Vermogen / uitlaat

MobyLars
Berichten: 29
Lid geworden op: 28 jul 2013, 11:46
Locatie: Geleen

Vermogen / uitlaat

Ongelezen bericht door MobyLars » 28 jul 2013, 12:08

Hallo!

Ik heb sinds een half jaar een AV85 die ik weer lopend heb gekregen. Het enigste is dat hij net te weinig vermogen heeft, met name trekkracht.
De ontsteking heb ik juist afgesteld, carburateur gereinigd ect.. Maar berg op krijgt hij het zwaar. Aangezien ik in het heuvelachtige limburg woon is dit vaak wel vervelend, haha.
Ik dacht dat al dat het er mee te maken had dat de brommer zelf al zwaar is.

Nu was mijn vraag of het kwaad kan om uit mijn uitlaat demper de midden schijfjes te halen (ik weet niet hoe ze heten maar op de tekening in de bijlage staan ze als 15591).
Ik denk dat hierdoor wat meer vermogen komt omdat de doorgang vergroot wordt.

Hoe denken jullie hier over? Kunnen jullie mij hier over adviseren?
Alvast bedankt!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6196
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Vermogen / uitlaat

Ongelezen bericht door Franky » 28 jul 2013, 12:13

Voordat je aanpassing gaat maken, wat noem jij weinig vermogen en weinig trekkracht? Wat is je topsnelheid?
Mogelijk zijn er andere dingen nog niet goed en loopt je blokje überhaupt niet optimaal

MobyLars
Berichten: 29
Lid geworden op: 28 jul 2013, 11:46
Locatie: Geleen

Re: Vermogen / uitlaat

Ongelezen bericht door MobyLars » 28 jul 2013, 12:19

Hij komt langzaam van zijn plaats en als het berg op gaat begint hij terug te lopen tot ongeveer 10 kmpu.. Vanaf daar moet ik dan bijtrappen.
Zijn top is 50 kmpu.
Ik ga wel vaker rijden met iemand die een EEG heeft en hij zegt dat het blok goed loopt. Maar het kan zijn dat het iets intern is.

MobyLars
Berichten: 29
Lid geworden op: 28 jul 2013, 11:46
Locatie: Geleen

Re: Vermogen / uitlaat

Ongelezen bericht door MobyLars » 28 jul 2013, 17:29

Ik heb vanmiddag de 2 ringen eruit gehaald en de de pin verruild voor een stuk draadeind.
De uitlaat gaf een klein beetje meer geluid en met het rijden merkte ik niks dus ik heb de ringen er weer terug in gezet.

Zou het ook aan mijn carburateur kunnen liggen? Deze is wel al ultrasonisch gereinigd.

Anders nog een tip?
Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6196
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Vermogen / uitlaat

Ongelezen bericht door Franky » 28 jul 2013, 17:36

Hmm. Niet zo verrassend dat het niet helpt. Op de lage toeren heb je de tegendruk juist nodig.
Je topsnelheid is netjes. Alleen terugzakken naar 10km/h is wel bizar. Ik kom zo even niet op ideeën. Ik schuif dit even af naar de meer ervaren rijders hier.

geert666
Berichten: 5
Lid geworden op: 25 jul 2013, 13:18

Re: Vermogen / uitlaat

Ongelezen bericht door geert666 » 28 jul 2013, 18:37

Als je de uitlaat er af haalt ,kun je in de cylinder kijken, kijk even of de uitlaatpoort niet verstopt zit.
Soms zitten die voor de helft dicht met kool aanslag.
Mvg Geert

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Vermogen / uitlaat

Ongelezen bericht door Harrie » 28 jul 2013, 19:16

In Limburg heb je eigenlijk een bromfiets met versnellingen of een variateur nodig.
Ik herinner me een rit in de buurt van Gulpen, waar alle brommers zonder variateur stil vielen.
Niet erg als je van fietsen houdt.
Harrie

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6196
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Vermogen / uitlaat

Ongelezen bericht door Franky » 28 jul 2013, 19:25

geert666 schreef:Als je de uitlaat er af haalt ,kun je in de cylinder kijken, kijk even of de uitlaatpoort niet verstopt zit.
Lijkt me onwaarschijnlijk. Dan zou je nooit de 50km/h halen.
Het enige wat ik tot nu toe heb kunnen bedenken is lekkage in je cilinder. Daar heb je op hoge toeren niet zoveel last van maar bij lage toeren wel heel veel. Bij lekkage bij je cilinder denk ik aan lekke pakking, versleten zuigerveren of niet goed sluitende dècompresseur. Maar ik ga hier wel buiten mijn boekje.......

Of het is normaal zoals Harrie half suggereert. Maar dan heb je beste hellingen om je heen. Bij de Arnhem rit waar we toch ook wat forse helling aan doen (voor NL begrippen) vallen enkel de bromfietsen uit met mankementen. De rest komt er met gemak op.

MobyLars
Berichten: 29
Lid geworden op: 28 jul 2013, 11:46
Locatie: Geleen

Re: Vermogen / uitlaat

Ongelezen bericht door MobyLars » 28 jul 2013, 20:04

Ok bedankt voor jullie reacties!

Ja de heuvels hier zijn inderdaad wel pittig, misschien dat die inderdaad alleen voor schakel of variateur brommers zijn weggelegd.
In de winter ben ik van plan het blokje uit elkaar te halen, ik zal dan zeker even jullie tips meenemen.

Dankjulliewel!
Groetjes!

Vindapp
Berichten: 80
Lid geworden op: 04 feb 2010, 21:19

Re: Vermogen / uitlaat

Ongelezen bericht door Vindapp » 30 jul 2013, 15:40

Heb je al aan andere tandwielen gedacht. groter tandwiel blad achter geeft al gauw meer pit de heuvels op te kunnen rijden.

MobyLars
Berichten: 29
Lid geworden op: 28 jul 2013, 11:46
Locatie: Geleen

Re: Vermogen / uitlaat

Ongelezen bericht door MobyLars » 30 jul 2013, 18:03

Vindapp schreef:Heb je al aan andere tandwielen gedacht. groter tandwiel blad achter geeft al gauw meer pit de heuvels op te kunnen rijden.
Ja heb ik inderdaad ook al aan gedacht maar dan verlies ik weer topsnelheid dus dat zou dan wel weer jammer zijn.

Polle
Berichten: 2698
Lid geworden op: 14 feb 2010, 20:45
Locatie: Geel Belgie

Re: Vermogen / uitlaat

Ongelezen bericht door Polle » 16 aug 2013, 17:35

Hallo

Rijd zelf al jaren op een av 85 en inderdaad optrekken en bergop rijden blijk moeilijk met dit model omdat hij behoorlijk zwaar van bouw is.
Ik heb ondertussen een 12 mm carb gestoken en een cilinder met grotere spoelpoorten en dit helpt een beetje maar bergop blijft hij het lastig hebben.

Gr Polle

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Vermogen / uitlaat

Ongelezen bericht door Harrie » 16 aug 2013, 21:06

De AV85 is een brommer voor het vlakke land.
Wil je de bergen in dan kom je uit bij een AV89. die met een variateur is voorzien.
Toch maakt het daar ook nog veel uit of je een Franse cilinder hebt met hogedrukkop of een Kapteincilinder met kleine spoelpoorten.
Groet,
Harrie

Plaats reactie