Temperatuur motorblok

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6198
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Temperatuur motorblok

Ongelezen bericht door Franky » 07 jul 2013, 17:40

Best mensen,

Uit nieuwsgierigheid heb ik vandaag wat temperatuurmetingen gedaan aan mijn motorblok. Mede om te bepalen wat nou een oververhit blok is. De metingen heb ik gedaan met een infrarood temperatuurmeter. Deze meter geeft wat foutieve waarde bij spiegelende oppervlakken. Dat geeft hij een te lage temperatuur aan. Dus de temperatuur die ik hier post is wat de temperatuur minstens geweest moet zijn.

Alle metingen zijn gedaan met een omgevingstemperatuur van 27 °C

Lang stuk plankgas rijden (55km/h)
Cilinder: 160 °C
Cilinderkop: 150 °C

Lange helling zonder van te voren een heel stuk plankgas gereden te hebben (Posbank Arnhem)
Cilinder: 160 °C
Cilinderkop: 150 °C

Afwisselende snelheden rijden (heerlijk ongedefinieerd)
Cilinder: 130 °C
Cilinderkop: 120 °C

Tubbieberg oprijden met net gemaaid gras (steile grashelling die fors hoog is. Ik heb er bijna 5 minuten over gedaan de top te bereiken omdat ik weinig grip had)
Cilinder: 170 °C
Cilinderkop: 160 °C
Ik heb vermogen verlies gevoeld bij deze meting.

De hoogst gemeten temperatuur van de dag was het klemmetje dat bij mijn demper zit. Die is over de 200°C gegaan. De uitlaat zelf kan ik niet meten want die glimt :(

Indrukwekkend hoge temperaturen! Mijn motorblok liep perfect met een cilinder die 160 graden was!

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6198
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Temperatuur motorblok

Ongelezen bericht door Franky » 22 jul 2013, 16:00

Is er iemand op dit forum die een dergelijke meting ook zou kunnen doen? Toen alles nog origineel was had ik nog geen infraroodmeter dus ik heb geen metingen van een origineel blok.

De rede waarom ik dit vraag is omdat mijn uitlaatmoer afgelopen zondag besloten heeft los te komen. Deze moer zat al 3 jaar? lang vast en iets wat vast zit gaat alleen maar meer vast zitten. Dat hij nu toch losgekomen doet mij denken dat mijn blok toch echt wat te warm wordt. De temperatuur was wederom ergens tussen de 160 en 170 graden......

Gebruikersavatar
JonathanC
Berichten: 217
Lid geworden op: 28 apr 2013, 13:43
Locatie: Sint -Truiden

Re: Temperatuur motorblok

Ongelezen bericht door JonathanC » 22 jul 2013, 17:32

Ik zal eens zien of ik de thermometer van kameraad kan lenen , dan zal ik ook eens metingen doen..

Ik heb de indruk dat de mijne nu ook redelijk heet wordt....

Ik heb de motor van de av50 op de 40 gemonteerd ( zonder problemen overigens) en hij wordt wel warm , alsook het magneetvliegwiel :roll:

eens zien...

Polle
Berichten: 2698
Lid geworden op: 14 feb 2010, 20:45
Locatie: Geel Belgie

Re: Temperatuur motorblok

Ongelezen bericht door Polle » 22 jul 2013, 19:43

Hallo

Het magneetwiel mag handwarm worden.
Je moet ten alle tijden ook na een lange rit je hand op het magneetwiel kunnen leggen zonder dat je je hand verbrand.

Gr Polle

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4574
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Temperatuur motorblok

Ongelezen bericht door MobyJoost » 22 jul 2013, 19:47

Met dit weer wordt m'n vliegwiel aardig warm. Het is dan ook weer, waarbij een al wat zwakkere condensator zomaar de geest geeft.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6198
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Temperatuur motorblok

Ongelezen bericht door Franky » 23 jul 2013, 16:49

JonathanC schreef:Ik zal eens zien of ik de thermometer van kameraad kan lenen , dan zal ik ook eens metingen doen..

Ik heb de indruk dat de mijne nu ook redelijk heet wordt....

Ik heb de motor van de av50 op de 40 gemonteerd ( zonder problemen overigens) en hij wordt wel warm , alsook het magneetvliegwiel :roll:

eens zien...
Als je dat zou kunnen doen, heel graag :) Ik maak me er toch wat zorgen om. Ik ben in een jaar tijd 10km/h in topsnelheid vooruit gegaan. Mogelijk was dit toch iets teveel gevraagd :P

Polle
Berichten: 2698
Lid geworden op: 14 feb 2010, 20:45
Locatie: Geel Belgie

Re: Temperatuur motorblok

Ongelezen bericht door Polle » 23 jul 2013, 17:35

Hallo Franky

Mijn topsnelheid licht momenteel wind mee75 km en wind tegen 65 km
Ik heb dezer dagen regelmatig naar mijn werk gereden met plankgas 27 km langs het kanaal waarbij ik maar enkele malen gas minder.
En dit bij temperaturen van om en bij de 35 graden
Zelfs dan nog kan ik mijn vliegwiel aanraken en vasthouden

