EEN RAMMELTJE motorblok
EEN RAMMELTJE motorblok
Bij een FietsOmatic doet zich voor: het klinkt als een rammeltje vrij hoog in de cilinder, net of er iets los zit en rammelt. Een kenner hoort het als hij bijv. voor het stoplicht staat en je hoort het helemaal als je je oor bij de bovenste helft van de cilinder houdt. Als je vrij hard rijdt hoor je neit nauwelijks, waarschijnlijk wordt het dan overstemd door andere geluiden. Het is vrij plotseling ontstaan, tijdens een ritje van 5 km.
Wat is de meest waarschijnlijke oorzaak ? Big end, Pistonpen, krukaslager, zuiger ? Iemand een idee ?
Hoor graag en een vriendelijke groet, Joop
NB: heb geen camera met geluid enz. voor filmpje
Wat is de meest waarschijnlijke oorzaak ? Big end, Pistonpen, krukaslager, zuiger ? Iemand een idee ?
Hoor graag en een vriendelijke groet, Joop
NB: heb geen camera met geluid enz. voor filmpje
Re: EEN RAMMELTJE motorblok
Hallo Joop,
Moeilijk te zeggen of het wel van de motor komt. Ik zou dat moeten horen.
Er kan ergens gewoon iets loszitten en meetrillen. Polle had onlangs een loszittend vliegwiel en heb jij onlangs niet jou vliegwiel los gehad?
Zou wel toevallig zijn. Zie het maar als een voorbeeld.
Een paar jaar geleden hoorde ik een vervelend geluid bij de brommer van een vriend.
Na enig gezoek bleek de stalen tankdop los te zitten. Stelde dus niks voor , maar was wel irritant.
Laat iemand anders eens luisteren Joop en wellicht is de oorzaak simpel.
Harrie
Moeilijk te zeggen of het wel van de motor komt. Ik zou dat moeten horen.
Er kan ergens gewoon iets loszitten en meetrillen. Polle had onlangs een loszittend vliegwiel en heb jij onlangs niet jou vliegwiel los gehad?
Zou wel toevallig zijn. Zie het maar als een voorbeeld.
Een paar jaar geleden hoorde ik een vervelend geluid bij de brommer van een vriend.
Na enig gezoek bleek de stalen tankdop los te zitten. Stelde dus niks voor , maar was wel irritant.
Laat iemand anders eens luisteren Joop en wellicht is de oorzaak simpel.
Harrie
Re: EEN RAMMELTJE motorblok
Dank Harrie voor je reactie.
Vanavond van alles nagelopen en gecontroleerd. Als je met bougie eruit of erin met de hand het vliegwiel draait dan klinkt / voelt het goed.
Zojuist een 10 km gereden, het geluid wordt alleen maar erger en bij bepaalde toerentallen zelfs " angstaanjagend". Alsof hij op het punt staat ermee op te houden of dat er iets breekt.
Zal inderdaad iemand anders ernaar laten luisteren / ermee laten rijden. We'll see.
Vriendelijke groet,
Joop
Vanavond van alles nagelopen en gecontroleerd. Als je met bougie eruit of erin met de hand het vliegwiel draait dan klinkt / voelt het goed.
Zojuist een 10 km gereden, het geluid wordt alleen maar erger en bij bepaalde toerentallen zelfs " angstaanjagend". Alsof hij op het punt staat ermee op te houden of dat er iets breekt.
Zal inderdaad iemand anders ernaar laten luisteren / ermee laten rijden. We'll see.
Vriendelijke groet,
Joop
Re: EEN RAMMELTJE motorblok
Hallo Joop
Heb je de koppeling al nagekeken?
Misschien loszittend plaatje?
Gr Polle
Heb je de koppeling al nagekeken?
Misschien loszittend plaatje?
Gr Polle
Re: EEN RAMMELTJE motorblok
Heb ik nagekeken en beluisterd, Polle. Het geluid komt uit motorblok / cilinder.Polle schreef:Hallo Joop
Heb je de koppeling al nagekeken?
Misschien loszittend plaatje?
Gr Polle
Re: EEN RAMMELTJE motorblok
Hallo Joop
Misschien zuigerveer gebroken ?
Of misschien lager stuk
Gr Polle
Misschien zuigerveer gebroken ?
Of misschien lager stuk
Gr Polle
Re: EEN RAMMELTJE motorblok
Dankzij Harrie en Polle ben ik gelukkig niet helemaal en alleen maar blijven geloven in problemen met krukas / pistonpen / bigend enz.
Vanochtend weer van alles nagelopen en wat bleek: een ooit te vast en daardoor dol aangedraaid schroefje om de voedingsspoel vast te zetten was gaan wandelen onder het vliegwiel. Dat veroorzaakte het rammeltje en af en toe gierend geluid. Gek blijft dat het geluid zuiver uit de bovenste helft van de cilinder kwam.
Maar goed, het is opgelost en ik heb nieuw draad getapt in de grondplaat en alles zit weer goed en is goed. Net in de zon een tochtje gemaakt, heerlijk als het motortje mooi klinkt.
met groeten,
Joop
Vanochtend weer van alles nagelopen en wat bleek: een ooit te vast en daardoor dol aangedraaid schroefje om de voedingsspoel vast te zetten was gaan wandelen onder het vliegwiel. Dat veroorzaakte het rammeltje en af en toe gierend geluid. Gek blijft dat het geluid zuiver uit de bovenste helft van de cilinder kwam.
