Vastzittende zuigerveren
-
- Berichten: 379
- Lid geworden op: 11 mar 2010, 23:51
- Locatie: Heinkenszand - Zeeland
Vastzittende zuigerveren
Wie-o-wie weet een goede oplossing om zuigerveren die vast zitten in de zuiger los te krijgen op een goede manier om de zuiger te besparen.
Groetjes Carl
Groetjes Carl
Re: Vastzittende zuigerveren
Hoi Carl,
Zit de zuiger nog in de cilinder?
Harrie
Zit de zuiger nog in de cilinder?
Harrie
-
- Berichten: 379
- Lid geworden op: 11 mar 2010, 23:51
- Locatie: Heinkenszand - Zeeland
Re: Vastzittende zuigerveren
De zuiger zit niet meer in de cilinder, deze heb ik eruit gezaagd omdat de koelribben er al op verschillende plaatsen af waren en de cilinder daarom niet meer toonbaar was op een mobylette.
De zuiger ziet er nog goed uit alleen de zuigerveren zitten vast in de groeven ( waarschijnlijk oxidatie )
Groetjes Carl
De zuiger ziet er nog goed uit alleen de zuigerveren zitten vast in de groeven ( waarschijnlijk oxidatie )
Groetjes Carl
Re: Vastzittende zuigerveren
Beste Carl,
Spuit er eerst wat carburateurreiniger op of kruipolie; na een dag zitten ze waarschijnlijk los genoeg om te verwijderen/los te breken.
Ik zou sowieso nieuwe ringen monteren. Let op dat er 0.2mm speling zit tussen de uiteinden van de zuigerveren als ze in de cilinder zitten.
Harrie
Spuit er eerst wat carburateurreiniger op of kruipolie; na een dag zitten ze waarschijnlijk los genoeg om te verwijderen/los te breken.
Ik zou sowieso nieuwe ringen monteren. Let op dat er 0.2mm speling zit tussen de uiteinden van de zuigerveren als ze in de cilinder zitten.
Harrie
-
- Berichten: 379
- Lid geworden op: 11 mar 2010, 23:51
- Locatie: Heinkenszand - Zeeland
Re: Vastzittende zuigerveren
Hallo Harrie,bedankt voor de snelle reactie.
Ik ga het morgen proberen met IMAL of WD40.
Als deze los zijn zal ik het laten weten.
Nieuwe zuigerveren ga ik zeker plaatsen.
Groetjes Carl
Ik ga het morgen proberen met IMAL of WD40.
Als deze los zijn zal ik het laten weten.
Nieuwe zuigerveren ga ik zeker plaatsen.
Groetjes Carl
Re: Vastzittende zuigerveren
Nooit geweten dat er 0,2mm speling tussen de uiteinden van de zuigerveren moest zitten, is ook eigenlijk wel logisch kunnen ze ook nog een beetje eerder uitzetten dan de cilinder. Leuk weetje.
-
- Berichten: 379
- Lid geworden op: 11 mar 2010, 23:51
- Locatie: Heinkenszand - Zeeland
Re: Vastzittende zuigerveren
Toch mooi zo'n forum, je leer elke keer weer iets bijruudk schreef:Nooit geweten dat er 0,2mm speling tussen de uiteinden van de zuigerveren moest zitten, is ook eigenlijk wel logisch kunnen ze ook nog een beetje eerder uitzetten dan de cilinder. Leuk weetje.
Zelf heb ik ook al veel geleerd van verschillende forum's
Groetjes Carl
Re: Vastzittende zuigerveren
Beste forumleden,
Daar ben ik er 12 jaar geleden ook door schade en schande achtergekomen.
Ik had net een motortje gereviseerd, dat na een ritje van 20 minuten vastliep.
De zuigerveren zaten vastgekoekt. Navraag ( we hadden nog geen forum) leerde dat de zuigerveren speling in de omtrek moesten hebben.
Ik had deze brommer ook meegenomen naar Parijs voor de jubileumrit Arnhem-Parijs-Arnhem, maar hij reed niet lekker. Thuis gekomen werd
het probleem onderzocht en opgelost.
Daarna heb ik met die brommer nog succesvolle ritten gereden zoals de meerdaagse rit in 2002, waar we vanuit Zuid-Limburg naar Luxemburg reden en weer terug.
Een zeer bijzondere rit met veel deelnemers; we hebben toen ook vanalles gefilmd en veel foto's gemaakt. Die meerdaagse ritten zijn mij toch wel het meest dierbare.
In 2002 verhuisde de brommer naar een zolder waar zij nog steeds staat. Ongekentekend, maar misschien laat ik dat de komende jaren toch nog doen, want alles is compleet. Mogelijk ga ik daarna de brommer voorzien van een moderne Dimoby-koppeling en een beter nicasil cilinder, zodat deze speciale brommer lekker mee kan rijden met andere
"krachtpatsers" in de bergen.
Het betreft een S41a met enkelvoudige variateur met 32 kleine kogeltjes (de eerste variateur op de S4). De brommer is het eerste brommer met een plaatstalen frame van Kaptein en stamt uit 1957. Piet van Iwaarden had (heeft) de opvolger (S44a) in de aanbieding staan.
Groet,
Harrie
Daar ben ik er 12 jaar geleden ook door schade en schande achtergekomen.
Ik had net een motortje gereviseerd, dat na een ritje van 20 minuten vastliep.
De zuigerveren zaten vastgekoekt. Navraag ( we hadden nog geen forum) leerde dat de zuigerveren speling in de omtrek moesten hebben.
