hoe schroefdraad motorblok herstellen.

ranchero
Berichten: 29
Lid geworden op: 31 dec 2013, 23:27
Locatie: Deurne / Antwerpen

hoe schroefdraad motorblok herstellen.

Ongelezen bericht door ranchero » 31 dec 2013, 23:36

Hey Mensen,

Eerst en vooral een gelukkig en gezond nieuwjaar gewenst.
Mijn naam is Frank en ik heb onlangs 2 mobilletjes type AV3 van 1954 gekocht als nieuw project.
Nu heb ik een probleem waar ik niet zo direct een deftige oplossing voor heb namelijk bij 2 studs waarmee de cilinder vast zit is de schroefdraad uit het blok getrokken.
De studjes zijn 7mm in doormeter met aan één kant M7 op 1mm spoed en de andere kant, karterkant, is M7 op 1.25 en daar wringt het schoentje.
Ik had gedacht om de schroefdraad te herstellen met een helicoil maar deze maat ( M7 op 1.25) bestaat niet.
Hoe lossen jullie dit op?

Bedankt op voorhand.

Frank B.

Gebruikersavatar
australman
Berichten: 1280
Lid geworden op: 18 dec 2013, 17:07
Locatie: oostwold oldambt

Re: hoe schroefdraad motorblok herstellen.

Ongelezen bericht door australman » 01 jan 2014, 10:51

Hoi. Gewoon helicoils m7 x 1 plaatsen en dan cilinderdraadeinden met aan beide zijden m7 x 1 schroefdraad gebruiken.Kijk hiervoor bijvoorbeeld bij Schaaf bromfietsen.nl

Hans

ranchero
Berichten: 29
Lid geworden op: 31 dec 2013, 23:27
Locatie: Deurne / Antwerpen

Re: hoe schroefdraad motorblok herstellen.

Ongelezen bericht door ranchero » 01 jan 2014, 12:40

Maar natuurlijk, hoe dom kon ik zijn om dat niet te zien.
Ik staarde me blind op de originele studs maar zo lukt het ook en aangezien een helicoil sterker is dan de originele draad kan dit niet mis gaan.
Zal straks het motortje uit elkaar halen en goed reinigen in de ultrasoon om met een zo proper mogelijke basis te beginnen.
Alvast heel erg bedankt voor je oplossing.

Groetjes

Frank

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6196
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: hoe schroefdraad motorblok herstellen.

Ongelezen bericht door Franky » 01 jan 2014, 13:16

ranchero schreef:aangezien een helicoil sterker is dan de originele draad kan dit niet mis gaan.
Wel even opletten dat je voor een helicoil meer materiaal om je gat nodig hebt omdat de diameter van de schroefdraad in je blok groter wordt. Als het boutgat zeer dicht bij de rand van het materiaal zit kan je wel eens geen helicoil plaatsen. Maar dat spreekt voor zich ;)

ranchero
Berichten: 29
Lid geworden op: 31 dec 2013, 23:27
Locatie: Deurne / Antwerpen

Re: hoe schroefdraad motorblok herstellen.

Ongelezen bericht door ranchero » 01 jan 2014, 14:27

Dat zal niet zo een probleem zijn hoor, er is nog meer dan voldoende materiaal en aangezien het maar 7mm boutjes zijn wordt het helicoil gat niet groter dan 8mm ongeveer.
Zie foto zonder helicoil:
motobecane096.jpg
Herstelling zal ook geupload worden zodat anderen met hetzelfde probleempje kunnen meegenieten.
Nu heb ik gelijk nog een vraagje, ik heb achter elke moer zo'n ster rondelletje, die zijn 6mm binnengat en ik vermoed dat deze er niet horen.
Klopt dit?
Er is duidelijk aan dit blokje gesleuteld in het verleden al is het niet te zien aan de moeren en boutjes, er zijn geen "sleutelsporen" op te vinden.

