Variateur openen
Variateur openen
Hoi allemaal!
Ik heb eindelijk na maanden problemen de moed gevonden om mn variateur te demonteren, het probleem was dat een van de kogeltjes bleef steken als ik 40-45km/h reed. als ik nadien afrem bleeft de vario dus in hoogste positie steken (soms)
Daarom dacht ik dat de kogzeltjes/diens kanaaltjes mogelijks onregelmatigheden hebben ofzo, daarom wil ik deze eens goed willen bezien.
Nu zou ik die variateur willen openen, hij is al gedemonteerd. Hoe krijg ik deze echt open? De koppeling enzo is al zichtbaar...
Ik heb eindelijk na maanden problemen de moed gevonden om mn variateur te demonteren, het probleem was dat een van de kogeltjes bleef steken als ik 40-45km/h reed. als ik nadien afrem bleeft de vario dus in hoogste positie steken (soms)
Daarom dacht ik dat de kogzeltjes/diens kanaaltjes mogelijks onregelmatigheden hebben ofzo, daarom wil ik deze eens goed willen bezien.
Nu zou ik die variateur willen openen, hij is al gedemonteerd. Hoe krijg ik deze echt open? De koppeling enzo is al zichtbaar...
- Franky
- Berichten: 6190
- Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
- Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland
Re: Variateur openen
Als je een weekje geduld heb kan ik foto's maken van hoe ik dat doe
Je hebt uiteraard de juiste dopsleutel nodig die op de moer past. Dan heb je nog een tool nodig waarmee je je gehele vario/koppeling kan tegenhouden zodat je daadwerkelijk de moer kan losdraaien. Die tool moet je zelf in elkaar gaan knutselen. Dat is niet zo moeilijk
Let op! De moer is tegengestelde draad! Als je de moer los hebt dan kan je de pulleyschijf eraf schroeven. Deze schijf heeft weer normale draad.
Je hebt uiteraard de juiste dopsleutel nodig die op de moer past. Dan heb je nog een tool nodig waarmee je je gehele vario/koppeling kan tegenhouden zodat je daadwerkelijk de moer kan losdraaien. Die tool moet je zelf in elkaar gaan knutselen. Dat is niet zo moeilijk
Let op! De moer is tegengestelde draad! Als je de moer los hebt dan kan je de pulleyschijf eraf schroeven. Deze schijf heeft weer normale draad.
Re: Variateur openen
Hej franky!
dus je bedoelt die grote moer (32+) die tussen de vario en het blokje zit? Die heeft dus omgekeerde draad? Misschien daarom dat ik die niet loskreeg
dus je bedoelt die grote moer (32+) die tussen de vario en het blokje zit? Die heeft dus omgekeerde draad? Misschien daarom dat ik die niet loskreeg
- Franky
- Berichten: 6190
- Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
- Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland
Re: Variateur openen
Correct. Dat ding Is simpel na te bouwen
En inderdaad, ik heb het over die grote moer. Waarschijnlijk maatje 35 (ja echt die maat ). Modernere hebben 36.
En inderdaad, ik heb het over die grote moer. Waarschijnlijk maatje 35 (ja echt die maat ). Modernere hebben 36.
Re: Variateur openen
Ik denk dat ik hetzelfde voor heb! Als ik het gas los, dan lijkt het dat ie te traag terug in toeren wilt.
Van stilstand naar 50 doet ie vlot, maar eens je gas mindert heeft ie tijd nodig.
Wat kan er dan binnen in die variator versleten/kapot zijn?
Van stilstand naar 50 doet ie vlot, maar eens je gas mindert heeft ie tijd nodig.
Wat kan er dan binnen in die variator versleten/kapot zijn?
Re: Variateur openen
Hej Pille!
