Temperatuur motorblok
- Franky
- Berichten: 6198
- Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
- Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland
Temperatuur motorblok
Best mensen,
Uit nieuwsgierigheid heb ik vandaag wat temperatuurmetingen gedaan aan mijn motorblok. Mede om te bepalen wat nou een oververhit blok is. De metingen heb ik gedaan met een infrarood temperatuurmeter. Deze meter geeft wat foutieve waarde bij spiegelende oppervlakken. Dat geeft hij een te lage temperatuur aan. Dus de temperatuur die ik hier post is wat de temperatuur minstens geweest moet zijn.
Alle metingen zijn gedaan met een omgevingstemperatuur van 27 °C
Lang stuk plankgas rijden (55km/h)
Cilinder: 160 °C
Cilinderkop: 150 °C
Lange helling zonder van te voren een heel stuk plankgas gereden te hebben (Posbank Arnhem)
Cilinder: 160 °C
Cilinderkop: 150 °C
Afwisselende snelheden rijden (heerlijk ongedefinieerd)
Cilinder: 130 °C
Cilinderkop: 120 °C
Tubbieberg oprijden met net gemaaid gras (steile grashelling die fors hoog is. Ik heb er bijna 5 minuten over gedaan de top te bereiken omdat ik weinig grip had)
Cilinder: 170 °C
Cilinderkop: 160 °C
Ik heb vermogen verlies gevoeld bij deze meting.
De hoogst gemeten temperatuur van de dag was het klemmetje dat bij mijn demper zit. Die is over de 200°C gegaan. De uitlaat zelf kan ik niet meten want die glimt
Indrukwekkend hoge temperaturen! Mijn motorblok liep perfect met een cilinder die 160 graden was!
Uit nieuwsgierigheid heb ik vandaag wat temperatuurmetingen gedaan aan mijn motorblok. Mede om te bepalen wat nou een oververhit blok is. De metingen heb ik gedaan met een infrarood temperatuurmeter. Deze meter geeft wat foutieve waarde bij spiegelende oppervlakken. Dat geeft hij een te lage temperatuur aan. Dus de temperatuur die ik hier post is wat de temperatuur minstens geweest moet zijn.
Alle metingen zijn gedaan met een omgevingstemperatuur van 27 °C
Lang stuk plankgas rijden (55km/h)
Cilinder: 160 °C
Cilinderkop: 150 °C
Lange helling zonder van te voren een heel stuk plankgas gereden te hebben (Posbank Arnhem)
Cilinder: 160 °C
Cilinderkop: 150 °C
Afwisselende snelheden rijden (heerlijk ongedefinieerd)
Cilinder: 130 °C
Cilinderkop: 120 °C
Tubbieberg oprijden met net gemaaid gras (steile grashelling die fors hoog is. Ik heb er bijna 5 minuten over gedaan de top te bereiken omdat ik weinig grip had)
Cilinder: 170 °C
Cilinderkop: 160 °C
Ik heb vermogen verlies gevoeld bij deze meting.
De hoogst gemeten temperatuur van de dag was het klemmetje dat bij mijn demper zit. Die is over de 200°C gegaan. De uitlaat zelf kan ik niet meten want die glimt
Indrukwekkend hoge temperaturen! Mijn motorblok liep perfect met een cilinder die 160 graden was!
- Franky
- Berichten: 6198
- Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
- Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland
Re: Temperatuur motorblok
Is er iemand op dit forum die een dergelijke meting ook zou kunnen doen? Toen alles nog origineel was had ik nog geen infraroodmeter dus ik heb geen metingen van een origineel blok.
De rede waarom ik dit vraag is omdat mijn uitlaatmoer afgelopen zondag besloten heeft los te komen. Deze moer zat al 3 jaar? lang vast en iets wat vast zit gaat alleen maar meer vast zitten. Dat hij nu toch losgekomen doet mij denken dat mijn blok toch echt wat te warm wordt. De temperatuur was wederom ergens tussen de 160 en 170 graden......
De rede waarom ik dit vraag is omdat mijn uitlaatmoer afgelopen zondag besloten heeft los te komen. Deze moer zat al 3 jaar? lang vast en iets wat vast zit gaat alleen maar meer vast zitten. Dat hij nu toch losgekomen doet mij denken dat mijn blok toch echt wat te warm wordt. De temperatuur was wederom ergens tussen de 160 en 170 graden......
Re: Temperatuur motorblok
Ik zal eens zien of ik de thermometer van kameraad kan lenen , dan zal ik ook eens metingen doen..
Ik heb de indruk dat de mijne nu ook redelijk heet wordt....
Ik heb de motor van de av50 op de 40 gemonteerd ( zonder problemen overigens) en hij wordt wel warm , alsook het magneetvliegwiel
eens zien...
Ik heb de indruk dat de mijne nu ook redelijk heet wordt....
Ik heb de motor van de av50 op de 40 gemonteerd ( zonder problemen overigens) en hij wordt wel warm , alsook het magneetvliegwiel
eens zien...
Re: Temperatuur motorblok
Hallo
Het magneetwiel mag handwarm worden.
Je moet ten alle tijden ook na een lange rit je hand op het magneetwiel kunnen leggen zonder dat je je hand verbrand.
Gr Polle
Het magneetwiel mag handwarm worden.
Je moet ten alle tijden ook na een lange rit je hand op het magneetwiel kunnen leggen zonder dat je je hand verbrand.
Gr Polle
Re: Temperatuur motorblok
Met dit weer wordt m'n vliegwiel aardig warm. Het is dan ook weer, waarbij een al wat zwakkere condensator zomaar de geest geeft.