Groetjes en tot schrijfs.

Frank
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

ranchero
Berichten: 29
Lid geworden op: 31 dec 2013, 23:27
Locatie: Deurne / Antwerpen

Re: hoe schroefdraad motorblok herstellen.

Ongelezen bericht door ranchero » 02 jan 2014, 20:34

hoi mensen, kleine update.
Bij het uit elkaar halen van het blokje viel het me op dat de karterhelften niet mooi meer tegen elkaar aansloten, ik kon er makkelijk een papiertje tussen schuiven, dus dan maar besloten om deze te vlakken maar eerst kijken hoeveel krukas speling ik zijdelings had.
Nou, dat was ongeveer 0.5 mm, er kon dus wat van de pasvlakken afgedraaid worden.
Eerste foto is de "spleet" tussen de karterhelften.
motobecane094.jpg
Met zelfgemaakt hulpstukken in erthalon één karterhelft op de draaibank gemonteerd en heel voorzichtig gekeken of het wel mooi parallel stond wat gelukkig heel goed mee viel.
Eerst een heel fijn pasje genomen, kan je zien op 3 en 9 uur.
motobecane100.jpg
Dan maar de gok gewaagd en beetje bij beetje het pasvlak afgedraaid totdat ik enkel mooi blinkend aluminum zag.
Het andere karterhelft op dezelfde manier afgevlakt maar deze stond iets meer "krom" maar met minieme afname is dat ook gelukt.
motobecane098.jpg
Dan le moment supreme, hoeveel speling hed ik met de krukas, nou, GEEN, als ik de boutjes aandraai komt ie heel lichtjes stroef te draaien op één plek, dus als er een dichting tussen zit moet dat goed komen.
Zo, dat was mijn update, er volgen er nog hoor.
Als je vragen of opmerking hebt, vuur maar af.

Groetjes en tot schrijfs.

Frank B
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

GROENEKAN
Berichten: 3765
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: hoe schroefdraad motorblok herstellen.

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 02 jan 2014, 22:44

Knap en goed werk !

En leuk dat je ons zo gedetailleerd en helder informeert.

Vroeg me af: Hoe groot schat je de kans dat een pakking dit had opgelost ? Ongetwijfeld niet groot, gezien al je moeite. Maar zou het gekund hebben. Niet iedereen zal het ongelijke zien en/of het kunnen afvlakken.

groet,

Joop
Laatst gewijzigd door GROENEKAN op 03 jan 2014, 11:13, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: hoe schroefdraad motorblok herstellen.

Ongelezen bericht door Harrie » 03 jan 2014, 01:33

Mooie opspanning met de hulpstukken.
Harrie

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6196
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: hoe schroefdraad motorblok herstellen.

Ongelezen bericht door Franky » 03 jan 2014, 17:28

Inderdaad een mooie opspanning! Dat is meestal het moeilijkste met deze onderdelen.

Is het gezamenlijk vlak van de twee carters nog mooie vlak? Het vlak waar het cilinderhuis op komt? Als je scheefstand hebt gehad met het draaien zal je het daar ook in terug kunnen vinden.

pille
Berichten: 213
Lid geworden op: 04 sep 2013, 17:01
Locatie: brugge

Re: hoe schroefdraad motorblok herstellen.

Ongelezen bericht door pille » 03 jan 2014, 17:44

heel indrukwekkend, ranchero!!!
zoals jij met onze hobby bezig bent...
Blijf ons maar updaten met je project!

ranchero
Berichten: 29
Lid geworden op: 31 dec 2013, 23:27
Locatie: Deurne / Antwerpen

Re: hoe schroefdraad motorblok herstellen.

