wat me daarnaast ook opvalt, is dat de motor veel trekkracht heeft bij mooi, rustig, koud, helder weer.
Met name 's avonds bij zonsondergang loopt 'ze' fantastisch.
Mijn voorlopige verklaring van beide fenomenen is dat koude lucht meer moleculen per volume-eenheid bevat,
en er daardoor meer compressie wordt opgebouwd en er meer zuurstof in de motor komt.
Bij een warme motor en/of warm weer zal de in het carter gezogen lucht toch al iets ijler zijn dan bij een koude motor.
Ik meen ook te voelen, dat een warme motor minder compressie heeft dan dezelfde koude motor.
Toch vind ik dit nog niet helemaal een bevredigende verklaring; zoveel tijd heeft de lucht immers niet om op te warmen tijdens het rijden, voordat die in het carter verdwijnt.
Stel dat het buiten -5 graden C is, wat zal de temperatuur van de lucht ter hoogte van de inlaatpoort dan zijn, bij een hete motor en rijdende brommer. Nul graden C? Veel warmer zal het daar toch niet zijn, dan...
Of wel?

Misschien heeft iemand nog een andere verklaring.

Dit heb ik ook al gemerkt , koude mss zelfs een beetje vochtige lucht 's avonds ofzo doen met brommertje een beetje vlotter rijden en ze trekken beter op dan bij hete laffe zomerdagen.

Chance dat we deze al veel gehad hebben dit jaar LOL :lol:

peterl
Berichten: 265
Lid geworden op: 22 aug 2011, 00:53

Re: Meer koppel met koude motor

Ongelezen bericht door peterl » 26 jun 2013, 00:15

Koude lucht en benzine geven een iets grotere onderdruk , maar er is nog iets en wel de waterdamp in de lucht. de waterdamp geeft een extra koppel en vermogen en door het warmer worden tijdens de dag verdampt de waterstof en loopt het vermogen terug.
Duitse vliegtuigen ( Junckers) in de 2e wereldoorlog hadden water injectie om na het loslaten van hun bommen snel weer hoogte te kunnen maken. In de racewereld wordt hiermee rekening gehouden ( temperatuur , druk en luchtvochtigheid)

svec
Berichten: 72
Lid geworden op: 17 aug 2011, 14:25
Locatie: Hasselt België

Re: Meer koppel met koude motor

Ongelezen bericht door svec » 26 jun 2013, 06:28

De hoogte speelt ook miniem mee. Op zeeniveau scoor je beter dan op grote hoogte, alhoewel dat bij een moby slechts kleine verschillen gaan zijn...

svec

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6198
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Meer koppel met koude motor

Ongelezen bericht door Franky » 26 jun 2013, 09:51

Het effect van waterinjectie is mijn bekend ja :) Met vochtig weer heb je meer koppel onderin. De hoogste topsnelheden haal ik echter met warm weer. Al kan dit ook weet te maken hebben met de rijweerstand.

Hoe warm zal de lucht zijn zodra uit je spoelpoort komt.. Tja. Je carter krukas, en spoelpoort tesamen hebben toch een best contactoppervlak. Daarnaast zal de stroming ook nog eens turbulent wezen met alle obstructies die erin dus het zou me niks verbazen als de lucht er flink warm uit komt. Je cilinder is immer 130 graden en je karter kan de 100 graden ook wel halen.

De oorspronkelijke vraag in dit topic is nog niet beantwoord. Al lijkt lijkt de opwarming van je mengsel een goede verklaring te kunnen zijn.

Combinette
Berichten: 214
Lid geworden op: 03 jan 2012, 15:52
Locatie: Arendonk (B)

Re: Meer koppel met koude motor

Ongelezen bericht door Combinette » 26 jun 2013, 22:18

Naar mijn idee heeft het iets met vocht in de lucht te maken, bij vochtig (mistig) weer is het koppel ook hoger.
Vroeger ook merkbaar bij auto's met carb.

Groeten,

Roelant.

svec
Berichten: 72
Lid geworden op: 17 aug 2011, 14:25
Locatie: Hasselt België

Re: Meer koppel met koude motor

Ongelezen bericht door svec » 27 jun 2013, 06:39

Koude (en vochtige) lucht draagt meer zuurstof en die is nodig om te ontbranden. Bij turbo motoren wordt het mengsel (of in het geval van blown through turbo's enkel de lucht) gecomprimeerd om meer in de cilinders te krijgen, dit proces verwarmt echter het mengel waardoor de motor trager en luier reageert, ga je het mengsel koelen in een intercooler bv dan blijft of vergroot je het effect van het gecomprimeerde mengel.

S

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6198
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Meer koppel met koude motor

Ongelezen bericht door Franky » 28 jun 2013, 16:18

Daar heb je wel een goed svec. Er zitten inderdaad intercoolers op auto's om de temperatuur van de ingaande lucht weer wat te koelen na compressie door turbo of compressor. Het werkt kennelijk efficiëntie verhogend. Dus, wederom temperatuur van het gas als mogelijke oorzaak aangwezen. Tijd voor een intercooler in de spoelpoorten? :lol: :lol:

Plaats reactie