Ben je zeker dat je aan variateur hebt? Die zijn behoorlijk zeldzaam! In een variateur zitten simpel gezegd gewoon 3 kogels. Deze 3 kogels oefenen een pseudokracht uit naar de buitenkant. Hierdoor worden ze bij een hoger toerental naar buiten gedreven door die kracht omdat deze groter wordt bij een hoger toerental. Hetgeen dat bij mij gebeurt is da één van die kogels blijft steken in de hoogste positie. Hoe dit komt weet ik nog niet, kmoet hem nog openhalen; maar het is zeer eenvoudig te controleren of je met hetzelfde probleem zit:
Ga naar je topsnelheid, zie naar je variateur dat hij volledig openstaat, rem dan af naar ongever 20a 30 km/h, niet te hard afremmen....
Bij dit afremmen moet je duidelijk kunnen zien dat het vrije stukje van de variateur terug wordt geduwd. Snap je? Dus bij het remmen naar beneden zien of de variateur gewoon teruggaat
Groeten!
Ben je zeker dat je aan variateur hebt? Die zijn behoorlijk zeldzaam! In een variateur zitten simpel gezegd gewoon 3 kogels. Deze 3 kogels oefenen een pseudokracht uit naar de buitenkant. Hierdoor worden ze bij een hoger toerental naar buiten gedreven door die kracht omdat deze groter wordt bij een hoger toerental. Hetgeen dat bij mij gebeurt is da één van die kogels blijft steken in de hoogste positie. Hoe dit komt weet ik nog niet, kmoet hem nog openhalen; maar het is zeer eenvoudig te controleren of je met hetzelfde probleem zit:
Ga naar je topsnelheid, zie naar je variateur dat hij volledig openstaat, rem dan af naar ongever 20a 30 km/h, niet te hard afremmen....
Bij dit afremmen moet je duidelijk kunnen zien dat het vrije stukje van de variateur terug wordt geduwd. Snap je? Dus bij het remmen naar beneden zien of de variateur gewoon teruggaat
Groeten!
- Franky
- Berichten: 6190
- Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
- Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland
Re: Variateur openen
Als het er eentje is die nog nooit los gemaakt is kan hij vol vuil zitten, hard geworden vet en beschadigingen door slijtage. Na 40 jaar kan je toch niet verwachten dat dit soort systemen zonder oplap beurt nog goed werkenpille schreef:Ik denk dat ik hetzelfde voor heb! Als ik het gas los, dan lijkt het dat ie te traag terug in toeren wilt.
Van stilstand naar 50 doet ie vlot, maar eens je gas mindert heeft ie tijd nodig.
Wat kan er dan binnen in die variator versleten/kapot zijn?
Re: Variateur openen
Mijn gereedschap om de variateur los te maken.
Een dopsleutel op een zwaar stuk ijzer gelast lang naar gezocht en uiteindelijk op een oldtimer auto beurs gevonden voor 8€ een maat 35
Een stuk om de variateur op te blokkeren tijdens het losdraaien dit kan tussen de bankschroef gezet worden.
Een tang om oliefilters los te draaien gekocht op een bromfietsbeurs voor 10€ de ronding past perfect om de schijf het geeft enkel kleine haakjes in de schijf.
Even met schuurpapier er over en klaar
Gr Polle
Een dopsleutel op een zwaar stuk ijzer gelast lang naar gezocht en uiteindelijk op een oldtimer auto beurs gevonden voor 8€ een maat 35
Een stuk om de variateur op te blokkeren tijdens het losdraaien dit kan tussen de bankschroef gezet worden.
Een tang om oliefilters los te draaien gekocht op een bromfietsbeurs voor 10€ de ronding past perfect om de schijf het geeft enkel kleine haakjes in de schijf.
Even met schuurpapier er over en klaar
Gr Polle
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Re: Variateur openen
Bram, Pille rijdt op een AV92. Die zijn er alleen maar met variateur. Een dubbele zelfs.