Ongelezen bericht door ranchero » 03 jan 2014, 21:52

@ Franky, voor zover ik kan zien is het pasvlak voor de cilinder nog mooi recht en vlak als ik de cilinder zelf erop zet, dus dat moet goed komen met een dichting ertussen. Ik zou enkel dunner dichtingspapier moeten vinden, dat van mij is .5mm en das net wat aan de dikke kant. 0.3 of 0.2 zou beter zijn. Eens binnen springen bij een autoshop in de buurt.
Heb vandaag ook al het helicoil 7mm setje besteld.
Ook de krukas opgefrist maar daar had ik ook nog een klein probleempje, de schroefdraad dat die fransen toen gebruikt hebben is ook iets wat je in de handel niet vind, 11mm x 1mm spoed linkse draad..... Niet te vinden.
Ach, dan maar heel voorzichtig met de draadvijl erover gegaan tot de moer er met een beetje overtuiging (lees sleutel) erop ging.
Dat komt allemaal wel goed hoor.

Groetjes en tot schrijfs.

Frank B

AGB
Berichten: 2766
Lid geworden op: 01 mei 2011, 20:58
Woonplaats: de grens van overijssel

Re: hoe schroefdraad motorblok herstellen.

Ongelezen bericht door AGB » 03 jan 2014, 21:53

Meer fotos van de hulpstuken ben benieuwt hoe dat af te stellen is, is kunstof niet
Te zacht? Vul plaatjes gebruikt ? Lijkt mij toch heel moelijk af te stellen zo
Lijkt mij toch meer werk voor een vreesbank of vlak slijper?
Ik volg dit met belangsteling, ik kan er altijd wat van leren (hobbie draaier)

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6196
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: hoe schroefdraad motorblok herstellen.

Ongelezen bericht door Franky » 04 jan 2014, 21:32

Daar ben ik ook wel benieuwd na. Wat heb je als referentie vlak gebruikt voor het afdraaien van het carter? De buitenkant is volgens mij onbewerkt en dus een slecht referentie vlak. Eigenlijk zou je een vlak aan de binnenkant moeten gebruiken. Maar daar kan je hem weer niet op klemmen.... Dit is verdraaid lastig!

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: hoe schroefdraad motorblok herstellen.

Ongelezen bericht door Harrie » 05 jan 2014, 00:40

Ik denk dat de kunststofring getrapt is en precies in de lagerzitting past.
Hierdoor krijg je een mooie uitlijning.
Harrie

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6196
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: hoe schroefdraad motorblok herstellen.

Ongelezen bericht door Franky » 05 jan 2014, 11:23

Dan moet je wel het carter tegen die kunststofring aanduwen vanuit de achterkant. Dat moet dan verend?

ranchero
Berichten: 29
Lid geworden op: 31 dec 2013, 23:27
Locatie: Deurne / Antwerpen

Re: hoe schroefdraad motorblok herstellen.

Ongelezen bericht door ranchero » 05 jan 2014, 12:34

Hallo jongens, hou het simpel.
Mijn leuze is KISS, dit wil zeggen Keep It Simpel Stupid.
Plastiek is Ertalon, das een hardere plastiek soort van Nylon, heel makkelijk te bewerken en hard genoeg om zulke dingen te maken en toch zacht genoeg om beschadigingen te voorkomen.
Fotooke is van de hulpstukken, de linkse is voor aan de buitenkant en daar past te uitstulping van het karter netjes in, de rechtse past zuigend in de lageruitsparing aan de binnenkant.
motobecane101.jpg
De bout gaat van binnen naar buiten toe en wordt op de draaibank opgespannen met de moer.
Daarna met de beitel heel voorzichtig gekeken of het kartertje wiebelde en daar had ik geluk in, slechts op 2 plaatsen raakte de beitel en dan wist ik dat het goed kwam.
En dit is het resultaat.
motobecane102.jpg
Ik moet er wel bij zeggen dat het met momenten zenuwslopend was temeer dat de karters nogal onnouwkeurige gietstukken zijn, de opstaande rand op het linker karter (zie foto) is niet echt rond te noemen en de lageruitsparingen zijn ook niet echt rond te noemen.
Nu nog dichtingspapier vinden van 0.15 a 0.20. Denk dat men dat oliepapier noemt, iets anders in deze diktes blijkt niet te vinden.
Groetjes en tot schrijfs.

