Uit nieuwsgierigheid heb ik vandaag wat temperatuurmetingen gedaan aan mijn motorblok. Mede om te bepalen wat nou een oververhit blok is. De metingen heb ik gedaan met een infrarood temperatuurmeter. Deze meter geeft wat foutieve waarde bij spiegelende oppervlakken. Dat geeft hij een te lage temperatuur aan. Dus de temperatuur die ik hier post is wat de temperatuur minstens geweest moet zijn.
Alle metingen zijn gedaan met een omgevingstemperatuur van 27 °C
Lang stuk plankgas rijden (55km/h)
Cilinder: 160 °C
Cilinderkop: 150 °C
Lange helling zonder van te voren een heel stuk plankgas gereden te hebben (Posbank Arnhem)
Cilinder: 160 °C
Cilinderkop: 150 °C
Afwisselende snelheden rijden (heerlijk ongedefinieerd)
Cilinder: 130 °C
Cilinderkop: 120 °C
Tubbieberg oprijden met net gemaaid gras (steile grashelling die fors hoog is. Ik heb er bijna 5 minuten over gedaan de top te bereiken omdat ik weinig grip had)
Cilinder: 170 °C
Cilinderkop: 160 °C
Ik heb vermogen verlies gevoeld bij deze meting.
De hoogst gemeten temperatuur van de dag was het klemmetje dat bij mijn demper zit. Die is over de 200°C gegaan. De uitlaat zelf kan ik niet meten want die glimt
![Droevig :(](./images/smilies/icon_e_sad.gif)
Indrukwekkend hoge temperaturen! Mijn motorblok liep perfect met een cilinder die 160 graden was!