- Franky
- Berichten: 6198
- Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
- Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland
Re: Temperatuur motorblok
Als je dat zou kunnen doen, heel graag Ik maak me er toch wat zorgen om. Ik ben in een jaar tijd 10km/h in topsnelheid vooruit gegaan. Mogelijk was dit toch iets teveel gevraagdJonathanC schreef:Ik zal eens zien of ik de thermometer van kameraad kan lenen , dan zal ik ook eens metingen doen..
Ik heb de indruk dat de mijne nu ook redelijk heet wordt....
Ik heb de motor van de av50 op de 40 gemonteerd ( zonder problemen overigens) en hij wordt wel warm , alsook het magneetvliegwiel
eens zien...
Re: Temperatuur motorblok
Hallo Franky
Mijn topsnelheid licht momenteel wind mee75 km en wind tegen 65 km
Ik heb dezer dagen regelmatig naar mijn werk gereden met plankgas 27 km langs het kanaal waarbij ik maar enkele malen gas minder.
En dit bij temperaturen van om en bij de 35 graden
Zelfs dan nog kan ik mijn vliegwiel aanraken en vasthouden
Gr Polle
Mijn topsnelheid licht momenteel wind mee75 km en wind tegen 65 km
Ik heb dezer dagen regelmatig naar mijn werk gereden met plankgas 27 km langs het kanaal waarbij ik maar enkele malen gas minder.
En dit bij temperaturen van om en bij de 35 graden
Zelfs dan nog kan ik mijn vliegwiel aanraken en vasthouden
Gr Polle
Re: Temperatuur motorblok
Polle schreef:Hallo Franky
Mijn topsnelheid licht momenteel wind mee75 km en wind tegen 65 km
Ik heb dezer dagen regelmatig naar mijn werk gereden met plankgas 27 km langs het kanaal waarbij ik maar enkele malen gas minder.
En dit bij temperaturen van om en bij de 35 graden
Zelfs dan nog kan ik mijn vliegwiel aanraken en vasthouden
Gr Polle
omg , dan scheelt er wel iets.. denk dat de nieuwe spoelen licht schuren tegen de magneten.... maar hoe kan ik dit verhelpen? want ik kan deze niet echt instellen of verschuiven...
- Franky
- Berichten: 6198
- Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
- Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland
Re: Temperatuur motorblok
Waarom richt je dit bericht aan mij? Ik ben het helemaal eens hoor dat je vliegwiel koel moet blijvenPolle schreef:Hallo Franky
Mijn topsnelheid licht momenteel wind mee75 km en wind tegen 65 km
Ik heb dezer dagen regelmatig naar mijn werk gereden met plankgas 27 km langs het kanaal waarbij ik maar enkele malen gas minder.
En dit bij temperaturen van om en bij de 35 graden
Zelfs dan nog kan ik mijn vliegwiel aanraken en vasthouden
Gr Polle
Re: Temperatuur motorblok
Hallo Jonathan
Als de afstelling van je ontstekingstijdstip niet juist staat word het waanzinnig warm.
Schuren van je magneetwiel tegen de spoelen kan ook.
Oorzaak een kromme ankerplaat of een deukje in de plaat waardoor deze tegen je magneetwiel schuurt.
Gr Polle
Als de afstelling van je ontstekingstijdstip niet juist staat word het waanzinnig warm.
Schuren van je magneetwiel tegen de spoelen kan ook.
Oorzaak een kromme ankerplaat of een deukje in de plaat waardoor deze tegen je magneetwiel schuurt.
Gr Polle
- Franky
- Berichten: 6198
- Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
- Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland
Re: Temperatuur motorblok
Ik ben nog steeds erg nieuwsgierig naar jouw meting Niet dat ik je onder druk wil zetten hoor.JonathanC schreef:Ik zal eens zien of ik de thermometer van kameraad kan lenen , dan zal ik ook eens metingen doen..
Ik heb de indruk dat de mijne nu ook redelijk heet wordt....
Ik heb de motor van de av50 op de 40 gemonteerd ( zonder problemen overigens) en hij wordt wel warm , alsook het magneetvliegwiel
eens zien...
Ik heb vandaag bij mijzelf wat zaken gecontroleerd. De ontsteking staat goed (2.5mm) en de bougiekleur is correct na lang stuk plankgas dus mengsel klopt ook. Maar nog steeds meet ik temperaturen tegen de 160 graden Of zou dit toch normaal zijn?
Over het vliegwiel. Ik heb daar vandaag ook eens opgelet. Na een lang stuk plankgas rijden kan ik die inderdaad gewoon met mijn blote handen vast pakken. Zet je je motor uit en wacht je te lang, dan wordt je vliegwiel wel erg warm. Dan trekt de hitte van het blok het vliegwiel in.
Re: Temperatuur motorblok
dit heb ik ook ondervonden , h het vliegwiel nu wat afgesteld en het schuurt niet meer denk ik want kan na 15 km nog steeds mijn hand erop houden.Franky schreef:. Maar nog steeds meet ik temperaturen tegen de 160 graden Of zou dit toch normaal zijn?JonathanC schreef:Ik zal eens zien of ik de thermometer van kameraad kan lenen , dan zal ik ook eens metingen doen..
Ik heb de indruk dat de mijne nu ook redelijk heet wordt....
Ik heb de motor van de av50 op de 40 gemonteerd ( zonder problemen overigens) en hij wordt wel warm , alsook het magneetvliegwiel
eens zien...
Over het vliegwiel. Na een lang stuk plankgas rijden kan ik die inderdaad gewoon met mijn blote handen vast pakken. Zet je je motor uit en wacht je te lang, dan wordt je vliegwiel wel erg warm. Dan trekt de hitte van het blok het vliegwiel in.
heb de meting nog niet kunnen doen , denk mss morgenavond.