Boite de relais vragen

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Boite de relais vragen

Ongelezen bericht door Franky » 29 mei 2014, 20:51

Even wat vooruit lopend op zaken, hier toch maar alvast een topic voor mijn waarschijnlijk overvloedig veel boeite de relais vragen :lol:

1) Pasbus loshalen
Hebben jullie nog tips voor het loshalen van de pasbus in het carter? Als je de carters splitst zal je altijd zien dat de pasbus aan 1 kant blijft steken. Hij moet er uit i.v.m. het vlakke van de carters. Het carter in de onderstaande foto is gebroken. Er is niks aan te verpesten dus ideaal om dit soort dingen uit te proberen. Ik heb het deel met de pasbus al heel erg warm gestookt. Het hielp helemaal niets. De pasbus zit nog steeds muurvast.
Hoe haal je hem er dan wel uit?

Afbeelding

2) Vloeibare pakking
Wat voor een type vloeibare pakking raden jullie aan voor tussen de twee carters? Peter L sprak over Hammertide ofzoiets. Ik kan er echter niets van vinden op internet dus ik zal hem wel verkeerd verstaan hebben.
Ik neem dat de aangeraden vloeibare pakking ook op het motorblok gebruikt mag worden. Mijn contre piston is in de opslag alweer aan het lekken dus ik moet iets radicaler ingrijpen.

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Boite de relais vragen

Ongelezen bericht door Harrie » 30 mei 2014, 06:46

Waarschijnlijk is de pasbus geoxideerd: ontroester erop spuiten. Na een dag het carterdeel verwarmen en met de tang de pasbus losdraaien.
In de autohandel verkopen ze pakking op siliconenbasis in een automatische spuit flacon.
Harrie

pille
Berichten: 213
Lid geworden op: 04 sep 2013, 17:01
Locatie: brugge

Re: Boite de relais vragen

Ongelezen bericht door pille » 30 mei 2014, 17:15

hoe krijg je het buitentandwiel eraf? Zit er daar linkse draad op?

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Boite de relais vragen

Ongelezen bericht door Franky » 30 mei 2014, 18:21

Harrie schreef:Waarschijnlijk is de pasbus geoxideerd: ontroester erop spuiten. Na een dag het carterdeel verwarmen en met de tang de pasbus losdraaien.
In de autohandel verkopen ze pakking op siliconenbasis in een automatische spuit flacon.
Harrie
Oké. Dankjewel. Ik ga er tzt mee aan de gang. Ik zal laten horen of het gelukt is.
De nieuwe bussen zal ik van brons maken. Zijn we ook weer van dit probleem af. Er komt wel meer brons in. Er zitten uit mijn hoofd twee boutjes die rechtstreeks in het carter schroeven. Daarvan is 1 al direct afgebroken. Helemaal vast gerot. Ik zal bij mijn goede kast daar wat voorzichter zijn en preventief bronzen helicoils plaatsen.
pille schreef:hoe krijg je het buitentandwiel eraf? Zit er daar linkse draad op?
Doodgewone normale schroefdraad (natuurlijk wel fijndraad ) ;) Ik heb het zonet even uitgeprobeerd.
Je houdt de as vast door met een klemband de V-snaar pulley tegen te houden

pille
Berichten: 213
Lid geworden op: 04 sep 2013, 17:01
Locatie: brugge

Re: Boite de relais vragen

Ongelezen bericht door pille » 31 mei 2014, 10:26

merci franky, ik ga het proberen!

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Boite de relais vragen

Ongelezen bericht door Franky » 31 mei 2014, 15:12

Ben jij ondertussen ook bezig met je tandwielkast? Ik dacht dat je dat nog even niet ging doen :)

pille
Berichten: 213
Lid geworden op: 04 sep 2013, 17:01
Locatie: brugge

Re: Boite de relais vragen

Ongelezen bericht door pille » 31 mei 2014, 16:06

wel, het is aanstekelijk :D . Als jij met je brommer bezig bent dan komt de goesting hier ook!
Ik denk dat de av7 motor nu goed in orde is, dus nu die boite!