Maar goed, het is opgelost en ik heb nieuw draad getapt in de grondplaat en alles zit weer goed en is goed. Net in de zon een tochtje gemaakt, heerlijk als het motortje mooi klinkt.
met groeten,
Joop
Laatst gewijzigd door GROENEKAN op 08 sep 2013, 21:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: EEN RAMMELTJE motorblok
goed dat het opgelost is
Re: EEN RAMMELTJE motorblok
Hallo Joop
Dit is weeral een stap vooruit in het herstellen van je zo gekoesterd fompje
Leuk dat het opgelost is zonder al te veel werk
Gr Polle
Dit is weeral een stap vooruit in het herstellen van je zo gekoesterd fompje
Leuk dat het opgelost is zonder al te veel werk
Gr Polle
Re: EEN RAMMELTJE motorblok
Beste Joop,
Heb er wel een borgplaatje onder het moertje zitten?
Bijgevoegd wat borgingsvoorbeelden.
Harrie
Heb er wel een borgplaatje onder het moertje zitten?
Bijgevoegd wat borgingsvoorbeelden.
Harrie
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Re: EEN RAMMELTJE motorblok
Beste Allround Harrie,
Prachtige instructief plaatje.
Heb onder de Nyloc moeren inderdaad twee verende ringen per moer en daarbij de holle kanten naar elkaar toe.
Onder de twee schroefjes heb ik zojuist een ringetje met kartelrandje gedaan. Hopelijk voldoet dat ook. Heb ook klemringetjes liggen maar dit leek mij beter ?!
Heb ook vanochtend de schoenen van de voedings- en elektriciteitsspoel met een penseel met zwarte spuitlak gelakt en vervolgens het vliegwiel erop gedaan en laten draaien. Kon toen goed zien waar contact was. Dat weggeslepen en nu loopt het vliegwiel prachtig vrij en is nu alleen handwarm na een stuk rijden.
Met groet,
Joop
Prachtige instructief plaatje.
Heb onder de Nyloc moeren inderdaad twee verende ringen per moer en daarbij de holle kanten naar elkaar toe.
Onder de twee schroefjes heb ik zojuist een ringetje met kartelrandje gedaan. Hopelijk voldoet dat ook. Heb ook klemringetjes liggen maar dit leek mij beter ?!
Heb ook vanochtend de schoenen van de voedings- en elektriciteitsspoel met een penseel met zwarte spuitlak gelakt en vervolgens het vliegwiel erop gedaan en laten draaien. Kon toen goed zien waar contact was. Dat weggeslepen en nu loopt het vliegwiel prachtig vrij en is nu alleen handwarm na een stuk rijden.
Met groet,
Joop
Laatst gewijzigd door GROENEKAN op 09 sep 2013, 22:22, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: EEN RAMMELTJE motorblok
Hallo Joop
Ik leer iedere keer ook nog bij.
Een goede tip om de binnenkant van het vliegwiel te spuiten zodat je kan zien waar hij schuurt
Gr Polle
Ik leer iedere keer ook nog bij.
Een goede tip om de binnenkant van het vliegwiel te spuiten zodat je kan zien waar hij schuurt
Gr Polle
Re: EEN RAMMELTJE motorblok
Beste Joop,GROENEKAN schreef: Onder de twee schroefjes heb ik zojuist een ringetje met kartelrandje gedaan. Hopelijk voldoet dat ook. Heb ook klemringetjes liggen maar dit leek mij beter ?!
Heb ook vanochtend de schoenen van de voedings- en elektriciteitsspoel met een penseel met zwarte spuitlak gelakt en vervolgens het vliegwiel erop gedaan en laten draaien. Kon toen goed zien waar contact was. Dat weggeslepen en nu loopt het vliegwiel prachtig vrij en is nu alleen handwarm na een stuk rijden.
Joop
een ringetje met kartelrandje is beter dan geen borging, maar ook dan kan de moer soms losdraaien; sterker nog ik heb ooit meegemaakt dat een tapeind met moer geheel loskwam.
Een plaatje is een borging die een stuk betrouwbaarder is dan een gekartelde borging.
Natuurlijk kun je de poolschoenen afslijpen, maar beter is om de grondplaat goed uit te richten of te vervangen. Vooral de allereerste types uit Zamak zijn soms erg krom.
Ik ken iemand die dat zo beu werd dat hij uit massief aluminium een nieuwe grondplaat draaide. Ik wacht nog steeds op foto's van hem.
Harrie
Re: EEN RAMMELTJE motorblok
Beste Joop,
slijpen is niet de oplossing om aanlopen te voorkomen maar bij het monteren van de spoelen een montage ring gebruiken centreer je de spoelen en is het probleem opgelost.
m.vr.groet
Peterl
slijpen is niet de oplossing om aanlopen te voorkomen maar bij het monteren van de spoelen een montage ring gebruiken centreer je de spoelen en is het probleem opgelost.
m.vr.groet
Peterl
Re: EEN RAMMELTJE motorblok
Waar haal je zo'n ring?
In Heerhugowaard heb ik een paar originele ringen bij me.
Ik wil er wel eentje voor jou reserveren Joop.
De prijs valt reuze mee.
Harrie
In Heerhugowaard heb ik een paar originele ringen bij me.
Ik wil er wel eentje voor jou reserveren Joop.
De prijs valt reuze mee.
Harrie
Re: EEN RAMMELTJE motorblok
Inmiddels met Harrie kortgesloten.Harrie schreef:Waar haal je zo'n ring?
In Heerhugowaard heb ik een paar originele ringen bij me.
Ik wil er wel eentje voor jou reserveren Joop.
De prijs valt reuze mee.
Harrie
Re: EEN RAMMELTJE motorblok
Grote vonken?GROENEKAN schreef: Inmiddels met Harrie kortgesloten.