Frank B
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6196
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: hoe schroefdraad motorblok herstellen.

Ongelezen bericht door Franky » 05 jan 2014, 13:10

Aha. Dus gewoon uitgelijnd op te buitenkant van het carter en gekeken of dat redelijk in de buurt kwam. Dat kan ook :)

Het enige pakkingpapier dat ik hier kan kopen is 0.2mm dik. Gewoon bij de auto onderdelenzaak. Dus dat vind je wel ;) Hoe het heet weet ik verder niet.

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: hoe schroefdraad motorblok herstellen.

Ongelezen bericht door Harrie » 05 jan 2014, 16:43

Op de beurs in Rosmalen wordt pakkingpapier in allerlei soorten en dikten aangeboden.
Wat het hulpstuk betreft: niet 1 stuks getrapt, maar twee losse stukken. Wat is het beste? Ik zou het zelf een keer moeten uitproberen.
Ik heb geen ervaring met Ertalon (een nylonsoort) en dacht aanvankelijk dat het zoiets Ertalyte was, maar dat is weer een kristallijne polyester (PET) voor zware belastingen en aan slijtage onderhevige onderdelen.
Interessante wereld die van de hoogwaardigekunststoffen. Het tijdperk dat kunststof in de volksmond nog plastic heette, ligt inmiddels ver achter ons.

Groet,
Harrie

ranchero
Berichten: 29
Lid geworden op: 31 dec 2013, 23:27
Locatie: Deurne / Antwerpen

Re: hoe schroefdraad motorblok herstellen.

Ongelezen bericht door ranchero » 05 jan 2014, 21:46

Effie klein vraagje, wanneer is die beurs in Rosmalen?

Plastiek heb je inderdaad in alle soorten en gewichten, het spul dat ik gebruikt heb komt van een draaierij en dat zijn de afvalstompjes die ik gekregen heb.
Er zit vanalles tussen gaande van nylon tot ertalon en zelfs ronduit zachte plastiek en een paar stompjes aluminium en messing.
De ertalon had toevallig de exacte doormeter, daar hoefde ik dus niks meer aan de doen.
Ideaal om zulke hulpstukjes en consoorten te maken.
Groetjes en tot schrijfs.

Frank B

GROENEKAN
Berichten: 3765
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: hoe schroefdraad motorblok herstellen.

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 06 jan 2014, 00:13

A.s. zaterdag en zondag, Frank.

ranchero
Berichten: 29
Lid geworden op: 31 dec 2013, 23:27
Locatie: Deurne / Antwerpen

Re: hoe schroefdraad motorblok herstellen.

Ongelezen bericht door ranchero » 12 jan 2014, 21:32

Hallo jongens,
Eventjes een kleine rechtzetting ivm die vreemde linkse schroefdraad 11 x 1, heb op de beurs in Rosmalen zo'n snijkussen gevonden, spiksplinternagelnieuw voor 22 euro.
Niet getwijfeld en direct aangekocht.
Ik was dus geheel in de veronderstelling dat deze niet bestond maar blijkbaar niet goed genoeg gezocht op het internet.
Bij deze mijn verontschuldigingen.
Heb nog een fout gedaan door een nieuwe kop van een AV3 met decompressor te laten liggen.
Shame on me.....
M'n neef heeft ook een goede score gedaan, hij heeft een nieuwe cilinder met piston voor een AV3 gevonden voor 65 euro.
Denk dat dit geen foute prijs is hé.
Voor de rest niet veel voor een AV3 gevonden, althans niet de onderdelen zie ik zocht.

Groetjes en tot schrijfs

Frank B

Plaats reactie