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Boite de relais vragen

Ongelezen bericht door Franky » 31 mei 2014, 19:23

Hahaha. Ik moet wel bekennen dat ik er juist helemaal niet mee bezig ben ;) Af en toe besluit ik ineens weer eens wat informatie in te winnen over de problemen die ik half jaar geleden ben tegengekomen. Ik ben op het moment druk met het maken van een bromfietslift. Als die af is ga ik eerst de nodige problemen van mijn AV50 oplossen. Daarna komt de 99z weer eens aan de beurt :) Met wat geluk gaat dat deze zomer nog worden :? :P

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Boite de relais vragen

Ongelezen bericht door Franky » 23 jul 2014, 09:44

Ik heb weer een vraag. Misschien weten jullie dit.

Pasbussen vervangen
Ik wil de pasbussen die in het carter zitten vervangen. Deze zijn veelal verroest, krom, ovaal en ga maar door :P Nou hebben deze bussen ooit een mooie passing gehad. Omdat ze echter nogal vernield zijn kan ik de passing niet meer opmeten. Ik heb even een 10h6 paspen in het carter gezet en die heeft wel wat speling. Ik zal nog een 10m6 paspen kopen om te kijken of die strakker zit. De vraag is natuurlijk hoe strak dit oorspronkelijk zat. Ik heb werkelijk geen idee. Wee iemand dit?

De volgende vraag is waar je ze voor vervangt. Ik wil misschien een poging wagen om zelf een pasbus uit brons te maken. Al ben ik bang dat dat niet lukt omdat de bus wel erg dunwandig is. Een andere optie is om een ongeharde stalen paspen te kopen en daar een gat in te boren. Of de passing aan de buitenkant dan nog steeds hetzelfde is durf ik niet te zeggen. Dit zal ik gewoon dom moeten proberen en achteraf opmeten.

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Boite de relais vragen

Ongelezen bericht door Harrie » 23 jul 2014, 15:07

Je kunt ze van een EEG trapasbus afleiden.
Passing carter-bus is een lichte perspassing.
Paasing bus - as is een glijdende passing.
Harrie

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Boite de relais vragen

Ongelezen bericht door Franky » 23 jul 2014, 15:39

Ow, ik had duidelijker moeten zijn.
Het gaat om dit ding. Niet het glijlager van de trapperas. Mijn glijlagers zijn in goede staat.
Afbeelding

AGB
Berichten: 2766
Lid geworden op: 01 mei 2011, 20:58
Woonplaats: de grens van overijssel

Re: Boite de relais vragen

Ongelezen bericht door AGB » 23 jul 2014, 17:10

Voor je er een tang op zet een passende as in het gat doen dan vervormd de pasbus niet
Eerst 3 a 4 dagen in de echte kruipolie laaten weken wd 40 is geen kruipolie. Al denkt een buurman
Van wel , :D aleen goed voor op poetsen van een fiets en huishouwelijk gebruik/ en draad tapen,
Wat koelen en smeeren voor bij de draaibank,
Anders de paspen voorzichtig uitboren / vrezen op een boorvrees machiene als het anders
Niet gaat

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Boite de relais vragen

Ongelezen bericht door Franky » 23 jul 2014, 17:29

Eh.. Dit ding zit in een carter dat gebroken is :roll: Ik kan me er niet zo druk om maken :lol:
Ik zullen echter wel altijd nieuwe pasbussen nodig zijn. Want die dingen roesten en zitten daarom graag klem. Dus preventief vervangen die oude troep.

Polle
Berichten: 2698
Lid geworden op: 14 feb 2010, 20:45
Locatie: Geel Belgie

Re: Boite de relais vragen

Ongelezen bericht door Polle » 23 jul 2014, 19:57

Hallo Agb

Wd 40 is volgens mij de beste kruip,smeer en poetsolie van gans de wereld.