Ik had deze brommer ook meegenomen naar Parijs voor de jubileumrit Arnhem-Parijs-Arnhem, maar hij reed niet lekker. Thuis gekomen werd
het probleem onderzocht en opgelost.
Daarna heb ik met die brommer nog succesvolle ritten gereden zoals de meerdaagse rit in 2002, waar we vanuit Zuid-Limburg naar Luxemburg reden en weer terug.
Een zeer bijzondere rit met veel deelnemers; we hebben toen ook vanalles gefilmd en veel foto's gemaakt. Die meerdaagse ritten zijn mij toch wel het meest dierbare.
In 2002 verhuisde de brommer naar een zolder waar zij nog steeds staat. Ongekentekend, maar misschien laat ik dat de komende jaren toch nog doen, want alles is compleet. Mogelijk ga ik daarna de brommer voorzien van een moderne Dimoby-koppeling en een beter nicasil cilinder, zodat deze speciale brommer lekker mee kan rijden met andere
"krachtpatsers" in de bergen.
Het betreft een S41a met enkelvoudige variateur met 32 kleine kogeltjes (de eerste variateur op de S4). De brommer is het eerste brommer met een plaatstalen frame van Kaptein en stamt uit 1957. Piet van Iwaarden had (heeft) de opvolger (S44a) in de aanbieding staan.
Groet,
Harrie
- Franky
- Berichten: 6203
- Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
- Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland
Re: Vastzittende zuigerveren
32 kogeltjes Ja, zo kan het ook. Beetje een dure oplossing, maar het zal best werken.
Zie ik nou mini schokdempers zitten op de achterbrug? Lijkt me raar. Maar wat is het dan wel?
Zie ik nou mini schokdempers zitten op de achterbrug? Lijkt me raar. Maar wat is het dan wel?
Re: Vastzittende zuigerveren
Beste Franky,
Correctie:
Het was inderdaad een dure oplossing en erg mooi gemaakt.
Die minischokdempers zijn plunjerveren; bij sommige motorfietsen uit de jaren vijftig zie je die ook.
De Kaptein Z2C had ze , maar ook bepaalde modelllen van BMW.
Daarnaast zat er ook nog een drukveer, die de scharnierende motor wegdrukte. De S41a was namelijk de eerste plaatframebrommer met variateur
Groet,
Harrie
http://www.pantin.nl/bkf4903.jpg
Correctie:
Het was inderdaad een dure oplossing en erg mooi gemaakt.
Die minischokdempers zijn plunjerveren; bij sommige motorfietsen uit de jaren vijftig zie je die ook.
De Kaptein Z2C had ze , maar ook bepaalde modelllen van BMW.
Daarnaast zat er ook nog een drukveer, die de scharnierende motor wegdrukte. De S41a was namelijk de eerste plaatframebrommer met variateur
Groet,
Harrie
http://www.pantin.nl/bkf4903.jpg
Laatst gewijzigd door Harrie op 02 mar 2011, 00:13, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: Vastzittende zuigerveren
Beste Harrie,
Prachtig exemplaar, die S41A! Ook supermooie gouden biezen!
Ik begrijp nu dat het beetje speling op de zuigervering niet (alleen) van belang is om een mogelijk uitzettingsverschil tussen zuigerveren en cilinder op te vangen, maar vooral om vastkoeken van de veren te voorkomen.
Groet,
Rudolf
Prachtig exemplaar, die S41A! Ook supermooie gouden biezen!
Ik begrijp nu dat het beetje speling op de zuigervering niet (alleen) van belang is om een mogelijk uitzettingsverschil tussen zuigerveren en cilinder op te vangen, maar vooral om vastkoeken van de veren te voorkomen.
Groet,
Rudolf
-
- Berichten: 198
- Lid geworden op: 07 mar 2011, 15:10
- Woonplaats: Drechterland
- Locatie: West Friesland
Re: Vastzittende zuigerveren
Hallo Carl, Indien je de zuiger niet direkt nodig hebt, kun je de zuiger geheel ondergedompeld weken in dieselolie.
Resultaat: na enige weken, misschien maanden,grote kans dat je de veren kunt demonteren.
De volgende tip is misschien gesneden koek maar ik geef hem toch maar. De gebroken zuigerveerdelen kun je, na eventueel vlak en haaks slijpen, gebruiken als schraapstaal
om de groeven perfect schoon te schrapen Veel succes
Resultaat: na enige weken, misschien maanden,grote kans dat je de veren kunt demonteren.
De volgende tip is misschien gesneden koek maar ik geef hem toch maar. De gebroken zuigerveerdelen kun je, na eventueel vlak en haaks slijpen, gebruiken als schraapstaal
om de groeven perfect schoon te schrapen Veel succes
-
- Berichten: 379
- Lid geworden op: 11 mar 2010, 23:51
- Locatie: Heinkenszand - Zeeland
Re: Vastzittende zuigerveren
Ik ben benieuwd of ik met het opruimen van mijn werkplaatsje deze zuiger met vastzittende zuigerveren nog tegen kom, ik kom die topic net tegen
Re: Vastzittende zuigerveren
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-
- Berichten: 357
- Lid geworden op: 12 jun 2023, 08:55
- Woonplaats: Heinkenszand Nederland
- Locatie: Heinkenszand
Re: Vastzittende zuigerveren
En Carl,Moto - Le Poney schreef: ↑03 okt 2023, 20:51Ik ben benieuwd of ik met het opruimen van mijn werkplaatsje deze zuiger met vastzittende zuigerveren nog tegen kom, ik kom die topic net tegen
Nog gevonden?
Had je hem in 2011 nou maar in de diesel gezet dan waren je zuigerveren (en vermoedelijk je zuiger) nu compleet opgelost