Minder vermogen en af en toe sterke terugval top vansnelhied

GROENEKAN
Berichten: 3765
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Minder vermogen en af en toe sterke terugval top vansnelhied

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 04 sep 2013, 20:11

Vorige week zondag ( Forum-rit ) kon mijn FOM de Postbank niet bolwerken. De bezemwagen was het lot van zowel mij als mijn bromfiets.

De afgelopen 10 dagen ben ik het hele internet over geweest en heb stuk voor stuk de condensator, de bobine, de bougie en de carburateur omgewisseld voor een ander exemplaar. Steeds bleef het probleem bestaan. Toen ontsteking opnieuw afgesteld en nog een keer met hulp van forumlid Hans v.d. Heuvel uit Soest ( hij kan het echt ). Alles tevergeefs.

Gisteravond sprak ik een klassieke motoren-liefhebber en vertelde hem kort het probleem: niet goed optrekken en af en toe terugvallen in topsnelheid. Hij zei direct: " Je uitlaat is verstopt". Ik had daar niet aan gedacht omdat de mengsmering tegenwoordig zoveel schraler is. Maar dat bleel we; de juiste analyse !!
Vanochtend met gootsteen reiniger, uitbranden en remkabel aan de boormachine de uitlaat grondig gereinigd en alle gaatjes een fractie opgeboord.

Hij rijdt weer als een trein.

Ik werd er af en toe moedeloos van, maar rustig en je verstand gebruiken is de oplossing, bleek maar weer. Een mens is nooit te oud om te leren.Toen ik 16 jaar was ontkoolde ik de uitlaat van Mobylette een paar keer per jaar ! Maar ik had er niet aan gedacht.

Met groet,

Joop

NB ga nu over naar mengsmering 1:50 ( heb zojuist mijn voorraadje mengsmering omgebouwd )
Laatst gewijzigd door GROENEKAN op 04 sep 2013, 22:44, 1 keer totaal gewijzigd.

Donnie
Berichten: 263
Lid geworden op: 06 feb 2010, 11:21
Locatie: Schagerbrug Noord Holland Noord

Re: Minder vermogen en af en toe sterke terugval top vansnelhied

Ongelezen bericht door Donnie » 04 sep 2013, 21:58

Joop als je goed 2-takt olie gebruikt b.v. Castrol TTS dan heb je haast geen last van kool.
Het is wat duurder maar veel beter dan de troep van b.v. de Action.

GROENEKAN
Berichten: 3765
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: Minder vermogen en af en toe sterke terugval top vansnelhied

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 04 sep 2013, 22:39

Dank voor de tip, Peter ! En ik zal het doen ook. Groet, Joop

GROENEKAN
Berichten: 3765
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: Minder vermogen en af en toe sterke terugval top vansnelhied

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 24 okt 2013, 17:51

Peter, inmiddels rijd ik op goede synthetische olie van E 12.50 per liter Shell advance Ultra. . Op verpakking en internet staat dat deze olie opntkolen overbodig maakt en dat hij minder stinkt en optimaler verbrandt. Deze is voor mij makkelijker in de buurt verkrijgbaar dan Castrol .

Mijn vraag: is het zeker dat deze olie niet conflicteert met de pakkingen van mijn FOM uit 1962 ? Anders moet ik over naar een goede minerale olie. Ongetwijfeld heb jij hier ervaring mee. Hoor graag en dank en groet, Joop

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4574
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Minder vermogen en af en toe sterke terugval top vansnelhied

Ongelezen bericht door MobyJoost » 24 okt 2013, 21:31

Joop. welke pakkingen bedoel je? je carter-, voet-, kop-, inlaat- en uitlaat-pakking hebben hier geen problemen mee. Of bedoel je de krukaskeerringen? Als je de originele nog in je blokje hebt, is het misschien sowieso een goed idee deze te vervangen. Ik heb het gevoel, dat moderne benzine een grotere bedreiging is voor deze pakkingen, dan moderne olie (maar ik ben zeker geen expert).

GROENEKAN
Berichten: 3765
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: Minder vermogen en af en toe sterke terugval top vansnelhied

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 25 okt 2013, 04:56

Hoi Joost,

Ooit heb ik gelezen of gehoord dat synthetische olie met pakkingen / krukaskeerringen niet goed samengaat. Op internet lees ik dat synthetische olie oude pakkingen / krukaskeerringen kan aantasten. Maar een ander schrijft: geen probleem.
Nu zijn mijn - vermoedelijke de eerste set - krukaskeerringen goed. In ieder geval geen lekkage en motortje loopt mooi met erg goede compressie. Vervangen is niet mijn eerste optie. Ik denk dat ik met de synthische olie ( sinds kort begonnen, op advies Donnie ) blijf rijden en dan zie ik het wel. Vervangen kan dan altijd nog.

Groet, Joop

GROENEKAN
Berichten: 3765
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: Minder vermogen en af en toe sterke terugval top vansnelhied

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 25 okt 2013, 05:06

Zie net dat MobyDick onderstaande schreef op in 2007 op het Bromfietsforum. Vermoedelijk zat dat in mijn achterhoofd.