Gr Polle

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4570
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Boite de relais vragen

Ongelezen bericht door MobyJoost » 23 jul 2014, 20:02

Het verschill is, dat de smerende werking van WD40 aanmerkelijk snellr verdwijnt, dan die van ouderwetse kruipolie. Maar de penetrerende werking ervan is volgens mij wel groter.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Boite de relais vragen

Ongelezen bericht door Franky » 16 aug 2014, 10:35

Heeft iemand nog tips over hoe je paslagers kan maken? (voor de gene die het niet weten, een paslager is een lager waarvan de binnendiameter iets groter is gemaakt en de buitendiameter iets kleiner zodat het lager zonder moeite op de as en in het huis kan).

Ik wou om de binnendiameter iets groter te maken een stuk schuurpapier in de boormachine monteren en die flink laten draaien in het gat. Bij de buitendiameter werkt die truc niet. Daarnaast ga ik er vanuit dat die lagerschalen gehard zijn waardoor een vijl of zelfs een draaibank (de beitel bedoel ik natuurlijk) beschadigd kan raken :( Dus, hoe doen jullie dit?

pille
Berichten: 213
Lid geworden op: 04 sep 2013, 17:01
Locatie: brugge

Re: Boite de relais vragen

Ongelezen bericht door pille » 16 aug 2014, 11:35

Franky schreef:Heeft iemand nog tips over hoe je paslagers kan maken? (voor de gene die het niet weten, een paslager is een lager waarvan de binnendiameter iets groter is gemaakt en de buitendiameter iets kleiner zodat het lager zonder moeite op de as en in het huis kan).

Ik wou om de binnendiameter iets groter te maken een stuk schuurpapier in de boormachine monteren en die flink laten draaien in het gat. Bij de buitendiameter werkt die truc niet. Daarnaast ga ik er vanuit dat die lagerschalen gehard zijn waardoor een vijl of zelfs een draaibank (de beitel bedoel ik natuurlijk) beschadigd kan raken :( Dus, hoe doen jullie dit?
??? Moet dit dan op die manier?
Ik dacht dat je de assen op 1 kant van het carter in de reeds gemonteerde lagers steekt, en dan de lagers op de andere kant op de assen steekt! Het andere carter warm je dan op en dan vallen de lagers (hopelijk) in hun huis.
Of lukt dit niet op die manier? (Hopelijk wel want ik ben al halfweg)

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Boite de relais vragen

Ongelezen bericht door Franky » 16 aug 2014, 12:48

Heey Pille,
Heb ik jou de vertaalde versie van de franse handleiding niet gestuurd? Je dient echt eerst die handleiding (of het origineel) te lezen voordat je überhaupt iets doet met die kastjes. Daar staat dit uiteraard uitgebreid in.

Paslagers zijn nodig om de dikte van de shimringen te bepalen. De shimringen zorgen ervoor dat de axiale speling op de assen wordt teruggebracht naar zo min mogelijk (maar nog wel speling!). Dit is vanaf de fabriek ook al gedaan dus als je geen carters, assen of andere onderdelen vervangt (op lagers en oliekeerringen na) mag je er vanuit gaan dat de dikte van de shimringen al goed is. Let hierbij wel extra goed op bij de trapperas, want die heeft shimringen aan beiden kanten. Als je die door elkaar gehaald hebt moet je ze weer opnieuw bepalen (zie handleiding).

Aangezien ik van 2 kasten één goede ga maken heb ik paslagers nodig. En een enorme stapel shimringen :lol: :P
Afbeelding

Afbeelding

Maar hoe kan je nou het handigste die paslagers maken?

Mobydick
Berichten: 77
Lid geworden op: 02 jan 2011, 11:50
Locatie: Ermelo- Gelderland

Re: Boite de relais vragen

Ongelezen bericht door Mobydick » 16 aug 2014, 16:17

Lekker schuren! :lol:
Lagers op een as monteren en dan langs een schuurband laten lopen.
Schuurbandmachine is hier uitermate geschikt voor.