Re: Variateur openen
Ga eerst eens rustig kijken en nadenken.Demonteer de Vsnaar en bekijk de voorvariateur. Neem een kwastje met olie en smeer de 3 of 4 kogels licht in.Bij de achtervariateur kan de poelie niet terugkomen in zijn ruststand een oplossing kan zijn om door te smeren met hoogwaardig dun vet. Bij de achtervariateur is de poelie te demonteren en de vertanding schoon te maken let op de sterke grote veer. De vertanding insmeren met molykote vet.
m.vr.groet
Peterl
m.vr.groet
Peterl
Re: Variateur openen
De afgebeelde zeskantige dopmoer heeft een zoeker en deze vermindert de grip op de moer. Zet de dop in de draaibank en draai hem af zodat het aanrakingsvlak groter wordt.
m.vr.groet
PeterL.
m.vr.groet
PeterL.
Re: Variateur openen
Ik heb die zoeker er met een haaks slijpmachine weggeslepen. En omdat de, dunne, moer ook nog eens in een "kuil" ligt (de vorm van de vaste poulie), heb ik de dop ook nog de andere kant op af geslepen.
Re: Variateur openen
Hallo bedankt Peter en Joost voor de tip
Gr Polle
Gr Polle
- Franky
- Berichten: 6190
- Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
- Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland
Re: Variateur openen
Mooie tang Polle. Dat is zeker handig! Ik doe dit met een oliefiltersleutel met een metalenband met een stuk rubber er omheen. Die schiet nogal eens van de schijf af. Dus helemaal geweldig vind ik dat niet. Ik heb nu ook een oliefiltersleutel met een ketting mogelijk werkt dit beter. Binnenkort ga ik dat uitproberen
Re: Variateur openen
Heb ik geprobeerd met een klemband maar die schiet er dikwijls af en je hebt zeer veel kracht nodig om die los te krijgen
Ook de kettingsleutel vond ik niet ideaal tot ik die tang tegenkwam die werkt echt geweldig
Gr Polle
Ook de kettingsleutel vond ik niet ideaal tot ik die tang tegenkwam die werkt echt geweldig
Gr Polle
- Franky
- Berichten: 6190
- Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
- Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland
Re: Variateur openen
Bij deze de uitleg hoe je een variateur uit elkaar moet halen. Als voorbeeld wil ik de moer van deze variateur los halen.
Dat ga ik doen met deze tool
Omdat ik moeilijk iets kan laten lassen heb ik gewoon twee aluminium platen op elkaar geschroeft. De functie van de onderste plaat is om makkelijk vastgepakt te kunnen worden door een bankschroef. Boven de aluminium plaat steken twee inbus boutjes (ook onder de plaat. Die kan ik los maken en bovenop zetten voor transval variateurs). In het midden zit een lange bout.
De variateur kan nu gewoon erop gezet worden.
Nog even een ring en een moer erop om ervoor te zorgen dat de variateur er niet uit springt. Let erop dat de moer los erop moet zitten! Als je de grote moer van de variateur los draait komt hij naar boven toe. Er moet daarvoor nog wel ruimte zijn.
En nu losdraaien maar (let op! Tegengestelde draad)
Eitje toch? Alles begint met goed gereedschap
Edit:
Het enige probleem die deze tool heeft is dat je even moet kijken waarop de variateur gaat afsteunen. Het is niet de bedoeling dat het lager heel hard in schroefdraad van de bout gedrukt wordt. Bij transval variateurs gebeurt dit nooit. Originele mobylette variateurs steken weer iets anders in elkaar heb ik vandaag gemerkt. Maar dat lager was toch al naar de knoppe dus ik kon me er niet druk om maken
Dat ga ik doen met deze tool
Omdat ik moeilijk iets kan laten lassen heb ik gewoon twee aluminium platen op elkaar geschroeft. De functie van de onderste plaat is om makkelijk vastgepakt te kunnen worden door een bankschroef. Boven de aluminium plaat steken twee inbus boutjes (ook onder de plaat. Die kan ik los maken en bovenop zetten voor transval variateurs). In het midden zit een lange bout.