Gr Polle

Gebruikersavatar
JonathanC
Berichten: 217
Lid geworden op: 28 apr 2013, 13:43
Locatie: Sint -Truiden

Re: Temperatuur motorblok

Ongelezen bericht door JonathanC » 23 jul 2013, 18:38

Polle schreef:Hallo Franky

Mijn topsnelheid licht momenteel wind mee75 km en wind tegen 65 km
Ik heb dezer dagen regelmatig naar mijn werk gereden met plankgas 27 km langs het kanaal waarbij ik maar enkele malen gas minder.
En dit bij temperaturen van om en bij de 35 graden
Zelfs dan nog kan ik mijn vliegwiel aanraken en vasthouden

Gr Polle

omg , dan scheelt er wel iets.. denk dat de nieuwe spoelen licht schuren tegen de magneten.... maar hoe kan ik dit verhelpen? want ik kan deze niet echt instellen of verschuiven...

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6198
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Temperatuur motorblok

Ongelezen bericht door Franky » 23 jul 2013, 19:55

Polle schreef:Hallo Franky

Mijn topsnelheid licht momenteel wind mee75 km en wind tegen 65 km
Ik heb dezer dagen regelmatig naar mijn werk gereden met plankgas 27 km langs het kanaal waarbij ik maar enkele malen gas minder.
En dit bij temperaturen van om en bij de 35 graden
Zelfs dan nog kan ik mijn vliegwiel aanraken en vasthouden

Gr Polle
Waarom richt je dit bericht aan mij? Ik ben het helemaal eens hoor dat je vliegwiel koel moet blijven ;)

Polle
Berichten: 2698
Lid geworden op: 14 feb 2010, 20:45
Locatie: Geel Belgie

Re: Temperatuur motorblok

Ongelezen bericht door Polle » 23 jul 2013, 20:03

Hallo Jonathan

Als de afstelling van je ontstekingstijdstip niet juist staat word het waanzinnig warm.
Schuren van je magneetwiel tegen de spoelen kan ook.
Oorzaak een kromme ankerplaat of een deukje in de plaat waardoor deze tegen je magneetwiel schuurt.

Gr Polle

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6198
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Temperatuur motorblok

Ongelezen bericht door Franky » 28 jul 2013, 15:06

JonathanC schreef:Ik zal eens zien of ik de thermometer van kameraad kan lenen , dan zal ik ook eens metingen doen..

Ik heb de indruk dat de mijne nu ook redelijk heet wordt....

Ik heb de motor van de av50 op de 40 gemonteerd ( zonder problemen overigens) en hij wordt wel warm , alsook het magneetvliegwiel :roll:

eens zien...
Ik ben nog steeds erg nieuwsgierig naar jouw meting ;) Niet dat ik je onder druk wil zetten hoor.
Ik heb vandaag bij mijzelf wat zaken gecontroleerd. De ontsteking staat goed (2.5mm) en de bougiekleur is correct na lang stuk plankgas dus mengsel klopt ook. Maar nog steeds meet ik temperaturen tegen de 160 graden :( Of zou dit toch normaal zijn? :roll:

Over het vliegwiel. Ik heb daar vandaag ook eens opgelet. Na een lang stuk plankgas rijden kan ik die inderdaad gewoon met mijn blote handen vast pakken. Zet je je motor uit en wacht je te lang, dan wordt je vliegwiel wel erg warm. Dan trekt de hitte van het blok het vliegwiel in.

Gebruikersavatar
JonathanC
Berichten: 217
Lid geworden op: 28 apr 2013, 13:43
Locatie: Sint -Truiden

Re: Temperatuur motorblok

Ongelezen bericht door JonathanC » 29 jul 2013, 00:20

Franky schreef:
JonathanC schreef:Ik zal eens zien of ik de thermometer van kameraad kan lenen , dan zal ik ook eens metingen doen..

Ik heb de indruk dat de mijne nu ook redelijk heet wordt....

Ik heb de motor van de av50 op de 40 gemonteerd ( zonder problemen overigens) en hij wordt wel warm , alsook het magneetvliegwiel :roll:

eens zien...
. Maar nog steeds meet ik temperaturen tegen de 160 graden :( Of zou dit toch normaal zijn? :roll:

Over het vliegwiel. Na een lang stuk plankgas rijden kan ik die inderdaad gewoon met mijn blote handen vast pakken. Zet je je motor uit en wacht je te lang, dan wordt je vliegwiel wel erg warm. Dan trekt de hitte van het blok het vliegwiel in.
dit heb ik ook ondervonden , h het vliegwiel nu wat afgesteld en het schuurt niet meer denk ik want kan na 15 km nog steeds mijn hand erop houden.

heb de meting nog niet kunnen doen , denk mss morgenavond. 8-)

Plaats reactie