Groet,
Mobydick

pille
Berichten: 213
Lid geworden op: 04 sep 2013, 17:01
Locatie: brugge

Re: Boite de relais vragen

Ongelezen bericht door pille » 16 aug 2014, 18:59

Ik begin het te snappen! Een paslager is ene die je gebruikt om te bepalen hoeveel rondsels je op je as steekt. En die kan je niet gebruiken bij montage :D . Raar toch hoe vlaams en nederlands zo verschillend kunnen zijn.
In mijn geval kan ik dan alles gebruiken wat er origineel in zit, en Frank dus niet want hij maakt van 2 kasten 1 goeie.
Enzo staat je ketting dan mooi op lijn door die shims.
Wordt vervolgd..........

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Boite de relais vragen

Ongelezen bericht door Franky » 28 okt 2014, 20:35

Jawel, het is weer tijd voor een vraag. Ik ben mijn carters aan het voorbereiden op montage. Dus eerst moet alle oude troep eruit. Te beginnen met de oude oliekeerringen. Dat leek zo makkelijk. Tot ik bij de oliekeerring van de trapperas kwam.
Afbeelding

Dit kreng dus
Afbeelding

Hoe krijg je die eruit? Ik kan hem van achter er niet uit tikken. Er zit daar een glijlager/bus in. Dit ding.
Afbeelding

Als ik daar langs steek met een schroevendraaien, kom ik enkel op het rubber uit van de oliekeerring. Daar tik je zo doorheen en dan zit de oliekeerring nog steeds vast. Het flensje van de oliekeerring zit dus aan de binnenzijde :? Moet ik nou echt het glijlager/bus eruit gaan tikken met alle risico's op vervorming aan toe? :(

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Boite de relais vragen

Ongelezen bericht door Harrie » 28 okt 2014, 20:55

Die bus valt er uit als je het carter verhit.
Harrie

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Boite de relais vragen

Ongelezen bericht door Franky » 28 okt 2014, 20:59

Geen strakke passing dus? Daar maakte ik me nog het meest zorgen om. Dat alleen verhitte dus niet voldoende zou zijn.
Maar als de passing zo ruim is dan kan dat wel proberen. :)

Ik heb trouwens vandaag een hoop moeite gehad om het lager uit het achtertandwiel (van het achterwiel) te krijgen :shock: Niet normaal. Dat was dus wel een erg strakke passing waar veel hitte en hard meppen nodig was. Tot mijn verbazing trof ik geen corrosie aan. Ik dacht dat dat lager daarom zo vast zat.
Altijd fijn, iets uit originele voorraad. Kan je meteen het lager vervangen want dat liep echt voor geen meter! :P

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Boite de relais vragen

Ongelezen bericht door Franky » 30 okt 2014, 17:31

Harrie schreef:Die bus valt er uit als je het carter verhit.
Harrie
Eruit vallen? :roll: Zo mooi was het allemaal niet :lol: Er moest toch weer een hamer aan te pas komen. Het duurde even voordat ik door had hoe je dit moest doen. Ik probeerde de bus eruit te tikken zonder de oliekeerring mee te nemen. Je hebt dan echter zo'n klein randje waar je nog op kan duwen, dat dit al snel tot beschadiging lijdt. Mede omdat ik een metalen dopsleutel gebruik en geen kunststof (ik heb geen kunststof liggen dat meer dan 100 graden aan kan). Uiteindelijk was de truc gewoon een grotere dop te pakken en die op de oliekeerring te zetten. Dan duw je de oliekeerring inclusief bus er uit. :) Dus het is gelukt. Met een behulp van een hamer en veel hitte :mrgreen:

Wat is eigenlijk de diepere gedachtegang achter die oliekeerring en de metalen lip die er in zit. De ene keer staat die lip naar buiten toe.
Afbeelding

De andere keer weer naar binnen :roll:
Afbeelding

En dan heb ik nog wat nieuwe keerringen liggen, en daar is het metaal helemaal ingegoten in rubber :roll:
Afbeelding

Waarom waarom?

Polle
Berichten: 2698
Lid geworden op: 14 feb 2010, 20:45
Locatie: Geel Belgie

Re: Boite de relais vragen

Ongelezen bericht door Polle » 30 okt 2014, 20:35

Waarom zijn de bananen krom ? :lol: :lol: :lol:
Kan je uren over discuteren .
Franky waar haal jij je shim ringen vandaan ?
Gr Polle

Plaats reactie