De variateur kan nu gewoon erop gezet worden.
Nog even een ring en een moer erop om ervoor te zorgen dat de variateur er niet uit springt. Let erop dat de moer los erop moet zitten! Als je de grote moer van de variateur los draait komt hij naar boven toe. Er moet daarvoor nog wel ruimte zijn.
En nu losdraaien maar (let op! Tegengestelde draad)
Eitje toch? Alles begint met goed gereedschap
Edit:
Het enige probleem die deze tool heeft is dat je even moet kijken waarop de variateur gaat afsteunen. Het is niet de bedoeling dat het lager heel hard in schroefdraad van de bout gedrukt wordt. Bij transval variateurs gebeurt dit nooit. Originele mobylette variateurs steken weer iets anders in elkaar heb ik vandaag gemerkt. Maar dat lager was toch al naar de knoppe dus ik kon me er niet druk om maken
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Franky op 21 mar 2017, 12:37, 4 keer totaal gewijzigd.
Re: Variateur openen
Heel goeie foto's en duidelijk. Das voor volgende winter.
- Franky
- Berichten: 6190
- Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
- Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland
Re: Variateur openen
Leeg bericht
Laatst gewijzigd door Franky op 21 mar 2017, 12:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Variateur openen
Hallo Franky,
Een belangrijke instructie. Goed dat je die instructie weer compleet hebt gemaakt.
Als de variateur blijft hangen kunnen er kuiltjes in de trommel zitten, waarin de kogels blijven steken.
Voorzichtig dichtlassen met hard materiaal is de oplossing en daarna moeten de laspunten op de de trommel vlak geslepen en eventueel na gedraaid worden .
Logisch dat na 40 jaar slijtage kan optreden.
H.
Een belangrijke instructie. Goed dat je die instructie weer compleet hebt gemaakt.
Als de variateur blijft hangen kunnen er kuiltjes in de trommel zitten, waarin de kogels blijven steken.
Voorzichtig dichtlassen met hard materiaal is de oplossing en daarna moeten de laspunten op de de trommel vlak geslepen en eventueel na gedraaid worden .
Logisch dat na 40 jaar slijtage kan optreden.
H.
- Franky
- Berichten: 6190
- Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
- Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland
Re: Variateur openen
Tja, hoeveel berichten nog te gaan... Ik zag dat ik meer dan 500 foto's online had staan die nu dus allemaal niet meer werken Dit is een behoorlijk drama
Re: Variateur openen
Drama?
Je hebt je eigen backups neem ik aan en als het echt nodig is, wordt er wel om gevraagd.
Ik heb ook wel wat zaken staan op tiny pics en op mijn eigen website.
Het blijft altijd lastig. Fijn alle informatie in the cloud, maar als die cloud leeg regent, heb je niks meer.
H.
Je hebt je eigen backups neem ik aan en als het echt nodig is, wordt er wel om gevraagd.
Ik heb ook wel wat zaken staan op tiny pics en op mijn eigen website.
Het blijft altijd lastig. Fijn alle informatie in the cloud, maar als die cloud leeg regent, heb je niks meer.
H.
- Franky
- Berichten: 6190
- Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
- Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland
Re: Variateur openen
Natuurlijk heb ik backups Dus de foto's zijn niet verloren.
Afhankelijk zijn van gratis diensten heeft zo zijn nadelen.
Overigens kunnen we dankzij onze actieve webmaster vanaf heden 20 foto's per bericht plaatsen ipv 5 Dus ik heb alle foto's weer in het oorspronkelijke bericht kunnen plakken
Afhankelijk zijn van gratis diensten heeft zo zijn nadelen.
Overigens kunnen we dankzij onze actieve webmaster vanaf heden 20 foto's per bericht plaatsen ipv 5 Dus ik heb alle foto's weer in het oorspronkelijke bericht kunnen plakken