Zelfmengen heeft bij mij ook de voorkeur. Met de huidige moderne 2-takt olie kun je rustig smeren in een verhouding van 1:40. Mogelijk ben je dan nog aan de "vette" kant. Let wel op bij de aankoop van 2 takt olie dat je geen volledig synthetische olie koopt want dan heb je kans dat de krukaskeerringen langzaam worden "opgevreten" door deze olie.

Groet,

Dick

Donnie
Berichten: 263
Lid geworden op: 06 feb 2010, 11:21
Locatie: Schagerbrug Noord Holland Noord

Re: Minder vermogen en af en toe sterke terugval top vansnelhied

Ongelezen bericht door Donnie » 25 okt 2013, 10:09

Ik rij al jaren op Euro 95 van de witte pomp met Castrol TTS in verhouding 1:40 probleemloos met mijn oldtimers.
Maar iedereen heeft zijn eigen ervaringen. Op dit moment is Aspen weer een hype.

GROENEKAN
Berichten: 3765
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: Minder vermogen en af en toe sterke terugval top vansnelhied

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 25 okt 2013, 12:23

Duidelijk Donnie. Ik blijf met synthetische olie mengen / rijden. groet, Joop

The proof of the pudding is in the eating

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2404
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: Minder vermogen en af en toe sterke terugval top vansnelhied

Ongelezen bericht door ruudk » 26 okt 2013, 22:33

Hoi,
Ooit heb ik gelezen of gehoord dat synthetische olie met pakkingen / krukaskeerringen niet goed samengaat. Op internet lees ik dat synthetische olie oude pakkingen / krukaskeerringen kan aantasten. Maar een ander schrijft: geen probleem.
Hmm, dit is weer een eye-opener voor mij.
Ik ben namelijk bezig met het vervangen van mijn oliekeerringen (van een jaren 50-model) en zag een opmerkelijk verschil tussen de oude en de nieuwe (ongebruikte oude) Goetze-ringen.
Op de oude keerringen zat er nauwelijks rubber meer tegen de metalen schijfjes (dat zag ik pas toen ik de nieuwe keerringen ernaast hield). Het rubber was dus weggevreten, kan dus door olie komen, maar ook door de tand des tijds natuurlijk.
Ik ga er ook eens wat meer informatie over opzoeken.
Bedankt,
Ruud

GROENEKAN
Berichten: 3765
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: Minder vermogen en af en toe sterke terugval top vansnelhied

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 04 nov 2013, 15:16

GROENEKAN schreef:Zie net dat MobyDick onderstaande schreef op in 2007 op het Bromfietsforum. Vermoedelijk zat dat in mijn achterhoofd.

Zelfmengen heeft bij mij ook de voorkeur. Met de huidige moderne 2-takt olie kun je rustig smeren in een verhouding van 1:40. Mogelijk ben je dan nog aan de "vette" kant. Let wel op bij de aankoop van 2 takt olie dat je geen volledig synthetische olie koopt want dan heb je kans dat de krukaskeerringen langzaam worden "opgevreten" door deze olie.

Groet,

Dick

Heb contact gehad met Technische Helpdesk Shell. De Shell Advance Ultra 2 synthetische olie ( ca E 12.50 per literfles) is gebaseerd op Polyolefine fenol. Dit tast geen pakkingen aan en is mengbaar met minerale olie, dus je kunt eenvoudig omschakelen en je oude minerale olie opmaken. Deze olie verbrandt goed, niet meer ontkolen en een schone motor.

Sommige synthetiche olien ( ken de merken niet ) zijn op basis van polyglycol. Dan gaat het vlokken bij menging met minerale olie. Ook heb je bij deze basis-stof kans op aantasting pakkingen.

groet, Joop

GROENEKAN
Berichten: 3765
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: Minder vermogen en af en toe sterke terugval top vansnelhied

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 04 nov 2013, 19:38

GROENEKAN schreef:
GROENEKAN schreef:Zie net dat MobyDick onderstaande schreef op in 2007 op het Bromfietsforum. Vermoedelijk zat dat in mijn achterhoofd.

Zelfmengen heeft bij mij ook de voorkeur. Met de huidige moderne 2-takt olie kun je rustig smeren in een verhouding van 1:40. Mogelijk ben je dan nog aan de "vette" kant. Let wel op bij de aankoop van 2 takt olie dat je geen volledig synthetische olie koopt want dan heb je kans dat de krukaskeerringen langzaam worden "opgevreten" door deze olie.

Groet,

Dick

Heb contact gehad met Technische Helpdesk Shell. De Shell Advance Ultra 2 synthetische olie ( ca E 12.50 per literfles) is gebaseerd op Polyolefine fenol. Dit tast geen pakkingen aan en is mengbaar met minerale olie, dus je kunt eenvoudig omschakelen en je oude minerale olie opmaken. Deze olie verbrandt goed, niet meer ontkolen en een schone motor.

Sommige synthetiche olien ( ken de merken niet ) zijn op basis van polyglycol. Dan gaat het vlokken bij menging met minerale olie. Ook heb je bij deze basis-stof kans op aantasting pakkingen.

groet, Joop

Zie ook onder het topic Brandstof v.w.b. de toepasbaarheid van Shell Advance Ultra 2T

Plaats reactie